Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 17 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 332
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehehe...

Jo, jeg har jo lest akkurat samme innlegg som det Snicker's skrev.
    Men, har aldri hatt B&W øverst på ønskelista mi...
    Hvorfor? Ingen anelse... Har hørt 805s, 802D, 601mkIII, 803s, 605III... Og ingen av de har gitt meg den store lyttegleden. Vil ikke si at de er dårlige, men de har dessverre aldri appelert til meg. 684 nærmet seg, men...

Må presisere at jeg ikke har hatt noen kjennskap til innmaten til B&W før Jørn dissekerte den 802 (eller var det 801??).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hehehe...

Jo, jeg har jo lest akkurat samme innlegg som det Snicker's skrev.
    Men, har aldri hatt B&W øverst på ønskelista mi...
    Hvorfor? Ingen anelse... Har hørt 805s, 802D, 601mkIII, 803s, 605III... Og ingen av de har gitt meg den store lyttegleden. Vil ikke si at de er dårlige, men de har dessverre aldri appelert til meg. 684 nærmet seg, men...

Må presisere at jeg ikke har hatt noen kjennskap til innmaten til B&W før Jørn dissekerte den 802 (eller var det 801??).
    Hei kabelnisse!

Jeg tilhører den gruppen som ikke hører forskjell på kabler. Ikke tror jeg det er mulig for noen andre å høre forskjell heller, bare kabelen har nok kapasitet til formålet.

Hvis det er en ørliten sjans for at de ordinære billigkablene som B&W bruker i sine høyttalere farger lyden bare bittelitte grann, så syns jeg det er litt merkelig at de skulle bruke sånne kabler. Det er vel høyst sannsynlig at en høyttalerprodusent som B&W har målt og testet kabler så godt det lar seg gjøre i det vide og det brede med skikkelig måleutstyr, og kommet frem til at det ikke er noe forskjell å spore overhode på dyre og billige kabler. Signalet som går inn den ene enden av kabelen, er prikk lik det som kommer ut den andre enden.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hei kabelnisse!

Jeg tilhører den gruppen som ikke hører forskjell på kabler. Ikke tror jeg det er mulig for noen andre å høre forskjell heller, bare kabelen har nok kapasitet til formålet.

Hvis det er en ørliten sjans for at de ordinære billigkablene som B&W bruker i sine høyttalere farger lyden bare bittelitte grann, så syns jeg det er litt merkelig at de skulle bruke sånne kabler. Det er vel høyst sannsynlig at en høyttalerprodusent som B&W har målt og testet kabler så godt det lar seg gjøre i det vide og det brede med skikkelig måleutstyr, og kommet frem til at det ikke er noe forskjell å spore overhode på dyre og billige kabler. Signalet som går inn den ene enden av kabelen, er prikk lik det som kommer ut den andre enden.
    Flere nisser her :-D .

Det kan jo hende at dette kabelvalget til B&W er et bevist valg. Kanskje gir disse kablene høytalerne den lyden som B&W ønsker. Kanskje en dyrere og tykkere kabel fungere dårlig i deres ører. Dessuten er strekket meget kort og påvirker i mindre grad enn mine høytalerkabler som er 10 og 12 m.

Det er helt feil å sette et likhetstegn mellem dyr kabel og god lyd, like lite som mellom billig kabel og dårlig lyd. Her er det samspillet som teller - å finne den rette kabel som gir den rette lyd i dine ører.

Så enkelt eller vanskelig er det bare !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ikke antyda hverken det ene eller det andre, men synes det er litt spesielt? Ikke det at B&W lager dårlige høyttalere, men de har aldri nådd helt inn i sjela mi, for so to speak. Og kun havna på lista over gode høyttalere, og ikke på "must have" lista.

Kabler her inne på forumet har blitt målt i det uendelige, og alle har blitt enige om at det ikke lar seg gjøre. Dette har jo også sikkert B&W slått seg til ro med, og latt det være noe de ikke har valgt å prioritere. Finnes jo mange dyktige bransjefolk som mener det samme som dere. Hva med en "X-faktor" som ikke lar seg måle? Ett lydsignal og ikke minst musikk inneholder en masse info som ikke bestandig kommer fram. Ett eksempel der er jo "Himmelskip" med Reiersrud/Kleive hvor kirkeskipet tydelig males opp når mikrofonene plukker opp akustikken og musiseringen som skjer 5-10m fra mikrofonene (spor 1).

Men, klart... Det kan jo være noe jeg innbiller meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler her inne på forumet har blitt målt i det uendelige, og alle har blitt enige om at det ikke lar seg gjøre.
    Dette var helt nytt for meg. Har du noe å referere til som er kvalifisert til å slå fast at ikke det ikke er mulig å måle kabler?

Dette har jo også sikkert B&W slått seg til ro med, og latt det være noe de ikke har valgt å prioritere. Finnes jo mange dyktige bransjefolk som mener det samme som dere. Hva med en "X-faktor" som ikke lar seg måle? Ett lydsignal og ikke minst musikk inneholder en masse info som ikke bestandig kommer fram.
    Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan det kan være mulig for et menneskeøre å høre endringer på to kabler hvis ikke det er målbart. Altså, lydsignaler er ikke så veldig komplisert egentlig. For oss mennesker så er det snakk om frekvenser i området ca. 20 - 20k hertz. Det bør da være null problem å finne en eller annen maskin til å sende signaler i dette frekvensområdet igjennom en kabel, for så og analysere dette signalet igjen, og finne ut om det er endringer i noen av frekvensene. Hvis ikke en eneste frekvens i signalet er endret, så er det også helt umulig for et øre å høre noen endring, for da er det heller ingen endring. Hvordan kan noen si noe annet?

Den X-faktoren du nevner kan være så mangt. Det er helt klart mye info som man ikke bestandig hører, men det er bare å sette seg et annet sted i rommet, så hører man lyder man ellers ikke har hørt før på den samme innspillingen.

Men, klart... Det kan jo være noe jeg innbiller meg.
    Bingo ! Hørt om placebo, min venn ?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    du vet ikke hva du går glipp av...så prøv noen gode kabler så får du høre...
    selgeren hadde rett sier nå jeg..
    Jeg vil nok ikke høre noen forskjell, da det jeg har lest her på forumet har overbevist meg om at det ikke er forskjell.

Og man hører jo bare denne forskjellen dersom man tror det er forskjell.

Uansett, kabler fra andre hylle er jo ukatuelt da det koster mer enn annlegge. Måtte blitt fra 58 hylle eller noe.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener nå at man skal prøve selv - med et åpent sinn, og så gjøre seg opp sin mening.

Det vi ofte diskuterer her og som regel er uenig i - er de fysiske/vitenskapelige grunnene til forskjellene.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg mener nå at man skal prøve selv - med et åpent sinn, og så gjøre seg opp sin mening.

Det vi ofte diskuterer her og som regel er uenig i - er de fysiske/vitenskapelige grunnene til forskjellene.....
    Jeg har jo hørt forskjellige kabler, og jeg har aldri hørt forskjell.. Men nå har jeg aldri hørt dyre kabler, vertfall ikke dyre slik jeg tror dere tenker på.

Men kabler som koster litt og kabler som koster litt mer hører jeg ikke noen forskjell på..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært morro å spille en hel sang, gjerne en litt kompleks en med to forskjellige kabler. Feks en veldig billig og en veldig dyr. Man tar opptak gjennom hele sangen med en veldig bra mirkofon og utstyr som står i stil. Etter på kan man la en data analysere og sammenligne begge opptakene! Det mest ideele hadde vel også vært ett ekkofritt rom for minst mulig rompåvirkning som kan "grøte" til lyden... Jeg trenger vel ikke å nevne at kablene skal ha like forhold og samme høyttalere?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Jeg har jo hørt forskjellige kabler, og jeg har aldri hørt forskjell.. Men nå har jeg aldri hørt dyre kabler, vertfall ikke dyre slik jeg tror dere tenker på.

Men kabler som koster litt og kabler som koster litt mer hører jeg ikke noen forskjell på..
    Jeg hører ikke forskjeller jeg heller

Men respekterer synspunktene til de som gjør det :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var helt nytt for meg. Har du noe å referere til som er kvalifisert til å slå fast at ikke det ikke er mulig å måle kabler?

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan det kan være mulig for et menneskeøre å høre endringer på to kabler hvis ikke det er målbart. Altså, lydsignaler er ikke så veldig komplisert egentlig. For oss mennesker så er det snakk om frekvenser i området ca. 20 - 20k hertz. Det bør da være null problem å finne en eller annen maskin til å sende signaler i dette frekvensområdet igjennom en kabel, for så og analysere dette signalet igjen, og finne ut om det er endringer i noen av frekvensene. Hvis ikke en eneste frekvens i signalet er endret, så er det også helt umulig for et øre å høre noen endring, for da er det heller ingen endring. Hvordan kan noen si noe annet?

Den X-faktoren du nevner kan være så mangt. Det er helt klart mye info som man ikke bestandig hører, men det er bare å sette seg et annet sted i rommet, så hører man lyder man ellers ikke har hørt før på den samme innspillingen.

Grei måling av kabler:
    http://avforum.no/forum/kabler/73277-kabeltest.html
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel.. Ifølge skeptikere har det vel ikke vært mulig å måle ting som skulle tilsi at det skal være forskjell på kabler.. Om du ikke er enig i det så er du velkommen i "kabelnisse-klubben".

Hey... sånt er jo allerede mulig.. Og er jo det som blir brukt som argumentasjon. Men, hva skjer i kabelen ved ett helt musikksignal? Og om det har en effekt? Det er det som jeg lurer på...
    For en stund siden spurte jeg en av "proffene" her inne om det kunne være faktorer i en kabel som man enda ikke har tatt i beregning. At vedkommende svarte både "Ja" og "Nei" tilsa vel at jeg ikke var helt på jordet

Døh... Har hørt det ordet placebo såpass mange ganger de siste 2 årene at jeg har jeg ikke anser en person som bruker det "mot meg" som "venn", men heller en jeg stiller likegyldig til

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, hva skjer i kabelen ved ett helt musikksignal? til
    Ett godt poeng, derfor jeg for noen poster siden foreslå gode målinger med musikk!

Jeg er jo skeptiker, men ikke av prinsipp, jeg er ute etter den mest reele "sannhet".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Grei måling av kabler:
    Kabeltest!
    Takker ! Hva mer må til for å overbevise kabelnissene ? Jeg syns også denne tråden til knutinh er fantastisk: Hifidebatter-subjekt-objektivister-kabler-holografi.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker ! Hva mer må til for å overbevise kabelnissene ? Jeg syns også denne tråden til knutinh er fantastisk: Hifidebatter-subjekt-objektivister-kabler-holografi.
    Nisser har ører som hører godt så du får oss neppe til å gi fra oss gleden med å eksperementere med kabler ved å komme med noen tester. Det er vel helle skeptikerne som trenger disse testene, da de alltid maser om dem :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Nisser har ører som hører godt så du får oss neppe til å gi fra oss gleden med å eksperementere med kabler ved å komme med noen tester. Det er vel helle skeptikerne som trenger disse testene, da de alltid maser om dem :-D .
    Jeg misunner dere som hører forskjell, ikke bare kan dere nyte musikk som er bedre enn det jeg hører, dere hadde jo også mulighet til å få en million dollar fra den nissen som ikke tror på dere, James Randi e d ikke det han heter? Hadde jeg hørt forskjell skulle e ha gått langt for å få den millionen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor dette ikke kan avgjøres en gang for alle. Målinger viser at kabler er like. Kan ikke avfourmet ta en blindtest på en av treffa sine da. Der begge "sider" er enig om hva hvor og hvordan den skal utføres. Hører man forskjell 50/50 ganger er det vel ikke noen tvil, da hører man forskjell. Hører man forskjell mindre enn dette, er vel forskjellen så liten at den ikke har betydning eller at deltageren bare jetter.

Ja for dersom man ikke kan påpeke denne forskjellen dere hører, hver eneste gang uten feil, er det da noe å "henge seg opp i". Man må jo først overbevise seg selv om at man virkelig hører forskjell før man overtaler andre.

Må da være en fordel for alle å vite svaret på dette.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en stund siden spurte jeg en av "proffene" her inne om det kunne være faktorer i en kabel som man enda ikke har tatt i beregning. At vedkommende svarte både "Ja" og "Nei" tilsa vel at jeg ikke var helt på jordet
    Tror du tenker på denne? http://avforum.no/forum/kabler/74033...en-12.html#226 (avsnittet under bildet i posten)

La meg sitere svaret jeg ga. Det var "litt" mer enn bare "både ja og nei", selv om jeg tydeligvis kommunisererer så dårlig at det var eneste du kunne huske fra svaret.

Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Både ja og nei. Vitenskap har fått et litt frynsete rykte fordi det ikke settes klart skille mellom hva som er (hittils) ubestridde lover og hva som er løsere hypoteser. Alt presenteres med samme fanfare. Det meste av vitenskap handler om statistikk og sannsynligheter. Det omfatter alt for mange kaotiske variabler til å kunne være annet enn pekepinner. Eller kvalifiserte gjetninger. Vel og merke med en prosentvis anvisning av gjetningsgraden - svært mye mer nyttig enn bare synsing. Likevel er det noe vagt over det meste av det som er vitenskap. Bare realfagene har den krystallklare renheten som kommer av å kunne bruke relativt ukomplisert matte direkte på praktiske oppgaver. Så langt har det ikke vært en eneste liten glipp i de store praktiske teoriene. Gravitasjon, termodynamikk, strøm og magnetisme, relativitet, kvantemekanikk.. Alle bygger videre på og utvider hva de forrige la frem uten at de gamle teoriene har blitt noe mindre gyldige eller grei å bruke som konseptuelle ideer. F.eks. holder newtons mekanikk lenge og vel under vanlige jordslige forhold. For å sette en robot ned i verdensrommet med hjelp av svingkraft fra andre planeter på veien og nedbremsing i destinasjonsplanetens gravitasjonsfelt er det nødvendig med einsteins formler. Som Knutinh nevner ble alt av strøm som er relevant for lyd utforsket for en teknologisk evighet siden. Etter det har det ikke kommet frem noe som kan så tvil om at grunnforskningen er sann. I dag er fokus på superledere og svært høyfrekvent signalering. 20Hz-20KHz er old school. Mye av den finere kunsten å lage gode lydkretser er desverre i ferd med å dø ut i takt med ingeniører forsvinner uten at noen har interesse av å ta over lærdommen. Enda en digresjon.

Lyd blir lagret todimensjonalt. Spenning, trykk, magnetfelt, tallrekker i digital, etc varierer i tid. For at høytaleren skal være i stand til å lage et visst trykk(lyd) må det være en kraft som tvinger den. Denne kraften lar seg måle. Om det skulle være et spøkelse der som lager en annen kraft enn forsterkeren vil selv det kunne måles! Elementet blir da en generator som lager strøm i høytalerkablene. Det er rett og slett ikke rom for noe spøkelse der. Derimot er det uendelig med rom for variasjoner på andre siden, innenfor ørene. Der overlapper fysikken med psykologien. Tilbake til statistikken og generelle trender fremfor harde tall.
    Om du ikke gidder å lese det igjen kan du kanskje prøve å huske dette i stedet: ja, det finnes ting i verden med X faktor og nei, overføring av lyd i kabler er ikke et av de feltene som har noen X faktor.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine greier, Nordenstam

Du har herved blitt opphøyet til "AV-gud". Og ditt ord er lov
    Når man svarer Ja og nei, så finnes det ingen mellomting. I min terminologi er ett Nei ett nei. Ett slikt modifisert "nei" har jeg kun hørt hos min "eks" da jeg spurte om det stemte at hun hadde vært utro, og hun unnskyldte seg med at hun var full og at det ikke kunne regnes som utroskap.

At du jobber med lyd og vet å skru på knottene betyr ikke at du vet hva god lyd og at du er priviligert til å slå oss som stiller oss åpen mht temaet i hodet med store, ubetydelige ord og forvente at de skal være lov.

Ja, jeg vet hvor ....... står i saken, og liter ikke på en person som mener at en DVD-spiller til 2K spiller like godt som en cd-spiller til 10K

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Men dette er jo tester som knuser all tvil om at det er noe forskjell på kabler. Hvordan kan du forkaste det?

Jaja, jeg skjønner vel egentlig nå at det ikke er mulig å komme noen vei med dette. Har fulgt med på en del kabeldebatter, og det er de samme argumentene som går igjen og igjen fra begge parter. Men jeg kan jo ikke annet enn å undre hva som gjør at dere kabelnisser forkaster måleresultater som viser helt klart at det ikke er forskjell på kabler? Det er noe jeg oppriktig lurer på. Jeg er egentlig litt facinert av hele greia, for å være ærlig.

For det holder ikke med argumenter av typen "ørene hører lyder som ikke testmaskiner klarer å fange opp", for det er helt umulig. Hvis man bare tenker seg om litt, så skjønner man at hørselen vår ikke på langt nær er så følsom og nøyaktig som maskiner. Det er fakta. Ubestridelige fakta.

Det neste er vel at du kan se gammastråler og uv stråler og liknende med det blotte øye også, på lik linje eller bedre enn en maskin. Hvorfor bruker Nasa maskiner til å lytte ute i verdensrommet, når de bare kunne ansatt en kabelnisse til å lytte for seg. Hadde jo fått mye mer informasjon da, ikke sant? :-D Maskiner er overlegne mennesker når det gjelder hørsel og syn, det bør ikke være et tema å diskutere engang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet. Misforståelse...