Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 283
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ok, så det brukes kun 2 par pr runde - og det oppgis at
    dette er "A"
    dette er "B"
    og dette er??

I din tabell har lytteren rett i runde 1, 2, 4, 6, 8 ?
    Lytteren har rett i de feltene som er markert med grønn farge, ja.

Merk at programvaren som er brukt i eksempelet mitt er gratis og enkel å installere, bruke. Dessuten er den inkludert i en lydavspiller som mange lydinteresserte foretrekker:
    foobar2000

1. Merk at du kan bruke så lang tid du vil på hver enkelt-test. Argumentet om at blindtester ikke "funker" fordi man trenger 1 uke for å høre forskjellen er altså bare tull, man kan bruke 1 uke eller ett år dersom det er nødvendig for å bevise fenomenet man tror på. Du kan markere spesielle punkter i lydfila som du vil starte avspillingen fra.

2. Merk at foo_abx programmet bare fungerer for lydklipp som ligger på en datamaskin. Men ABX-testen i seg selv krever ikke dette, den kan gjøres manuelt eller med spesielle hardware-bokser. Selvsagt kan du gjøre et opptak av lyden du hører gjennom kabel A og kabel B for å kunne bruke dette programmet til ABX-tester.

2008/01/18 18:54:58
    18:54:58 : Test started.
    19:02:52 : Test finished.
    Jeg gjennomførte testen i januar i år, og brukte ca 8 minutter med "full score" siden det var ganske stor hørbar forskjell. Siden loggen og statistikken er automatisk generert så slipper du som leser å stille trivielle spørsmål eller betvile om jeg har regnet rett. Det eneste du i utgangspunktet må stole på er at jeg er sannferdig (ikke har editert loggen), og at det grunnleggende i testen er på plass.

ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia

-k

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det tekniske:

Når kabelen er av en slik fysisk kvalitet som disse jeg nettopp fikk i posten spiller det ingen rolle om det faktisk kommer lyd gjennom dem en gang

marsboer.net » Arkiv » Nye høyttalerkabler!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Glem det tekniske:

Når kabelen er av en slik fysisk kvalitet som disse jeg nettopp fikk i posten spiller det ingen rolle om det faktisk kommer lyd gjennom dem en gang

marsboer.net » Arkiv » Nye høyttalerkabler!
    Støtter den og grattis med nye kabler. Mens noen graver seg så inn i det tekniske at de fleste faller fra og mister intersssen er det godt at noen kan glede seg over nye kabler - bedre lyd eller ikke. Samme gleden som å kjøre en nypolert bil selv om den hverken går fortere eller kjører bedre så overskygges dette av gleden over å være ferdig med det for i år :grin: .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Støtter den og grattis med nye kabler. Mens noen graver seg så inn i det tekniske at de fleste faller fra og mister intersssen er det godt at noen kan glede seg over nye kabler - bedre lyd eller ikke. Samme gleden som å kjøre en nypolert bil selv om den hverken går fortere eller kjører bedre så overskygges dette av gleden over å være ferdig med det for i år :grin: .
    Endelig noe fornuftig her. Jeg mener lyd er følelser, og så lenge du er fornøyd og syns det låter bra så er det bra. At du ikke synes det låter bra er fordi dine ører søker noe annet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter den og grattis med nye kabler. Mens noen graver seg så inn i det tekniske at de fleste faller fra og mister intersssen er det godt at noen kan glede seg over nye kabler - bedre lyd eller ikke. Samme gleden som å kjøre en nypolert bil selv om den hverken går fortere eller kjører bedre så overskygges dette av gleden over å være ferdig med det for i år.
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Endelig noe fornuftig her. Jeg mener lyd er følelser, og så lenge du er fornøyd og syns det låter bra så er det bra. At du ikke synes det låter bra er fordi dine ører søker noe annet.
    Jeg er helt enig i at lekre kabler i anlegget føles bra. men....

...hvis det er slik at ørene ikke hører forskjell på kabel A og kabel B så ser jeg ingen grunn til å bruke penger på noe som helst annet enn utseende. En tilstrekkelig bra kabel koster omtrent ingenting, og det gjør ikke et flott/imponerende utseende heller.

Mine penger bruker jeg der jeg oppnår noe, og det gir meg gode følelser. Jeg graver meg ned i det tekniske og har mistet interessen for kabler av den grunn. De som velger å ignorere det tekniske må gjerne kose seg med det.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er helt enig i at lekre kabler i anlegget føles bra. men....

...hvis det er slik at ørene ikke hører forskjell på kabel A og kabel B så ser jeg ingen grunn til å bruke penger på noe som helst annet enn utseende. En tilstrekkelig bra kabel koster omtrent ingenting, og det gjør ikke et flott/imponerende utseende heller.

Mine penger bruker jeg der jeg oppnår noe, og det gir meg gode følelser. Jeg graver meg ned i det tekniske og har mistet interessen for kabler av den grunn. De som velger å ignorere det tekniske må gjerne kose seg med det.
    Her er noen fantastisk norske kabler fra Whistler Audio. Er en fryd for både øyne og ører.
    Lager dessverre bare signalkabler enda.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både glede og "irrasjonalitet" er noe som alle må få unne seg. Er det f.eks "rasjonelt" å kjøpe en uanstendig dyr bil? Nei, sikkert ikke, men dersom man får glede av det så er det helt greit for meg.

Disse diskusjonene starter som regel med troskyldige spørsmål, går videre med skråsikre påstander, og ender med utsagn som ditt over.

Jeg forstår ikke hvorfor hifi-kabel-interesserte har så vanskelig for å akseptere muligheten for at alle kabler låter likt*), men at dyre kabler likevel gir dem mer glede. Det virker som om de ikke kan få glede fullt ut med anlegget sitt uten at det måler forskjellig på et oscilloskop, noe som er ganske ironisk gitt påstanden enkelte fremmer.

-k

*)innenfor rimelige grenser som på alle måter er sprengt av kabel-bransjen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forstår ikke hvorfor hifi-kabel-interesserte har så vanskelig for å akseptere muligheten for at alle kabler låter likt
    Right back at ya

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Her er noen fantastisk norske kabler fra Whistler Audio. Er en fryd for både øyne og ører.
    Lager dessverre bare signalkabler enda.
    Ja mener at RoDa har skrytt no veldig om de!
    Men, mener at disse heter Cerise?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viste du ikke at kobber aldres? Det er bare å se på kirketak rundt om kring :-D .
    Dette er jo HELT usaklig - kobber korroderer/irrer når det kommer vann/regn/sur nedbør på de - har du tenkt å vanne kablene ????

Men forøvrig er jeg tilhenger av å bruke penger på kabler slik at det står i forhold til høyttalerne og generelt ikke koster altfor mye.

Dog, har hatt opplevelse av at en kable kan gi bedre lyd kontra en annen. Forklaringen ligger nok i materialvalg og (små) variasjoner i elektriske egenskaper (induktans, kapasitansk, motstand) der noen kombinasjoner av en eller annen grunn gir mer "magi" i lyden enn andre. Hadde jeg dermed hatt ubegrenset med penger kunne det nok være at jeg ville brukt like mye på kabler som høyttalere - bare fordi jeg kunne...

F.eks. hvordan er det mulig at en _sykkel_ kan koste 4.6 mill?
    Hallo! En sykkel! 4.6 mill ! Hvordan er det mulig?
    Ny sykkel til 4,6 mill - P4 Radio Hele Norge

Ikke vet jeg men tydeligvis er det altså mulig at en sykkel uten motor koster MER enn et par FERRARIer... YouTube - Ferrari 599 GTB Fiorano

Hvorfor? Magic?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kimber 4VS eller Van den Hul CS-122?

Eller kanskje en Kimber 4PR er grei nok?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forstår ikke hvorfor hifi-kabel-interesserte har så vanskelig for å akseptere muligheten for at alle kabler låter likt
    Right back at ya
    En av dere har skissert en metode som lett avslører hvem av dere som har rett. Mistenker at en av dere ikke stoler på metoden.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Umm, but what if....

Siden det er tvil om at en kabel kan hørest forskjellig ut prøv dette.

Riv ut delefiltret, handle inn det billigste du finner av spoler, kondensatorer og motstander så lenge induktans, kapasitansk, motstand stemmer med det som er der allerede. Så tar man et sett av det "beste" som er av de samme komponenter som finnest på markedet og sammenligner (alt annet er det samme). Vil det være forskjell på lyden? Hvis ja, Hvorfor?

Det er endel snakk om at inne i kassa så er det kun billig skit "anyhow" med da skal man huske på at innenfor "kassa" så har vel produsentene balansert alt til å "stemme" som EN enhet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HKviking - det er sikkert et godt forslag som burde prøves ut.
    Man kan kanskje få seg en aha opplevelse....

MITT engasjement i disse kabeldebattrådene er det faktum at alt for mange (tildels flinke) selgere i AV/HiFi butikker skal prakke på deg overprisede tilleggsprodukter.
    Det er dokumentert i andre tråder om produksjonskostnader og avanse på endel tilleggsprodukter (kabler) og det er GROTESK hvor dyrt noen meter med kobber og plastik skal koste.

Jeg er helt på linje med pnerbye når han skriver dette:

Jeg er helt enig i dem som mener at man kan koste på seg noen kroner på PENE kabler når man investerer 20-30.000 på nytt anlegg. Men en viss grad av edruelighet er lov....

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Hvis du leser artikkelen til P4 skikkelig, så står det at den kostet 4,6 mill å utvikle sykkelen. Det er ikke det samme som at hvert eksemplar koster så mye.

Utviklings kostnader er noe som deles på alle når de selges. Noen ganger med tap. Ta ett godt eksempel. Bugatti Veyron, verdens råeste bil. Den har kostet VW ekstremt mange millioner å utvikle, de skal kun lage 390 stykker av bilen. Dette er en prestisje bil av dimmensjoner, så VW har valgt å selge bilden "billig", og med store tap". De tjener nok penger på den hvis man ikke tar med utviklingskostnadene. Hver bil koster i England £840.000+, hvis de hadde tatt med utviklingskostnadene vill den ha kostet ca £5.000.000. Ingen hadde kjøpt den bilen da. (kanskje en eller 2 ekstra gærne rappere eller sjeiker)

Mitt poeng er at både høytallere og høytaller kabler har en utviklingskostnad som er mange ganger større enn kjøpe summen, men disse blir fordelt utover når du betaler for produktet. Det er ikke det samme som at det koster så mye pr. Det er nok også grunnen til at high-end koster mye mer, fordi de fordeler kostnadene utover på færre, enn billigere merker.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    ...

Mitt poeng er at både høytallere og høytaller kabler har en utviklingskostnad som er mange ganger større enn kjøpe summen...
    Jeg kan ikke forstå annet enn at utviklingskostnadene til høyttalerkabler er minimale. En bruker bare noen dager på å velge ut rimligste produsent av kobber, termineringer og fancy ledningsstrømpe. Resten er produksjonskostnader.

Selvfølgelig er det kreativt å finne på å trekke kabler med teflon og slikt, samt obskure matrialvalg til strømpe, men disse utviklingskostnadene ønsker jeg ikke betale fordi jeg mener det ikke har noe for seg. Ikke har det stort med vitenskap å gjøre heller. Jeg blir irritert når jeg ser noen begynner å mase om sånne ting som skin effect når det kommer til hørbar lyd feks.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo HELT usaklig - kobber korroderer/irrer når det kommer vann/regn/sur nedbør på de - har du tenkt å vanne kablene ????

Men forøvrig er jeg tilhenger av å bruke penger på kabler slik at det står i forhold til høyttalerne og generelt ikke koster altfor mye.

Dog, har hatt opplevelse av at en kable kan gi bedre lyd kontra en annen. Forklaringen ligger nok i materialvalg og (små) variasjoner i elektriske egenskaper (induktans, kapasitansk, motstand) der noen kombinasjoner av en eller annen grunn gir mer "magi" i lyden enn andre. Hadde jeg dermed hatt ubegrenset med penger kunne det nok være at jeg ville brukt like mye på kabler som høyttalere - bare fordi jeg kunne...

Ikke vet jeg men tydeligvis er det altså mulig at en sykkel uten motor koster MER enn et par FERRARIer... YouTube - Ferrari 599 GTB Fiorano

Hvorfor? Magic?
    Det korriderer også ved luft. Dårlige legeringer blir matte.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den luften du puster inn inneholder 0% vann og oksygen. Prosessen med å bringe kobberet tilbake til den tilstand det ble hentet fra naturen starter straks kablene er ute av fabrikken. Den sinkes vesentlig hvis du klarer å holde vann og oksygen borte vha plastbelegg - men ingen plast er 100% tett. Finner du en gammel kable så vil du se at kobberet under plasten også er anløpt. Det mest kristiske området er imidlertid i kontaktpunktene som ligger mer åpent til noe man ikke kan ungå hvis man skal forbinde kabler og høytaler terminaler. Før eller siden blir det dårlig kontakt her. I bilen bruker man gjerne olje på kontaktpunkete, kanskje burde man gjøre det på stereo'n også ?

Når det gjelder temposykkelen til Thor har jeg min tvil. Her er det vel 95% utvikling/support og 5% sykkel, hvis det er så mye. Tror det er en skribent som har bommet litt her. Det som var synd er jo at Thor ikke satset på tempo'n i TdeF og kom på 123 plass eller noe slikt, altså bortkastede penger ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårligere legeringer(kabler) korriderer fortere enn gode legeringer.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    En av dere har skissert en metode som lett avslører hvem av dere som har rett. Mistenker at en av dere ikke stoler på metoden.
    Men, så hjelper det heller ikke å teste ut metodene med ett billiganlegg...
    At dere kabelskeptikere prøver å overbevise oss "kabelnisser" om at de vurderinger vi har tatt er helt bak mål.
    Virker som at dere bruker en masse tid på å dokumentere at vi tar feil, og er det en så veldig fin fremgangsmåte da? Jeg har sagt tidligere at la folk selv få finne ut av hva som fungerer for dem, og har aldri sagt at Biltemakabelen er dårlig, men som for min del er utelukket siden den forvrenger. Ikke det at den låter dårlig, men fordi den låter feil. Folk lytter på musikk på helt forskjellige måter utifra hva musikksmak de har og ikke minst pga anlegg. Så har man dem som lytter med hele kroppen. At man begynner å trampe med foten betyr ikke alltid at lyden er god. Og ofte lurer jeg på hvorfor ikke flere kjøper ht'ere som feks. AP, Dynaudio, VA bla?
    Tror det hele beror på behovet for loudness-effekt og ikke hvor frekvenslineære og velkonstruerte de er?
    Når det gjelder testing, så er det jo en ting som blir utført i hopetall av fagblader, og hvorfor skulle vi tvile på de?
    De som skriver for disse er jo audiofile med flere års erfaring med testing og det i en helt annen grad enn det enn mange andre. Å detektere forskjeller i ett anlegg er noe som trengs trening med og ikke ører som har blitt voldtatt av PA og CV-rigger.

Side 8 av 15 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •