Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 283
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    De har henholdsvis best.nr. 55-787-11 og 55-787-29
    Ved å øke diameteren på kabelen kan du også forandre klangbalansen...
    Men, vil tro at 0,56mm2 bør være ett bra valg?

Pluggen jeg anbefaler er som sagt: Audiofoni AS En solid plugg jeg bruker til mine DIY. Synes at Biltema's plugg forvrenger for mye....
    Unskyld at eg oversåg det, ETI Bullet Plug ser jo ganske flotte ut..
    Er det slik at jo tykker kabel jo meir bass?

Noen som veit noe om hvor ein får kjøpt gode støpse til strømkabelen?

Husket at eg leste for lenge siden om ein som lagde DIY kabler, han hadde ein nettside der du kunne bestille pene kabel strømper. Kommer ikkje på nett siden, var ein norsk side.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    En rose er en rose er en rose, men jord er ikke bare jord annet enn på tegninger. For lyd er jord minst 3 ting:
    skjerm mot strømfelt og uønsket potensielt farlig strøm(som chassi/-sikkerhetsjord i strømnettet)
    retur for strømmen for å lage en sluttet krets(som nøytral kabel i strømnettet)
    nullpunktreferanse (som AC strømmen svinger rundt, også nøytral i strømnettet)

Disse tre funksjonene bør helst holdes adskilt fra hverandre og kun møtes på ett punkt. Koblingene i hver del av jordplanet bør være som på et tre, der små ledere(grener) hele tiden møter større ledere hele veien ned til stammen. Da unngås overhøring/sammenkobling mellom de ulike delene av jordsystemet.

Om eneste retur for signalet er via nøytral kabelen på strømledningen (typisk hifi med ujordet stikk) er det felles koblingspunktet til jord mellom apparatene langt borti det fjerne, muligens i sikringsskapet. Det er da en mulighet for en betydelig forskjell i potensiale mellom jordpunktene, for ikke å snakke om alt grumset som blander seg med jord på veien. Skal litt kunnskap til å lage et godt støyfritt jordplan, men når alt er på stell er det ingen grunn til å løfte jord noe sted.

For sensitiv lydoverføring (f.eks. mikrofon) er det vanlig å koble skjermen på kabelen til chassi jord og ha en egen nullreferanse innenfor skjermen, slik at eventuell grums på skjermen ikke modulerer nullreferansen. Dette fungerer kun om utstyret i endene har dertil egnede koblinger internt, men det er ikke vanlig på hifi utstyr. Der er chassi jord og nullreferanse som oftest koblet sammen i inngangen på kontakten. Det finnes masse triks som fungerer bra i visse sammenhenger, men ikke brukes til vanlige linjesignaler. Det er relativt robust signalering uten store krav til konstruksjon. Se Sound System Interconnection for utførlig info om audiokabling. Om du vil gjøre det eksotisk og har lyst å åpne boksene og sjekke om du kan finne en egnet chassi jord å bruke, i tillegg til nullreferanse-jorden på RCA kontakten, kan du prøve variant nummer 23 og 24 i figur fire. Dette kan potensielt gi litt bedre prestanda enn vanlig ubalansert kobling som vist i variant 20 i tabellen. Men mest sannsynlig er det allerede bra nok med helt vanlig kobling.

Når det gjelder kabler til anlegg kan du også kike på 55-811-86 og 42-275-00 på ELFA. Funker og høres likt ut som alt annet i verden. (jaja mase mase! )

Om du er interesert i å få reelt/målbart mindre diskant i anlegget må du nok få hjelp til det et annet sted enn i kablene! En kondensator og motstand på tvers av ledningene (helst koblet på mottagerenden) vil dumpe høyfrekvent til jord. Med variabel motstand kan du skru filtreringen slik det passer. Ikke minst vil det gi en faktisk hørbar og målbar forskjell som slår ut både på testutstyr og ABX tester. I motsetning til å bruke kabler som ikke vil gi noen effekt så lenge de fungerer normalt. Om du da ikke tyr til ekstremt dårlig konstruerte kabler eller strekk på flere kilometer, eller kjøper noen kabler som har nettopp et slikt RC dempeledd som beskrevet her bygget inn i en klump på kabelen. Prikken over I'en kan være noen forseglede releer så du kan sette dingsen i "bypass" og unngå å ha diskantdempeleddet innkoblet på de platene som høres bra ut i seg selv.

Om det meste av CD'er og en del vinylplater høres for skarpt ut vil jeg tørre å påstå at anlegget og ørene dine sannsynligvis er normalt. Det er desverre mote med skarp lyd! På 70- og 80-tallet var det mange vinylplater med alt for langt innhold per side og for lite eksperimentering på kuttestadiet for å unngå problemene dette skaper, slik at platene endte opp med alt for lite bass. På CD ble problemet enda større da "loudness war" gjør det fristende å kutte ned i bassmengden for å få høyere signal inn på CD'en. Skarp lyd har også en wow! faktor som gjør det lett å like de første sekundene, men som blir slitsomt etterhvert. I dagens null-oppmerksomhets-spenn samfunn fungerer det desverre alt for bra som salgstriks både i musikk og anlegg (jfr innebygd smily EQ kurve i utstyr).. Et flertall av moderne CDer' vil på et flatt anlegg låte spinkelt i bassen og svært ofte også skarpt i diskanten. Er selv ganske var på skarp diskant og med det dønn flate anlegget mitt er det direkte plagsomt til tider, så mye at noen plater er ulidelig uten å skru ned diskanten.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Ser eg har masse å lære her ja .

Har ikkje tenkt å bruke kabelen for å fjerne problemet med skarp diskant. Men siden eg har anlegget i ein stue så kan eg ikkje gjøre noe med rommet. Å vist det er muligt å forbedre det med ein kabel så er eg villi til å prøve..
    Med Usher høytalerene som kommer så får eg med noen MIT kabler som hadde fått 10/10 i lyd og bilde (husker ikkje namnet), dem har ein slik "klump" på enden.

Hører eindel på 70-80 talls musikk, alt fra god gammel rock til thrash, punk, metal osv.. Merker på spesielt thrash, punk og metal at dem er ganske skarpe.

Er og "inn" med skarp lyd i ny metal, dem skikkeleg hardcore vil jo at det skal høres ut som det er spilt in på ein kassettspiller for å virke ukonvensjuelle.

Og til ein annen ting kan noen forklare meg hva ein ABX test er?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Og til ein annen ting kan noen forklare meg hva ein ABX test er?
    Det er en såkalt "blindtest", hvor du lytter til to kjente lyder/kabler/lydklipp (A og B), og får servert et tredje lydklipp (X) som er lik enten A eller B.

Dersom du greier å notere ned f.eks at X er lik A i første forsøk, X = B i neste forsøk etc og får rett de fleste gangene, så er det en sterk indikator på at du faktisk hører forskjell.

Veldig mange hifi-interesserte hevder at forskjellige dippedutter og fenomener har til dels store hørbare forskjeller, men greier ikke å påvise at dette skyldes lyden i slike blindtester.

Jeg anbefaler egentlig alle å prøve å ta en ABX-test en gang, fordi det (for mange) gjør at man får et mer edruelig forhold til egne sanser. Vi er ikke flaggermus, og ikke oscilloskop. Vi er derimot rå-gode til å fastslå om et stykke musikk svinger eller ikke :-)

Se gjerne linken i signaturen min hvor jeg går mer i dybden:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Teknikken ligner på det som blir brukt av legemiddelbransjen for å teste om en medisin "funker" , og i begge tilfeller så er det snakk om å ta følgene av at mennesket ikke er et kjølig, objektivt måleinstrument, men en tenkende, følende innretning. På samme måte som i debatten om kabler, så finnes det mange alternativ-medisinere som er kritiske til blindtesting av medisiner, og hevder at akkurat deres medisin "funker", men at det ikke lar seg vise i en blindtest.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unskyld at eg oversåg det, ETI Bullet Plug ser jo ganske flotte ut..

Noen som veit noe om hvor ein får kjøpt gode støpse til strømkabelen?

Husket at eg leste for lenge siden om ein som lagde DIY kabler, han hadde ein nettside der du kunne bestille pene kabel strømper. Kommer ikkje på nett siden, var ein norsk side.
    Tja... vil ikke påstå at det blir mere bass, bare lyden som blir fyldigere. Men om du holder deg til de to nevnte tror jeg at du vil være i havn

Nevnte Elfa har også det som kalles for kabelstrømper som du kan ha utpå, og om du etterhvert synes pluggene blir for plastikkaktig så kan du få kjøpt ny hette i metall.. men de må bestilles fra utlandet (Hvis du er heldig kan sikkert Audiofoni også fikse det)

Støpsel til strømkabelen? Vil det si kabinettkontakt eller til selve ledningen?

Når det gjelder lodding av signalkabelen så kan det være greit med no bra loddetinn.. Både Mundorf og WBT har bra tinn med sølv. Koster noe mere enn vanlig tinn, men kjøper alltid såpass mye at jeg har for en stund

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tja... vil ikke påstå at det blir mere bass, bare lyden som blir fyldigere. Men om du holder deg til de to nevnte tror jeg at du vil være i havn

Nevnte Elfa har også det som kalles for kabelstrømper som du kan ha utpå, og om du etterhvert synes pluggene blir for plastikkaktig så kan du få kjøpt ny hette i metall.. men de må bestilles fra utlandet (Hvis du er heldig kan sikkert Audiofoni også fikse det)

Støpsel til strømkabelen? Vil det si kabinettkontakt eller til selve ledningen?

Når det gjelder lodding av signalkabelen så kan det være greit med no bra loddetinn.. Både Mundorf og WBT har bra tinn med sølv. Koster noe mere enn vanlig tinn, men kjøper alltid såpass mye at jeg har for en stund
    Ja formulerte meg litt feil der, kabelen kan jo ikkje tilføye såmye. Men du forstod meg .

Ja støpsel til strømkontakt, til "padda" og plugg til baki forsterkeren..

Får bestille meg noe slikt loddetinn.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er en såkalt "blindtest", hvor du lytter til to kjente lyder/kabler/lydklipp (A og B), og får servert et tredje lydklipp (X) som er lik enten A eller B.

Dersom du greier å notere ned f.eks at X er lik A i første forsøk, X = B i neste forsøk etc og får rett de fleste gangene, så er det en sterk indikator på at du faktisk hører forskjell.

Veldig mange hifi-interesserte hevder at forskjellige dippedutter og fenomener har til dels store hørbare forskjeller, men greier ikke å påvise at dette skyldes lyden i slike blindtester.

Jeg anbefaler egentlig alle å prøve å ta en ABX-test en gang, fordi det (for mange) gjør at man får et mer edruelig forhold til egne sanser. Vi er ikke flaggermus, og ikke oscilloskop. Vi er derimot rå-gode til å fastslå om et stykke musikk svinger eller ikke :-)

Se gjerne linken i signaturen min hvor jeg går mer i dybden:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Teknikken ligner på det som blir brukt av legemiddelbransjen for å teste om en medisin "funker" , og i begge tilfeller så er det snakk om å ta følgene av at mennesket ikke er et kjølig, objektivt måleinstrument, men en tenkende, følende innretning. På samme måte som i debatten om kabler, så finnes det mange alternativ-medisinere som er kritiske til blindtesting av medisiner, og hevder at akkurat deres medisin "funker", men at det ikke lar seg vise i en blindtest.

-k
    takk for forklaringen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    Ja støpsel til strømkontakt, til "padda" og plugg til baki forsterkeren..

Får bestille meg noe slikt loddetinn.
    kommer helt an på hva prisklasse du sikter deg inn på, men i den dyre enden finner man bla. Furutech som lager solide strømkontakter som tåler tykke strømledninger (hatt det litt morsomt med strømkabler før jeg begynte med nettfiltre, og oppdaga at strømkabler med stort tverrsnitt har en positiv effekt. Gjerne 6mm2. Muligens den skaper en slags kondensatoreffekt??)

Jeg for min egen del bruker bare vanlige kontakter. Og isolerer endene med loddetinn før jeg lodder de fast i selve kontakten. Bruker å kjøpe noen solide kontakter som jeg fant tilfeldig som egentlig er ment til utendørsbruk og som er ment for ledninger med mye isolasjon og dermed har god plass. Når det gjelder apparatkontakter (den med 6 kanter og 3 hull i en trekant) så er det sjelden at disse finnes i gode str, så er godt mulig at du må kjøpe av evt, furutech eller Isotek.
    Hvis du går for vanlig 2,5mm2 så kan du også justere ned prisen til feks. Supra..
    ELTEK AS

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke hva den heter, men snickers-is har en annen tråd er inne og der sier han at man ikke får mere bass med tykkere kabler, men man får mindre diskant og mellomtone om kabelen er alt for tynn, dvs at en opplever mere bass. Snickers-is anser jeg for en av de mere seriøse og kunnskapsrike her inne, men meg om det. Mannen har sitter utvilsomt på mye kunnskap.

Gir man en gruppe mennesker en medisin de blir fotalt at skal virke mot sykdommen de lider av, så viser det seg at en del av de kan bli friskere selv om de kun får "placebo", dvs sukkertabletter osv uten virkestoff. Denne placebo gruppen sammenlignes med en gruppe som faktisk får piller med virkestoffet. Derfra ser man om virkestoffet har en effekt heller ikke ved å sammenligne med placebo.

Jevnfører vi dette med hifi, så vil en del folk oppleve bedre lyd nettopp fordi de blir fortalt at en ting er bedre og at de gjerne har betalt litt mere for dette. Mens i virkeligheten kan feks denne kabelen være helt lik en billigere en, men feks med ett annet utseende og ekslusivt navn. Det er feks dette som menes med placebo når det nevnes her inne.

tar man frem måleinstrumenter eller en blindtest, så viser det seg at man kanskje ikke hører noe forskjell allikevel. Så ta også alle tester i diverse magasiner med en klype salt, da nemlig både placebo og penger påvirker dømmekraften til journalistene.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det vil være lettere å hørre forskjeller ved å ha en kabel lenge i oppsettet ditt, bli vant med lyden. Deretter bytte kabel. Det er i allefall slik jeg hører lettest forskjell. Blindtesting går greit det, men tipper det kan gå litt i surr for de fleste. Frem og tilbake, helt til alt høres likt ut. Har selv testet diverse kabler og jeg må si det hjelper på med en skikkelig kabel(ikke nødvendigvis dyreste).

Når jeg kjøpte Eagle MC100 kabelen min hadde jeg null forventning til lydforbedring i forhold til mine gamle Hamakabler(de dyreste signalkablene til Hama(299kr)). Men faktisk, den var mye mer oppløst. Her var det noe nytt tenkte jeg. Fikk frem enda flere detaljer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    tar man frem måleinstrumenter eller en blindtest, så viser det seg at man kanskje ikke hører noe forskjell allikevel. Så ta også alle tester i diverse magasiner med en klype salt, da nemlig både placebo og penger påvirker dømmekraften til journalistene.
    <flisespikking>¨
    Hverken måling eller blindtester kan strikt bevise at man ikke hører noen forskjell.

En sviktende test av medisin A vs sukkerpiller beviser ikke at medisin A ikke funker. Men den svikter i å bevise at den funker. Fram til noen kan bevise at medisin A funker så foretrekker helsenorge å dele ut sukkerpiller til pasientene (som ikke beviselig funker dårligere), enn å kjøpe medisin i dyre dommer som ikke gir beviselig effekt.
    </flisespikking>

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <flisespikking>¨
    Hverken måling eller blindtester kan strikt bevise at man ikke hører noen forskjell.

En sviktende test av medisin A vs sukkerpiller beviser ikke at medisin A ikke funker. Men den svikter i å bevise at den funker. Fram til noen kan bevise at medisin A funker så foretrekker helsenorge å dele ut sukkerpiller til pasientene (som ikke beviselig funker dårligere), enn å kjøpe medisin i dyre dommer som ikke gir beviselig effekt.
    </flisespikking>

-k
    Helt enig med deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Jeg tror det vil være lettere å hørre forskjeller ved å ha en kabel lenge i oppsettet ditt, bli vant med lyden.
    Dette er en vanlig påstand. Jeg har ikke sett noe som påviser at det er tilfellet. Tvert imot, så er raske skifter (10-15 sekunder) uten pause i mellom den som anbefales for å øke sannsynligheten for å høre forskjell.
    Blindtesting går greit det, men tipper det kan gå litt i surr for de fleste. Frem og tilbake, helt til alt høres likt ut.
    Hvorfor?

Seende lytting:
    Sett deg ned i sofaen med en fin CD-plate og lytt til anlegget med kabel A. "Dette låt jo greit".

Sett deg så ned i sofaen med en fin CD-plate og lytt til anlegget med kabel B. "Dette hadde mye hardere diskant".

Blind lytting:
    Sett deg ned i sofaen med en fin CD-plate og lytt til anlegget når en kamerat har koblet til en ukjent kabel. Hvordan låt det?

Sett deg ned i sofaen med en fin CD-plate og lytt til anlegget når en kamerat har koblet til en annen ukjent kabel. Hvordan låt det?

På hvilken måte går det i surr med de to siste?

Dersom du hører stor forskjell på A og B i det første tilfellet, men ikke hører pøkk forskjell i det andre eksempelet, så er det kanskje et viktig hint?

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor?

Seende lytting:
    Sett deg ned i sofaen med en fin CD-plate og lytt til anlegget med kabel A. "Dette låt jo greit".

Sett deg så ned i sofaen med en fin CD-plate og lytt til anlegget med kabel B. "Dette hadde mye hardere diskant".

Blind lytting:
    Sett deg ned i sofaen med en fin CD-plate og lytt til anlegget når en kamerat har koblet til en ukjent kabel. Hvordan låt det?

Sett deg ned i sofaen med en fin CD-plate og lytt til anlegget når en kamerat har koblet til en annen ukjent kabel. Hvordan låt det?

På hvilken måte blir du forvirret av de to siste?

Dersom du hører stor forskjell på A og B i det første tilfellet, men ikke hører pøkk forskjell i det andre eksempelet, så er det kanskje et viktig hint?

-k
    Ja, det funker det. Men ofte er ikke forskjellen stor. Og når du da skal prøve frem og tilbake mange ganger for å finne forskjellen kan det bli vanskeligt. Men ja har prøvd akkuratt det samme som du sa der. En kompis byttet mellom Nordost Black Night og QED Quenex 2. Og ja, jeg merket forskjell. Og kunne si hvilken jeg likte best. Og det ble Quenex 2.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det funker det. Men ofte er ikke forskjellen stor. Og når du da skal prøve frem og tilbake mange ganger for å finne forskjellen kan det bli vanskeligt.
    Jo mer marginal forskjellen er, jo mer tidkrevende er det å bevise at den eksisterer.

Jo mer marginal forskjellen er, jo større er sjansen for at jeg ikke vil betale særlig mye penger for den.

Hvis du kunne velge mellom:
    1)En vaksine mot forkjølelse som krevde felt-forsøk med 10.000 eller 100.000 mennesker for å påvise at kanskje 1% eller 0.01% flere holdt seg friske enn de som fikk placebo
    2)En vaksine mot forkjølelse som krevde felt-forsøk med 20 mennesker for å påvise at alle i forsøket holdt seg friske

Hvilken ville du i utgangspunktet velge?
    Men ja har prøvd akkuratt det samme som du sa der. En kompis byttet mellom Nordost Black Night og QED Quenex 2. Og ja, jeg merket forskjell. Og kunne si hvilken jeg likte best. Og det ble Quenex 2.
    Kjørte dere ABX eller et annet regime?

Hvor mange rette og hvor mange feil svar?

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bare byttet frem og tilbake for å finne ut hva vi likt best, og hvilken kabel som skulle få bli i anlegget.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg TROR det Knut spør om er:
    skrev du ned svarene og ble kablene byttet rundt "random"?

• kabel A og kabel B
    • du sitter med bind for øynene
    • kameraten står IKKE i veien for lyden
    • kameraten sier ikke hvilken kabel han setter inn
    • du svarer "A" eller "B"
    • kameraten noterer ned svaret ditt ved siden av riktig bokstav
    • kameraten bytter, eller drar bare ut og setter inn igjen den siste kabelen
    • du svarer "A" eller "B"
    • slik fortsetter dere en stund
    • innimellom bruker kameraten din kabel X (et tredje par)

Poenget med en slik test er å sjekke om du hører forskjell OG om du er forutinntatt til 2 sett kabler.

Hvis du aldri svarer "hæ, ikke A eller B - hva er dette", så hører du i realiteten ikke forskjell på kabler

En lytterunde kan da se slik ut:
    runde - kabel brukt - svar
    1.............A.............A
    2.............B..............B
    3.............B.............A
    4.............A.............A
    5.............X.............B
    6.............A.............A
    7.............B.............B
    8.............X.............A
    9.............A.............B
    10...........B..............A

osv

Er dette forstått riktig Knut?

Rent praktisk: kan man ha koblet til 3 sett kabler i høyttaleren (banan, spade, spade eller banan, spade, ingen terminering) og så koble ut og inn på receiver/forsterker? Har det noe å si om det i høyttaleren står så mange kabler, men bare ett par er i bruk av gangen?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, gjor det ikke på den måten der.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    En lytterunde kan da se slik ut:
    runde - kabel brukt - svar
    1.............A.............A
    2.............B..............B
    3.............B.............A
    4.............A.............A
    5.............X.............B
    6.............A.............A
    7.............B.............B
    8.............X.............A
    9.............A.............B
    10...........B..............A

osv

Er dette forstått riktig Knut?
    I en vanlig ABX-test så kan tabellen se slik ut:
    Kode:
    runde - A - B - X - svar
    1     - A - B - A -  A
    2     - A - B - B -  B
    3     - A - B - B -  A
    4     - A - B - A -  A
    5     - A - B - B -  A
    6     - A - B - A -  A
    7     - A - B - A -  B
    8     - A - B - A -  A
    9     - A - B - B -  A
    ...
    Merk at referansene (A og B) alltid er tilgjengelig, og lytteren får fritt velge mellom disse inntil svaret er avgitt for den aktuelle runden.

Merk at X er enten lik A eller B, og målet med testen er at lytteren skal avgjøre hvem av dem det er.

Etter at alle rundene er over kan man bruke statistikk for å avgjøre "hvor sannsynlig er det at dette svaret hadde kommet om lytteren triller terning", og dermed hvorvidt resultatet underbygger at det er hørbar forskjell.

Under er et eksempel på loggen fra en test jeg gjorde for å sjekke forskjellen mellom tapsfritt og "mp2" audio.

Kode:
    foo_abx 1.3.1 report
    foobar2000 v0.9.5
    2008/01/18 18:54:58

File A: E:\Temp\mp2testing\iscariot\01 - Iscariot - Who you are.wav
    File B: E:\Temp\mp2testing\iscariot\01_48kHz_128_st.mp2

18:54:58 : Test started.
    18:55:23 : 01/01  50.0%
    18:56:09 : 02/02  25.0%
    18:56:40 : 03/03  12.5%
    18:56:57 : 04/04  6.3%
    18:57:17 : 05/05  3.1%
    18:58:01 : 06/06  1.6%
    18:58:20 : 07/07  0.8%
    18:58:48 : 08/08  0.4%
    18:59:11 : 09/09  0.2%
    18:59:35 : 10/10  0.1%
    18:59:48 : 11/11  0.0%
    19:00:00 : 12/12  0.0%
    19:00:13 : 13/13  0.0%
    19:00:24 : 14/14  0.0%
    19:00:46 : 15/15  0.0%
    19:01:02 : 16/16  0.0%
    19:01:31 : 17/17  0.0%
    19:01:45 : 18/18  0.0%
    19:02:04 : 19/19  0.0%
    19:02:22 : 20/20  0.0%
    19:02:52 : Test finished.

---------- 
    Total: 20/20 (0.0%)
    Legg merke til at all statistikken blir regnet ut automatisk av programmet, jeg bare klikket enten "X=A" eller "X=B".

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så det brukes kun 2 par pr runde - og det oppgis at
    dette er "A"
    dette er "B"
    og dette er??

I din tabell har lytteren rett i runde 1, 2, 4, 6, 8 ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer! Den som kjører testen bestemmer om X skal være A eller B. Den som lytter kan spørre om å få høre på A, B eller X, for så å gjette på om det er A eller B som er X.

Når en har gjort testen flere ganger vil statistikken avgjøre resultatet.

Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •