Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 17 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 332
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er vel heller slik at de trenger bevisene selv. Må være relativt frusterende at ens hørsel ikke strekker til og da kan det være godt å ha noen målinger å støtte seg til slik at en ikke går i bakken
    Her er det en misforståelse ute og går. De fleste skeptikere nekter ikke for at det kan høres ut som det er forskjell, men vi er fullt klar over at det er placebo effekten som lurer oss.

Jeg føler egentlig at bevisbyrden ligger hos kabelnissene og kabelprodusentene. Det holder ikke å si at man hører forskjell, ferdig med det. Som nevnt så mange ganger før, så har ikke vi mennesker særlig gode evner for å bedømme slikt. Mer følsomme, nøyaktige måleinstrumenter må nok til for å bevise en forskjell.

Jeg savner skikkelige testresultater som viser klare forskjeller på to kabler, som helt klart må være hørbare. Da holder det ikke med en test av helt vidt forskjellige kabler som er beregnet til ulike formål, som f.eks signalkabel vs. høyttalerkabel. Det går ikke. Det bør være en test som viser klare forskjeller på f.eks en Biltema høyttalerkabel og en kabel av et kjent merke med tilsvarene dimensjon, og som koster 20 ganger mer. Vis meg den testen hvor den dyre kablelen går seirende ut så blir jeg kabelnisse på sekundet !

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legevitenskapen har vist oss at noe ser bedre enn andre, noen smaker bedre enn andre og hvorfor kan ikke enkelte da høre bedre enn andre ?
    Noen er bedre enn andre, men det er fortsatt innenfor et visst spenn. Det blir ikke plutselig uendelig bra hos noen utvalgte. Vi har en viss fysisk forutsetning i kroppskonstruksjonen som gjør at variasjonene blir innenfor et visst område. Å høre de minste artifaktene som lar seg måle er det samme som å kunne se en maur fra et fly.

Gjorde en test med to samplerate convertere i dag og det viser poenget:

(testsignalet er et -6dB 1-96000 Hz sinus sveip, her vist fra ca 18KHz til ca 50kHz)

Det orange området til venstre er signalet av interesse, alt som kommer til høyre er artifakter. Den øverste stripen er helt fri for grums mens nederste viser en del artifakter(aliasing - frekvensspeiling). Det viser at det er en viss kvalitetsforskjell i de to programmene som er brukt. Men det er ikke mulig å høre forskjell i blindtest. Signalnivået er blåst groteskt opp for å vise poegnet. Artifaktene ligger på -160 til -170 dB.. Med urealistisk 120dB SPL som referanse (smerteterskelen) er artifaktene likevel 40-50 dB under null.. Ikke sjans i havet å finne noen DAC eller forsterker eller høytaler eller ører som kan levere slik prestanda. For å høre -5dB SPL trengs det et lydtett rom fritt for ekstern støy. Det stopper brått rundt der for alle mennesker. Disse signalene er ca 45 dB lavere.. Målinger kan definitivt gå svært mye lengre inn i detaljene enn ører kan!

Selv om jeg ikke tror jeg hører forskjell går jeg selvfølgelig for det programmet som har minst feil. Det kan ikke skade å holde ting så ren som mulig.. Ironisk nok er det et ganske nytt og gratis program, mens det andre koster 130 dollar.

Forsvaret kan jo dokumenter at det ikke står så godt til med hørselen til brorparten av dagens ungdom. Imidlertid finner de forsatt enkelte som hører godt slik at de får besatt enkelte plasser der god hørsel trengs, som f.eks som sonaroperatør på ubåt.
    Hørselstestene sier egentlig fint lite om hvordan det egentlig står til. De færreste bruker ørene til noe annet enn å høre tale, kanskje en vag formening om at musikk består av flere instrumenter.. Folk flest lytter rett og slett ikke. På samme måte som folk flest bruker nesen så lite de kan. Satt på spissen, selvfølgelig... Ville ikke brukt militærtestene som noen indikasjon på det potensialet folk kan utvikle med trening. Det er som å teste gresk kunnskapene til folk, er bare ren og skjær flaks om folk har trent noe på det som for de fleste er ubrukelig!

Vanlige ØNH spesialist tester er heller ikke noe tess. Var på en sånn og det var bortkastede penger. Uisolert rom rett ved venteværelset, hørte kakklingen fra folk utenfor nesten like tydelig som aircon og datamaskin i testrommet.. Tonene dekket uansett bare taleregisteret, bunnen og toppen var ikke med. Snakket senere med en ørefyr på regionsykehuset som bekreftet at det bare var dem som er i stand til å gjøre grundige nok tester. Der er det lite sannsynlig å få tid til en god nok test, bare for moro skyld. Desverre. Hadde vært interessant å kartlegge utviklingen over tid.

PS: Vær forsiktig med øreskylling! Selv leger kan være litt hardhendt og enhver form for tukling med ørene er skummelt..

Med vennlig hilsen

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på noen dynaudio høyttalere i dag til 40k.. De låt bra - dette var hos Soundgarden (Forus) så spurte jeg "hva slags kabler bør jeg ha?" "

"Disse her er gode, men koster litt" sa han.
    "Hvor mye?" sa jeg..
    "60.000,-" sa han..

"Men det går greit selv med kabler til 30.000,-" sa selgeren da jeg nevnte at jeg syntes 60k var mye...

Så da vet jeg det - hvis jeg skal kjøpe meg høyttalere til 40k, da trenger jeg kabler til 60k...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fytti grisen for frekk selger! Hvor var dette? Sandnes eller forus?
    Å anbefale kabler til 60k til høytalere til 40k mener jeg er lureri.
    Enten er selgeren stokk dum, eller håpte han du (HoJ) er det. (ikke ta det personlig ) Alle vet jo at høytalere til 90k og evt. kabler til 10k er et MYE bedre valg, hvis han ikke nevnte dette, har de sikkert mye bedre inntjening på kabler en høytalene.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hørte på noen dynaudio høyttalere i dag til 40k.. De låt bra - dette var hos Soundgarden (Forus) så spurte jeg "hva slags kabler bør jeg ha?" "

"Disse her er gode, men koster litt" sa han.
    "Hvor mye?" sa jeg..
    "60.000,-" sa han..

"Men det går greit selv med kabler til 30.000,-" sa selgeren da jeg nevnte at jeg syntes 60k var mye...

Så da vet jeg det - hvis jeg skal kjøpe meg høyttalere til 40k, da trenger jeg kabler til 60k...

har selv dynaudio, og de liker god kabling, bruker selv Nordost frey, med stort hell...han anbefalte vel nordost valhalla han da eller??

hvilken høytaler hørte du på?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være for bastant, men sååå dyre kabler mener jeg er TULL!

Men hvis en har råd - og lyst så gjerne for meg.

Høyttalerne jeg hørte på var Dynaudio Contour S3.4
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være for bastant, men sååå dyre kabler mener jeg er TULL!

Men hvis en har råd - og lyst så gjerne for meg.

Høyttalerne jeg hørte på var Dynaudio Contour S3.4
    Enig med deg!

Personlig mener jeg at en 10-20% er ok.
    Hadde holdt i massevis med (edit) Heimdall der

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en regner alt nytt (elektronik og kabler) så har jeg brukt litt under 5% på kabler hos meg - det er lyd her også.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, jeg ligger dårlig ann ser jeg.
    Kablene mine har kostet under 1% av resten av anlegget

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lav prosent her også. går stort sett i hjemmeflettede Tp kabler.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Uff, jeg ligger dårlig ann ser jeg.
    Kablene mine har kostet under 1% av resten av anlegget

1%, da kan du vel ikke få noe lyd

Det må sies at kostnader på kabler har falt mer og mer etter hvor lenger jeg har hatt lyd som hobby. Den første dyre signalkabelen min kostet 1600,- den bruker jeg ikke lenger.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1%, da kan du vel ikke få noe lyd

Det må sies at kostnader på kabler har falt mer og mer etter hvor lenger jeg har hatt lyd som hobby. Den første dyre signalkabelen min kostet 1600,- den bruker jeg ikke lenger.
    Hehe, lyd er her faktisk
    Lydforskjeller i kabler er tilstedet, utvilsomt. Men ettersom forandringer andre steder gir større utslag har jeg ikke gidder å bry meg om å kjøpe "dyre" kabler enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting!
    Hva er vitsen med kabler til 1000kr metern, når de kablene som går fra terminalen på høyttaleren inn til selve elementene koster 10kr metern?!

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kairiche
    En viktig ting!
    Hva er vitsen med kabler til 1000kr metern, når de kablene som går fra terminalen på høyttaleren inn til selve elementene koster 10kr metern?!
    det er veldig mange produsenter som bruker dyr internkabling. klipsch bruker vell monster såvidt jeg husker?

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. da må alle ta hensyn til det før de kjøper kabler?

Skal jeg be de jeg kjøper høyttaler av skru opp å se hvordan kabler som er inni?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første dyre signalkabelen min kostet 1600,- den bruker jeg ikke lenger.
    MIT'en?
    Prøvd den selv og syntes selv den gjorde endel "feil"...

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. da må alle ta hensyn til det før de kjøper kabler?

Skal jeg be de jeg kjøper høyttaler av skru opp å se hvordan kabler som er inni?
    jeg skjønner ikke hvor du vil?

alt jeg påpekte var at mange produserer høyttalere med "kvalitetskabler" om man kan kalle det det. jeg tror personlig ikke på kabler da jeg enda ikke har opplevd forskjell på kabler.

mvh
    stian

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting!
    Det er summen av kabler mellom forsterker og høyttaler som er viktig. Det er ikke slik at internkabling i høyttaleren alene utgjør noe minste felles multiplum. Om det er tynne kabler inne i høyttaleren vil en tykk kabel fra terminalene til forsterker gjøre summen bedre enn om en valgte tynne kabler hele veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dere tester feil !!!

De som ikke hører forskjell tester feil :
    1. alt annet må være likt og nå mener jeg samme volum og
    musikk, helt identisk altså !
    2. det kan ikke gå mer en 2-5 sekunder mellom testene !!!

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første dyre signalkabelen min kostet 1600,- den bruker jeg ikke lenger.
    Når vart 1600,- og regne som dyr kabel? Dette er vel mer og regne som budsjet kabel sammenlignet med prisene det oppereres med på Hi-end kabler som jeg mener ikke står i henhold til prod. kost.

Til skeptikkere.

Men pris sier lite om hvordan en kabel låter, en til 1000,- kan være bedre en en til 10000,- men i de fleste tilfeller er det motsatt. Pga får de til en kabel som låter bra til lav kost setter de bare opp prisen og tjener mer.

Men to kabler fra forskjellig produsent som har samme tversnitt og brukt samme matriale og kvalitet på vil låte likt om begge er godt skjermet.
    Så kablene fra Clas Olsen og for eksempel fra Monster cable kan være laget av kober fra samme kober produsent og være helt identiske bare ha forskjellig skjerming og utsende. Da vil disse måle og låte likt også, ikke sant!?

Men kober er ikke bare kober og sølv er ikke bare sølv, de forskjellige blandingene mettalet består av vil føre til forskjellig lede evne og føre til hørbare og målbare forskjeller på kabel.
    Dette lærer alle som har hatt fysikk på skolen men det er vel vrang lære?

Side 16 av 17 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •