Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 332
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Faktum i disse trådene er at 90% av de som mener forskjellene skyldes placebo ikke har tatt seg bry med å teste forskjeller selv, fordi de "vet" det ikke finnes noen. Og tanken slår meg om hvor mange overbrunstige 14 åringer som står bak visse inlegg...

Jeg var å skeptiker, etter å ha lest ørten krangletråder der dummingene som hører forskjell er påvirket av placebo.

Nei, vær så snill. Prøv selv. Det letteste er å bruke forskjellige kabler på høyre og venstre høyttaler og switche mellom dem, forutsatt at de ikke låter forskjellig i utgangspunktet. (og selvfølgelig samme signal på høyre og venstre kanal). Men det er vel for mye bry.. mye greiere å buse i vei om hvor dumme andre er, som gidder å lytte etter forskjeller.

Forøvrig, har testet endel kabler jeg ikke klarer å ense forskjell på å. Da spesiellt signal kabler. Dessuten finnes det jo masse teori om hvorfor forskjeller i kabler finnes. Skin effekt, antall ledere, isolasjon, osv. Uten at jeg aner noe om hvor riktige eller feil disse "teoriene" er.

Dette betyr ikke at man skal kjøpe dyre kabler. Kabler låter forskjellig, pris gjenspeiler ikke nødvendigvis hvor "bra" en kabel låter.

Ps: Min pappa er sterkere enn din pappa!

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Konfirmasjonspresten min argumenterte på samme måte husker jeg
    Personlig syns jeg det er både intresant morsomt og underholdenede med litt krangling i div tråder. I tillegg, så er det for meg, som ikke har peiling, lærerikt.

Og jg hadde nok brukt alt for mye penger på kabler når jeg skal kjøpe annlegg, hadde det ikke vært for disse trådene, for selgeren jeg snakket med sist var overbevist om at dyre kabler var viktig. (som nevnt tidligere i tråden).

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Lang!

Fysikk er ihvertfall 100 ganger mer spennende enn ....kabler! Må si jeg er veldig skeptisk til det du sier. I elektrofysikken jeg har hatt ble nemlig f=ma, s=vt og a=v^2/r ukritisk brukt på elektroner.
    Er noen år siden jeg har hatt dette nå, men husker at det var forskjell mellom kvantefysikk og mekanisk fysikk. JEg har selv regnet masse på ting der newtons lover har feilet, mens kvantefysikken har stemt... Men husker ikke noe av slikt nå lengre...

Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Nei, vær så snill. Prøv selv. Det letteste er å bruke forskjellige kabler på høyre og venstre høyttaler og switche mellom dem, forutsatt at de ikke låter forskjellig i utgangspunktet. (og selvfølgelig samme signal på høyre og venstre kanal). :
    Problemet er at to forskjellige plasseringer av høyttaleren vil påvirker lyden pga av akustikken fra rommet!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Problemet er at to forskjellige plasseringer av høyttaleren vil påvirker lyden pga av akustikken fra rommet!
    Du kunne ikke vurdert å plassere dem ved siden av hverandre?..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Enig i det. Folk får mene hva de vil om kabler farger lyden eller ikke og jeg forstår ikke at det skal være noe problem å akseptere dette på like linje som at noen liker Denon og noen liker Yamaha. Tror de færreste av oss kabelnisser kjøper kabler til 10' av kroner. Selv ble jeg nisse etter forsøk med krysskoblet installasjonskabel, en avart av "Biltema-kabelen" - en selvlaget relativ billig kabel.

På den annen side er de jo greit å ha noen "krangle tråder" også. I de fleste "Fan-boy" tråder blir man jo beskylt for trollig straks man har noen kritiske bemerkninger (egen erfaring i Kuro-tråden :-D ). Kanske befriende derfor at en kabel tråd har fått slippe unna skeptikerne i stor grad (Xindak-tråden). Så la oss holde oss til krangle-trådene, hvis man er i humør til slikt...
    Skal en akseptere høyttalerkabeldokumentasjon slik den fremstilles fra produsentene i dag så må vi også tåle å se mye obskur slankemedisin i butikkhyllene også.

Samme for meg bare alle produkter behandles likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Konfirmasjonspresten min argumenterte på samme måte husker jeg
    Haha, vi har nok hatt den samme presten ! :-D

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne ikke vurdert å plassere dem ved siden av hverandre?..
    Problemet forsvinner ikke av den grunn! Faktisk så vil noen mm i endret plassering ha mere å si for lyden enn en evt kabel, i allefall iflg målinger!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet forsvinner ikke av den grunn! Faktisk så vil noen mm i endret plassering ha mere å si for lyden enn en evt kabel, i allefall iflg målinger!
    Så det har du vel prøvd, antar jeg?
    Men som sagt, de må spille likt..

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Faktum i disse trådene er at 90% av de som mener forskjellene skyldes placebo ikke har tatt seg bry med å teste forskjeller selv, fordi de "vet" det ikke finnes noen. Og tanken slår meg om hvor mange overbrunstige 14 åringer som står bak visse inlegg...

Jeg var å skeptiker, etter å ha lest ørten krangletråder der dummingene som hører forskjell er påvirket av placebo.

Nei, vær så snill. Prøv selv. Det letteste er å bruke forskjellige kabler på høyre og venstre høyttaler og switche mellom dem, forutsatt at de ikke låter forskjellig i utgangspunktet. (og selvfølgelig samme signal på høyre og venstre kanal). Men det er vel for mye bry.. mye greiere å buse i vei om hvor dumme andre er, som gidder å lytte etter forskjeller.

Forøvrig, har testet endel kabler jeg ikke klarer å ense forskjell på å. Da spesiellt signal kabler. Dessuten finnes det jo masse teori om hvorfor forskjeller i kabler finnes. Skin effekt, antall ledere, isolasjon, osv. Uten at jeg aner noe om hvor riktige eller feil disse "teoriene" er.

Dette betyr ikke at man skal kjøpe dyre kabler. Kabler låter forskjellig, pris gjenspeiler ikke nødvendigvis hvor "bra" en kabel låter.

Ps: Min pappa er sterkere enn din pappa!
    Nå har jeg ikke begynt å se meg noe særlig om i kabelverden enda, men det er fordi jeg har valgt å prioritere andre saker først.

Spennende det du sier om placebo.
    For legemiddelindustrien bruker jo en del placebo, med godt resultat.
    Det er da en viss prosent av pakken som inneholder virkestoff og resten bare fyllstoff.

Da er det jo ikke så viktig om skeptikerne ikke har fått det til å virke for dem (Hvis de har prøvd). For mest sansynlig vil da nestemann som prøver faktisk få et resultat ut av det.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det har du vel prøvd, antar jeg?
    Men som sagt, de må spille likt..
    For at de skal spille likt må de ha helt like akustiske forutsetniger, det har de ikke om de ikke står helt likt! Rompåvirkninen er svært stor og plasseringen i rommet er dermed med på store forandringer i lyden... Dette er vel noe av det første man"lærer" om man er interesser i "hi-fi".

Nei, jeg har ikke prøvd å måle selv...

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Nå har jeg ikke begynt å se meg noe særlig om i kabelverden enda, men det er fordi jeg har valgt å prioritere andre saker først.

Spennende det du sier om placebo.
    For legemiddelindustrien bruker jo en del placebo, med godt resultat.
    Det er da en viss prosent av pakken som inneholder virkestoff og resten bare fyllstoff.

Da er det jo ikke så viktig om skeptikerne ikke har fått det til å virke for dem (Hvis de har prøvd). For mest sansynlig vil da nestemann som prøver faktisk få et resultat ut av det.
    Er ikke dette litt av poenget da.. Dersom dette har positiv innvirkning på de som tar pakken, så har man bevist at virkestoffet har ingen effekt fyllstoffet eller sukkerpillen ikke har. At det er bare troen på at det hjelper som hjelper.

Samme som blindtest, og målinger, der dyr kabel ikke er beviselig bedre enn de billig, man bare tror den dyre er bedre..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at de skal spille likt må de ha helt like akustiske forutsetniger, det har de ikke om de ikke står helt likt! Rompåvirkninen er svært stor og plasseringen i rommet er dermed med på store forandringer i lyden... Dette er vel noe av det første man"lærer" om man er interesser i "hi-fi".

Nei, jeg har ikke prøvd å måle selv...
    Merkelige greier dette, du gidder ikke prøve, har ikke målt, og synser generellt bare rundt hvor store påvirkninger akustikken har. Og fordummer mine utsagn på best mulig måte.
    Jeg har lyttet, jeg har målt, jeg har prøvd og feilet, og jeg vet hvor store innvirkninger akustikken har (som kan være ganske drastiske). Men to høyttalere plassert inntill hverandre midt i et rom, spiller ikke med de forskjellene du snakker om. Ikke pga akustikken i rommet ihvertfall.
    Om du ser på meg som en ulærd tulling som ikke bryr seg om hifi bryr meg ikke særlig hardt.

Jeg har blindtestet, og blindtestet andre, om det skulle ha noen påvirkning på din synsing. Dessuten kan høyttalerne i seg selv spille ganske forskjellig, det har jeg også opplevd.

På toppen av det hele, så har jeg selvfølgelig snudd om kablingen når jeg har utført det på dette viset, for å utelukke at det er høyttalerne, eller akustikken rundt som påvirker lydforskjellene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Samme som blindtest, og målinger, der dyr kabel ikke er beviselig bedre enn de billig, man bare tror den dyre er bedre..
    Billige kabler har vist seg å låte bedre enn dyre hos meg

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer kanskje av hva man synes låter bra. Billige kabler kan gi løft i bass mens dyrere gir gjerne mer oppløst diskant og nøytral bass.

Tror det er en del her som basere sitt syn på hva de opplever i sin "hjemme kino" men digitale forsterkere, romkorreksjon og 5.1/7.1 lyd. Kanskje spiller de enda til i stor grad komprimert MP3 musikk... Min erfaring er at skal du høre den forskjellen vi snakker om må du ha et godt 2 kanals stereo anlegg med meget bra analog forsterker og oppløste høytalere.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene besto i en mer åpen lyd i mellomtonen.
    Men skal sies at de kostet henholdsvis 50kr, og 300kr. hehe
    Lakris vs. kina ræl.

Enig i resten av analogien dog.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok va dumt forumlert.. Bytt ut setningen med:
    Samme som blindtest, og målinger, der forskjellige kabel ikke er beviselig bedre enn enn annen, man bare tror at en kabel er bedre..

Men dette kan fort missforståes når det kom utenfor resten av inlegget..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Ok va dumt forumlert.. Bytt ut setningen med:
    Samme som blindtest, og målinger, der forskjellige kabel ikke er beviselig bedre enn enn annen, man bare tror at en kabel er bedre..

Men dette kan fort missforståes når det kom utenfor resten av inlegget..
    Hva om jeg da legger til at det i utgangspunktet ikke var en kabeltest, men en test mellom to forskjellige cd-spillere?
    Samme merke, men to forskjellige modeller, samme cd i begge spillerne, samkjørt, med hver sin (forskjellig) signalkabel inn til forsterker. Slik at vi kunne switche mellom dem.
    Forskjell hørte vi, og hadde egentlig konkludert med hvilken spiller som låt best (den dyreste...).
    Bare for å utelukke kabler (som vi ikke hadde noen som helst tro på at utgjorde noen forskjell den gang), byttet vi altså kabler om på spillerne. Jøss - nå låt den billigste spilleren best jo!....

Men, det er vel placebo det å, som det meste annet...........

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående Placebo

Hva om jeg da legger til at det i utgangspunktet ikke var en kabeltest, men en test mellom to forskjellige cd-spillere?
    Samme merke, men to forskjellige modeller, samme cd i begge spillerne, samkjørt, med hver sin (forskjellig) signalkabel inn til forsterker. Slik at vi kunne switche mellom dem.
    Forskjell hørte vi, og hadde egentlig konkludert med hvilken spiller som låt best (den dyreste...).
    Bare for å utelukke kabler (som vi ikke hadde noen som helst tro på at utgjorde noen forskjell den gang), byttet vi altså kabler om på spillerne. Jøss - nå låt den billigste spilleren best jo!....

Kom kanskje litt feil ut det med placebo.
    For å bruke legemiddelindustrien som eksempel igjen, er det ikke bare trua på at det funker som gir fra seg et resultat.
    Det har også noe å si med at det bare er ca 10% placebo. Det utgjør jo mange dager hvor det faktisk er virkestoff, og dette kan jo vare litt lenger tid, slik at det blir et overlapp i effekten.

Så eksempelet mitt ble litt feil.

Jeg har lyst til å utforske kabler når jeg får rom, forsterker og cd spiller jeg er fornøyd med. og da bruker kabler som et lite piff.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Jeg har lyst til å utforske kabler når jeg får rom, forsterker og cd spiller jeg er fornøyd med. og da bruker kabler som et lite piff.
    Placebo gidder jeg ikke diskutere, det får dere skeptikere ha å kose dere med, når dere skal rakke ned på tullinger som tror de hører forskjell.

Men for å svare trådstarter, det er forskjeller på kabler, de er små, og jeg ser ingen grunn til å bruke store summer penger på det før andre ting i anlegget er på et bra nivå.

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei vist du mener du hører forskjell så tror jeg DU gjør det.. Om det er innbilt eller ikke. Jeg tror at tro kan flytte fjell. På samme måte som jeg tror syke folk kan bli frisk bare ved at de selv er overbevis om pillen de tar er en hjelpende medisin, men i realiteten er en sukkerpille.

På samme måte så tror ikke JEG at det er mulig å høre forskjell dersom det ikke er målbart. Og dersom det er målbart tror jeg det må være vesentlige utslag på måleinstrumentet før vi mennesker kan oppfatte dette.
    Og med en sånn overbevisning tror ikke jeg at jeg noen gang vil høre forskjell, da som sagt, tro kan flytte fjell.

Og jeg syns du er heldig som faktisk hører forskjell. Du kunne jo vært 1 million dollar rikere også, vertfall vist du også hører forskjell når du ikke ser kabelen.

Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •