Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 332
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synnes det er rart at folk ikke kan høre forskjel på kabler og kan kalle seg hifi intressert.

Pris har ikke noe med hvor bra en kabel låter, men at to kabler som er laget av forskjellig matrialer og har forskjellig skjerming vil låte forskjellig er min erfaring.

Jeg har nå Kimber Monocle X og har hat både 4tc og 8tc.

Og det er også forskjell på hvor følsomme høyttalerene er på forskjellene i kabler. Høyttaleren jeg har hatt som har vært mest kresen på kabler er JMLab Elektra 926.

Jeg har også den erfaring at den største forskjellen på lyd ligger i signal kabler.

Men for meg er det helt greit at noen mener at det ikke er forskjell på kabler. Og min erfaring er at folk går fra ikke og høre forskjell til og gjøre det og ikke motsatt.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Du har herved blitt opphøyet til "AV-gud". Og ditt ord er lov
    Skal vi bli litt mer voksen og kaste sand på hverandre i stedet? Sukk..

Ble indignert av å få kommentaren min (mis)brukt på den måten. Liker dårlig at det jeg har skrevet blir slaktet ned til 1 setning og brukt til å antyde noe helt annet enn det jeg faktisk mente. (politikere må leve i en evig frustrasjon!)

Når man svarer Ja og nei, så finnes det ingen mellomting. I min terminologi er ett Nei ett nei.
    Det meste i verden er mer komplekst enn at det går ann å svare på spørsmål om temaet med bare ja eller nei.

At du jobber med lyd og vet å skru på knottene betyr ikke at du vet hva god lyd og at du er priviligert til å slå oss som stiller oss åpen mht temaet i hodet med store, ubetydelige ord og forvente at de skal være lov.
    Hehe.. Godt poeng! Beklager at jeg tydeligvis fremstår som uspiselig arrogant. Vet så alt for god at det ikke fremmer kommunikasjon.

Ja, jeg vet hvor ....... står i saken, og liter ikke på en person som mener at en DVD-spiller til 2K spiller like godt som en cd-spiller til 10K
    Har vel aldri påstått at det ikke er forskjell på utstyr?

Tvert i mot er det så mye å hente på å oppgradere utstyr at jeg oppfordrer alle til å bruke kabelpengene der det faktisk gjør nytte! Et system blir aldri bedre enn det svakeste ledd. Når alt av utstyr, i motsetning til kabler, kan måles på skala fra low-end til high-end, så er det vel mer fornuftig å bruke pengene der det faktisk utgjør stor forskjell?

Det finnes regler og det finnes unntak fra reglene. Om DVD spilleren kun brukes til å lese data og all konvertering til analogt (både lyd og evnt bilde) foregår ekstern med jitterimmune konvertere, har heller ikke diskdrevet noen effekt på lyd eller bilde så lenge dataen blir lest av korrekt. På samme måte som at en normalt fungerende data-DVD kan leses av i alle mulige slags drev med samme resultat - at filen blir overført til harddisken uten feil. I slike tilfeller vil et 50 kroners drev gi identisk prestanda med 10K drevet. Men det er et unntak. Er alltid et unntak! Om spilleren gjør noe mer enn å bare lese data, f.eks. konvertere til analogt signal, er det helt klart mye å hente på bedre spiller.

Alt jeg har sett og hørt så langt tyder på at forskjeller i lyd pga kabel er unntakene, ikke regelen.

Er selvfølgelig interessert i kabler som alle andre, ellers ville det ikke vært noe poeng å poste her. Tviler ikke et sekund på at mange har hørt forskjell på kabler - men jeg liker ikke å stoppe der og legge skylden på kablene. Det er jo bare kobber, fritt for skyld! Er alltids en omstendighet som gjør at en kabel eventuelt har noe å si for lyden. Enten feil i selve kabelen eller noe i koblingene rundt. Som med typiske rørforsterkere og andre utgangstrinn med høy egenmotstand. Det finnes alltid et rasjonelt svar på slike spørsmål og det er det som er interessant, om det er ønskelig å faktisk forbedre prestandaen. Å vise til en mystisk faktor X som ikke kan forstås, kvantifiseres eller gjøres konkrete tiltak for å endre på, hjelper ikke for å forbedre lydkvaliteten. Da kan man rote rundt i blinde resten av livet uten å komme noe lenger.

Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Synnes det er rart at folk ikke kan høre forskjel på kabler og kan kalle seg hifi intressert.
    Om du hører forskjell på et signal før og etter et kabelstrekk betyr det at det ikke er hifi. High fidelity betyr høy trofasthet, i lyd ment som trofasthet til kilden. Om jeg ikke hører forskjell og vet med 100% sikkerhet (gjennom måling) at signalet på utgangen av en kabel er identisk med det som kom inn - er det også 100% hifi! Hva mer kan man be om?

EDIT: kan f.eks. be om 3x lavry DA924 gold, et med 5x lipinski 707 med 5x 700 watt hypex monoblokker, velodyne dd18 sub, et ordentlig isolert rom med så og si dønn korrekt akustikk og en kald pils.. :-)

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kranglefanter.

Jeg skal gjøre det enkelt;
    Det er hørbare forskjeller på kabler. Forskjellene har aldri noengang slått meg som noe annet enn subtile, men likevel de er der.

Til informasjon, så har faktisk min mor, som ihvertfall ikke er hifiinteressert klart å høre forskjeller. Ikke var hun i tvil heller.

Istedet for å bastant påstå lure teorier om hvorfor det ikke er hørbare forskjeller, så anbefaler jeg å ta en lytt - med åpent sinn. Gjerne der man har mulighet til å kjapt switche mellom kablene.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet hvor ....... står i saken, og liter ikke på en person som mener at en DVD-spiller til 2K spiller like godt som en cd-spiller til 10K
    Litt OT:
    Er sikkert mange som foretrekker lyden fra en 2k spiller enn en til 10k. Er jo ikke prisen som er avgjørende på smak og behag? Samme person kan selvfølgelig like en annen 10k spiller bedre enn den samme 2k spilleren eller evt en annen 2k spiller!

Over til tema, i går ryddet jeg litt i skapet og fant noen skikkelig tynne høyttalerkabler! Ikke nok med at de er tynne, men de er også lange! Jeg tenke defor jeg skulle benytte sjangsen til å sammenligne mot ett par 4kvmm fra biltema på ca 2,5m!

Jeg skal åpne sinnet mitt, men her forventer jeg faktisk forskjell så det blir jo ikke noen real blindtest... Uansett skal jeg i allefall se om jeg hører forskjell. Da skal jeg også prøve med mine Klipsch RB35 som er litt mere avslørende på diskanten enn Dynavoice M65.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at teoretisk kan ikke en humle fly (et godt eksempel på at teori ikke alltid er rett)!

Jeg tror på det jeg ser og hører så får teori være teori.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Husk at teoretisk kan ikke en humle fly (et godt eksempel på at teori ikke alltid er rett)!

Jeg tror på det jeg ser og hører så får teori være teori.
    Hvilken teori er det som sier at humler ikke kan fly? Bee Movie? haha

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At humler ikke kan fly er nok bare en myte. Link

Ellers så stiller jeg meg meget skeptisk til at det skal låte så mye bedre om du bytter ut 2meter kobber av i alt kanskje 100 meter kabling og signalveier i et opsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå var det en beregning fra 1930-tallet. Han hadde feilaktig modellert humlen som et fly, og dermed kommet fram til at den ikke skulle kunne fly. Dessverre er humelens bevegelser veldig mye mer komplekse enn som så.

Å si at teorien ikke alltid har rett, blir ikke helt riktig. Den teorien vi bruker, er nøye utprøvd og har enda til gode å bli bevist feil. Teorien her blir en matematisk modellering av virkeligheten. Det hender at disse beregningene ikke stemmer 100% med det man observerer, men dette kommer i såfall av at den matematiske modelleringen er for enkel, eller ikke samstemmer godt nok med virkeligheten, og ikke av at likningene vi bruker er feil. I fysikktimene på videregående var det for eksempel vanlig å modellere bevegelse uten luftmotstand. Dette stemte fint for enkelte tilfeller, mens for andre ble det helt galt. Det betyr ikke at newtons lover er feil, men at vi ikke tok hensyn til andre faktorer som også spilte inn.

Altså er ikke teorien feil, men den kan lett brukes feil.

Men nå vil jeg jo kalle måling av kabel for praksis, og ikke teori. Teori kunne vært å gjøre beregninger basert på kabelens egenskaper. Men dette krever en god del kunnskap om signalbehandling. Den teoretiske delen av målinger måtte i såfall bli tolkningen av disse målingene. Men med godt utstyr pleier det ikke være så mye rom for feil her.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å krangle om kabler er vel bare barnslig? De som hører forskjell får leve med den tanken og de som ikke hører forskjell får bare la vær. Er et evig jag om disse kablene bestandig, finn deg noen med god kvalitet og kjøp etter 5-10prosent av anleggets pris. Dette er en evig krangel og folk får stå på sitt, jeg tror du ikke får et "nytt" anlegg bare ved å bytte kablene. Det viktigste er at alt er av god kvalitet og kjente merker, da er det meste gjort.......

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Skal vi bli litt mer voksen og kaste sand på hverandre i stedet? Sukk..

Ble indignert av å få kommentaren min (mis)brukt på den måten. Liker dårlig at det jeg har skrevet blir slaktet ned til 1 setning og brukt til å antyde noe helt annet enn det jeg faktisk mente. (politikere må leve i en evig frustrasjon!)

Det meste i verden er mer komplekst enn at det går ann å svare på spørsmål om temaet med bare ja eller nei.

Hehe.. Godt poeng! Beklager at jeg tydeligvis fremstår som uspiselig arrogant. Vet så alt for god at det ikke fremmer kommunikasjon.

Har vel aldri påstått at det ikke er forskjell på utstyr?

Tvert i mot er det så mye å hente på å oppgradere utstyr at jeg oppfordrer alle til å bruke kabelpengene der det faktisk gjør nytte! Et system blir aldri bedre enn det svakeste ledd. Når alt av utstyr, i motsetning til kabler, kan måles på skala fra low-end til high-end, så er det vel mer fornuftig å bruke pengene der det faktisk utgjør stor forskjell?

Det finnes regler og det finnes unntak fra reglene. Om DVD spilleren kun brukes til å lese data og all konvertering til analogt (både lyd og evnt bilde) foregår ekstern med jitterimmune konvertere, har heller ikke diskdrevet noen effekt på lyd eller bilde så lenge dataen blir lest av korrekt. På samme måte som at en normalt fungerende data-DVD kan leses av i alle mulige slags drev med samme resultat - at filen blir overført til harddisken uten feil. I slike tilfeller vil et 50 kroners drev gi identisk prestanda med 10K drevet. Men det er et unntak. Er alltid et unntak! Om spilleren gjør noe mer enn å bare lese data, f.eks. konvertere til analogt signal, er det helt klart mye å hente på bedre spiller.

Alt jeg har sett og hørt så langt tyder på at forskjeller i lyd pga kabel er unntakene, ikke regelen.

Er selvfølgelig interessert i kabler som alle andre, ellers ville det ikke vært noe poeng å poste her. Tviler ikke et sekund på at mange har hørt forskjell på kabler - men jeg liker ikke å stoppe der og legge skylden på kablene. Det er jo bare kobber, fritt for skyld! Er alltids en omstendighet som gjør at en kabel eventuelt har noe å si for lyden. Enten feil i selve kabelen eller noe i koblingene rundt. Som med typiske rørforsterkere og andre utgangstrinn med høy egenmotstand. Det finnes alltid et rasjonelt svar på slike spørsmål og det er det som er interessant, om det er ønskelig å faktisk forbedre prestandaen. Å vise til en mystisk faktor X som ikke kan forstås, kvantifiseres eller gjøres konkrete tiltak for å endre på, hjelper ikke for å forbedre lydkvaliteten. Da kan man rote rundt i blinde resten av livet uten å komme noe lenger.

Om du hører forskjell på et signal før og etter et kabelstrekk betyr det at det ikke er hifi. High fidelity betyr høy trofasthet, i lyd ment som trofasthet til kilden. Om jeg ikke hører forskjell og vet med 100% sikkerhet (gjennom måling) at signalet på utgangen av en kabel er identisk med det som kom inn - er det også 100% hifi! Hva mer kan man be om?

EDIT: kan f.eks. be om 3x lavry DA924 gold, et med 5x lipinski 707 med 5x 700 watt hypex monoblokker, velodyne dd18 sub, et ordentlig isolert rom med så og si dønn korrekt akustikk og en kald pils.. :-)

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Tro du og jeg må ta en kald pils en kveld. Vi kunne sikkert reddet verden hehe..

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det å krangle om kabler er vel bare barnslig? De som hører forskjell får leve med den tanken og de som ikke hører forskjell får bare la vær. Er et evig jag om disse kablene bestandig, finn deg noen med god kvalitet og kjøp etter 5-10prosent av anleggets pris. Dette er en evig krangel og folk får stå på sitt, jeg tror du ikke får et "nytt" anlegg bare ved å bytte kablene. Det viktigste er at alt er av god kvalitet og kjente merker, da er det meste gjort.......
    Når det gjelder kabler: Bruk hodet! Når det en gang er slik at all verdens eksperter ikke kan bli enige om det har noe å si, ja da bør vi vel velge 'den gyldne middelvei'... eller hva?? (enig med deg Roger Waters)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare morro at folk kan gå så opp i dette, jeg er ganske så like gyldig:-D

Newcomer seraph sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To ord: James Randi

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josteinr
    Det betyr ikke at newtons lover er feil, men at vi ikke tok hensyn til andre faktorer som også spilte inn.
    Litt OT igjen: newtens lover er egentlig litt "feil", men dette rettet bla einsten opp. Newtonsl lover er fullt og helt funksjonelle så lenge hasitgheten er lav(<10% av C). Så nå vi snakker om elektroner henger ikke newton lengre med...

Hvor lang kabel er det vanligvis i en høyttalerspole?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg hører ikke forskjeller jeg heller

Men respekterer synspunktene til de som gjør det :-D
    Og det er sakens kjærne.
    Disse kabeldiskusjonene begynner å bli ganske kjedelige da det samme gjentas igjen og igjen, side etter side......
    Hvorfor ikke bare teste selv. Enten man hører forskjell eller ikke så har man førstehåndserfaring i eget anlegg, og det er vel egentlig det eneste man trenger
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det. Folk får mene hva de vil om kabler farger lyden eller ikke og jeg forstår ikke at det skal være noe problem å akseptere dette på like linje som at noen liker Denon og noen liker Yamaha. Tror de færreste av oss kabelnisser kjøper kabler til 10' av kroner. Selv ble jeg nisse etter forsøk med krysskoblet installasjonskabel, en avart av "Biltema-kabelen" - en selvlaget relativ billig kabel.

På den annen side er de jo greit å ha noen "krangle tråder" også. I de fleste "Fan-boy" tråder blir man jo beskylt for trollig straks man har noen kritiske bemerkninger (egen erfaring i Kuro-tråden :-D ). Kanske befriende derfor at en kabel tråd har fått slippe unna skeptikerne i stor grad (Xindak-tråden). Så la oss holde oss til krangle-trådene, hvis man er i humør til slikt...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Og det er sakens kjærne.
    Disse kabeldiskusjonene begynner å bli ganske kjedelige da det samme gjentas igjen og igjen, side etter side......
    Hvorfor ikke bare teste selv. Enten man hører forskjell eller ikke så har man førstehåndserfaring i eget anlegg, og det er vel egentlig det eneste man trenger
    Vel, sånn for min egen del så føler jeg nesten at jeg er i en situasjon hvor jeg trenger å "redde" kabelnissene fra å gjøre unødvendige innkjøp av dyre kabler.
    Det som plager meg mest er at kabelprodusentene bevisst utnytter en svakhet vi mennesker har, placebo, og tjener store penger på det. Jeg syns det er viktig å prøve å overbevise kabelnissene at det er placebo de opplever når de hører forskjell, og at det ikke er pga fysiske endringer i lyden, forårsaket av en kabel. Det er det som er kjernen her. Men for all del, jeg tror at dere hører forskjell, og det er ikke noe galt med det. Jeg har opplved det mange ganger selv også, men jeg innser at det er placebo, for jeg kjenner fakta. Jeg blir litt oppgitt når voksne, oppegående mennesker avfeier fakta, som om det ikke teller i hifi verdenen. Ørene hører bedre enn maskiner osv...

En hifi rookie, og nykommer på forumet kan fort bli noen tusen kroner fattigere på unødvendig kabelinnkjøp hvis hans første møte blir med en kabelnisse. Det syns jeg blir helt feil.

Det er bare min mening.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Litt OT igjen: newtens lover er egentlig litt "feil", men dette rettet bla einsten opp. Newtonsl lover er fullt og helt funksjonelle så lenge hasitgheten er lav(<10% av C). Så nå vi snakker om elektroner henger ikke newton lengre med...

Hvor lang kabel er det vanligvis i en høyttalerspole?
    Lang!

Fysikk er ihvertfall 100 ganger mer spennende enn ....kabler! Må si jeg er veldig skeptisk til det du sier. I elektrofysikken jeg har hatt ble nemlig f=ma, s=vt og a=v^2/r ukritisk brukt på elektroner.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Vel, sånn for min egen del så føler jeg nesten at jeg er i en situasjon hvor jeg trenger å "redde" kabelnissene fra å gjøre unødvendige innkjøp av dyre kabler.
    Det som plager meg mest er at kabelprodusentene bevisst utnytter en svakhet vi mennesker har, placebo, og tjener store penger på det. Jeg syns det er viktig å prøve å overbevise kabelnissene at det er placebo de opplever når de hører forskjell, og at det ikke er pga fysiske endringer i lyden, forårsaket av en kabel. Det er det som er kjernen her. Men for all del, jeg tror at dere hører forskjell, og det er ikke noe galt med det. Jeg har opplved det mange ganger selv også, men jeg innser at det er placebo, for jeg kjenner fakta. Jeg blir litt oppgitt når voksne, oppegående mennesker avfeier fakta, som om det ikke teller i hifi verdenen. Ørene hører bedre enn maskiner osv...

En hifi rookie, og nykommer på forumet kan fort bli noen tusen kroner fattigere på unødvendig kabelinnkjøp hvis hans første møte blir med en kabelnisse. Det syns jeg blir helt feil.

Det er bare min mening.

Jeg kunne ikke vært mer enig faktisk. Det der oppsummerer også mitt standpunkt på alle områdene.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Konfirmasjonspresten min argumenterte på samme måte husker jeg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 13 av 17 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •