Sort/Hvitt (ikke logisk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sort/Hvitt (ikke logisk)

Hei, håper noen "guruer" der ute kan hjelpe meg her - før alt håret blir grått og "skiten"

fyker ut av huset.

Har søkt og lest og ser at andre har lignende problemer. Skissen nedenfor viser hvordan det

hele er koblet.

Hvis "input" er tuner så blir bilder i farger på tv'n og sort/hvitt på prosjektoren.
    Hvis "input" er dvd så blir det helt motsatt, altså bilder i farger på prosjektoren og

sort/hvitt på tv'n.

Alt går via "receiveren" - jeg har prøvd med diverse "kabler & overganger" - men er så forvirra

at jeg skulle ønske å vite hva p..... som er "feil" her.

Erling.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt og greit og veldig logisk

TV apparatet støtter ikke S-video.

Tuneren gir ikke ut S-video.

Løsningen på problemet er å kjøpe 1 slik som du plasserer mellom receiver og TV:

http://www.sandberg.it/worldwide/def...sp?prod=503-65

Og en egen kompositt kabel fra tuner til kompositt inngang på projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillet Rune.

Tuneren gir vel s-video - fra dvd - receiver - prosjektor er det "kun" s-video kabler.

Kabelen fra receiver til prosjektor er det lite aktuellt å skifte - var et "slit" å få skjult 15 meter med kabel.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuner gir nok ikke S-video nei. (Veldig sjeldent at tunere gjør det)

Problemet er at scart kontakten bare sender ut kompositt eller RGB.

Hvis du kobler sammens en overgang fra S-video til scart på denne så vil den kun få informasjon fra luminanssignalet over s-videokabelen og dermed sort hvit når projektoren kun ser etter farger på s-video pluggens fargepinne. TV apparatet ser etter farger på samme pinne som luminans og derfor blir det farger på TV apparatet. DVD spilleren sender bare ut luminans på luminans pinnen og farge på fargepinnen. Dermed vil ikke TV apparatet få farge på den pinnen det forventer og dermed sort hvit. Projektoren får et vanlig S-video signal fra DVD spilleren og dermed farger.

Hvis du finner deg en sak om konverterer fra kompositt til S-video fra tuneren så har du også løst det. (mulig at den dingsen jeg nevnte funker begge veien)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du finner deg en sak om konverterer fra kompositt til S-video fra tuneren så har du også løst det. (mulig at den dingsen jeg nevnte funker begge veien)
    Jeg ser den, men forstår ikke helt hvordan den vil gi meg farger på dvd - når det vises på tv.

Mulig jeg er på "bærtur" her, kjøper 2 slike dingser og prøver.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The S-video on Scart Colorfix ensures that you experience the picture in bright colour - even if your television only supports composite video. Many people have bought S-video to Scart cables only to discover that the picture is only visible in black and white. The Colorfix adapter corrects this problem - simply attach it to the end of the S-video cable and the integrated Colorfix circuit will ensure you get a colour picture!
    Gi oss en tilbakemelding om hvordan dette virker!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErlingB
    Jeg ser den, men forstår ikke helt hvordan den vil gi meg farger på dvd - når det vises på tv.

Mulig jeg er på "bærtur" her, kjøper 2 slike dingser og prøver.

Grunnen til at det blir farger på TV når du ser DVD er at den slår sammens farge og luminans signalet slik at signalet som kommer inn på TV apparatet er kompositt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå med farger...

...dingsen ankom i dag - og det er farger også på prosjektor med signal fra tuneren.

Dingsen anbefales.

Bildet fra parabolen er MYE dårligere enn DVD, ja - jeg vet det skal være slik og. Men det er veldig mye dårligere og klart merkbart, noe jeg aldri har klart å se på min Sony 32" (1 år).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det funket for deg.

Hadde du hatt mulighet å gjort om satelitt RGB til komponent og kjørt det til projektor isteden for kompositt som du gjør nå så ville det blitt bedre.

Det varierer vel også alt etter kanaler på sat. Noen kanaler har veldig liten bitrate.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør det slik Peakman skriver (Scart RGB -> Component), og bildet er omtrent like bra som en kvalitetsmessig "midt på treet" dvd film. Og ja, det er utrolig stor forskjell fra kanal til kanal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •