Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 332
    Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Jeg er kabelskeptiker, men har aldri testet. så skal ikke komme med noen påstander. Men jeg har et par spørsmål, til "kabelnissene"
    1. Hvorfor brukes det også helt "normale" (av den billige typen) kabler inni høytalere til 20.000- og opp, å Ikke bare i billige høytalere?
    2. Hva er forskjellen på kobberet i en dyr vs en billige kabel?

1: I dyrere høytalere så blir det brukt mer kostbar interkabling enn rimleigere høytalere. Det er fakta. F.eks så bruker System Audio Explorer Nordost Spellbinder som interkabling..Dette er jo en mer kostbar høytalerabel.

2: Kobberet i billiger kabler, er en ikke oksygen fri kablel...Dette resulterer i at kabelen irrer med tiden og blir låtende dårligere enn når du kjøper den.
    En dyrere kobber kablel, har gått igjennom den prossesen som fjerner oksygen fra kablen, og vil derfor låte like bra om 30 år, som det den gjorde når den var ny..

Og hvordan kan du være skeptikker uten og ha prøvd noen kostbare kabler..
    Blir jo som og si at du ikke liker pizza, når du aldri har smakt det...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    2: Kobberet i billiger kabler, er en ikke oksygen fri kablel...Dette resulterer i at kabelen irrer med tiden og blir låtende dårligere enn når du kjøper den.
    En dyrere kobber kablel, har gått igjennom den prossesen som fjerner oksygen fra kablen, og vil derfor låte like bra om 30 år, som det den gjorde når den var ny..
    Hvor får du ting fra?

Her var det ikke så mye som var riktig....

Men vi har jo ytringsfrihet
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvor får du ting fra?

Her var det ikke så mye som var riktig....

Men vi har jo ytringsfrihet

trenger ikke og si at det ikke er riktig, selvom du ikke visste det...for det stemmer faktisk...:evil:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger ikke og si at det ikke er riktig, selvom du ikke visste det...for det stemmer faktisk...:evil:
    Nå har jeg jobbet/utdannet meg innen "kabelfaget" siden 1980 - og det du skriver har jeg ikke hørt om før.

For det første - til og med Biltemas billige høytalerkabler benytter oksygenfri kobber. Så ditt argument faller bort?

Men ditt argument om at oksygenfri kobber skulle høres bedre ut enn "vanlig" kobber om 30 år er også feil. Men er dette i det hele tatt et argument?

Årsaken til at man begynte å ta i bruk oksygen fri kobber har ingenting med audio/video å gjøre. Det var noe man gjorde fordi ledere av oksygen fri kobber holder bedre når de blir utsatt for varme enn vanlig produsert kobber.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: I dyrere høytalere så blir det brukt mer kostbar interkabling enn rimleigere høytalere. Det er fakta. F.eks så bruker System Audio Explorer Nordost Spellbinder som interkabling..Dette er jo en mer kostbar høytalerabel.

1: I utrolig mange dyre høyttalere bruker de bare RK, vanlig mangetrådet kobber. Dali Helicon f.eks.

2: Dette er bare rent oppspinn.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Er en viss forskjell på en ett studio og ett øre, Nordenstam... Der kan du gå inn på ett opptak og forsterke det som har blitt opptatt. At dette tilsier at mikrofonen er ett bedre lytteinnstrument enn stiller jeg meg tvilende til, for hvis man lager ett opptak, så vil det alltids låte annerledes enn "in real-time". .. Den menneskelige hørsel er ett interessant instrument, og blitt til gjennom evolusjon over flere millioner stadier, fra ape til cro-magnon og opp til nå...
    Derfor stoler jeg mere på ørene enn en mikrofon.
    Det jeg prøvde å si er ikke at mikrofoner er bedre i stand til å lytte enn ørene, bare at de er i stand til å snappe opp små detaljer bedre enn ørene. Det er ikke så nøye om mic'en ikke får med seg alt på samme måte som ørene, poenget er å kunne måle signalet i det hele tatt. Lydtrykknivå meteret mitt har f.eks. en mic som låter helt forjævlig, men det gjør fortsatt jobben helt fint. Poenget med instrumentene er å vise den /objektive/ tilstedeværelsen av signaler og få satt et tall på hvor mye det er av de signalene. Ørene er alltid subjektiv og det er ikke så lett å bruke til noe praktisk. Ørene har blant veldig mye annet en funksjon som gjør at opplevd nivå blir skrudd opp og ned etter behov, på samme måte som øyenene har større eller mindre blender etter hvor mye lys det er. Ørene kan f.eks. ikke gi et konkret svar på spørsmål som hvor mye egenstøy det er i et anlegg. Opplevd nivå vil variere fra dag til dag, time til time, alt etter generel konsentrasjon, kaffeinntak og andre stimuli og humøret til den som lytter. Om det da gjøres tiltak mot egenstøyen vil det ikke være mulig å vite om det har hatt en liten effekt uten å måle. For at ørene skal høre forskjellen må den være svært mye større enn hva instrumenter kan vise. Å tune anlegg/krets/etc er ofte snakk om små steg. For å vite at det går i riktig retning er instrumenter utmerkede hjelpemidddel.

Tilbake til bilene. Lufttrykkmåler for hjulene, voltmeter for elektrisk anlegg, vakummåler for å stille forgassere, O2 mål til innsprøytningssystem, testbenk for hester, osv, er verktøy for å holde bilen vedlike og eventuelt prøve å få optimal prestanda ut av den. Det erstatter på ingen måte sjåføren når bilen skal ut på tur. Men uten slike verktøy er det så og si umulig å best mulig resultat av fiklingen på bilen. F.eks. ville det være temmelig umulig å sette opp et velfungrende innsprøytningskart for EFI uten å bruke sensorer på avgassene og testbenk på hjulene. Å kjøre rundt i bilen og stille inn disse tingene for hånd bare med hjelp av magefølsen vil garantert gi dårligere resultat enn ved bruk av instrumenter. Når bilen har fått en omgang på testbenken og innsprøytningskartene er stilt noenlunde inn tas den på en prøvetur. Nøkking ved gass av/på og slike ting noteres, så er det tilbake til testbenken. Etter et par runder frem og tilbake mellom instrumentes verden og subjektive opplevelser hos sjåføren blir til slutt resultatet bra nok på alle vis.

Testinstrumenter for lyd gjør samme jobben. Ørene forteller oss om vi liker ting eller ei. De kan bare leke instrumenter på tydelige forskjeller. Med hjelp av instrumenter er det mulig å lete etter ting som også ligger på grensen til det hørbare og en del til, lokalisere hvor problemet oppstår, gjøre målrettede tiltak mot fenomenet og sjekke objektiv verdi av tiltakene.

Hadde det vært slik at kabler ikke låter forskjellig, hvorfor gjør ikke komponenter det samme?? De består jo bare av ledere med forskjellig funksjon, som enten forsterker ett signal eller demper... Og om ledere kun leder strøm og ikke har noen innvirkning på lyden, hvorfor skulle det da være noe annerledes her?
    Komponenter i seg selv låter nettopp - likt. To motstandere produsert på helt forskjellige fabrikker vil, om de har samme tekniske egenskapene, låte dønn identisk. Samme som at to biter kobber låter likt. Derfor er elektronikk basert på kretstegninger som representerer en idé. Idéen kan settes opp på uendelig mange måter med ulik kretskortdesign og ulike fabrikat på komponentene. Resultatet fra inngang til utgang på systemet vil være identisk så lenge intensjonene i tegningen blir fulgt til punkt og prikke.

For å få komponenter til å endre lyden må de være laget slik at de KAN endre på lyden. I komplekse systemer som forsterkere og CD spillere er det hundrevis av deler hvorav en betydelig del av dem har klart målbar effekt på signalet. Om det f.eks. blir mindre bass slår det ut på målingene lenge før ørene reagerer. For å få mindre bass eller diskant holder det ikke å ha tilfeldig kapasistans og induktans av ekstremt små doser, det må brukes deler som er bevisst laget for formålet. Den kapasistansen som finnes i kabler er typisk millioner og milliarder ganger for liten til å ha noen effekt på audiofrekvent diskant. For å få reel/målbar/objektiv forskjell på et signal må det store doser med effekt til, slik det finnes i de spesialiserte delene som er laget for formålet. En kobling har i seg selv ikke slike doser at det har noen effekt på audiofrekvent.

Det som gjør at deler har egenlyd er ikke kobberet mellom delene, men oppsettet på komponetene som er festet mellom kobber/alu-bitene. Et kretskort kan se slik ut:

De tjukke svarte strekene er kobber som går mellom komponentene. Denne kobberen kan være utformet på alle mulige slags vis. Lyden til kretsen blir bestemt av det som skjer i delene som festes på kortet, ikke av kobberet som er kontaktene mellom delene. En kabel er nøyaktig det samme som hver av de svarte strekene på kretskortet over. Det går gjerne opp mot tusen koblinger i et hifianlegg og 99,99% av dem er tynne små uanselige mengder med kobber eller aluminium på kretskort og komponenter. De få kablene som henger på utsidene av kassene er bare noen blant tusen andre. Er ingen grunn til at det plutselig skulle skje noe magisk i en kabel på utsiden som ikke skjer på de andre koblingene.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg jobbet/utdannet meg innen "kabelfaget" siden 1980 - og det du skriver har jeg ikke hørt om før.

For det første - til og med Biltemas billige høytalerkabler benytter oksygenfri kobber. Så ditt argument faller bort?

Men ditt argument om at oksygenfri kobber skulle høres bedre ut enn "vanlig" kobber om 30 år er også feil. Men er dette i det hele tatt et argument?

Årsaken til at man begynte å ta i bruk oksygen fri kobber har ingenting med audio/video å gjøre. Det var noe man gjorde fordi ledere av oksygen fri kobber holder bedre når de blir utsatt for varme enn vanlig produsert kobber.

JAJA. Man hører litt her og hører litt der...men hva som er riktig og rett er ikke alltid like enkelt og vite...så om du har rett, eller om min kilde har rett,vet jeg ikke..men noen utdanning innen kabler har jeg ikke...bare veit jeg hører forskjell på de, selvom dette i følge altfor mange ikke skal være mulig. Men samme det egentlig.

Men kobber irrer i kontakt med oksygen ikke sant??
    Så vil ikke ledeevnen til en kabel laget av kobber lede dårligere med tiden?

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    1. Hvorfor brukes det også helt "normale" (av den billige typen) kabler inni høytalere til 20.000- og opp, å Ikke bare i billige høytalere?
    2. Hva er forskjellen på kobberet i en dyr vs en billige kabel?
    1. Vel... Har vel med den enkelte konstruktørs overbevisning? Hos konstruktørene er skeptikerne delt 50/50 mellom "Nisser" og "målemafiaen", så produktene blir fort preget av dette. Hos mange er det ofte ett premiss hvor de skal kutte på budsjettet når de konstruerer en ht, og da blir det ofte i følgende rekkefølge gjeldende:

1)kabler
    2)kabinett
    3)delefilter
    4)element

Jo større budsjett det er på den enkelte ht, jo mere vil den enkelte posten bli påkostet.

2. Har endel med hvilke prosesser man bruker i fremstillingen, hvilken isolasjon, kobberkvalitet, loddinger +++

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JAJA. Man hører litt her og hører litt der...men hva som er riktig og rett er ikke alltid like enkelt og vite...så om du har rett, eller om min kilde har rett,vet jeg ikke..men noen utdanning innen kabler har jeg ikke...bare veit jeg hører forskjell på de, selvom dette i følge altfor mange ikke skal være mulig. Men samme det egentlig.

Men kobber irrer i kontakt med oksygen ikke sant??
    Så vil ikke ledeevnen til en kabel laget av kobber lede dårligere med tiden?
    Jeg tviler ikke på at du hører forskjell - man skal respektere andres meninger!

Det er bare argumentene hvorfor som ikke stemte helt.

Jeg har vært borti elektroinstallasjoner som er nærmere 100 år gamle - kablene ledet like godt nå som den gangen det ble lagt opp.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Vel... Har vel med den enkelte konstruktørs overbevisning? Hos konstruktørene er skeptikerne delt 50/50 mellom "Nisser" og "målemafiaen", så produktene blir fort preget av dette. Hos mange er det ofte ett premiss hvor de skal kutte på budsjettet når de konstruerer en ht, og da blir det ofte i følgende rekkefølge gjeldende:

1)kabler
    2)kabinett
    3)delefilter
    4)element

Jo større budsjett det er på den enkelte ht, jo mere vil den enkelte posten bli påkostet.

2. Har endel med hvilke prosesser man bruker i fremstillingen, hvilken isolasjon, kobberkvalitet, loddinger +++
    Det er bar å avfinne seg med med en gang. Nissene og Målemafian er som politikere vi blir ALDRI enige. Imidlertid kan den skje at man kan skifte side, også som politikerne - noe som skjedde meg, og forsatt like uenig :-D .

Hva er det med kabel ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er artig å høre subjektive meninger om både det ene og det andre, men når det kommer til objektivisme er det lite som tyder på at det er noen særlige forskjeller å spore på høyttalerkabler. Det er det selvfølgelig også subjektive meninger om!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært borti elektroinstallasjoner som er nærmere 100 år gamle - kablene ledet like godt nå som den gangen det ble lagt opp.
    ...og jeg har vært borti 30 år gamle kabler som nesten gikk i oppløsning på grunn av at den hadde eira!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jeg har vært borti 30 år gamle kabler som nesten gikk i oppløsning på grunn av at den hadde eira!
    Som har vært installert inne og under samme betingelser som i en stue??? Med tilsvarende isolasjon som høytaleredninger?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som har vært installert inne og under samme betingelser som i en stue??? Med tilsvarende isolasjon som høytaleredninger?
    Ja, mer eller mindre

Hjalp søss med å pusse opp, og måtte rive bort endel ledninger..
    Gikk (nesten) i oppløsning, og lederne var støvete og grønne av irr...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mer eller mindre

Snakker vi mer enn 50 år gamle ledninger, Gwandarion?
    Med det utskiftingstempoet blant enkelte herinne så vil jeg tro at slik lang-tids-korrosjon er et ikke-tema

Noen synes kabler er viktig, andre er "gale" - som meg Kjøpte fronter til 700 (inkl frakt) og koblet dem på kabler til 2500,-
    Dæven, for en lyd..................

Kabler er like mye estetikk som lyd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mer eller mindre

Det er et par ting som kanskje kan være greit å vite om kobber - det er at dette irret som dannes utvendig på metallet etterhvert når det får en viss tykkelse virker isolerende og vil hindre videre korrosjon. Det fungerer altså ikke på samme måte som jern.

Det er derfor kobber benyttes som ytterste lag på tak på blant annet kirker og lignende.

Litt irr på kabler er ikke ukjent - men at lederne skulle råtne har jeg aldri som elektrikker opplevd i tørre rom.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe råere i været nordpå så hvis det til formodning skulle bli kuldegrader inni ett hus og det varmes opp igjen kan det ikke da være en fare for at den kondenserer?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrosjon har iallefall aldri vært noen problemer hos meg med biltema eller clas ohlson kabler Ikke i bilen heller...

Har ikke hatt problemer med det på bilbatteriet heller, så tror ikke vi skal bekymre oss for mye om det på høyttaler kabler som ligger inne i ett relativt tørt miljø.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må jo si at jeg har vanskelig for å skjønne at folk kan si de hører forskjell. Eller for å si det sånn, jeg skjønner at de tror de hører forskjell, fordi jeg vet at placebo er sterke krefter i sving, og det gjør jo at man hører noe som ikke er der.

Men hva er det som gjør at disse menneskene ikke kan innse at det er placebo som er ute og lurer hjernen, og bare si til seg selv: Ok, jeg hører forskjell, men det er fordi hjernen min lurer meg til å tro det, for det er jo vitenskapelige bevis for at det ikke skal være mulig å høre forskjell.

Hvis det ikke er mulig å måle forskjell med følsomme instrumenter, så hører man ihvertfall ikke forskjell med bare øret. Det er fakta.

Nordenstam er forresten min nye helt! :-D Utrolig gode innlegg. Han har sagt nok om dette til å omvende enhver kabelnisse skulle jeg tro. Likte sammenlikningen med biltrimming :-D

Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •