HDMI / Dig. Coax - Bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI / Dig. Coax - Bi-amping

Hei.

Forsøker å få ut potensiale som ligger i min reciever Pioneer LX50. Spesielt når jeg hører på musikk i stereo føler jeg at jeg ikke har fått ut maksimalt og er ikke fornøyd med lydbildet slik det er i dag. Lite trøkk og lite fylde i lyden.
    Når det gjelder film er jeg stort sett fornøyd slik at dette gjelder kun ved spilling av musikk i stereo.

Først en kjapp spesifikasjon av mitt utstyr:
    Reciever: Pioneer VSX-LX50
    DvD Spiller: Pioneer DV-LX50 (benyttes også ved spilling av musikk)

Høytalere: JBL ES80 front
    Senter: JBL ES25C
    Bak: JBL ES20
    Sub: JBL ES150P
    Benytter en Pioneer 42" plasma med full HD.

Håper noen kan hjelpe meg med følgende:

1. Er det optimalt å kjøre HDMI kabel fra DVD spiller til reciever (Nordost Wyrewizard HDMI) når jeg hører på musikk i stereo. Eller bør jeg endre dette eksempelvis gjennom å bruke COAX dig. kabel for et bedre lydbilde? Eller vil jeg ikke høre forskjell? Benytter Nordost Blue Heaven Rev II flat line til frontene.

2. Da jeg kun benytter 5.1 oppsett vil det vel være mulig å kunne ta ut mer trykk gjennom frontene i min 9kanals reciever? Hvordan kan jeg gjøre dette? Gjøres dette ved å BI-ampe frontene? Og hvordan gjøres dette eventuelt?

3. Er det noen instillinger som bør gjøres på recieveren for å få et med dynamisk lydbilde? Syntes at lydbilde er vedlig platt når jeg hører på musikk. Lite dybde og mye diskant. Har i dag instillingene på 80hz på recieveren med frontene som LARGE og sub til PLUS. Det er vel sånn og forstå at frontene da skal spille hele spekteret og få hjelp av subben fra 80-20hz?? Har også selvfølgelig benyttet med av Pioneers sitt MCACC instilling. Men bør jeg kjøre denne på pure via HDMI med S.direct for å få bedre lyd i stereo??

Mye spørsmål dette her, men hadde satt utrolig stor pris på om noen hadde noen erfaringer rundt dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm

nå vet jeg ikke om jeg gidder å svare på alt, hehe. Men bruk en coax dig. kabel for da slepper forsterkeren å bruke mye krefter å deformater lyden opp og ned digitalt. Når lyd kommer fra dvd og gjennom vanlig kabel til forsterker deformaterer den lyden og så tilbake til digital. Så kjøp en 0.5 meter-1 meter coac dig. kabel!

Og ja, det finnes innstilliger på forsterkeren. Kommer jo ann på prisen på din da, hehehe... min går det ann å stille antall meter unna hver høytaler er, hvor mye den skal spille osv............. sony STR DB790 6*100 har jeg da. En tidligere modell til 5500kr.

mer gidder jeg ikke svare på, ingen svarte jo når jeg trengte hjelp for 2 mnd siden! arg.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvorvidt du bruker HDMI eller coax(eller optisk for den del) ved avspilling av 2 eller flerkanals musikk eller lydspor fra standard dvd er ett fett! På mer eksotisk utstyr kunne man hentet ut noen millimetre med enda bedre digitalkabler, men den kabeldebatten for noen andre ta et annet sted. For din del betyr det ingen verdens ting, og du har allerede plenty oppegående kabler. DV-LX50 er ikke helt idiot som cd-spiller faktisk, har du prøvd med analoge kabler, skulle ikke forundre meg om det spiller bedre stereo.

2. LX50 kan biampe frontene ja, sjekk manualen og menyen på recieveren din!!! Man man velge mellom "front biamp" og 7.1 surround, så se i menyen under speaker setup, legg opp et ekstra sett kabler, trippelsjekk at alt er koblet riktig og påse for guds skyld at du har fjernet "broene" mellom terminalene bakpå høyttalerne.

3. Pioneers MCACC-system er meget bra, men som alle andre automatiske romkorreksjonsystemer jeg har vært borti justeres subben for lavt i volum, så start der. Når du har biampet kan du også senke delefrekvensen eller bare sette høyttalerne til large, mao EKSPERIMENTER på egenhånd til du finner en løsning du liker. S.direct-modus slår av alle kretser som ikke trengs i recieveren for å spille av stereo og det låter kanskje en smule bedre, men hvis ikke du får justert delefrekvenser og volum riktig er det grenser for hvor mye det hjelper.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyclon
    mer gidder jeg ikke svare på, ingen svarte jo når jeg trengte hjelp for 2 mnd siden! arg.
    :roll:

Newcomer seraph sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyclon
    Pent... 5 år gammel og samtidig så velformulert...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •