Er det forskjell på coax kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det forskjell på coax kabler?

Heisann!

Er det stor forskjell på coax kabler? Ser at Monster har THX godkjente coaxkabler. Jeg bruker en Tara Labs 200D coax pr. dags dato. Signalet er vel digitalt, så kan det være noen forskjell i lydkvaliteten da?

ProtoType

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Er det forskjell på coax kabler?

Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Er det stor forskjell på coax kabler? Ser at Monster har THX godkjente coaxkabler. Jeg bruker en Tara Labs 200D coax pr. dags dato. Signalet er vel digitalt, så kan det være noen forskjell i lydkvaliteten da?
    Personlig har jeg ikke erfart at man hører forskjell på ulike digitale signalkabler så lenge de er av moderat lengde og av grei kvalitet. Det viktigste med coax-kabler til digital lyd i hjemmekinoen er at den skal ha en impedans på 75ohm. Det er viktig. Hvis det kravet er oppfylt fungerer det glimrende. For dem med avslørende high-end systemer er det kanskje mulig å tweake det lille ekstra ut av systemet ved å lete etter den perfekte digitalkabelen for anlegget.

Når det gjelder Monster og THX, så er ikke kablene fra Monster noe bedre enn andre kabler. De har sikkert betalt en del penger til THX for å bruke navnet. I tillegg tilfredstiller kablene THX-kravene til kabling. Det betyr at du er garantert en minimumskvalitet spesifisert av THX. Du finner like gode kabler til en rimeligere penge eller bedre kabler til samme penge, men om de faktisk er bedre vet du ikke før du har prøvd dem. Har du ikke ekstreme krav til kablene, og du ikke gidder å lete etter "mest for pengene", så gir Monsters THX-serie kabler som er godkjent av THX, og da holder det sikkert for å komme greit i gang med godlyden.

Lykke til!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at det like godt kunne stått "svanemerket" :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kabelen du har er helt sikkert grei. Evt. forskjeller er så små allikevel, at det er tvilsomt om det er hørbart.
    Som Roffe skriver koster det uhorvelig mye penger å få lov til å bruke THX merket...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er STOR forskjell på coaxkabler. Forskjellen består i hvor godt de er skjermet. Jeg har selv byttet ut nesten alt av coaxkabler i heimen, med meget gode resultater. Brukte noen rimelige Monsterkabler tidligere, men disse hadde meget stort signaltap i tillegg til at de var veldig mottakelige for innstålet støy. Dette førte blandt annet til at jeg nesten ikke fikk bilde på TV kortet i PC'n min. Etter at jeg byttet til trippelskjermet coax, ble bildet på alle TV'ne og på TV kortet veldig mye bedre. Kan nevne at jeg sitter som daglig leder av den lokale kabelTV leverandøren og har meget gode signaler inn i huset.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Hi-Fil når det gjelder overføring av analoge signaler med høy båndbredde (f.eks TV-bilder og sånt). Hadde inntrykk av at trådstarter primært ønsket info om coaxkabler for digitale lydsignaler, og i den forbindelse gir en kabel over et visst nivå med korrekt impedans ikke bitfeil. Bitfeil er den mest hørbare feilen i forbindelse med digitale signaler.

Noen mener at jitter (som enkelt forklart er unøyaktigheter i forbindelse med timing av bitene i kabelen) er hørbart. Det kommer blant annet an på signalprosesseringen i forkant av DA-konverterne. Uansett er de fleste enige om at hvis jitter i digitale lydsignaler er hørbart, så er dette en minimal kvalitetsforskjell i forhold til de fleste andre ting som kan tweakes i et lydanlegg. Derfor holder jeg fast ved at dersom du har en coaxkabel med korrekt impedans (75ohm) og grei kvalitet så du unngår bitfeil, så er det mye annet du skal legge pengene i før du begynner å oppgradere den digitale signalkabelen.

Prototype: Vær godt fornøyd med Tara Labs kabelen din for digitale lydsignaler, du. Invester heller penger i de analoge kablene i anlegget ditt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt stor forskjell på kabelkvalitet ved overføring av signaler som krever høy båndbredde. (hovedsak video) Men jeg hadde samme forståelsen av spørsmålet som Roffe her, nemlig at det var digitale signaler som skulle overføres.
    Jitter er vel et mindre problem med god kabelkvalitet og korte lengder.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg har misforstått noe her ja. Det er selvsagt lydkabel trådstarter ønsker info om. Uansett ville jeg valgt godt skjermede kabler, for innstrålet støy "suger" uansett. Dersom du kan håndtere en loddebolt bør du lage kablene selv. Coax kabler er den enkleste kabeltypen du kan lage selv, med bare en leder og jordkappe. Trippeskjermet coaxkabel får du fra rundt 400 kroner for en rull på 150 meter (høykvalitets coax som takler meget høy båndbredde). Ikke rare meterprisen med andre ord.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trippeskjermet coaxkabel får du fra rundt 400 kroner for en rull på 150 meter (høykvalitets coax som takler meget høy båndbredde). Ikke rare meterprisen med andre ord.
    Hvor får du tak i rullen med trippelskjermet koaks?

Etter det jeg kan se har ClasOhlson og Biltema kun dobbelskjermet koaks.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk har brukt kleshengere som digital kabel uten at noen klarte å skille den fra dyrere saker i kontrollerte omgivelser. Vil dog anbefale å gå for en kabel som er skikkelig mekanisk konstruert og skjermet.

Hvis du klarer å finne en kabel med så elendige elektriske egenskaper at den introduserer bitfeil, vil du definitivt høre det. Bitfeil i mest signifikante bit vil være like sannsynlig som i minst signifikante bit (i et 16bits system er MSB 2^16 dvs. ca. 64000 ganger større enn LSB)

oarsman

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det är stor skillnad på olika coaxkablar! I princip alla tillverkare har 75 Ohms coax kabel men nästan ingen har 75 Ohms kontakter!

Man skall tänka på att en lödd kontakt håller en nominell impedans på ca 25 Ohm. Det ger en stor bandbredd begränsning (under 5 MHz) medan riktiga 75 Ohms krimpta kontakter (exempelvis Canare) klarar en bandbredd upp till ca 200MHz.

Detta är viktigt för digitala audiosignaler och componentvideo (ca över 10MHz bandbredd vid progressive scan PAL) är det helt avgörande.

På grund av detta används BNC i den profesionella industrin (broadcast och film) men det finns som sagt ovanliga krimp RCA kontakter som håller 75 Ohm.

Alla kablage man hittar i vanliga hi-fi butiker för digitala signaler och video är INTE 75 Ohm även om det står på förpackningen! Det är KABELN och inte KABLAGET som håller 75 Ohm. Kontakterna drar ner impedansen kraftigt och ger dålig prestanda med ringningar och dålig VSWR ratio (Voltage Standing Wave Ratio). Se mer info under TEORI på min hemsida. [Moderator: lenke til forhandler fjernet]

Test av våra videokablar finns på www.component.se

Jag hoppas detta kan ge lite ljus på ämnet och få folk uppmärksamma på vad som är viktigt för optimal överföring av digitala audiosignaler och analoga videosignaler vid 75 Ohm transmission.

Mvh,
    Marcus

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marcus, fint at du presenterer deg som en som faktisk kan ha økonomiske motiver i kabeldebatten. Selsagt er det forskjell på kabler. Noen er svarte, noen er blå, noen er korte og noen er lange. Fargen har ikke så mye å si for signaloverføringer, lengden kan ha en del å si.

Digital overføring er i utgangspunktet såre enkelt: klarer mottageren å skille 1ere fra 0er. Metodene for overføring varierer. SPDIF overfører klokka sammen med lydataene og noen kontrolldata. For et CD signal (44.1ks/s,16bit) blir det 5.6448 Megasymboler per sekund. Sendes som firkantpulser med ca. 0.5Vptp. Spesifikasjonen sier at sender og mottagerimpedans skal være 75 ohm. Impedansmatchingen gjøres i praksis med en simpel trafo på utgang og en på inngang. Følgelig bør kabel og være på 75 ohm. I praksis så er det ikke helt sånn, men det har null å si for de frekvensene og kabellengdene det er snakk om for digitale audiosignaler.

Hvis du kikker på http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html, vil du se at kontrollsignalene inneholder ett paritetsbit. SPDIF mottagere vil faktisk kontrollere at den mottar dataene riktig og legge ut et signal som forteller om det er overføringsfeil. Dette er jo en gave til deg! Du kan bare monitorere dette signalet for å kontantere at det blir færre feil med superkabelen din enn med andre kabler. Har du testet dette? Har ikke prøvd det selv dessverre, men stoler på andre som har prøvd og som fikk null feil, selv med 10 meter kabel av billigste sort.

En sjanse til for å få meg til å se ut som en tosk. Send et passende pulstog ned superkabelen og kikk på signalet i enden terminert i 75 ohm. Prøv deretter med en billigkabel/lampettleding/sprengtråd. Post gjerne resultatene hit og forklar hvorfor det er så mye vanskligere å skille 1ere fra 0er med den ene bølgeformen. Hvis du har de rette instrumentene kan du gjerne slenge med et Smith-diagram også, så kan vi diskutere VSWR.

Mer info om SPDIF på disse lenkene:
    http://www.cl.cam.ac.uk/Research/SRG...cs/sp-dif.html
    http://www.andrewkilpatrick.org/mind.../#introduction

oarsman

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •