Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 332
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Ekstreme meninger er motbydelig.
    Hvem definerer "ekstrem"? De som ikke er ekstreme?
    'Dette er fasiten'-holdninger gjør meg uvel.
    Da tror jeg du vil få mye magesmerter på dette forum. 30738 medlemmer p.t., og nesten like mange som mener at de har rett ;-) http://avforum.no/forum/members/list/index342.html

Da kan man heller si: 'dette er fasiten for meg'
    Noen spørsmål, som "hva er tidenes beste gitarist" egner seg utmerket for en slik tilnærming til svaret, siden det er et spørsmål om smak.

Andre spørsmål har bare ett rett svar, og alle andre svar er feil. Hva som er rett og hva som er galt kan man selvsagt diskutere til krampa tar en (og det gjøres bl.a. her inne), men det endrer ikke det underliggende svaret. F.eks "Hva er spenningen over en vanlig motstand på 1 Ohm dersom strømmen er 1 Amper". Det ikke noe som heter "min Ohms lov" og "din Ohms lov" :-)

-k

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av knutinh

Jeg synes man skal tiltale de man diskuterer med på en høflig måte. Men høflighet betyr ikke at man må godta alt de sier som absolutte sannheter.

-k

jeg støtter den!

Jeg støtter også opp om dette, så blir det en treenighet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket alternativ beskriver best din reaksjon:

A. Jeg tenkte virkelig ikke på placebo-effekten når jeg selv kjøpte alt for dyre høyttaler kabler. Nå angrer jeg meg virkelig. Skjegget i postkassa, altså.

B. Dette var en håpløs kommentar. Selvsagt er det ikke placebo-effekten som gir god lyd. Placebo-effekten er noe kun de mest lettlurte faller for.

C. For en tulling, på ALLE områder..

Så hva blir det til?
    Hehehe...
    Ingen av delene, men når man har sett placebo-utrykket her inne minst 1000 ganger før så vet man nå ikke helt hva man skal skrive

A. mine ht-kabler er ikke så sinnsykt dyre, men etter (i mine øyne) vært markant bedre enn Monster, Biltema og noen "high-end" kabler fra netthandelen og minimalt bedre enn Kimbers 4TC så stoler jeg mere på ørene mine enn ordet "placebo".

B. Vil ikke påstå at jeg er lettlurt akkurat

C. Tulling? Nesj.. har man ikke lov til å a sine egne meninger kanskje?
    ...selv om jeg ikke helt liker bruken av ordet "Placebo" da....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hehehe...
    Ingen av delene, men når man har sett placebo-utrykket her inne minst 1000 ganger før så vet man nå ikke helt hva man skal skrive

A. mine ht-kabler er ikke så sinnsykt dyre, men etter (i mine øyne) vært markant bedre enn Monster, Biltema og noen "high-end" kabler fra netthandelen og minimalt bedre enn Kimbers 4TC så stoler jeg mere på ørene mine enn ordet "placebo".

B. Vil ikke påstå at jeg er lettlurt akkurat

C. Tulling? Nesj.. har man ikke lov til å a sine egne meninger kanskje?
    ...selv om jeg ikke helt liker bruken av ordet "Placebo" da....

Hihi..

Du må huske at alternativene her er ment å kunne illustrere DINE eventuelle meninger. Så om du velger alternativ B så betyr det at du mener ANDRE er lettlurte som faller for placebo-effekten.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg mener noen er lettlurte?

...tja... hvis en kabel eller komponent er dyr og dårlig konstruert og en person mener den er utrolig bra, så kan man fort kalle det for placebo.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Om jeg mener noen er lettlurte?

...tja... hvis en kabel eller komponent er dyr og dårlig konstruert og en person mener den er utrolig bra, så kan man fort kalle det for placebo.
    Ja, det har du nok rett i.

For å snakke litt mer om placebo så synes jeg det er artig å nevne utfallet av forskning på området i den senere tid (dersom du er interessert hehe). En type medisin som vi kaller NSAIDs er godt dokumentert når det gjelder betennelsesdempende effekt. Vi har her flere vanlige smertestillende tabletter som f.eks. voltaren, ibux, brexidol etc. Forskerne fant ut at om en person fikk denne medisinen og opplevde god effekt av den, så var det nok at han fikk en tablett som så helt lik ut neste gang han trengte slik medisin. Ikke nok med at han fikk den samme smertedempende effekten, men man kunne også objektivt måle i kroppen at samme reaksjon fant sted. Dette fordi man mener at forventningen til produktet er nok til å 'trigge' en innlært kroppslig respons..

Placebo er dermed ENDA viktigere enn man skulle tro..

(husk, dette er kun på forskningsstadiet pr dags dato)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placebo er en reeleffekt som brukes mye i medisin, noe du stapedius sannsynligvis kan en del om. Så vidt jeg vet så bruker feks fysiterapeuter en del placebo behandling. Dvs de behandler helt uten å vite hva de gjør, men pasienten tror det hjelper og blir dermed også bedre? Vet du noe om dette stapedius?

Analogien til hi-fi blir jo feks en dyr hdmi kabel som skryter av bedre bilde, en uvitende tror på dette og opplever dermed ett bedre bilde, nettopp fordi personen "vet" at kabelen er bedre. Realiteten er jo egentlig noe helt annet enn det personen opplever.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Placebo er en reeleffekt som brukes mye i medisin, noe du stapedius sannsynligvis kan en del om. Så vidt jeg vet så bruker feks fysiterapeuter en del placebo behandling. Dvs de behandler helt uten å vite hva de gjør, men pasienten tror det hjelper og blir dermed også bedre? Vet du noe om dette stapedius?

Analogien til hi-fi blir jo feks en dyr hdmi kabel som skryter av bedre bilde, en uvitende tror på dette og opplever dermed ett bedre bilde, nettopp fordi personen "vet" at kabelen er bedre. Realiteten er jo egentlig noe helt annet enn det personen opplever.
    Ja, her er du 'spot on'. Fysioterapeutene bruker for det meste etablerte og anerkjente behandlingsmetoder, men noen tar i bruk metoder som ikke har 'sikkert' vitenskapelig grunnlag. De behandler alikevel med disse metodene fordi 'erfaringsmessig' så har de virkning. Så lenge pasienten er fornøyd er jo alt egentlig bra ? Jeg tror allikevel placebo-effekten er mer utbredt hos f.eks. homeopater (uten at jeg skal stille alle til veggs..)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må det også nevnes at det er stor forskjell på oppnådd subjektivt resultat om en lege sier til pasienten 'ta disse pillene, for de vet jeg virker' kontra om legen sier 'ta disse pillene, kanskje virker de, kanskje ikke, vi får se' ...

Men dette er jo en helt annen diskusjon enn hva trådstarter hadde som intensjon i denne tråden. Allikevel har det (etter min mening) en klar relevans i diskusjonen omkring betydningen av kabler..

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg syns også klart dette har relevans til kabler! Placebo er og forblir ett fenomen som dukker opp hos alle mennesker, enten en vet det eller ei.

Medisin eller kabler, poenget er at inntrykket/opplevelsen våres er sterkt påvirket av forventninger og tanker. Det er jo også derfor ordet blindtest dukker opp rett ofte i slike debatter.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant dette ja. Det blir litt vel ignorant å fnyse av placebo-effekten, da den er påvist i mange ulike sammenhenger gjennom ulik forskning. Den er i aller høyeste grad en biologisk greie som man må ta hensyn til hvis noe skal vurderes av mennesker. Av den enkle grunn er blindtest den eneste rettferdige måten å teste kabler mot hverandre på, men her er det mange som av en eller annen grunn ikke er enige.

Hifijournalister er en gruppe som bevisst eller ubevisst synder her, men det er jo ingen hemmelighet, så da kan man jo selv bedømme om det er feil eller ikke. Faktum er ihvertfall at det emosjonelle har enormt mye å si for hva vi syns om et produkt, og hva vi faktisk kjøper, og så lenge vi er lagd av kjøtt og blod kommer det til å forbli slik.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvem definerer "ekstrem"? De som ikke er ekstreme?

Da tror jeg du vil få mye magesmerter på dette forum. 30738 medlemmer p.t., og nesten like mange som mener at de har rett ;-) http://avforum.no/forum/members/list/index342.html

Noen spørsmål, som "hva er tidenes beste gitarist" egner seg utmerket for en slik tilnærming til svaret, siden det er et spørsmål om smak.

Andre spørsmål har bare ett rett svar, og alle andre svar er feil. Hva som er rett og hva som er galt kan man selvsagt diskutere til krampa tar en (og det gjøres bl.a. her inne), men det endrer ikke det underliggende svaret. F.eks "Hva er spenningen over en vanlig motstand på 1 Ohm dersom strømmen er 1 Amper". Det ikke noe som heter "min Ohms lov" og "din Ohms lov" :-)

-k
    Jo, det er en mening pr person pr sak, i hvertfall dersom den nyanseres. Men dersom en av disse personene sier han har rett og alle andre feil, så er det like fullt motbydelig.. (naturligvis snakker jeg da ikke om fakta som at 1+1=2 o.l..)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, dette ble jo en skikkelig kabel diskusjon
    Lånte noen kabler av en kompis, vet ikke navnet på de men de kostet 600kr for 1 lengde biamp kabel og kan ikke si jeg hørte all verdens forskjell,kansje litt mer oppløst i mellomtonen men ikke så mye at det var verdt 1200 tilsammen...

Enn så lenge holder jeg meg nok til Biltema sine "supre" kabler, får heller se ann hvis jeg kommer over noen billige brukte kansje.Takk for alle tips og meninger som har komemt inn!

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som omtaler "placebo" her, jeg lurer på om dere har samme nøkterne instilling til signalkabler som til høyttalerkabler?

Jeg har for min del nokså rimelige høyttalerkabler i anlegget, noen TaraLABS Omni jeg kjøpte for 13 (!!) år siden. Disse, sammen med høyttalerne mine, lever i beste velgående.

CD-spiller og forsterker har blitt byttet ut siden den gang, men kablene har fått stå.

Men for ikke lenge siden byttet jeg signalkabel fra TaraLABS Prisme 300 til Wireworld Atlantis 5. Jeg mener helt klart at på enkelte innspillinger som etter forsterkerbytte kunne oppleves som litt spisse og ubehagelige i diskanten (med "ullforsterkeren" jeg hadde tidligere så var ikke det noe problem..) nå bare lød oppløst og behagelig. Og dette var med et utganspunkt at jeg var engstelig for at det skulle bli mere spisst enn det var fra før.

Mener dere at dette også er placebo, eller er det andre regler for signalkabler enn for høyttalerkabler?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Mener dere at dette også er placebo, eller er det andre regler for signalkabler enn for høyttalerkabler?
    Tja, det er vel litt andre vilkår, men mye av det samme gjelder jo også her.

Jeg har ikke testet eller hørt forskjeller på signalkabler, jeg bryr meg heller ikke så mye om det så lenge det gjelder lyd. Egentlig ikke bilde heller lengre da alt er gått over på hdmi, der det ikke er noen forskjell.

Det er en her på forumet som testet litt forskjellige signalkabler, ja til og med en lang værsting av lakris, men det ble ikke målt de store forskjellene.

Uansett hvis jeg noen gang skulle kjøpt dyre kabler skulle jeg hatt en blindtest mot de jeg har fra før og evt andre. Dette da for at psyken min ikke skal påvirke resultatet for mye*

* Psyken spiller inn hørselen og alle våres andre sanser

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fysioterapeutene bruker for det meste etablerte og anerkjente behandlingsmetoder, men noen tar i bruk metoder som ikke har 'sikkert' vitenskapelig grunnlag. De behandler alikevel med disse metodene fordi 'erfaringsmessig' så har de virkning. Så lenge pasienten er fornøyd er jo alt egentlig bra ? Jeg tror allikevel placebo-effekten er mer utbredt hos f.eks. homeopater (uten at jeg skal stille alle til veggs..)
    Mao kan kabelselgere sammenlignes med enkelte fysioterapeuter og homeopater.

Hmmmm.... dette går rett vei - jeg tror vi er inne på noe. Spørsmålet er bare hvorfor noen vil ødelegge behandlingene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placebo finnes nok i (kanskje) alle sammenhenger, mens elvsagt er ikke ALT placebo.

I vitenskapelige miljøer eliminerer man bort placebo effekten ved å kjøre kontrollgrupper. Kontrollgruppen vil også bli affisert av placebo, så da kan man analysere de øvrige forskjellene mellom gruppene.

Blindtesting er en lignende måte å gjøre det på, man vet simpelthen ikke hva man tester og dermed vil ikke forventningene spille noen rolle.

Dvs: kanskje ender man opp med at BÅDE de kablene man skal prøve, OG de kablene man hadde fra før blir bedre.. hehe

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mao kan kabelselgere sammenlignes med enkelte fysioterapeuter og homeopater.

Hmmmm.... dette går rett vei - jeg tror vi er inne på noe. Spørsmålet er bare hvorfor noen vil ødelegge behandlingene.
    Eller hvorfor noen vil selge deg kabler til 100.000,-

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo slik da, at placebo er ulovlig å benytte seg av. Man kan altså ikke injisere sukkervann under huden på en pasient med smerter, selv om man føler seg 98% sikker på at det vil virke.. (altså at pasienten føler seg subjektivt bedre).

Kanskje litt synd, da mange ville ha god effekt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0