Spm ang. bruk av overgang og skjermkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm ang. bruk av overgang og skjermkabel

Hei

Jeg fant ikke noen lignende tråder på forumet, så jeg laget denne.

Jeg trenger noe å bruke i mellom laptopen og tven.

Jeg tenkte litt på å bruke

Komplett.no - Adapter DVI hun - VGA han

sammen med

Komplett.no - Skjermkabel HDMI-DVI M/M 5 m

iom. at laptopen kun har VGA-utgang, men forstod det sånn at det ikke kom til å fungere pga. at den overgangen kun støtter analoge signaler.

Noen som har svar på dette, eller en annen løsning?
    Takker for svar.
    Mvh.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke kunne koble VGA-utgangen på pc'en til HDMI-inngangen på tv'en med et passivt adapter hvis det er det du mener. VGA til DVI fungerer fordi DVI har støtte for både analoge og digitale signaler. HDMI er kun digitalt.

Finnes aktive bokser som konverterer analoge bildesignaler til digitale, men kvaliteten er så som så har jeg hørt :???:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken TV har du?

Dersom den har DVI så kan du sannsynligvis bruke den. Men... Det er ikke alle tver som har analog-støtte i DVI-pluggen (såkalt DVI-I). Noen har bare DVI-D (digital).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snooky:

Så å bruke laptopen som bildekilde på flatskjermen er ikke et alternativ? Jeg kan forsåvidt bruke den stasjonære til det jeg er ute etter, siden den har DVI-utganger bak på skjermkortet. Men jeg tenkte at det ville være mindre tungvindt å bruke laptopen i stua, siden den stasjonære står på gutterommet og den har en del viftestøy som jeg ikke vil ha i en filmstue. Problemet ligger jo i inngangs-mulighetene på laptopen. Derfor ville jeg gjerne ha en bekreftelse på om man kan bruke den slags overgang/adapter som jeg har linket til for å løse mitt problem, så jeg ikke går på en smell (?)

DrErling:

Det er en Toshiba i Regza-serien. Er ikke helt sikker hvilken. X3030, tror jeg. Den har ikke DVI-innganger. Jeg har sjekket etter dette. Jeg prøvde med en VGA-kabel i mellom Laptopen og Flatskjermen, siden den har VGA-inngang, men da fikk jeg kun bilde i 4:3-format.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elg1991
    Snooky:

Så å bruke laptopen som bildekilde på flatskjermen er ikke et alternativ? Jeg kan forsåvidt bruke den stasjonære til det jeg er ute etter, siden den har DVI-utganger bak på skjermkortet. Men jeg tenkte at det ville være mindre tungvindt å bruke laptopen i stua, siden den stasjonære står på gutterommet og den har en del viftestøy som jeg ikke vil ha i en filmstue. Problemet ligger jo i inngangs-mulighetene på laptopen. Derfor ville jeg gjerne ha en bekreftelse på om man kan bruke den slags overgang/adapter som jeg har linket til for å løse mitt problem, så jeg ikke går på en smell (?)

DrErling:

Det er en Toshiba i Regza-serien. Er ikke helt sikker hvilken. X3030, tror jeg. Den har ikke DVI-innganger. Jeg har sjekket etter dette. Jeg prøvde med en VGA-kabel i mellom Laptopen og Flatskjermen, siden den har VGA-inngang, men da fikk jeg kun bilde i 4:3-format.
    Endre oppløsningen på pc'en.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flatskjermer

De fleste heter noe med 3030 :wink:

Hvis du vil ha presise svar (eller i alle fall muligheten til å få de) så er det viktig å ramse opp komponentene du har problemer med så spesifikt som mulig.

Ikke alle laptoper sender uten videre ut widescreen på vga/dvi utgang. I noen tilfeller kan man bruke powerstrip eller andre slike programmer til å lage en custom oppløsning som passer skjermen.

Så kommer neste spørsmål: Hvilken laptop er det? (viktig for å se hvilket skjermkort)

DrE

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Flatskjermer

Hvis du vil ha presise svar (eller i alle fall muligheten til å få de) så er det viktig å ramse opp komponentene du har problemer med så spesifikt som mulig.

Ikke alle laptoper sender uten videre ut widescreen på vga/dvi utgang. I noen tilfeller kan man bruke powerstrip eller andre slike programmer til å lage en custom oppløsning som passer skjermen.

Så kommer neste spørsmål: Hvilken laptop er det? (viktig for å se hvilket skjermkort)

DrE
    Den heter nok *tommestørrelsen*X3030DG eller X3030PG.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Den heter nok *tommestørrelsen*X3030DG eller X3030PG.
    Jepp, stemmer nok det. :wink:
    Men har alle skjermen like egenskaper? Jeg hater å gjette (eller lete) etter slike ting, hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Endre oppløsningen på pc'en.
    Jeg prøvde dette, både med custom-program og av setup, men skjermen blinket svart i noen sekunder og forble i 4:3-format.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Flatskjermer

DrE
    Jeg er klar over at det er mange tv'er i 3030-serien, men jeg finner ikke igjen manualen eller noe av det som fulgte med, der det stod model navn på. Og siden det ikke står model navn på selve tv'en (tror jeg. Kanskje det står noe bakpå) så kunne jeg ikke gi spesifikk info om tv'en.

Laptopen min er av type Hewlett-Packard G5000.

Jeg prøvde med kameraten min sin laptop også. En Dell 1520 med skjermkort type Nvidia 8600GS, Men det var ikke noe forskjell med hans laptop heller. Denne har også kun VGA-utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Du vil ikke kunne koble VGA-utgangen på pc'en til HDMI-inngangen på tv'en med et passivt adapter hvis det er det du mener. VGA til DVI fungerer fordi DVI har støtte for både analoge og digitale signaler. HDMI er kun digitalt.
    Er du sikker på at en DVI til HDMI kabel ikke funker med et sånn adapter? En slik kabel funker visstnok ifra et ekstern-skjemkort med DVI-utganger, til en flatskjerm-tv, ifølge de som har kjøpt den kabelen jeg linket til.

Jeg er ikke helt sikker på dette, men hvis den kabelen funker ifra en DVI-utgang på et eksternt-skjermkort, til HDMI-inngangen på en flatskjerm-tv, Hvorfor skulle det ikke da funke å bruke et slikt adapter til mitt problem?

Og forresten, takker for svar, alle sammen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at en DVI til HDMI kabel ikke funker med et sånn adapter? En slik kabel funker visstnok ifra et ekstern-skjemkort med DVI-utganger, til en flatskjerm-tv, ifølge de som har kjøpt den kabelen jeg linket til.

Jeg er ikke helt sikker på dette, men hvis den kabelen funker ifra en DVI-utgang på et eksternt-skjermkort, til HDMI-inngangen på en flatskjerm-tv, Hvorfor skulle det ikke da funke å bruke et slikt adapter til mitt problem?

Og forresten, takker for svar, alle sammen
    VGA er analogt, DVI er digitalt og/eller analogt. Dersom man bruker en DVI-HDMI kabel (eller adapter) har DVI kontakten på kabel/adapter kun pinner for den digitale delen av signalet og dermed vil det fungere på en HDMI-kontakt i tven. Da går signalet digitalt fra kilde til display.

Dersom man bruker en DVI-til-vga kabel fra et skjermkort med DVI så bruker DVI-til-VGA kabelen de analoge pinnene i kontakten på skjermkortet, og signalet går analogt fra kilde til display.

Grunnen til at du ikke kan koble fra VGA på laptopen til HDMI på tven er at HDMI er "heldigital". Den støtter ikke mottak av analoge signaler i det hele tatt.

Grunnen til at jeg spurte om eksakt modellnavn er at brukermanualene ligger på nett og at det dermed er mulig å finne ut om du har DVI-D eller DVI-I inngang på skjermen din. Har du DVI-I kan du bruke en vga til DVI-I kabel.

Når det gjelder 4:3 vs 16:9 ut fra laptopen så er det enklere å finne ut hvordan du skal gjøre det hvis du sier hvilken laptop, evt hvilket skjermkort.

så:
    For å kunne gi eksakte og (riiiimelig) sikre svar er det en nødvendighet å vite hva slags utstyr du har :wink:

1. Hvilken skjermstørrelse er det du har på tven? (evt kikk bak for å se modellnavn)
    2. Hvilken laptop (gjerne les typenr på undersiden)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk, da forstår jeg det mye bedre.

Du må unnskylde meg. Er enda litt fresh på dette med forum hehe.

Tv'en er en X3030D i Regza-Serien og det er en 37"

Jeg skrev det lenger opp, men jeg kan godt skrive det igjen. Laptopen min er en Hewlett-Packard G5000. Litt usikker på skjermkort på denne.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig å hjelpe! (Vel, vi får jo se hvor mye hjelp det er da :wink

Laptopen din er altså i G5000-serien. Det finnes 25 forskjellige versjoner (G5001TU, G5050ET, G5060EF osv) av laptopen, men heldigvis ser det ut til at alle er basert på intel sin GMA950 onboard GPU slik at det skal være mulig å finne ut hva den kan kjøre ut på VGA-utgangen.

Det første du kan prøve på laptopen er beskrevet her.

It turned out that I needed to tell the Intel Driver that I was not runing on a laptop.
    In the task tray use the Intel util to change the outpoot from Notebook to Screen (VGA) or Digital Video (DVI), or something like that.
    Ser altså ut som det er et kjent problem på intel onboard GPU`er, siden det er skrevet workarounds der man kan skrive inn EDID informasjonen selv for å få opp den native skjerm-oppløsnignen man leter etter.
    Artikkelen med workaround anbefaler allikevel bruk av powerstrip for å få det til. Det er bittelitt knot med powerstrip, men jeg vil anta det er like ille å gå i gang med modifisering av enten "xp32.inf" (win XP), "igdlh.inf" (Vista 32bit) eller "igdlh64.inf" (Vista 64bit) og skrive inn EDID info manuelt...

Hvis ikke du får opp mere fornuftige valg av oppløsninger ved å endre til "Screen(VGA)" i intel-tray ville jeg prøvd powerstrip.

Når det gjelder tilkoblinger på tven din (37X3030D - user manual) så må du nok bruke VGA-inngangen og heller prøve å få laptopen til å vise en av følgende oppløsninger (som tven din støtter):

Anbefaler altså powerstrip og f.eks 1280x768/75Hz eller 1360x768/60Hz.

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •