HDMI 15m+ - Jey or Ney?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer peoplee sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HDMI 15m+ - Jey or Ney?

Hei alle.

Jeg ser det eksisterer et utall tråder vedr. lengde vs. kvalitet vs. pris på HDMI kabler, og hva er vel da mer naturlig enn at jeg kommer med ennå en:

Jeg ber altså om eventuelle erfaringer og/eller kommentarer hva gjelder denne billige no-name 15 meter lange hdmi kabelen fra komplett.no.

Jeg har i utgangspunktet behov for en kabel som er rett i overkant av 15 meter (måler 16,5m... argh), og vurderer derfor en extender av typen dritbillig, fra clas ohlson...

Jeg planlegger overføring i 1080p, og ønsker selvfølgelig støtte for HD også på lydsiden.

Så, hva er det jeg holder på med, driter meg loddrett ut med mitt innkjøp av 15 meter sort hoppetau, samt en elektrisk bokstøtte med HDMI inngang, eller sparer jeg meg selv for kostnaden med å gå rett på en 20+ meter kabel av et dyrere merke, (noen) med extender på kabelen, til en (som for meg virker som høyst unødvendig) høy pris, drøyt 2800,-

Hilsen peoplee.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Og velkommen til forumet

Er ikke alle som har vært like heldige med billige kabler på såpass lange strekk, ville nok gått for noe litt over Biltemakvalitet.

Du kan sjekke her eheitmann.no
    Han har kabler som er garantert på lengre strekk. Ta en telefon og snakk med han, meget hyggelig kar, regner med at dere finner ut hva du trenger, og at du kan få en hyggelig pris
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret.
    Jeg har dog lest litt rundt, og de fleste anbefaler en å prøve billig først.
    Får heller øke kvaliteten dersom ikke resultatet er som forventet.

Jeg har allerede bestilt kabelen, og kommer til å komme med min erfaring i denne tråden ved en senere anledning.

Har jo uansett rett til retur dersom produktet viser seg ikke å levere.

Hvorfor kjøpe dyrt, når du kan få det billig

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kan benytte deg av returrett så har du jo ikke mere enn porto å tape.

Håper kabelen er av god kvalitet. Det kreves nemmelig på så lange strekk. Særlig på 1080p.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peoplee
    Takk for svaret.
    Jeg har dog lest litt rundt, og de fleste anbefaler en å prøve billig først.
    Får heller øke kvaliteten dersom ikke resultatet er som forventet.

Jeg har allerede bestilt kabelen, og kommer til å komme med min erfaring i denne tråden ved en senere anledning.

Har jo uansett rett til retur dersom produktet viser seg ikke å levere.

Hvorfor kjøpe dyrt, når du kan få det billig
    Er enig i det siste utsagnet ditt, og har derfor ikke lagt mange kronene i HDMI kabel selv, men jeg har kun korte kabler.
    Håper at det blir bra, for jo billigere man slipper unna, jo bedre er det tross alt
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltemas hdmi kabel støttet ikke 1080p over 5 meter en gang...

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei alle,

Så var kabelen ankommet og utprøvd, og det er med glede jeg kan bekrefte at 1080p fungerer som bare rakkern, med 5.1 lyd og perfekt bilde.

Har dog ikke forsøkt med noe som helst HD lyd ennå, da min nåværende mottaker ikke støtter dette.

Mvh peoplee

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var slik enten så har du digitalt bilde eller så har du det ikke?
    Men selv har jeg hdmi klabel til over 2000kr.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og dette var jo mitt innledende poeng, enten funker det eller så funker det ikke, og her funker det over 15 meter med en kabel til femhundre lappen...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. HD-lyd vil jeg tro fungerer bra også, trenger vel ikke så mye båndbredde den som bilde.

Bare å sette seg ned og nyte det da

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Igjen, en kabel som funker på et gitt tidspunkt trenger ikke å funke etter noen titalls ut -og innplugginger... Jeg har hatt en rekke kabler som har fungert fint først, for deretter å slutte å fungere etter litt tid. 1080P krever ENORM båndbredde, og på lengder på 15 meter snakker vi store krav til presisjon i terminering og ikke minst interferensbeskyttende "polstring".

Du kan selvsagt ha flaks og motta et godt eksemplar, men min erfaring er i det minste at kabler fra Supra, Better Cables o.l. har vart i åresvis, men rimeligere kabler slutter å funke til stadighet. Jeg bruker med andre ord stort sett utelukkende kvalitetskabler, men betaler samtidig ikke urimelige beløp heller...!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ingen inn/utkoblinger her, fastmontert tv, desktop pc.
    Uansett kan du kjøpe en god del kabler til 500 kroner for prisen av en Monster HDMI...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke bytte den før den slutter å virke iallefall, men tror nok lygren har et poeng. Det er ofte en grunn til at dyrere kabler er dyrere, men så lenge den billige virker slik den er tiltenkt så er det ingen grunn til å bytte den ut.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som regel får du det du betaler for, det stemmer.

Slenger med en link i samme slengen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan kan kabler slutte å virke?

Høres litt søkt ut for meg. Den dyreste HDMI kabelen jeg har kostet 1400,- meteren. Den er garantert ikke bedre enn min billigste til et par hundrelapper. Det at jeg kjøpte så dyr kabel? Det var den eneste/billigste som var å oppdrive høsten 2005.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dokein
    Høres litt søkt ut for meg. Den dyreste HDMI kabelen jeg har kostet 1400,- meteren. Den er garantert ikke bedre enn min billigste til et par hundrelapper. Det at jeg kjøpte så dyr kabel? Det var den eneste/billigste som var å oppdrive høsten 2005.
    Men var den 15 meter lang?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Høres det søkt ut at en dårlig terminert kabel slutter å funke? Helt teknisk er det da altså slik at hver leder i en dårlig terminert kabel ikke sitter godt nok på pluggen, og dermed løsner etterhvert. Når disse løsner, reduseres kabelens evne til å overføre data betraktelig, og det skal altså ikke mye til før en kabel sliter over 1080P.

Jeg sier ikke at "kvaliteten" blir bedre med en god HDMI-kabel, for det er selvsagt bare tull, men at det definitivt er et faktum at kabler av dårlig kvalitet kan by på problemer etterhvert hersker det jo liten tvil rundt, det har jo mange av oss allerede erfart.

I tillegg til termineringen har også kabelens isolering noe å si, spesielt hvis en oppleverer interferens fra f.eks. strømnettet eller tilsvarende i nærheten av kabelen. Dette kan være et problem ved trekking i rør f.eks.

Uansett, en billig OEM-kabel kan selvsagt fungere fint i åresvis, det er ikke det jeg sier, men å betale litt ekstra for bedret kvalitet er ikke nødvendigvis bare dumt, men det må jo da selvsagt være snakk om kvalitet, og pris alene gjenspeiler ikke nødvendigvis alltid det!

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bettercable har jo en slags forsterkerenhet på de lengste kablene sine. Dette må da være en fordel?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Bettercable har jo en slags forsterkerenhet på de lengste kablene sine. Dette må da være en fordel?
    Hvordan kan dette være en fordel, når problemet er dårlig festede tråder...?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rapport

Hei igjen, jeg er bare innom for å rapportere at kabelen ennå funker.

Have it greit! 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •