Bi wire eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi wire eller ikke?

Hei

Jeg lurer på om jeg skal bi wire eller ikke,har ikke så mye peiling på det.Vet åssen jeg gjør det men vil jeg tjene noe på det i forhold til lyd?

Har en h\k avr 645 som er koblet til Jungson JA-99B Power Amplifier og Klipsch rf 82.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiring er bare tull, og du vil ikke merke noen som helst forskjell på dette. Er du i tvil - sjekk selv for all del, men dette er kun hype fra bransjen.

det du derimot kan tjene på er å bi-ampe, dvs å kjøre separate effekttrinn til henholdsvis bass og diskant. Her kan man oppnå bedre headroom vha økt effekt, men man kan også benytte forskjellige effekttrinn med ulik klang for å fremheve/undertrykke vise karakteristikker ved en høyttaler.

[Ja, jeg biwirer selv, men det er kun av praktiske årsaker:-)]

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Bi-wiring er bare tull, og du vil ikke merke noen som helst forskjell på dette. Er du i tvil - sjekk selv for all del, men dette er kun hype fra bransjen.

det du derimot kan tjene på er å bi-ampe, dvs å kjøre separate effekttrinn til henholdsvis bass og diskant. Her kan man oppnå bedre headroom vha økt effekt, men man kan også benytte forskjellige effekttrinn med ulik klang for å fremheve/undertrykke vise karakteristikker ved en høyttaler.

er vel ikke barebare å kjøpe to forskjellige effektrinn å tru det skal passe sammen, bør ihvertfall ha mulighet til å nivåmatche dem...

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var jo saklig skrevet. Jeg vil ikke si det er tull. Detter fordi broene mellom terminalene ikke alltid er av beste kvalitet og bør derfor etter min mening tas av slik at man heller benytter biwiringkabler. Dette hjalp i allefall mye på lyden hjemme hos meg. Fikk roet lyd bilde og diskanten ble finere.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    er vel ikke barebare å kjøpe to forskjellige effektrinn å tru det skal passe sammen, bør ihvertfall ha mulighet til å nivåmatche dem...
    Det er helt korrekt, og burde kanskje kommet frem, men av og til så går det litt kjapt i svingene. Dette er uansett en meget sjelden problemstilling, da de fleste bi-amper med effekttrinn av samme type...

Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Det var jo saklig skrevet. Jeg vil ikke si det er tull. Detter fordi broene mellom terminalene ikke alltid er av beste kvalitet og bør derfor etter min mening tas av slik at man heller benytter biwiringkabler. Dette hjalp i allefall mye på lyden hjemme hos meg. Fikk roet lyd bilde og diskanten ble finere.
    Du har selvsagt et godt poeng her, men det finnes enklere løsning på dette problemet enn å benytte biwire kabler. Hva med å f.eks bruke samme type kabel som man ellers bruker? Det er jo å kaste penger ut av vinduet å kjøpe dobbelt sett med kabel i forhold til å kjøpe noen cm ekstra, eller såkalte jumpere.
    Det er ihvertfall min mening! Sier ikke at du ikke har et poeng, men at man kan løse det problemet billigere:-)

[EDIT: Quote funksjon er en fin ting...]

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem sier du må kjøpe dobbelt sett da? Kjøper jo bare biwiringskabler. Men ja, jumpere funker sikkert bra. Så det er en god ide.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem sier du må kjøpe dobbelt sett da? Kjøper jo bare biwiringskabler. Men ja, jumpere funker sikkert bra. Så det er en god ide.
    Det er like greit å bruke et par kabler med godt tverrsnitt som å bruke 2 par med halvparten. Blir kun et prisspørsmål. Knock yourself out!

Metallplatene mellom terminalene på høyttaleren er like greit å bruke som noe annet. Det er et utrolig kort strekk, og det er god overflate på termineringene. Tror ikke det er noe å hente på å bytte dem ut, men det koster jo heller ingenting å bruke en 5 cm kabelstump. Å bruke bi-wiring for å unngå å bruke disse metallplatene blir som å skyte spurv med kanon, men det fungerer jo.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best å ta ingen sjangser

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placebo er jo en fin ting i allefall

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsåvidt enig i det du skriver her HansMarius, men så har man jo også problemstillingen med om det egentlig lønner seg å bi ampe med to litt dårligere effekt forsterkere vs å i utgangspunktet bruke en større og bedre effektforsterker.

Vil vel si at det ikke egentlig er noen fasit svar når det gjelder bi-wire (som jeg er enig med deg er tull hvis man ikke samtidig bruker Bi-amping,) og man må vel i alle tilfelle teste slike ting ut i eget oppsett for å høre eventuelle gevinster bi-amping, eventuellt måtte gi.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blend22
    Hei

Jeg lurer på om jeg skal bi wire eller ikke,har ikke så mye peiling på det.Vet åssen jeg gjør det men vil jeg tjene noe på det i forhold til lyd?

Har en h\k avr 645 som er koblet til Jungson JA-99B Power Amplifier og Klipsch rf 82.
    Hvis du ikke bi-amper er det ikke noe poeng. Pass på at du har et godt tverrsnitt på kablene dine. 4 kvmm er fint.

Best å ta ingen sjangser
    Det skader jo ikke å bruke bi-wiring, men hvis en kan forvente at det ikke gir noen effekt synes jeg det er dumt å anbefale noen å bruke penger på det. Bruker en billig kabel fra Biltema så koster det nesten ikke noe ekstra å bi-wire, så da må en velge om en vil tro på om det er noen effekt eller ikke. På den annen side antar jeg at de som tror på bi-wiring ikke tror noe særlig på Biltema-kabler, så da blir det brått dyrere. Jeg hører ikke til sistnevnte gruppe mennesker da!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har absolutt ingen tro på biltemakabler. Men for all del, jeg bryr meg ikke. Men du går glipp av noe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for mange svar.

Jeg bruker denne kabelen her:

New York Sound Online HiFi Store

Men jeg vurderer å kjøpe en effekt forsterker til av samme type som jeg har,men åssen bi amper jeg?Åssen kobles det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på om jeg skal bytte ut effekt forsterkeren til en med klasse a watt(Skal bi-ampe).Har sett på denne:

Har jo denne her fra før av:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er på tysk, men du skjønner poenget: http://avforum.no/forum/attachments/...-bi-wiring.pdf

Den kabelen du handler, hvilket tverrsnitt har den? Synes den så litt tynn ut, og jeg greide ikke finne noen spesifikasjon på den. Litt underlig sett i betraktning av at det er noe av det viktigeste med kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på tversnittet.Finner ikke så mye info om den men fant dette her.

Audiofoni AS

Audiofoni AS

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var tynne!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det så mye å si om de er tynne da? Kablene mine fra nordost er meget tynne :???:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinG^KaoZ
    Har det så mye å si om de er tynne da? Kablene mine fra nordost er meget tynne :???:
    Tverrsnitt og lengde er avgjørende for en høyttalerkabels egenskaper. Nordost har ingen dispanasjon fra fysiske lover.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tverrsnittet til den signalførende delen av kabelen er den mest sentrale parameteren til en kabel.

Selv om kablene til Nordost er meget tynne, så er de brede, hvilket i deres tilfelle er nødvendig for å sikre et tilstrekkelig tverrsnitt til at motstanden i kabelen blir lav nok.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •