Må en høyttalerkabel termineres?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må en høyttalerkabel termineres?

Sitter å ser på prisforskjellen mellom uterminert og terminerte høyttalerkabler. Et eksempel er ViaBlue SC-4. Terminert med spader/plugger koster denne 3500,- for 2x3m (Bi-amp). Kjøper du derimot kun kabel blir prisen 950,- (også 2x3m bi-amp).

Hvis du da utsenemessig kan leve med kabler skrudd rett i forsterker/høyttaler, vil ikke en uterminert kabel gi veldig mye mer igjen for pengene? Regner med at denne prisforskjellen også gjelder for mange andre kabelmerker.

Eller vil det være lydmessige ulemper med en kabel som ikke er terminert skikkelig? Vil du få degradering av lyden over tid på grunn av oksydering? Eller gir spade/banan med gullbelegg så mye bedre kontakt at det kan forsvare prisen?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Terminerte kabler er greit hvis høyttalerne skal flyttes på en del osv, da er det lettere å koble fra og til kablene på høyttalerne. Lydmessig tror jeg at du ikke vil høre noe forskjell, men det blir ikke værre uten spade/bananplugger. Hvert eneste ekstraledd forringer lyden - heter det. Selv om jeg aldri har hørt noe forskjell.

Kjøp uterminerte kabler, gode bananer får du på f.eks. Biltema.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at direkte kobling uten spade/banan er (minst) like godt.
    Men at man må sørge for å skru til innimellom da metallet er bløtt....... eeehh

Knut, tar du "ballen" videre ?

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlige bananplugger gir dårligst kontakt...
    Slik som den søpla her:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Vanlige bananplugger gir dårligst kontakt...
    Slik som den søpla her:
    Hvor har du konklusjonen fra?

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ikke ha plugger, blir ikke noe bedre lyd av det, å vis du skal ha det, ikke kjøp dem som er avbildet her. dem er søppel, kan fort knekke inne i terminalene.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som er avbildet der er vel Biltema sine? De er på ingen måte søppel.

Kan fort knekke inne i terminalene??? Ja det skulle jeg ønske de gjorde :???:

Bruker Biltema sine bananplugger på et par stativhøytalere - en gang så veltet den ene - og landet bak på terminalene, med Biltema pluggene i!

Hvilken del tror dere knakk? Biltemas plugg eller terminalene på høytaleren?

Mye fine argumenter ute og går her - noen som har målt ovegangsmotstanden man får ved å bruke bananplugger? Selv skulle jeg tro at man nok kunne drive en trikk med disse - altså nok i massevis når det kommer til å drive noen høytalere.

Er det noen som har tittet litt på kontaktflatene på utgangsreleene i forsterkeren sin????

:-? ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo legge ved bevis også

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at hvis disse massive bananpluggene er laget av dårlig metall (noe de ofte er) så vil det resultere i forringet lydkvalitet for de som (for å være diplomatisk) hører forskjell på sånt.

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver ikke å bevise eller motbevise noe. men trådstarter spurte om at

Må en høyttalerkabel termineres? så er svaret nei.

Så min erfaring er:

Har vært borti at biltema pluggene har knekt, inne i terminalen på forsterkeren, plus at dem har laget skrangle lyd under spilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, la oss ikke spore helt av nå. Da sier vi at bananene fra Biltema sikkert er helt ok de

Men konklusjonen blir altså at det ikke er noen lydmessig fordel med plugger/spader, kun et praktisk og utsenemessig pluss. Kan være enig i at det kan være veldig greit hvis en flytter mye på høyttaleren e.l.

Men for min egen del blir nok høyttalerne stående samme plass i alle fall et par år om gangen. Og da ser jeg ikke mange gode argumenter som kan forsvare et prishopp fra 1000,- til 3500,- for samme kabel. Selv om de ser aldri så flotte ut ferdig terminert...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janan
    Ok, la oss ikke spore helt av nå. Da sier vi at bananene fra Biltema sikkert er helt ok de

Men konklusjonen blir altså at det ikke er noen lydmessig fordel med plugger/spader, kun et praktisk og utsenemessig pluss. Kan være enig i at det kan være veldig greit hvis en flytter mye på høyttaleren e.l.

Men for min egen del blir nok høyttalerne stående samme plass i alle fall et par år om gangen. Og da ser jeg ikke mange gode argumenter som kan forsvare et prishopp fra 1000,- til 3500,- for samme kabel. Selv om de ser aldri så flotte ut ferdig terminert...
    Enig med det!

Det er en del som sverger til klemhylser - av den typen som elektrikkere bruker, samler kordelene fint og hindrer korrosjon til en del.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp uterminerte kabler.
    Du vil ikke kunne høre forskjell uansett, men med for eksempel bananplugger blir det mye mindre arbeid og koble til og fra senere dersom du må flytte anlegget eller kjøper ny forsterker eller høyttalere.
    Selv ville jeg kjøpt uterminert siden prisforskjellen er så stor. Og hvis det blir for upraktisk kjøper du bare spader/bananplugger senere og terminerer kablene selv.
    Dessuten er det jo penger å spare på å gjøre jobben selv. :-D

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker biltema bananplugger på flere høyttalere, aldri hatt noe problem med dem.

Eneste grunn til at jeg bruker bananplugger er for at det er lettere å bytte høyttalere når jeg skal teste litt forskjellig. Ellers er en grunn det beste i teorien å bruke uterminerte kabler. Men jeg hører allikevel ikke forskjell på slikt...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien så er en uterminert det beste...
    Men, problemet er at lederne blir misfargede av oksidering, og du må avisolere for å komme til den "rene" kobberet. Dessuten så ser det mye mere ordentlig ut med ei skikkelig proff terminering!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min teori:

Hvis spader/bananer faktisk gjør lyden bedre så hadde sikkert de "mest seriøse" av oss hatt 70 plugger etter hverandre i stedet for kabel mellom amp og høytaler..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha kjøpt kabel uten terminering å sett om jeg hadde blitt fornøyd, hvis ikke kan du bruke noen gærninger på nye plugger uten å betale mer enn hvis du hadde kjøpt med plugger med en gang

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontaktflaten på de avbildede pluggene er jo minimal.. Bare se nøye på konstruksjonen, den bøyde flaten som presser utover er ikke fast, ei heller har den god overflate til selve pluggen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Min teori:

Hvis spader/bananer faktisk gjør lyden bedre så hadde sikkert de "mest seriøse" av oss hatt 70 plugger etter hverandre i stedet for kabel mellom amp og høytaler..
    Hvis du mener det er ok, så "go ahead"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Min teori:

Ha ha, dagens kommentar. Takk for en god latter

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •