Interferens mellom strøm, signal og høyttalerkabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Letteste for deg trådstarter, er vel å ha en egen kurs til anlegg og tv, så du slipper støy fra andre apparater?

Quickline ferdigtrekt PN-3g2.5-16 er tvinnet, i rør. Trekk å kapp, enkelt som fy. Får også ferdigtrekt rør med PR også. (Er også ferdigtrekt rør med nettverkskabel, høyttalerkabel, signalkabler, coax-kabel, osv. Får vel det meste.)

Forresten, så er det aluminiumsskjerm i PR, var blyskjerm før. PFSP er det kun jordingen som ligger tvunnet rundt lederene. PFXP er bare dobbeltisolert, PN og RK er enkeltisolert, PNN og RKK er dobbeltisolert.

Ølflex er ikke noe jeg ville trukket i rør i veggen, dessuten er 3g2.5 skjermet ølflex dritdyr, og man må bruke endehylser overalt hvor man kobler.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Letteste for deg trådstarter, er vel å ha en egen kurs til anlegg og tv, så du slipper støy fra andre apparater?
    Det hjelper jo egentlig ikke med egen kurs. Det er ikke noe strømrenser eller støyrenser i vanlige sikringer.

Da er det bedre å sette på en strømrenser etter stikk kontakten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, støy inn i apparatene gjennom strømmen er jeg ikke bekymret for, så high-end er jeg ikke . Og dessuten kan man fikse det ved hjelp av renseapparater dersom jeg en gang skulle vinne i lotto, bli kvitt tinnitusen og våkne opp med hyperfølsom hørsel. Sjansene for at dette Kinderegget skulle oppstå anser jeg for minimale :-?

Bakgrunnen for at jeg ble litt bekymret for dette er at jeg har en sub i stua som begynner å dure (50 Hz) når jeg skrur av receiveren. Dette skyldes antagelig dårlig skjermet signalkabel, men allikevel så tenkte jeg å være på den sikre siden i kinorommet. Det blir jo en himla mye rør og kurser rundt hele rommet.

Så det var mer spørsmål om signalkablene eller høyttalerkablene kan snappe opp 50 Hz dur eller annen høyfrekvent støy fra strømkablene. Høyttalerkablene er altså mer eller mindre immune mot støy, mens signalkablene er en litt annen historie.

Opplegget blir som følger:
    1 stk 10 A kurs til lys, av praktiske årsaker kommer projektor også til å få strøm fra lampekursen)
    1 stk 16 A kurs til apparater
    balansert signalkabel til subbene i hjørnene (etter tips i denne tråden :idea: ). Subbene kommer til gå på apparatkursen.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det hjelper jo egentlig ikke med egen kurs. Det er ikke noe strømrenser eller støyrenser i vanlige sikringer.

Da er det bedre å sette på en strømrenser etter stikk kontakten.
    Joda, strømrenser er nok fint det.

Men med egen kurs slipper du jo apparater som støyer på akkurat den kursen, selvom det er den samme inntakskabelen i huset. Dessuten, så vil jo PR og alle andre kabler som ligger sammen, ligge og motvirke magnetfeltene i hver leder. (de opphører hverandre, det fungerer ihvertfall slik i teorien.)

Du merker ikke fabrikken nede i veien, når den kobler inn/ut store maskiner som trekker mye strøm? Trenger ikke være på andre siden av en trafo f.eks.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bakgrunnen for at jeg ble litt bekymret for dette er at jeg har en sub i stua som begynner å dure (50 Hz) når jeg skrur av receiveren. Dette skyldes antagelig dårlig skjermet signalkabel, men allikevel så tenkte jeg å være på den sikre siden i kinorommet. Det blir jo en himla mye rør og kurser rundt hele rommet.
    Skjønner denne bekymringen rundt støy, og ønsket om å lage et oppsett som er mer eller mindre imunt mot dette. Ellers i det nevnte eksempelet ditt, kan det vel ikke bare være signalkabelens skjerming som er problemet der, fordi da ville jo 50Hz brummingen vært der når receiveren var i drift også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønner det egentlig ikke helt. Signalkabelen ligger parallelt med en lampelednig ca 50 cm. Når jeg trekker ut lampeledningen så blir brummen også litt mindre men forsvinner ikke helt. Når gain på suben står på kl. 12 så er duringen såpass sjenerende at jeg må skru av suben.

Nå må jeg få legge til at suben vi snakker om er en 8" Audiomoods kjøpt på Gooba for 250,- som strengt tatt ikke tilfører noe dypbass. Men hvis jeg skal støvsuge f.eks. så har jeg koblet inn denne subben for å avlaste frontene litt og kan derfor spille litt høyere Til film og "finlytting" så kobler jeg den ut, da blir det bare tull. Problemet er egentlig ikke stort, men jeg ble oppmerksom på dette med interferens og slikt pga. dette.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •