Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 15 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 283
    Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Å detektere forskjeller i ett anlegg er noe som trengs trening med og ikke ører som har blitt voldtatt av PA og CV-rigger.

Så du mener at folk som f.eks har byttet fra CV til B&W ikke kan høre forsjell på kabler eller anlegg?

EDIT: SkriveLeif

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, han mener at folk som sliter ut hørselen sin ikke klarer å høre forskjell. Og det kreves trening.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Nei, han mener at folk som sliter ut hørselen sin ikke klarer å høre forskjell. Og det kreves trening.
    HÆ? :P
    Men ja det stemmer nok det... Takk og lov at jeg ikke har muligheten til å spille høyt med cvne mine

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, så hjelper det heller ikke å teste ut metodene med ett billiganlegg...
    Jeg er enig i at det er lettere å høre forskjeller der en har utstyr som formidler detaljer. Jeg vet ikke helt om vi er enige om hva som er billig og hva som er dyrt.

At dere kabelskeptikere prøver å overbevise oss "kabelnisser" om at de vurderinger vi har tatt er helt bak mål.
    Virker som at dere bruker en masse tid på å dokumentere at vi tar feil, og er det en så veldig fin fremgangsmåte da?
    Det er mange som mener de hører forskjell på kabler som bruker masse tid på å forklare hvorfor kabelskeptikere tar feil og omvendt. Det kalles diskusjon, og det er det vi driver med nå?

Jeg har sagt tidligere at la folk selv få finne ut av hva som fungerer for dem, og har aldri sagt at Biltemakabelen er dårlig, men som for min del er utelukket siden den forvrenger. Ikke det at den låter dårlig, men fordi den låter feil.
    Ja! Folk må få finne ut av hva som fungerer for dem, men de skal ikke villedes når de spør om råd.

Jeg er spent på hvordan du kan mene at Biltemakabelen låter feil. Hva er det denne kabelen ikke klarer å formidle som din kabel klarer? Og klarer du å skille dem fra hverandre i en blindtest?

Folk lytter på musikk på helt forskjellige måter utifra hva musikksmak de har og ikke minst pga anlegg. Så har man dem som lytter med hele kroppen. At man begynner å trampe med foten betyr ikke alltid at lyden er god. Og ofte lurer jeg på hvorfor ikke flere kjøper ht'ere som feks. AP, Dynaudio, VA bla?
    Tror det hele beror på behovet for loudness-effekt og ikke hvor frekvenslineære og velkonstruerte de er?
    Enig!

Når det gjelder testing, så er det jo en ting som blir utført i hopetall av fagblader, og hvorfor skulle vi tvile på de?
    1. De blindtester ikke
    2. Ser ikke noen grunn til å nevne andre argumenter.

De som skriver for disse er jo audiofile med flere års erfaring med testing og det i en helt annen grad enn det enn mange andre.
    Det er det som er det fine med blindtesting. En kan gjøre det totalt uten erfaring.

Å detektere forskjeller i ett anlegg er noe som trengs trening med og ikke ører som har blitt voldtatt av PA og CV-rigger.
    Dette argumentet forteller meg at evt. forskjeller er så ubetydlige at de ikke er verdt penger.

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest eindel på disse kabel diskusjonene, eg skjønner begge sider av saken. Eg sette meg som "nøytral" da eg aldri har testet forskjellige kabler før, og dermed har eg aldri hørt forskjell.
    Har hatt eit "ok" anlegg einstund som har fungert bra, men har nå tatt steget videre til litt "high end"..

Har tenkt å handle inn noen forskjellige signal kabler som anbefalt av bguarden, og bygge egene (med dei han anbefalte der og).
    Så har eg noen eagle signalkabler heime som er kjøpt på hificenteret (soundgarden), og har noen lakriss snører som eg kan teste.

Har og noen nordøst biwire høytaler kabler, noen vanlege kobberkabler, får noen MIT terminator (Trur eg dem heiter) og noen monster høytalerkabler eg kan låne hos broderen.

Så skal eg foreta ein slik ABX blindtest for å se om eg hører forskjell.

Eg er som sagt heilt nøytral, kan ingenting om kabel merker osv..
    Eg høyrer veldig mye på musikk og er veldig musikk interessert (spiller musikk).
    Og har nett vore hos sjømannlegen å testet hørselen, har perfekt hørsel sa dem .

Kommer ikkje heim før om 2 uker, men det eg treng hjelp til er sanger til testing. Har mine eigene sanger som eg kjenner godt, men dem går veldig i samme sjanger. Veldig masse i rock av alle sjangere og metal thrash osv.

Har tenkt å bruke foobar til ABX testen, bruker det selv som avspiller på pc`en.

Er veldig spent om resultatet og skal være 100% ærlig, skal få med noen av mine kompiser som er hifi interessert å foreta testen på dem og.

Skal starte eigen tråd om det vist noen er interessert i det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Så snart jeg ser en godt gjennomført ABX-test som støtter utsagn om at en kan høre forskjell på adekvat dimensjonerte høyttalerkabler så er jeg overbevist.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som at dere bruker en masse tid på å dokumentere at vi tar feil, og er det en så veldig fin fremgangsmåte da?
    Dette låter vanvittig pompøst, men det handler faktisk om prinsippet for sannhet.

En subjektiv opplevelse er en anektode. Anektoder kan lede til nærmere undersøkelser som eventuelt kan føre til noe som er en mer objektiv observasjon. Men en subjektiv opplevelse er i seg selv ikke verdt mer enn en kommentar som "jeg liker musikken fordi den fenger".

Om dette hadde vært et bilforum og noen hadde påstått at bilen gikk fortere etter skifte av kabler til tennpluggene, ville det vel vært naturlig å be personen om å bevise påstanden med noe målbart som en før/etter prøve under kontrollerte forhold, eller et bevis lagt frem med måleutstyr som speedometer eller radar? "Jeg synes bilen går fortere" holder ikke som bevis for noe.

Dette gjelder ikke bare kabler, men alt innen lyd. Den samme debatten finnes i like stor grad innenfor så og si alle grener av lydfaget. Folk hører også forskjell på to av samme CD'ene, to av samme digitale filene, to identiske komponenter osv - og de samme argumentene legges frem mot alle slike påstander - målinger eller ABX tester er eneste måten å vite noe sikkert.

Når det gjelder testing, så er det jo en ting som blir utført i hopetall av fagblader, og hvorfor skulle vi tvile på de?
    Hifi blader er ikke fagblader. Det er hobby blader. De som jobber der er ikke mer fagpersoner enn autofil-fyren (hva han nå heter), han får gjort mange tester, men det er fortsatt de ansatte i veivesen og trafikkopplæring etc som er fagpersoner innen feltet.

I lyd er det i den vestlige verden to store faginstanser, Audio Engineering Society og European Broadcasting Union. Fagartikler publiseres i journalene til respektive foreningene. Der kan du også finne lesestoff om kabler om du ønsker. Ingen premie for å gjette hva slike fagblader synes om "testene" som utføres i hifiblader..

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Siden det er tvil om at en kabel kan hørest forskjellig ut prøv dette.

Riv ut delefiltret, handle inn det billigste du finner av spoler, kondensatorer og motstander så lenge induktans, kapasitansk, motstand stemmer med det som er der allerede. Så tar man et sett av det "beste" som er av de samme komponenter som finnest på markedet og sammenligner (alt annet er det samme). Vil det være forskjell på lyden? Hvis ja, Hvorfor?
    Poenget med elektronikk er nettopp som du sier at det er helheten som teller, ikke hver enkelt del. Om det gjøres som du sier og velges to sett med komponenter som har samme induktans, kapasistans, motstand og sekundære effekter som egenstøy, vil kretsen oppføre seg dønn identisk selv om hver komponent har blitt laget på ulike fabrikker.

Det er liksom hele vitsen med elektronikk! Man lager en idé og så kan ideen utføres på mange ulike måter med samme resultat.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pnerbye:
    Ikke jeg som kom med kommentaren:
    Jeg forstår ikke hvorfor hifi-kabel-interesserte har så vanskelig for å akseptere muligheten for at alle kabler låter likt
    Jeg begynner ingen diskusjon, men avslutter den mer enn gjerne

Nordenstam: Sikkert en masse "måleblader" og tekniske folk som er veldig uenige i at det er forskjell på kabler.. Men, er det ikke sånn at professorer og vitenskapsfolk har blitt nødt til å skrive om på ting etter å ha benektet at noe slikt er mulig? For å finne ut at de tol feil? Kan det ikke være ting som "ikke" vises på måledataene? En slags "x-faktor"? Ja eller nei?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    HÆ? :P
    Men ja det stemmer nok det... Takk og lov at jeg ikke har muligheten til å spille høyt med cvne mine
    Ja, du får ta godt vare på hørselen du

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At dere kabelskeptikere prøver å overbevise oss "kabelnisser" om at de vurderinger vi har tatt er helt bak mål.
    "Kableskeptikere" holder seg vel til vitenskapelige holdbar dokumentasjon og ikke synsing og subjektive meninger. Vet om flere som har sett spøkelser, men det finnes ingen vitenskapelige bevis for at de eksisterer. Men som du nevner om "x-factor" så kan det jo tenkes at det finnes ting vi ikke klarer å bevise, men mye av dette kan også ligge i vårt eget sinn.

Feks dejavu er jo en opplevelse som gjør en sikker på at en gjennopplever ett øybelikk, men det er jo vitenskapelig bevisst at er noe som skjer i hodet våres, husker ikke helt hva det var, men leste det i illustrert vitenskap en gang...

De som skriver for disse er jo audiofile med flere års erfaring med testing og det i en helt annen grad enn det enn mange andre.
    PENGER! Sjekk annonsene i bladet...

Det er subjektive meninger og ingen blindtester etter det jeg har sett, ergo ikke noe bevis for at en kabel er bedre enn en annen, bare en opplevelse av en eller annen luring som syns en kabel er bedre pga av pris og utseende, evt propaganda fra leverandør.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    PENGER! Sjekk annonsene i bladet...

Det er subjektive meninger og ingen blindtester etter det jeg har sett, ergo ikke noe bevis for at en kabel er bedre enn en annen, bare en opplevelse av en eller annen luring som syns en kabel er bedre pga av pris og utseende, evt propaganda fra leverandør.
    Vil dette si at fagbladene og kabelleverandørene er korrupte?

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror i allefall at forskjeller i lyd ikke kan måles med instrumenter. Lyd oppfattes individuelt.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du får ta godt vare på hørselen du

Ja, takk for tipset... Jeg har faktisk satt ut at-40 høyttalerene mine og satt inn 2 par genexxa mira 6.2. Da de spiller mye bedre (tenker ikke på DB) men kvaliteten...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjelder ikke bare kabler, men alt innen lyd. Den samme debatten finnes i like stor grad innenfor så og si alle grener av lydfaget. Folk hører også forskjell på to av samme CD'ene, to av samme digitale filene, to identiske komponenter osv - og de samme argumentene legges frem mot alle slike påstander - målinger eller ABX tester er eneste måten å vite noe sikkert
    S..v..a..d..a..= SVADA. Du har tydeligvis vært for lenge i studio.

Hører du ikke forskjell på kabler vil jeg gjerne vite hvilke album du har mastret. De skal jeg holde meg laangt unna....

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært morro å satt opp en skikkelig ABX test på neste treff! Da kan vi jo en gang for alle få litt mere klarhet i denne diskusjonen.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Poenget med elektronikk er nettopp som du sier at det er helheten som teller, ikke hver enkelt del. Om det gjøres som du sier og velges to sett med komponenter som har samme induktans, kapasistans, motstand og sekundære effekter som egenstøy, vil kretsen oppføre seg dønn identisk selv om hver komponent har blitt laget på ulike fabrikker.

Det er liksom hele vitsen med elektronikk! Man lager en idé og så kan ideen utføres på mange ulike måter med samme resultat.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    .....da skal man ikke bli overrsaket at to kabler som har forskjellig induktans / kapasistans spiller forskjellig. Pris spiller ikke noen rolle. Kun det faktum at forskejllige maaleresultater vil ha innvirkning paa helheten som saa. En billig kabel kan i mange tillfelle gi perfekt resultat med det er ikke gitt. Samme med en kostbar kabel. Naar jeg leser tester eller lytter paa forkjellig utstyr saa er det ikke gitt at den samme kabel eller CD spiller for den saks skyld spiller tilsvarende bra i mitt oppsett. Selv om det er en "dum" kabel saa kommer man ikke unna at den har invirkning. I studio sammenheng (jeg har jobbet med aa produsere slike produkter. Mixere og komplette studio installasjoner for NRK etc. 1986 - 1989) saa er gjerne produktene fullbalanserte og i de fleste tilfeller bygget opp paa samme maat som high end HiFi. Min Jeff Rowland forsterker bruker for eksempel samme Lundahl transformator som professionelt utstyr (www.seemix.no).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror i allefall at forskjeller i lyd ikke kan måles med instrumenter. Lyd oppfattes individuelt.
    Hvis forskjellen ikke er målbar kan du ikke høre den! Det vet jeg!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /Signerer den jeg

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Dette gjelder ikke bare kabler, men alt innen lyd. Den samme debatten finnes i like stor grad innenfor så og si alle grener av lydfaget. Folk hører også forskjell på to av samme CD'ene, to av samme digitale filene, to identiske komponenter osv - og de samme argumentene legges frem mot alle slike påstander - målinger eller ABX tester er eneste måten å vite noe sikkert S..v..a..d..a..= SVADA. Du har tydeligvis vært for lenge i studio.
    Hører du ikke forskjell på kabler vil jeg gjerne vite hvilke album du har mastret. De skal jeg holde meg laangt unna....
    Hvis du kan høre forskjell på tilstrekkelig dimensjonerte høyttalerkabler gjenstår det bare å dokumentere det gjennom en ABX blindtest. Da kan du hovere over fagmenneskers meninger og kalle det de skriver for svada så mye du vil.

Over 30 års diskusjon om temaet har ennå ikke produsert noen pålitelig test, men vi kan jo vente i spenning.

Side 9 av 15 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •