Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 332
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    1. Vel... Har vel med den enkelte konstruktørs overbevisning? Hos konstruktørene er skeptikerne delt 50/50 mellom "Nisser" og "målemafiaen", så produktene blir fort preget av dette. Hos mange er det ofte ett premiss hvor de skal kutte på budsjettet når de konstruerer en ht, og da blir det ofte i følgende rekkefølge gjeldende:

1)kabler
    2)kabinett
    3)delefilter
    4)element

Jo større budsjett det er på den enkelte ht, jo mere vil den enkelte posten bli påkostet.

2. Har endel med hvilke prosesser man bruker i fremstillingen, hvilken isolasjon, kobberkvalitet, loddinger +++
    Nå har vi jo faktisk litt "inside" information her p forumet at innkjøps pris for kabler er svært billig for høyttalerprodusenter... Selv dyre høyttalere bruker billige kabler, o det er ikke bare for å spare penger...

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten artig situasjon tok sted idag.

En kamerat av meg har ett anlegg bestående av en fatman itube, ps3 og klipsch rf53, og noen skolisser av noen høytalerkabler. Når han var hos meg i forbindelse med noe pc greier sendte jeg med han ett par høytalerkabler av typen better cables. Følgende melding tikket inn ei stund etter at han dro fra meg:

"Fy flate så mye bass jeg fikk nå da."

Ikke rart jeg ringte han og da var han også ekstatisk over at også mellomtone og diskant hadde fått seg et realt løft.

Selv har jeg lenge ment på at kabler faktisk har noe å si, man hører forskjell på kabler. Derfor var det litt artig å få det bekreftet også fra en kamerat som i utgangspunktet er den ultimate kabel-skeptikeren
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde han for tynne kabler i utgangspunktet så blir selvfølgelig resultatet hørbart så snart han får kabler som er riktig dimensjonerte. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at jeg hører forskjell på sprengtråd og Biltema's 2,5 kvmm.

Det gjenstår å få dokumentert at 2 kabler som begge er tilstrekkelig dimensjonert låter forskjellig. Jeg har i alle fall aldri sett noe annet enn subjektive meninger om saken.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye

Det gjenstår å få dokumentert at 2 kabler som begge er tilstrekkelig dimensjonert låter forskjellig. Jeg har i alle fall aldri sett noe annet enn subjektive meninger om saken.
    men, si meg en ting; er ikke vår oppfattelse av lyd i all hovedsak subjektiv da? Så lenge en person med sine ører hører forskjell på to kabler, så er det en forskjell der for han og det er jo det som teller. Personlig bryr jeg meg fint lite om det tekniske ved kabler, om jeg prøver en kabel og den låter bedre enn den jeg bruker, så jiiiippi. Enkelt og greit.
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    men, si meg en ting; er ikke vår oppfattelse av lyd i all hovedsak subjektiv da? Så lenge en person med sine ører hører forskjell på to kabler, så er det en forskjell der for han og det er jo det som teller. Personlig bryr jeg meg fint lite om det tekniske ved kabler, om jeg prøver en kabel og den låter bedre enn den jeg bruker, så jiiiippi. Enkelt og greit.
    Greit nok det, men det kalles selvbedrag. Da vil man ikke godta at det hele er placebo. Altså, tenk deg at en kabelnisse står med dokumentasjon i hånda som han har fått av en lydtekniker som har gjort nøye tester med det ypperste av utstyr på to kabler som nissen mener han hører forskjell på. Hvis det der står svart på hvitt at det er INGEN forskjell på en eneste frekvens på de to kablene, så er det INGEN forskjell, uansett hvor mye han sier at han fortsatt hører forskjell, eller ikke bryr seg om det tekniske. Fakta er at det ikke er forskjell. Det er jo flott at noen syns lyden blir mye bedre med en kabel som koster 1000,- enn en til 100,- men man må slutte å si at det ER forskjell, for det er ikke det som er realiteten. Det er en innbillt forskjell.

Som han andre var inne på så er det helt klart forskjell på altfor tynne kabler, og riktig dimensjonerte kabler. Det er ikke det kabeldebatten dreier seg om.

Kan jo nevne at det fortsatt står en million dollar og venter på førstemann som kan høre forskjell på noen kabler. Det må jo være den letteste måten å bli millionær på noen sinne for alle de som sier de hører forskjell. Og det er mange! Men millionen står der ennå. Kan du skjønne hvorfor...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Greit nok det, men det kalles selvbedrag. Da vil man ikke godta at det hele er placebo. Altså, tenk deg at en kabelnisse står med dokumentasjon i hånda som han har fått av en lydtekniker som har gjort nøye tester med det ypperste av utstyr på to kabler som nissen mener han hører forskjell på. Hvis det der står svart på hvitt at det er INGEN forskjell på en eneste frekvens på de to kablene, så er det INGEN forskjell, uansett hvor mye han sier at han fortsatt hører forskjell, eller ikke bryr seg om det tekniske. Fakta er at det ikke er forskjell. Det er jo flott at noen syns lyden blir mye bedre med en kabel som koster 1000,- enn en til 100,- men man må slutte å si at det ER forskjell, for det er ikke det som er realiteten. Det er en innbillt forskjell.

Som han andre var inne på så er det helt klart forskjell på altfor tynne kabler, og riktig dimensjonerte kabler. Det er ikke det kabeldebatten dreier seg om.

Kan jo nevne at det fortsatt står en million dollar og venter på førstemann som kan høre forskjell på noen kabler. Det må jo være den letteste måten å bli millionær på noen sinne for alle de som sier de hører forskjell. Og det er mange! Men millionen står der ennå. Kan du skjønne hvorfor...
    Jeg er sikker på at det er noe med små skrift som ingen har lest rundt denne millionen $. Videre er det jo ikke sikkert at jeg hører forskjell der selv om jeg hører forskjell på mitt eget utstyr i min egen stue, og det er der det betyr noe. Trenger ikke bevise for andre at det låter forskjellig, da det er min subjetive oppfattelse av en bedring av lyden hos meg betyr noe for meg. Dessuten har jeg penger nok :-D - er ikke god på pengetriksing så jeg er redd staten stikker av med brorparten av denne millionen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username

Det her blir jo helt feil. Trådens topic er "mye og hente på nye høytalerkabler?". Ved andre ord vil jeg vel tørre å påstå at innlegget mitt faktisk var ganske så on topic.
    Dermed synes jeg mye av kommentaren din faller på sin egen urimelighet; jeg er helt enig med deg i at om en genial tekniker måler to kabler på verdas beste utstyr, sier at de er klin like, og så kommer en tulling og sier at han hører forskjell, så er det placebo, men her er saken stikk motsatt, her snakker vi to forskjellige kabler, og ja, vi hørte begge en forskjell. I slike debatter må du nesten ta utgangspunkt i den aktuelle situasjonen fremfor å dra inn hypotetiske situasjoner. Men selvfølgelig, om vi ser bort fra trådens topic så var selvfølgelig kommentaren min helt på bærtur
    -------
    Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her blir jo helt feil. Trådens topic er "mye og hente på nye høytalerkabler?". Ved andre ord vil jeg vel tørre å påstå at innlegget mitt faktisk var ganske så on topic.
    Dermed synes jeg mye av kommentaren din faller på sin egen urimelighet; jeg er helt enig med deg i at om en genial tekniker måler to kabler på verdas beste utstyr, sier at de er klin like, og så kommer en tulling og sier at han hører forskjell, så er det placebo, men her er saken stikk motsatt, her snakker vi to forskjellige kabler, og ja, vi hørte begge en forskjell. I slike debatter må du nesten ta utgangspunkt i den aktuelle situasjonen fremfor å dra inn hypotetiske situasjoner. Men selvfølgelig, om vi ser bort fra trådens topic så var selvfølgelig kommentaren min helt på bærtur
    Kanskje jeg har misforstått deg litt eller du har misforstått meg. Skal prøve å forklare hva jeg tenker så godt jeg kan.

Jeg tenkte ikke på måling av to identiske kabler. Min mening er at denne lydteknikeren kan sette hvilke kabler som helst opp mot hverandre og dokumentere at det ikke er forskjell. Kabelnissene vil fortsatt si at det er forskjell selv om fakta er at det ikke er forskjell. Da mener jeg man bør innrømme at det er placebo, istedenfor å fortsatt hardnakket påstå at det ER forskjell på kabler. Det forutsetter selvfølgelig at det ikke er hinsides forskjell på båndbredden på kablene. Men når du kommer over en viss størrelse så spiler det ingen rolle. Kablene skal være ganske tynne og veldig lange for at det skal ha noe å si. Det er sikkert det som har vært tilfelle hos kameraten din.

Til trådstarter: Jeg syns det er bortkasta penger å kjøpe noe som er dyrere enn såkalte biltema kabler. Det kan forsvares å kjøpe dyrere kabler hvis man har behov for mer robuste kabler, som f.eks har en sterkere isolering og terminering.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten artig situasjon tok sted idag.

En kamerat av meg har ett anlegg bestående av en fatman itube, ps3 og klipsch rf53, og noen skolisser av noen høytalerkabler. Når han var hos meg i forbindelse med noe pc greier sendte jeg med han ett par høytalerkabler av typen better cables. Følgende melding tikket inn ei stund etter at han dro fra meg:

"Fy flate så mye bass jeg fikk nå da."

Ikke rart jeg ringte han og da var han også ekstatisk over at også mellomtone og diskant hadde fått seg et realt løft.

Selv har jeg lenge ment på at kabler faktisk har noe å si, man hører forskjell på kabler. Derfor var det litt artig å få det bekreftet også fra en kamerat som i utgangspunktet er den ultimate kabel-skeptikeren

Går ut i fra at tverrsnittet var det samme og ikke bare prisen forskjellig i disse to kablene?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER den subjektive opplevelsen som til slutt teller mest. Sånn er det bare. Hverken din eller produsentens subjektive mening betyr noe for meg når jeg skal ut å handle. Da er det fakta som teller. Hvis en produsent mener at en kabel er rikere i bassen enn en annen bør dette dokumenteres på en eller annen måte.

Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, men diskusjonen har pågått i MANGE år uten at noen klarer å hoste opp akseptert dokumentasjon på at det er mulig å høre forskjell på rett dimensjonerte høyttalerkabler. Det forteller meg at forskjellene i beste fall er utrolig små. Dermed putter jeg heller pengene mine i andre komponenter. En hvilken som helst annen anbefaling uten dokumentasjon blir bare en subjektiv mening for min del, og den kan ingen andre enn eieren av den glede seg over.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang kabler..leser på extreme-cable.com om en av deres høyttalerkabler:

"Vi anbefaler en innspillingstid på 22-24 timer for SC-4 Silver Series. Fullstending innkjøring tar rundt 45 timer, avhengig av temperatur og plassering av kabelen."

Dette klarer jeg bare ikke å ta seriøst uansett hvor mye jeg prøver....

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltids gøy med spinnville påstander. Opptakskablene mine går fortere enn lyset, tiden snur, så jeg bruker de til å ta opp låten før jeg har spilt den og kjører playback på det.

Fant ikke noe kjapp info på itube forsterkeren som nevnes, men som rørtingest er det sannsynlig at utgangsimpedansen er ganske høy. Det gjør at kabelens motstand fort blir en signifikant del av regnestykket så tjukkere kabler vil veldig mulig ha en merkbar effekt om det var for tynn i utgangspunktet. Vanlige transistortrinn har svært mye lavere motstand og kunne kanskje klart seg fint med mindre kabel. Motstand er eneste som teller i høytalerkabelen. Urenheter i materiale(også pga irr over tid), forskjeller i materialet mellom kobber og sølv og andre pittesmå effekter unngås helt enkelt ved å dimensjonere kabelen et lite stykke større. Eller kappe av et par centimer i ene enden.. Enig med pnerbye her at det alltids er andre ting å bruke pengene på. Ting som faktisk har objektiv effekt og dermed også større subjektiv glede!

Kabler er bare metall i spaggheti form, kledd i plaststrømpe. Egentlig burde det være så kjedelig at dette forumet ikke hadde eksistert. <selvironisk smil>

Mvh.

Saanerd DNAmonster
    .. mastering

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var og hørte på hva jeg kunen få av pakkepris på et annlegg i går. Og etter litt prating så sier selgeren noe sånt som.

Kabler, har du gode nok kabler? Det er overhode ingen tvil om at annlegg som dette krever kabler fra nest øverste hylle.

Hadde det ikke vært for at jeg har lest en del på forumet her hadde jeg nok blitt lurt. For han argumenterte veldig overbevisende for en som ikke har peiling.

Jeg sa jeg droppa kabler og heller ville prøve meg litt fram her og at jeg ikke var helt sikker på om det var så stor forskjell på kablene.

Han selgeren så på meg som om e va gal, eller fra en annen planet.

Hehe

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vet ikke hva du går glipp av...så prøv noen gode kabler så får du høre...
    selgeren hadde rett sier nå jeg..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Nå har vi jo faktisk litt "inside" information her p forumet at innkjøps pris for kabler er svært billig for høyttalerprodusenter... Selv dyre høyttalere bruker billige kabler, o det er ikke bare for å spare penger...
    Klart....
    Men, en ting jeg har lagt merke til:
    Mange av de produsentene jeg foretrekker bruker gode kabler innvendig sine høyttalere. Mine favoritter som feks. Dynaudio bruker feks. Van den hul og mener at Vienna Acoustics bruker Ixos, Patos bruker vel Nordost(??) og for moro skyld sjekka jeg ut Kudos som i siste nr av Hi-fi choice hvor de har en liste over de beste produktene har hatt klippekort på lista over de beste høyttalerne... Hos dem står det på nettsidene at de bruker sølv kabler innvendig på Cardea-serien.

Vil ikke starte en kabeldebatt.... Men, tror ikke på tilfeldigheter

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke starte en kabeldebatt.... Men, tror ikke på tilfeldigheter
    Kabeldebatt pleier vel sjeldent å gå noen vei...

Kjenner ikke til det du sier ang internkabling der, men hvis det er tilfellet vil jeg nå heller tror det er en form for markedsføring.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjenner ikke til det du sier ang internkabling der, men hvis det er tilfellet vil jeg nå heller tror det er en form for markedsføring.
    Markedsføring?
    Veeeel.. Nå har jeg ingen tilknytning til hi-fi bransjen, forruten ett kort opphold hos Resonans for 2 år siden, men hvor alle bruene nå er brent av årsaker jeg ikke skal gå innpå her. Såååå... ingen kan si at jeg har noen grunn til å markedsføre kabler.

Ingen av de nevnte produsentene utbasunerer hva de bruker av kabler (eller for den saks skyld hvor viktige de er)... Dette var ting jeg helt tilfeldig kom over da jeg skulle sjekke. Bare for min egen nysgjerighets skyld. Mener, som kabelnisse, at kabler inni en høyttaler på langt nær er like viktig som elementer, kabinett, delefilter ol. Men som audiofil er det min overbevisning at ett anlegg sjelden er bedre enn sitt dårligste ledd... Og det samme mener jeg (fortsatt som kabelnisse) gjelder en høyttaler. Så hvis ikke kablingen holder samme kvalitet som resten av høyttaleren så vil dette påvirke produktet.

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabeldebatt her er som og banne i kirka he he 8)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiguru 2
    Kabeldebatt her er som og banne i kirka he he 8)
    hmmmm, ikke helt.
    Om du banner i kjerka, kommer presten løpende for å hjelpe deg med tilgivelse.

Om du hevder noe "feil" om kabler herinne, kommer folket løpende for å halshugge deg - være seg om du hevder at dyre/billige kabler har betydning eller ikke.

Faktisk mye morsommere med kabeldebatter enn å banne i kjerka

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedsføring?
    Veeeel.. Nå har jeg ingen tilknytning til hi-fi bransjen, forruten ett kort opphold hos Resonans for 2 år siden, men hvor alle bruene nå er brent av årsaker jeg ikke skal gå innpå her. Såååå... ingen kan si at jeg har noen grunn til å markedsføre kabler.

Ingen av de nevnte produsentene utbasunerer hva de bruker av kabler (eller for den saks skyld hvor viktige de er)... Dette var ting jeg helt tilfeldig kom over da jeg skulle sjekke. Bare for min egen nysgjerighets skyld. Mener, som kabelnisse, at kabler inni en høyttaler på langt nær er like viktig som elementer, kabinett, delefilter ol. Men som audiofil er det min overbevisning at ett anlegg sjelden er bedre enn sitt dårligste ledd... Og det samme mener jeg (fortsatt som kabelnisse) gjelder en høyttaler. Så hvis ikke kablingen holder samme kvalitet som resten av høyttaleren så vil dette påvirke produktet.
    Jeg mente ikke at du prøver å markedsføre kabler, men at det er ett markedsførings triks fra høyttalere produsentene om de skryter på seg gode kabler. Feks på mine klipsch er det klistremerke med monster cabel bak..

Om jeg ikke husker helt feil så skrev snickers-is litt om dette i en annen tråd, der han bla annet nevnte at B&W brukte helt ordinære kabler som ikke koster skjorta. Nå kan jeg på ingen måte svare eller utalle meg for han, siden jeg ikke har direkte sitat så må det jeg sier også taes med en klype salt.

Jeg har inntrykk av at de som jobber med og virkelig har greie på dette med kabler og høyttalere ikke bryr seg så mye om kablene, så lenge de er tilstrekkelige. Så vidt jeg vet kan en kabel kun farge lyden om den er for tynn og da vil den dempe de høyeste frekvensene først!

Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •