Den "store" høyttalerkabel tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 283
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den "store" høyttalerkabel tråden

Jeg har ikke sitt en stor høyttaler kabel tråd, så ikke drep meg siden jeg lager en ny.
    Jeg synes at AVForum trenger en stor en der Kabel elskerene er på en side og kabel skeptikerene på den andre siden og lygren i midten...

Jeg tror at det faktisk er forsjell på RCA kabel, men da tenker jeg på Skjermet VS Uskjermet.

Jeg satt og tenkte at Nordost kablene er SYLTYNNE, og det finnes jo såvidt isolasjon på de. Så kan noen fortelle meg hvorfor de er så gode?

Først å fremt så er det ikke de fineste kablene og de er heller ikke de styggeste.

Jeg tror at det er forsjell på 40år gamle høyttalerkabel som har et tversnitt på 0,50mm2. og 4mm2 fra biltema.

Men utover det.
    Hvorfor påstår folk at kabler spiller bedre?
    Jeg ser ikke poenget med å handle kobler til mange tusen per meter.

Er det faktisk noen som har tatt en SKIKKELIG blind test og faktisk hørt FORSJELL?

Mvh:
    Tor Erlend

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldrig trodd det er noe serlig forskjell... Greit nok di dyre kablene har gjerne mer "ren" kobber i seg, men jeg er ikke intrisert i og betale 5000kr meteren for det!
    Så var det en gammel ringrev på jobben min (elektroniker på 60 år) som jeg spurte om dette, og da sa han; "det er ikke vits og kjøpe en dyr kabel, så lenge den du kjøper er høy kvadrat feks. 4mm2 og flertrået, så er det en god kabel."
    Han sa og bassfrekvensene eller diskant, husker ikke helt, la seg helt ute i kabelen, derfor var det viktig med stort tverrsnitt og mangen ledere.
    Han påpekte og hvor små og tynne kobberbaner som er på kretskorte som går til utgangen på forsterkeren.
    Så alt i alt, hvis du spørr meg, så di som kjøper kabel til mangen tusen kroner meteren, alt for mye penger, gjerne du hører bittelitt forskjell, men er langt i fra vert det! Det er for mangen elementer i veien for og få en perfekt lyd uansett.
    Jeg kjøpte 4mm2 flertrådet fra alshell til tror det var en 12kr meteren eller noe, har ikke testet den enda, men garantert at jeg får en kongelyd for det

Sinnsykt lang post på min mening :P

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, sikkert idioti å kaste seg inn i dette, men..
    (Qrt er sikkert allerede i gang med å finne frem cola og potetgull )

Jeg hører forskjell på kabler. I mitt oppsett. Ikke heng meg for at jeg faktisk hører forskjell, please. Og man trenger heller ikke bruke tusenvis av oljepenger for å høre forskjell. Har hatt div Oehlbach, Biltema, Monster og Nordost flatline tidligere. Har nå Kimber 8TC. De duger og jeg hører altså forskjell. I mitt oppsett så er de bedre. Koster ikke skjorta heller.

Jeg har ikke blindtestet. Men hvis jeg mener sikkert at jeg hører forskjell så påberoper jeg meg retten til å mene det. Om noen mener at det må være noe jeg innbiller meg, så bryr det meg veldig lite. Jeg stoler på mine egne følelser og nyter den bedre lyden som mener jeg har fått.

For noen av oss så er det tross alt hobby vi snakker om. Gleden ligger blant annet i å teste ulikt utstyr, kabler etc. Og man blåser gjerne av en hel del kronasjer på det samme. Hobby-kontoen er som regel veldig fleksibel:smile: . Og der inngår, for min del, også kabler.

Og; Ikke la dere provosere av at noen blåser tusenvis av kroner på kabler. Det er ikke dine penger.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min siste handel

Trengte å kvitte meg med noen høvdinger. Pure Sølv infusert med Gull. Høres MEGET bra ut. Tok blindtest på dette kjøpet hvis dere lurte på det.

Spadene er forgullet sølv.

Vedlegg 35217

Vedlegg 35218

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte disse fordi de var rimelige og særdeles lekre. Aner ikke hvordan de låter, og tviler på at jeg kommer til å merke forskjell.

-viablue_sc4_single_wire-jpg

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    He he, sikkert idioti å kaste seg inn i dette, men..
    (Qrt er sikkert allerede i gang med å finne frem cola og potetgull )
    Good One!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bytta fra biltema til qed silver anniversary som visstnok skulle være lyse i klangen fordi det er sølv i dem... Men jeg hørte ialfall ingen forskjell til tross for at høyttalerne er veldig avslørende... Men det var en grunn til at jeg bytta da, og det var for å få forbedret eierfølelse. Mener det var en god invistering å bytte fra biltema til qed til 90kr metern.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De største kabel- entusiastene, fanatikerne og skeptikerne har kanskje tatt sommerferie? Eller har de rett og slett gått lei av å diskutere?

Her er i hvertfall mine tre kroner ang emnet:
    Jeg har aldri brukt mye penger på kabler (og for meg er ikke mye penger 20,000.-, men 2,000.-!) Og selv om jeg har erfart, ikke minst via hfs at mange har kabelbytting som sin store hobby, er ikke det min interesse.

MEN, pga en kompis med kabeldilla, har jeg vært med å testet haugevis med dyre kabler, og satt de opp mot mine billige varianter av arten.
    (1) Og JA jeg hører FORSKJELL. Jeg vil fremheve forskjell, fordi ifølge min kompis er FORSKJELLEN til det bedre hvis kabelen er dyr, mens forskjellen er til det værre, hvis kabelen er billigere, dermed basta!
    DET hører ikke jeg.......... Jeg hører bare forskjell, en mikroskopisk forskjell.
    For hvordan skal man kunne bestemme om en kabel er bedre eller dårligere i seg selv?
    At en kabel f.eks gir en bedre diskantgjengivelse, betyr det at den er bedre?
    (2) En kabel kan IKKE bedre diskanten, men den kan dempe resten, slik at diskanten blir mer fremtredende i lydbildet. Er det bedre?
    Eller var det slik at den andre kabelen man testet imot faktisk dempet diskanten, mens den vi nå har tilkoblet er nøytral?

(3) Nevnte kompis er en typisk hifi-mann, med et MEGET godt drivverk, en SUPERB dac, en UTROLIG OPPLØST rørbasert pre og MEGET linjær rørbasert effekt. (Hans utsagn) Prisen er vel omtrent en norsk industriarbeiders årslønn.
    Høyttalerne derimot, er MEGET dårlig (mitt utsagn).
    Lytterommet er en minimalistisk vinkelstue uten akustiske tiltak.
    Og kabler til flere ganger prisen av høyttalerne er veien til nirvana?
    DET skjønner jeg ikke, kommer ikke til å skjønne og VIL ikke skjønne.

Det jeg prøver å formidle, er at jeg ikke er en kabel "motstander", men jeg skjønner bare ikke vitsen, av i hovedsak to grunner:
    Prisen er idiotisk høy ifht både utvikling og produksjonskostnader, og ikke minst ifht gevinsten for kjøperen.
    Gevinsten er minimal ifht til oppgradering av høyttalere og lytterom.

For de som har det "perfekte" anlegget, inkludert høyttalere, og i tillegg har et lytterom som følger opp akustisk, OG har for mye penger, så er det helt greit for meg, om de kjøper dyre, fine, pene kabler, som gjør lyden ANNERLEDES :-D

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler må'n ha.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Kabler må'n ha.
    Hørt om trådløs overføring?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hørt om trådløs overføring?
    Erfaringen min tilsier at trådløse ting ofte har flere kabler enn ikke-trådløste ting.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringen min tilsier at trådløse ting ofte har flere kabler enn ikke-trådløste ting.
    hehe - mye riktig her ja. Min nye bluetooth Sony mottaker har ikke mindre enn 2 ledninger: strøm og analog kabel til receiver

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Jeg tror at det er forsjell på 40år gamle høyttalerkabel som har et tversnitt på 0,50mm2. og 4mm2 fra biltema.
    Hva tror du forskjellen er?
    Visste forøvrig ikke at det var noen Best før dato på kobber.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du forskjellen er?
    Visste forøvrig ikke at det var noen Best før dato på kobber.
    Viste du ikke at kobber aldres? Det er bare å se på kirketak rundt om kring :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kirke?

Hva er det?

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lager mine egne interconnects, da vet jeg hva jeg får og hvordan det er laget. Hadde en latterlig Nordost innom en kort tur, første som jeg stusset på var den elendige patenten på pluggene..
    På strømsiden er det jævla bra ølflex som gjelder, billig som ei russisk ei og gjør jobben veldig bra.
    Klart det er litt stas for en fyr med 100 tommeltotter og heller kunne kjøpe seg noe statuskabler han kan skryte av til nabo`n enn og lage sine egne eller bruke noe "billig" som ikke oppnår samme "respect".
    Jeg prøvde en test her en helg: Nordost på venstre og biltema nettkabel på høyre høyttaler...:-P Nettkabel var noe mørk i klangen mot den vanlige nordost 2 flat på andre siden. Rca var noe Nordost greier. Anlegget mitt er både gammelt og billig men man hører jo forskjell på drit og enda verre? Uansett, dama sa det var liksom litt masete og skrik med den rca`en. Bytta til "vanlige" og det fikk litt mer flyt. Biltema nettkabelen til høyre høyttaler ble byttet da jeg syntes den var i "mørkeste" laget, enten manglet forvrengningen eller så kom ikke småsignalene frem.
    Kjøper du "jumpers" og kabler for en månedslønn for vanlige folk så er du helt på tur. :-D Skål.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de sinnsykt tykke hageslangene som ble solgt på netthandelen for lenge siden og liksom viste seg og være high end(i følge noen)?
    Forbaska jeg vet ikke hva.. Jeg tok og flerra av både bananplugger og isolasjon på de der og det jeg fikk se var heller dårlig. Skikkelig dårlig kontakt, halvveis skrudd fast på en tynn oksidert kabel. Makan til søppel.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør en kabel til High-end?

Jeg skjøner ikke begrepet High-End kabel.

En kabel har jo verdens enkleste jobb - sende ett signal fra A til B.

Får jeg bedre bilder fra mitt Canon 400D hvis jeg sender bildene til PC'en igjennom en sølvkabel?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om kabler tenker jeg som så.. Det finnes forskjell uten tvil, men om forskjellen er verdt pengene det får være opp til hver enkelt å bestemme. En kabel kan ikke gjøre noe bedre (forsterke de "gode" lydene) men de kan noen ganger hjelpe til med å gjøre noe mindre hørbar, f.eks. MIT og skarpe "S"'er. Men når det gjøres så er det alltid p.g.a noe, en mister ikke bare den øvre tonen men også noe mer kan bli borte f.eks. noe av snerten i lyden kan forsvinne.

Kabler er (tenker jeg) ikke noe annet en å bringe lyden fra a til b, hvis resten av systemet har riktig match, men hvis det er noe feil så kan en bruke kabler til å tweake litt. Men som jeg sa, den kan aldri forsterke det gode i anlegget - bare ta vekk eventuelle problem.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En suppegjøk jeg "kjenner" prøvde og selge meg et par MIT kabler, de var så jævla bra og greier sa han, jeg nevnte at de har jo en passiv komponent i den mystiske boksen, ja men de låt skikkelig bra sa han. Bra hva da, LOUDNESS faktor?
    Og hva med internkablingen, tror hvermannsen at de holder mål?

Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •