KentOve's Kabel Tråd !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KentOve's Kabel Tråd !

Hei hei!

Den siste tiden etter at jeg fikk mine Pioneer S-1EX i hus har det kommet mangen ulike meninger å forslag i tråden min. Se forøvrig mer om det her.

Jeg er da altså ikke veldig fornøyd med bassen Pioneerene gir meg, og er da ute etter hva problemet kan være. Rommet er uten tvil hovedproblemet. De andre to alternativene som kan være medvirkende i problemet, er enten kilden min eller kablene. Det er akkurat derfor jeg starter opp ett eget "kabel bibliotek" hvor jeg kan lære mer om kabler.

Jeg kan vel være ærlig å si at jeg selv ikke har prøvd så mye mer enn Nordost sine kabler. Det har jeg nå lyst til å gjøre noe med, med hjelp fra dere andre brukere her på forumet. Jeg vil ikke at denne tråden skal bli en tråd hvor folk slenger inn innlegg som " ikke bruk tusenvis på kabler, det er idioti ", eller " problemet ditt er ikke kablene, men det er ... ditt og datt ".

Jeg vil at folk skal ta frem konkrete kabel merker som Kimber, AudioQuest, Black Magic, Cardas, Tara Labs, ViaBlue osv, og skrive innlegg som tar for seg hva de forskjellige kablene er gode på, og hva de ikke er fullt så gode på. På den måten, blir det både lettere for meg som ikke har så stor kjennskap til kabler å plukke ut en kabel som kan matche resten av anlegget mitt.

Håper så mangen som mulig forstår problemet mitt, og vil hjelpe til. Når dere skal fortelle deres erfaring om en kabel, så hadde det vært greiest om dere skriver om en kabel som er i samme kvalitet som de øvrige kablene jeg skrev ned.

- Kent Ove

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerkabler:
    Xindak SC-01B: Feit klang, låter veldig kult. Kanskje ikke verdens mest oppløste kabel. Masse for pengene. Og gir en stram og fin bass.

Monster MCXs1,2:
    Klarte ikke å få musikken i sentrum. Rotete lydbilde. Nådde ikke opp til Xindak kablene i det hele tatt.

Proson Super Speaker Cable:
    Rotete lyd bilde, ikke detaljert nok. Tøfft utseende. Nådde ikke Xindak MC100 opp til knærna.

Signalkabler:
    Nordost Black Knight: Litt kjedelig, dårlig skjermet, så slet med mye støy. Låt veldig bassfattig. Altså fjernet all bassen.

Eagle MC100:
    Låter veldig bra i mitt oppsett, veldig bra oppløst. Gir en god og stram bass.

QED Quenex2:
    En veldig bra signal kabel. Låter litt lysere enn MC100 kabelen. Tipper dette er fordi kabeldiameteren er mindre. Ellers veldig bra stram og fin bass. Låt mye bedre en Nordost kabelen, i de oppsettene jeg testet de mot hverandre i.

Litt billige kabler for deg dette KentOve, men tar dem frem alikevel, da noen av disse signaturene stemmer for de dyrere merkene i samme merker og serier.

I ditt oppsett ville jeg prøvd noe annet enn nordost. Hva med Viablue? Dyrere Tara Labs, eller Audio Quest?

Eller du kan ta deg en tur opp til audiofoni og låne med deg noen kabler derifra? Der får du låne hva du vil

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott iniativ Vegamannen. Trenger flere som deg, skriv inn alle som har noe gode/dårlige erfaringer med forskjellige kabler

Når jeg kommer hjem, skal jeg ta kontakt med Audiofil og høre om jeg kan få lånt med meg hjem Black Magic kabler. En annen kabel jeg kunne tenkt meg å prøve ut er Kimber, skal snakke med Resonans i Stavanger om dette, rekner med det ikke blir noe problem!

ViaBlue er en utrolig flott kabel utseende messig, jeg kunne godt tenkt meg å prøvd disse. Hvor er nærmeste plass for meg å få tak i disse? Jeg vet Sound Planet har disse, men det er ett godt stykke fra meg.

Tara Labs er også flotte kabler, men disse føres bare av HCK tror jeg? Og der skal jeg handle minst mulig, trives rett å slett ikke der.

Skal jeg prøve AudioQuest må jeg også til Resonans i Stavanger, så kanskje jeg skulle få lånt med meg noen slike også mens jeg først er innom hos Resonans.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du liker deg ikke på HFK? Smak og behag, jeg synes motsatt

AudioQuest skal vist være i følge Resonans være ganske oppløste. Viablue får du gode priser på hos
    [IMG]www.xtreme-cable.no[/IMG]
    Kimber Monocle skal vist låte veldig bra mellom Electrocompaniet og Patos. Så kanskje de blir for nøytrale for ditt oppsett? Det du burde få tak var ett sett med kabler som var litt feite i klangen, litt mørke, og som gav en stram og presis bass.

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Black Magic har jeg meget gode erfaringer med! Lydbildet ble både større og tyngre med disse tilkoplet.

Ellers så burde kanskje Cardas vurderes? audioart selger disse..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer:

Nordost:
    Blue Heaven: Typisk sølvkabel. Lys, relativ slank klangbalanse.
    Kan trygt brukes med Mørktklingende utstyr.

Red Dawn: Mange av de samme karakeristikkene som BH, men en anelse mere oppløst.

Heimdall: Har mere presens og ikke fullt så lyse som BH og RD, med en anelse mere bass. Litt mere 3D.
    Pga. blandingen av kobber og sølv?

Audioquest: Endel varmere enn Nordost, med litt tyngre bass.
    (basert på "eldre" serier)

Kimber:

4TC: Stram mot det lyse, med en "betoning" i øvre mellomtone som kan høres hardt ut i enkelte oppsett.

PBJ: Lik 4TC på mange måter. Ikke så veldig oppløst, men god dynamikk.

Hero: Mange av trekkene til PBJ, men mere tyst og bedre oppløsning.
    Noe mere kjølig enn nevnte.

Silverstreak: Kanskje den av kablene som er likest de jeg har nå...
    Lyse, og ubønnhørlig gjennomsiktige, og er på sitt beste i ett varmtklingende oppsett.

Eichmann (basert på mine erfaringer med E4): Ingen tvil om at det er en kobberkabel, og er minimalt varmere enn 4TC uten betoningen i øvre mellomtone, hvilket i mitt tilfelle gjorde den til en bedre match enn nevnte kabel.

Black Magic: Noe med det varmeste jeg har vært borti. Vil påstå at den kan være bra i ett lysere oppsett.

Monster: Noe med det varmeste jeg har vært borti. Og har antydning til kul i bassområdet, med avrunding av diskanten.

Føler jeg Ikke har tilstrekkelig nok erfaring med feks. Bona, MIT, Tara Labs, QED så velger å ikke å skrive noe om nevnte.

Kunne tenkt meg å sjekka ut feks. Van den hul...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Van Dem Huul The Name, låter i allefall veldig bra. Hørte den i en kombo med Nad 162, 2xC272 og B&W 683. Med Van dem huul høytalerkabler også. Har selv tenkt å prøve Van dem huul sine signalkabler.

Bra en slik tråd ble startet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

noeen som vet hvordan supra ply 3,4 og deres signalkabler er?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    På den måten, blir det både lettere for meg som ikke har så stor kjennskap til kabler å plukke ut en kabel som kan matche resten av anlegget mitt.
    Bra tilltak!
    Er som deg nybegynner i kabler, og vil ha stor nytte av eit slikt kabel bibliotek.
    "thumbsup!"

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Du liker deg ikke på HFK? Smak og behag, jeg synes motsatt
    Nei, så pokker om jeg gjør! Jeg har innom i Stavanger x-antall ganger, og bergen to-tre ganger. Og kan ikke si selgerne er noe særlig! De prater helst over på det de liker, snakker ufint om andre produsenters varer og gir f*** ikke en eneste krone i rabatt. For meg er det ett must viss du handler i den klassen jeg gjør Men, som du sier... Helt klart, smak og behag hehe

AudioQuest skal vist være i følge Resonans være ganske oppløste.
    Skal sjekkes opp i samme slengen, som Kimber!

Viablue får du gode priser på hos
    [IMG]www.xtreme-cable.no[/IMG]

Kimber Monocle skal vist låte veldig bra mellom Electrocompaniet og Patos. Så kanskje de blir for nøytrale for ditt oppsett?
    Jeg skal ikke ha kabler som er veldig bra mellom to forskjellige merker, det skal jo være allsidig. Det kan nok hende det blir for nøytralt ja. Men som sagt, jeg stikker innom Resonans forhåpentligvis før jeg reiser til Horten, og slår av en prat.

Det du burde få tak var ett sett med kabler som var litt feite i klangen, litt mørke, og som gav en stram og presis bass.
    Høres ut som en perfekt forklaring på kabler som kunne ha passet meg

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr.Fahrenheit
    Black Magic har jeg meget gode erfaringer med! Lydbildet ble både større og tyngre med disse tilkoplet.

Ellers så burde kanskje Cardas vurderes? audioart selger disse..
    Takk for tipset. Du er ikke den første som anbefaler Black Magic, for å si det sånn!

Jeg handla nettopp en hodetelefonforsterker hos Audio Art, så viss det er mulighet for å få tilsendt Cardas kabler som prøve, skal dette såklart gjøres

Eventuelt noen som vet hvor jeg kan få lånt meg Cardas kabler en plass litt nærmere meg??

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Mine erfaringer:

Nordost:
    Blue Heaven: Typisk sølvkabel. Lys, relativ slank klangbalanse.
    Kan trygt brukes med Mørktklingende utstyr.

Red Dawn: Mange av de samme karakeristikkene som BH, men en anelse mere oppløst.

Heimdall: Har mere presens og ikke fullt så lyse som BH og RD, med en anelse mere bass. Litt mere 3D.
    Pga. blandingen av kobber og sølv?

Audioquest: Endel varmere enn Nordost, med litt tyngre bass.
    (basert på "eldre" serier)

Kimber:

4TC: Stram mot det lyse, med en "betoning" i øvre mellomtone som kan høres hardt ut i enkelte oppsett.

PBJ: Lik 4TC på mange måter. Ikke så veldig oppløst, men god dynamikk.

Hero: Mange av trekkene til PBJ, men mere tyst og bedre oppløsning.
    Noe mere kjølig enn nevnte.

Silverstreak: Kanskje den av kablene som er likest de jeg har nå...
    Lyse, og ubønnhørlig gjennomsiktige, og er på sitt beste i ett varmtklingende oppsett.

Eichmann (basert på mine erfaringer med E4): Ingen tvil om at det er en kobberkabel, og er minimalt varmere enn 4TC uten betoningen i øvre mellomtone, hvilket i mitt tilfelle gjorde den til en bedre match enn nevnte kabel.

Black Magic: Noe med det varmeste jeg har vært borti. Vil påstå at den kan være bra i ett lysere oppsett.

Monster: Noe med det varmeste jeg har vært borti. Og har antydning til kul i bassområdet, med avrunding av diskanten.

Føler jeg Ikke har tilstrekkelig nok erfaring med feks. Bona, MIT, Tara Labs, QED så velger å ikke å skrive noe om nevnte.

Kunne tenkt meg å sjekka ut feks. Van den hul...
    Kjempe flott innlegg BGuarden. Takker og bukker

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Bra tilltak!
    Er som deg nybegynner i kabler, og vil ha stor nytte av eit slikt kabel bibliotek.
    "thumbsup!"
    Det er jo hyggelig viss flere kan få brukt for denne tråden om kabler Satser på at den bygger på seg mer info og innlegg etterhvert!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier om HFK der er det samme som jeg har opplevd på Soundgarden i Stavanger og Sandnes. Når jeg har vært på HFK har jeg fått høre nesten alt der nede. Jeg og en kompis hadde med oss en selger i ca en time. Var innom det meste. Kjempe grei fyr. Men det er vel alt etter hvem du treffer på.

Rabatt ja. Det er jo kjempe bra det. Problemet er bare at noen får rabatt og noen ikke. Det kan de ikke gjøre i en så stor kjede som HFK. Da hadde det blitt bråk.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Det kommer nok mye på hvem som ekspiderer deg. Kanskje jeg hadde fått ett helt annet syn av HCK viss jeg hadde vært innom en av de andre butikkene deres. Men, nok om det.. Vi er uansett uenige, og det må vi da få lov til å være

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvfølgelig. Men at du ikke får rabatt er jo litt merkeligt. Som regel pleier man jo å få en god pris på kabler da.
    Hvis man har handlet for en del da.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var meget merkelig syns jeg. Spurte hvilken god pris de kunne gi meg, viss jeg gikk for B&W 803D og noen Tara Labs kabler av den dyrere sorten. Rabatt? Du ser vel prisen der, mens han pekte på ett lite skilt som står på siden av hvert produkt. Elendig!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ikke spør om rabatt så får man det heller ikke
    ...da kan det være greit å feks si at du vurderer å stikke på SG for å kjøpe deg noen Nordost

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg gjorde det enkelt, og handlet alt hos Soundgarden. Handler neppe noe hos HFK i Stavanger, eller Bergen hvertfall

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •