Hvor mye penger skal/bør brukes på kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye penger skal/bør brukes på kabler?

Leste nå på hifiklubben.no at man bør bruke kabler til 20% av systemets verdi.
    Er ikke det litt vel mye?
    Så hvis du kjøper en forsterker og en cd spiller til 20 tusen bør du bruke ca. 4000 på signal kabler??
    Det var en litt rar anbefaling eller?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvor mye penger skal/bør brukes på kabler?

Sitat Opprinnelig postet av martin
    Er ikke det litt vel mye?
    Så hvis du kjøper en forsterker og en cd spiller til 20 tusen bør du bruke ca. 4000 på signal kabler??
    Det var en litt rar anbefaling eller?
    Det er nok fordi nevnte forhandler ønsker å selge dyre kabler, men når det er sagt, så skal man vel ha høyttalere også... Det de mener er vel å se hele systemet under ett (høyttalere, forsterkere og signalkilder), og all kabling mellom dem. Synes personlig det er litt drøyt med 20%, men noen mener de hører forskjell på slikt, så da er det jo fritt fram.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Som Roffe skriver er det ingen fasit på dette. Kjøper man kabler med god kvalitet gjør det ikke noe om prisen bare utgjør 5% av totalprisen.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du inn på hifiklubben.no så har de lagt ut en ny artikkel med selvskryt om dette i dag

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det finnes noe svar på hvor mye prosentvis man skal bruke på hverken det ene eller det andre andre. Poenget må være å få mest ut av de investeringene man gjør, og starte med det som gir størst utslag. Selv har jeg brukt ca 10 ganger mer penger på romkorrigering (dempematter) enn på kabler. Å dempe rommet for refleksjoner og andre ulumskheter gir i alle fall et helt klart hørbart og målbart resultat.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper man et anlegg til 10K (entry level komponent surround, for eksempel) ville jeg si at 10-20% på kabler ikke er en overdrivelse. Det er mye å hente på gode kabler i denne prisklassen. Hovedpoenget er å få folk til å innse at 0.75mm2 skolisser ikke er det man vil ha om man først bruker litt penger på lyd. Når man kommer over et visst minimumsnivå kan man spørre seg om man ikke heller vil legge pengene andre steder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til anlegget jeg bruker nå har jeg brukt ca 2,5% på kabler.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er de nok glad i å selge kabler, de som skrev dette...

Syns bare det var veldig rart å bruke ca. 20% på kabler...

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver ikke være så rart. Det kommer jo ann på hvor mye og hvor dyrt utstyr du har og hvor lange kabel strekk du må ha til høytalerene dine etc.

Hvis jeg oppgraderer kabelene til bakhøytalerene mine til Tara Labs Nexa kabler så vil jeg ha en ny pris verdi på mine kabeler på ca 4500-5000 kr (ca 33 m høytaler kabel, 500-600 digital kabel + 500-1000 i diverse andre kabler for kobling til tv etc), og ny pris på mitt anlegg er ca 35000 eksl kabler, så da blir det omtrent 13% brukt på kabler (men jeg har ikke brukt så mye enda....).

Så 20% er vel ikke noe urealistisk beløp, men sikkert ikke noe nødvendig beløp heller =)

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke overdrive med kabel kjøpet.. men man burde ha til en sånn ca 4500 og opp til en 7-8000... et sted i mellom der er greit nok!
    Men man skal ikke overdrive med kabelkjøpet heller! Men det er veldig viktig med gode kabler, det kan ha mye og si for lyden... at kablene utgjør en 10-25% av totalprisen av det anlegget man har er en grei måte og tenke på syns jeg!

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man et godt annlegg, vil man gjerne ha best mulig kontakt mellom komponentene! Man er ikke sterkere enn det svakeste leddet! Høyttalerkabler tror jeg ikke har så mye viktighet som signalkabler. Jeg måtte bruke en 10 m stn. signalkabel engang i manko av kabler. Fy F..... så metallisk og tynn lyden låt! Helt sykt! Vil anbefale deg å kjøpe gode signalkabler (RCA) og ikke så altfor dyr coax kabel. Og husk en god subwooferkabel!

ProtoType

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Og husk en god subwooferkabel!
    Dette mener jeg (med respekt å melde) er det reneste sludder!
    Har du en rimelig godt skjermet kabel til suben, så skal det ganske overbevisende argumenter til å fortelle meg at den ene kabelen er bedre enn den andre.

Har du ett?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Har man et godt annlegg, vil man gjerne ha best mulig kontakt mellom komponentene! Man er ikke sterkere enn det svakeste leddet! Høyttalerkabler tror jeg ikke har så mye viktighet som signalkabler. Jeg måtte bruke en 10 m stn. signalkabel engang i manko av kabler. Fy F..... så metallisk og tynn lyden låt! Helt sykt! Vil anbefale deg å kjøpe gode signalkabler (RCA) og ikke så altfor dyr coax kabel. Og husk en god subwooferkabel!

ProtoType
    Helt enig med deg der!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabling er en vitenskap, men prisen sier svært lite om hva som er rett.

Kabelen fra en CD til en forsterker er jo kort som regel. Er den plutselig lang så er kravene annerledes.

En kabel med rett impedans behøver ikke koste mange tierene. Den som fulgte med CD-spilleren min fra 91 var myyyye bedre enn den som fulgte med til den nye som er 1,5 ganger prisen. Det har med å gjøre ting rett å gjøre, ikke å sette prisen høyt.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jeg enig med deg i! Kabler er vitenskap.... prisen har ikke noe og si, det hjelper ikke og kjøpe de dyreste kablene fordi man trur at de nødvendigvis alltid må være best! Må e på oppbygninen av kabelen også, det er det som teller!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •