Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 17 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 332
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    På samme måte så tror ikke JEG at det er mulig å høre forskjell dersom det ikke er målbart. Og dersom det er målbart tror jeg det må være vesentlige utslag på måleinstrumentet før vi mennesker kan oppfatte dette.
    Og med en sånn overbevisning tror ikke jeg at jeg noen gang vil høre forskjell, da som sagt, tro kan flytte fjell.
    Målbarheten er tydeligvis kjernen til din skepsis.
    Det er målbart.
    Akkustisk måling med HD og vannfall.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Det er målbart.
    Så har jeg lest andre som ikke greier måle vesentlig forskjell..
    Uansett som jeg sa så tror jeg at det må være vesentlige utslag på "måleinstrumentet" før vi mennesker kan oppfatte dette"

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg lest andre som ikke greier måle vesentlig forskjell..
    Uansett som jeg sa så tror jeg at det må være vesentlige utslag på "måleinstrumentet" før vi mennesker kan oppfatte dette"
    Om du hadde vært borti målinger før, hadde du forstått ut ifra de grafene, at der er noen ganske betydelige forskjeller. Godt hørbare sådan.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med en sånn overbevisning tror ikke jeg at jeg noen gang vil høre forskjell, da som sagt, tro kan flytte fjell.

Og jeg syns du er heldig som faktisk hører forskjell. Du kunne jo vært 1 million dollar rikere også, vertfall vist du også hører forskjell når du ikke ser kabelen.
    Jeg får vel begynne i vegvesenet på vestlandet jeg da? Hvis jeg har så god tro at jeg kan høre forskjell på kabler så kan jeg vel også flytte fjell og tjene millioner. Trolig en bedre butikk enn hos han karen som har satt opp et anlegg som ikke er påvirket av kableskifte. Det finnes like sikkert som det finnes anlegg det kabelskifte gir store utslag.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy og se at man endelig har målt forskjellen på to kabler.

Men skeptikkere vil alltid finne en grund til og tvile. Og så klart de finner en annen test hvor det ikke er noen forskjell.

Men for meg holder minne egne ører, og når selv kona kan høre forskjell som slett ikke har ører for god lyd er det ingen tvil. Og nå er det også målt.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jeg får vel begynne i vegvesenet på vestlandet jeg da? Hvis jeg har så god tro at jeg kan høre forskjell på kabler så kan jeg vel også flytte fjell og tjene millioner. Trolig en bedre butikk enn hos han karen som har satt opp et anlegg som ikke er påvirket av kableskifte. Det finnes like sikkert som det finnes anlegg det kabelskifte gir store utslag.
    Hjelper nok ikke å begynne i vegvesenet bare fordi du hører forskjell på kabler. Du er nøk å tro på hver enkelt ting. Dersom du "hører" forskjell på kabler, blir du ikke frisk av sukker piller. Du må tro akkurat de pillene hjelper osv.

Men lettjente penger, det kunne du jo fått, en million dollar, James Randi e d ikke det han heter? Jeg syns det er rart at ingen av de som hører så klart og tydelig forskjell ikke har hentet ut denne millionen.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Gøy og se at man endelig har målt forskjellen på to kabler.

Men skeptikkere vil alltid finne en grund til og tvile. Og så klart de finner en annen test hvor det ikke er noen forskjell.

Men for meg holder minne egne ører, og når selv kona kan høre forskjell som slett ikke har ører for god lyd er det ingen tvil. Og nå er det også målt.
    Jeg tror nok flere tester som ikke måler forskjell enn de som faktisk måler forskjell.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Men for meg holder minne egne ører, og når selv kona kan høre forskjell som slett ikke har ører for god lyd er det ingen tvil.
    Dette er en skikkelig klassiker i alle kabeldiskusjoner!!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men lettjente penger, det kunne du jo fått, en million dollar, James Randi e d ikke det han heter? Jeg syns det er rart at ingen av de som hører så klart og tydelig forskjell ikke har hentet ut denne millionen.
    Dette med randi har det vært utallige diskusjoner rundt før.
    Han er en lurifaks, og jeg mistenker urent mel i posen...

Men samme det, du maste etter bevis om forskjeller, jeg beviste - du maser videre som om du ikke har sett forskjellene, og prøver febrilsk å bortforklare faktum.
    Like greit å ti still, du driter deg bare ut.
    Sukkerpiller og placebo skal du få kose deg med selv.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er målbart.
    Har du forstått resultatene av målingene fra tråden du linker til?

Snickers tester en 4mm2 høytaler kabel mot en xlr balansert signalkabel?

På siden 4 i den tråden så kan du lese hva han fant ut når han målte noenlunde like høytalerkabler mot hverandre.

Hvis jeg skulle komme med noen argumenter for at der ER forskjeller mellom høytalrkabler så ville jeg ikke brukt Snickers tråd som argument.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Har du forstått resultatene av målingene fra tråden du linker til?

Snickers tester en 4mm2 høytaler kabel mot en xlr balansert signalkabel?

På siden 4 i den tråden så kan du lese hva han fant ut når han målte noenlunde like høytalerkabler mot hverandre.

Hvis jeg skulle komme med noen argumenter for at der ER forskjeller mellom høytalrkabler så ville jeg ikke brukt Snickers tråd som argument.....
    "2 kandidater skal i ilden. Den ene er en 4kvmm på ca 5 meter. Den andre er en omtrent like lang XLR-kabel. Jeg vet at ikke mange bruker slikt til høyttalerne, men jeg var nå først og fremst på jakt etter forskjeller, og ikke minst å finne ut hvor jeg fikk de store forskjellene." (snickers-is, 2005)

Folk blander da til stadig inn både lampettledning og kleshengere, hvorpå det etter sigende ikke finnes forskjell.
    Hvorfor skal så dette ikke være relevant?

Målingene hans ser jeg ikke på som noen fasit, men et bevis på at kabelforskjeller finnes. (ikke at jeg trenger disse fasitene, men tydeligvis trenger andre det)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle hører forskjell tror jeg....

Hvis de "tester riktig" dvs. samme lyd/låt og allt annet likt bortsett fra kablene - INNEN 2-5 sekunder - "blindtester" og annet tull med TID mellom er bortkastet - øret venner seg til endring på noen få sekunder !!!

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ingen som har påstått at aldri er forskjell på kabler?

Testen sier vel egentlig bare at kabler bør brukes til formålet de er skapt for. Om målingen hadde blitt gjort med småsignal som utgangspunkt i stedet, ville resultatet blitt stikk motsatt; høytalerkabelen ville gitt dårligere resultat enn XLR kabelen. (se "kabeltest!" tråden for et eksempel på akkurat det)

Det finnes unntak og det finnes regler. Signalkabler er ikke laget for å overføre noen mengder med strøm, så de feiler brutalt når de brukes som høytalerkabler (potensielt også brannfarlig - anbefales ikke!). Tingen med lampettledninger og kleshengere som høytalerkabler er at de som oftest er svært korte koblinger med tilstrekkelig diameter til at motstanden ikke blir en nevneverdig ingrediens i helheten. Om utgangsmotstanden i forsterkeren er høy og spesielt også hvis høytalerens motstand samtidig er lav, stilles det større krav til kabel. Hver dobling av lengden dobler motstanden så avstand blir kritisk på slike anlegg. Folk som sliter med å finne en kabel uten egenlyd har nok et slikt anlegg. I vanlige anlegg er situasjonen helt omvendt, dermed trengs det ikke mye metall til for å levere varene. Utstyr er stort sett designet for å fungere normalt med normalt tjukke kabler. Stort sett..

Jeg har lyttet, jeg har målt, jeg har prøvd og feilet, og jeg vet hvor store innvirkninger akustikken har (som kan være ganske drastiske). Men to høyttalere plassert inntill hverandre midt i et rom, spiller ikke med de forskjellene du snakker om. Ikke pga akustikken i rommet ihvertfall.
    Her et vanlig ubehandlet rom med 10cm forskjell mellom målingene:

Ører pleier i seg selv også å ha forbløffende stor forskjell i respons mellom høyre og venstre side. Tror det egentlig bare er positivt at både ører og rom er forskjellig på hver side av hodet. Da kan forhåpentligvis den enes svake side være den andres styrke og omvendt! :-)

Som du nevner spiller også høytalere som oftest ganske forskjellig. Er få produsenter som tar seg bryet med å teste hundrevis av elementer for å finne par som matcher. Ikke minst skjer det mye rart med lyden på kassen rundt elementene. To høytalere vegg i vegg har en svært asymmetrisk flate rundt L/R elementene og dette i seg selv gir ulik lyd.

Men selvfølgelig om du kryssbyttet alt og blindtestet det er det vel heller ingen tvil om at det var forskjell. Det skjer hele tiden det og, selv om det ikke betyr at det skjer hos folk flest.

[OT]

Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Er noen år siden jeg har hatt dette nå, men husker at det var forskjell mellom kvantefysikk og mekanisk fysikk.
    Newtons mekanikk er en forenkling som bryter sammen når hastigheter nærmer seg lyshastighet i vakum (C) eller når et objekt er påvirket av et svært sterkt gravitasjonsfelt.

Er grådig snedig med relativiten. Litt mer: Hastighet er ikke som vanlig antatt bare distanse og tid. Egentlig er alt referert opp mot C. Derfor blir ikke 200 000 km/s *2 til 400 000 km/s, uansett hvor mye det legges på nærmer det seg bare C. Gravitasjonstingen er først og fremst en korreksjon på den Newtonianske antagelsen at det er et slags magisk felt som brer seg uendelig langt på null tid. Selv Newton stusset på dette. Relativitet postulerer eksistensen av gravitasjonsbølger, fluktasjoner i gravitasjonen i selve tidrommet. Nesten som med lydbølger i luft, bare at kraften virker 90 grader på retningen slik som elektromagnetiske bølger. De har ingen masse og kan derfor forplante seg med nøyaktig C. De blir heller ikke utsatt for påvirkning slik elektromagnetbølger gjør, går tvers gjennom alt. Perfekt til kommunikasjon og utforskning av verdensrommet! Å utstråle gravitasjon tapper masse fra legemet, men alt foregår så bedagelig at det slettens ikke er lett å i det hele tatt få målt det. Solens stigende og dalende påvirkning på vår gravitasjon/størrelse er i størrelsesorden 1 atom i forhold til avstanden jorden<>solen. Eneste beviset på at ideen stemmer så langt er indirekte gjennom strålingen til en pulsar. Det skjer forhåpentligvis en direkte måling om de får på plass et flernode målesystem i verdensrommet som er planlagt skutt opp om et par år. Å forstå strøm har gitt menneskeheten vanvittig mye. Å forstå gravitasjon og dermed en vakker dag kunne bruke det målbevisst, er i hvert fall sci fi så det holder!

[/OT]

Med vennlig hilsen

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [kveruleringsmodus]
    Grafen du viser til måler kun fra 20Hz - 200Hz, altså det området rommet har størst påvirkning på. Forøvrig er det mellomtoneområdet jeg har hørt størst forskjell på (~400-4000Hz). Dessuten er det ikke høyttalerne som har forandret posisjon, men målemic'n. Spredningsmønsteret til elementene kan ha påvirket i like stor grad som rommet. Dessuten har jeg aldri noensinne fått 2 kliss like målinger, til tross for at alt er uforandret..
    [/kveruleringsmodus]

Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Er vel ingen som har påstått at aldri er forskjell på kabler?
    Jo.
    Det er derfor jeg kverulerer litt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg!

Når man bruker så mye tid på å samle ihop info som bevise hvor mye feil vi "nisser" tar så bør det nok være fordi de mener at vi tar feil. Og bevise at de har rett i at det ikke finnes forskjeller.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du vært på siden til mr. Randi? Iallefall virker det sånn at han setter premissene for hvordan den testen skal utføres. Hvilket betyr at de må bruke en "Audiofil-kabel" som han selv har plukket ut. Og det har fått mange av "ekspertene" til å backe ut.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Enig med deg!

Når man bruker så mye tid på å samle ihop info som bevise hvor mye feil vi "nisser" tar så bør det nok være fordi de mener at vi tar feil. Og bevise at de har rett i at det ikke finnes forskjeller.
    Det er vel heller slik at de trenger bevisene selv. Må være relativt frusterende at ens hørsel ikke strekker til og da kan det være godt å ha noen målinger å støtte seg til slik at en ikke går i bakken .

Legevitenskapen har vist oss at noe ser bedre enn andre, noen smaker bedre enn andre og hvorfor kan ikke enkelte da høre bedre enn andre ? Forsvaret kan jo dokumenter at det ikke står så godt til med hørselen til brorparten av dagens ungdom. Imidlertid finner de forsatt enkelte som hører godt slik at de får besatt enkelte plasser der god hørsel trengs, som f.eks som sonaroperatør på ubåt.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller slik at de trenger bevisene selv. Må være relativt frusterende at ens hørsel ikke strekker til og da kan det være godt å ha noen målinger å støtte seg til slik at en ikke går i bakken
    Jeg er svært glad for at jeg ikke hører forskjell, da slipper jeg elstra utgifter på kabel. Evt de pengene jeg da skulle ha til gode vil bli prioritert til andre ting jeg faktisk hører forskjell på...

Fikk forresten full score på hørselstesten i militæret og det er ikke så alt for mange år siden. MEN jeg vet at jeg har mye ørevoks, så hadde nok at godt av en rens hos legen! hehe

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller slik at de trenger bevisene selv. Må være relativt frusterende at ens hørsel ikke strekker til og da kan det være godt å ha noen målinger å støtte seg til slik at en ikke går i bakken .

Legevitenskapen har vist oss at noe ser bedre enn andre, noen smaker bedre enn andre og hvorfor kan ikke enkelte da høre bedre enn andre ? Forsvaret kan jo dokumenter at det ikke står så godt til med hørselen til brorparten av dagens ungdom. Imidlertid finner de forsatt enkelte som hører godt slik at de får besatt enkelte plasser der god hørsel trengs, som f.eks som sonaroperatør på ubåt.
    Hørselstest kan jo alle ta, det har jeg gjort, og jeg hører utmerket bra. Ingenting gale med min hørsel. Men hørselen blir jo dårligere, det eldre man blir. Ikke vits om man må være 10 år for å høre forskjell.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Jeg er svært glad for at jeg ikke hører forskjell, da slipper jeg elstra utgifter på kabel. Evt de pengene jeg da skulle ha til gode vil bli prioritert til andre ting jeg faktisk hører forskjell på...

Fikk forresten full score på hørselstesten i militæret og det er ikke så alt for mange år siden. MEN jeg vet at jeg har mye ørevoks, så hadde nok at godt av en rens hos legen! hehe
    Skyllt ørene i det siste? :-D

For øvrig tar vel en standard hørseltest utgangspunkt i å teste om du har normal og ikke superhørsel.

Side 15 av 17 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •