Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 15 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 283
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, klart

Hva budsjett og anlegg har du?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    humre humre - sist jeg sjekket så var det ørene som ble benyttet for min del - for å kunne ta imot og vurdere det som leveres fra en musiker, være seg via en live opptreden, CD plate, FLAC fil eller analog radio.

Tenke seg til å kunne dokumentere via måleutstyr og grafer og utskrifter og all verdens duppedingser at lyden er optimal, og så låter det helt for j***ig når ørene skal behandle "informasjonen".........

"Øh, jeg har kjøpt nytt utstyr og DE fete kablene.
    Javel?! Hvordan låter det da?
    Øh, på målingene mine er dette helt optimalt.
    Javel?! Men hvordan LÅTER det?
    Øh.............. "

u get the point, Knut.
    Nei, jeg getter ikke pointet.

Når man diskuterer lyd på et et diskusjonsforum så bruker man øynene og fingrene, ikke ørene.

Når man diskuterer lyd så møter man på utfordringer fordi vi har et dårlig begrepssett for opplevelsene som mange har.

Når vi prøver å finne ut hva som virkelig skjer, å argumentere for viktigheten av en hifi-komponent, å underbygge at våre opplevelser skyldes valg av kabel (og ikke lufttrykket den dagen), så er det viktig å sette opplevelser, fysikk, målinger og tanker i en sammenheng.

Det bidrar til å gjøre observasjoner gjort av en person, på et sted og på en tid mer eller mindre generelle for andre personer på andre steder og på andre tider. Dersom opplevelsene overhodet ikke kan generaliseres så har vi heller ingenting å diskutere eller å lære av å være på dette forumet. Da er kunnskapen om hva som "fungerer" for meg totalt irrelevant for deg og motsatt.

En eller annen "magisk" naturkraft gjør f.eks da at biltema sammen med 8-track gir meg best opplevelser mens jeg lytter til Ole Ivars på onsdager, mens mp3 på iPoden gir deg best opplevelser på mandager mens du lytter til Bartok. Ingen kan forstå noe som helst, og utveksling av erfaringer er som å snakke gresk til hverandre.

-k

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, uff - la oss for all del holde ørene utenfor.
    Det viktigste måleinstrumentet er A/B/X testing. (med ørene som testprober og ABX'en som instrument for å omdanne de ellers uungåelig subjektive sanseinntrykkene til objektive vurderinger) Gyldne ører er mer enn velkommen til å bruke ABX til å påvise hørbare forskjeller på ting!

Bruker stadig vekk ABX tester på meg selv for å sjekke alt mulig. Det er like fascinerende hver gang hvor kraftig tankens makt er! Om jeg f.eks. lager en serie lydfiler med dalende nivå på en gitt effekt(f.eks. harmonisk vreng) føles det hele tiden ut som om jeg hører like mye forskjell. Men på et eller annet punkt sier statistikken på ABX valgene mine at det jeg tror jeg hører bare er ren og skjær gjetning selv om det ikke føles slik. ABX er eneste måten som finnes for å være objektiv med ørene som testprober, alt annet blir synsing uten substans.

Sitat Opprinnelig postet av Yawa
    Dette sier seg jo selv at om du bruker rådyre kabler mellom elektronikken og høytaleren vil det ikke være merkbart pga. at den dyre kabelen ikke kan yte mer enn hva komponentene den er tilsluttet klarer å sende og motta. Alt redusres til "det svakeste ledd" nivået.
    Setningene over er veldig korrekt. Skal helt sykt dårlig kabel til før den blir det svakeste ledd.

Kjernen i lytteoppsettet mitt koster rundt 70K, over 100K om støttefunksjoner som platespillere, digitalruter osv teller med. Både anlegget og ørene mine er målt opp og ned og fungerer beviselig godt nok til å høre hele det normale menneskelige området (fra litt under 0dB SPL under ideele forhold opp til 100dB+ alt hvor mye trykk jeg ønsker å utsette ørene mine for). Her er det ingen forskjell i kabler å høre.. Hvor dyrt mener du anlegget skal være for å høre noen forskjell?

Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Det er jo det som er heile idèn, i skjermen induseres støyen og blir sendt til jord. Da slipper du at den induseres i signallederene. Du har ikkje lov å gjøre det annerledes i "industrien", men husk å ikkje jorde i begge ender på ein signalleder.
    Har sikkert også sagt at det er bra å løfte jord her og der på et eller annet punkt. Hadde en stund stjernekobling på jord og har sikkert skrøte av det og. Men med tiden har jeg forstått at det er unødvendig om utstyret laget riktig! I lyd er det mer et plaster for merkverdig utstyr enn god praksis for et normalt fungerende oppsett. Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å ty til spesialkabler.

Husk også at noe må slutte kretsen.. 1 jord må alltid være tilkoblet et eller annet sted.

En mer intrikat problemstilling er utformingen til skjermen når den mister kontakten i ene enden. Så vidt jeg har forstått er problemet at 'jord' i sitatet over forutsetter et ideelt(uendelig) jordplan hvor strømgrumset kan ledes. Som det ser ut på kretsskjemanene. Praktisk utforming avgjør egenskapene til jordplanet. Med skjermen koblet på begge sider blir kabelen mer som en forlengelse av chassiet til boksene på endene å regne. Når jordplanet brytes på ene siden suger fortsatt skjermen til seg strømfelt men den blir også en kraftigere stemmegaffel/resonator for elektromagnetiske bølger, en antenne. Dette skaper unødvendig mye grums på jordplanet, som igjen modulerer null-referansen til lyd - som kan gi hørbar støy. Noen ganger kan det bli bedre med en passelig kondensator på den siden som løftes(kondensatoren leder høyfrekvent, blokkerer lavfrekvent), mye av grumset ledes da til jord på begge sidene uten å ha potensiale for jordloop i audiofrekvent. Men igjen - det er en fiks for dårlig utstyr, ikke noe som trengs i utgangspunktet.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, klart

Hva budsjett og anlegg har du?
    Flott

Budsjette mitt er vel 1000-2000kr, kommer an på hva eg får for pengene. Kan alltid strekkes litt høyere..

Anlegge mitt er:

Usher R 1,5
    Usher P-307A
    Usher CP 6381 (er på vei i posten), har lest at den er litt frempå i diskanten.. Har ikkje hørt den enda, krysser fingrene for at det er bra match (håper usher på usher funker bra)

Mangler cd spiller men skal kjøpes når eg kommer heim om 3 uker, tenkte da på Usher CD1 eller CD7, kansje på Advance acoustic sin cd spiller med røyr på uttrinnet. Skal få låne med meg fra hordaland HIFI vist det er mulig å teste.

Denon 3808

Har B&W 703 på låns hos meg til eg får 6381`ane, men ved litt høyt volum så blir diskanten litt slitande på noen sanger (veit det skyldes rommet). Derfor vil eg tru eg vil få det samme problemet med 6381`ane, men veit ikkje får eg har lyttet på det selvfølgeleg.
    Men tenkte om dere kunne tipse meg om noen eg kunne fått lånt med meg heim for å lytte på dem.

Trenger ein kort 1meters "phono" kabel fra cd spiller til p-307. Trenger og ein lang 3 meter fra p-307`en til reciveren.

Brukte kabler går heilt fint, men det er så mangen ute for salg at eg veit ikkje hvilke som passer meg.

Håper du finner noe Bguarden,du som er ekspert på å finne gode tilbud på bruktmarkede.

mvh

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Har sikkert også sagt at det er bra å løfte jord her og der på et eller annet punkt. Hadde en stund stjernekobling på jord og har sikkert skrøte av det og. Men med tiden har jeg forstått at det er unødvendig om utstyret laget riktig! I lyd er det mer et plaster for merkverdig utstyr enn god praksis for et normalt fungerende oppsett. Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å ty til spesialkabler.

Husk også at noe må slutte kretsen.. 1 jord må alltid være tilkoblet et eller annet sted.

En mer intrikat problemstilling er utformingen til skjermen når den mister kontakten i ene enden. Så vidt jeg har forstått er problemet at 'jord' i sitatet over forutsetter et ideelt(uendelig) jordplan hvor strømgrumset kan ledes. Som det ser ut på kretsskjemanene. Praktisk utforming avgjør egenskapene til jordplanet. Med skjermen koblet på begge sider blir kabelen mer som en forlengelse av chassiet til boksene på endene å regne. Når jordplanet brytes på ene siden suger fortsatt skjermen til seg strømfelt men den blir også en kraftigere stemmegaffel/resonator for elektromagnetiske bølger, en antenne. Dette skaper unødvendig mye grums på jordplanet, som igjen modulerer null-referansen til lyd - som kan gi hørbar støy. Noen ganger kan det bli bedre med en passelig kondensator på den siden som løftes(kondensatoren leder høyfrekvent, blokkerer lavfrekvent), mye av grumset ledes da til jord på begge sidene uten å ha potensiale for jordloop i audiofrekvent. Men igjen - det er en fiks for dårlig utstyr, ikke noe som trengs i utgangspunktet.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Ok

Var som eg sa tideligere, kan være annerledes i hifi en slik som blir gjort i "industrien". Sa og at det ikkje er nødvendig og lage jord, for komponentene dine er jordet uansett.
    Men eg vil uansett har testet og jordet alle sammen ilag i eit stjernejord for da slipper du krypestraumer (som kansje vil gå gjennom kablene) vist det er potensial forskjell mellom komponentene. Dette koster deg ingenting å gjøre uansett.
    Men sålenge du ikkje hører noe støy så trenger du jo ikkje.

Det er jo berre å teste med eller uten jord, å se om du hører noen forskjell.

mvh

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En eller annen "magisk" naturkraft gjør f.eks da at biltema sammen med 8-track gir meg best opplevelser mens jeg lytter til Ole Ivars på onsdager, mens mp3 på iPoden gir deg best opplevelser på mandager mens du lytter til Bartok. Ingen kan forstå noe som helst, og utveksling av erfaringer er som å snakke gresk til hverandre.

-k
    capishe - A/B/X tester og måleinstrumenter er nøytrale og uten følelsemessige påvirkinger. Forstår jeg deg rett?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    capishe - A/B/X tester og måleinstrumenter er nøytrale og uten følelsemessige påvirkinger. Forstår jeg deg rett?
    Det er godt mulig å være påvirket av følelser og ikke-nøytral i en blindtest. Men i en greit gjennomført test så er det vanskelig å se for seg at følelser og f.eks loyalitet bidrar til et positivt resultat. Siden tester med positive resultat er de eneste som er konklusive, så kan man etter en konklusiv blindtest f.eks si med en viss sikkerhet at "det er en hørbar forskjell mellom A og B" uten å bekymre seg for at andre faktorer bidro til en feilaktig konklusjon.

Måleinstrumenter har i utgangspunktet ikke følelser, men den som bruker måleinstrumentet og tolker resultatet er vanligvis et menneske av kjøtt og blod som kan være utsatt for de samme bevisste og underbevisste meningene og ønskene.

Dersom man vil være virkelig paranoid så kan man designe tester hvor man også analyserer resultatet blindt. For praktiske formål er det normalt greit å:
    1. Annonsere på forhånd at testen skal gjennomføres
    2. Opprette rammeverk for fortolkning av resultatene på forhånd
    3. Publisere resultatet uansett utfall

Dette reduserer muligheten den/de som gjennomfører forsøket har til å "cherry picke" resultater som passer med deres verdenssyn, evt å underslå resultater som ikke passer.

Et eksempel: Dersom man skulle vurdere sannsynligheten for å vinne i lotto ut fra avisartiklene som blir skrevet om hhv vinnere og ikke-vinnere, så kunne man naivt komme til konklusjonen at det er veldig lett å vinne i lotto. Det opplagt ikke slik, og grunnen er at journalister foretrekker å skrive om de som vinner framfor de som ikke vinner.

-k

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dyr kabel verken demper eller hever bass, mellomtone eller diskant. En dyr kabel filtrerer bort støy som elektronikken i både høytaleren og forsterkeren skaper. Med mindre støy blir det mer rom for det som egentlig er lyd til å komme frem, som da gir et klarer lydbilde, som igjen gir lytteren en mer behaglig lytteopplevelse.
    En dyrere høytalerkabel er gjerne også godkjent til å takle høyere dB enn billigkabler.
    En dyrere høytalerkabel kan også jobbe med et videre spekter av hz enn billige kabler.
    Hva er det som gir en dyr kabel disse egenskapene? og hvorfor må de dyrere være bedre når produksjonskostnadene stort sett nesten er det samme(ref: snickers sin tråd)?

Siden jeg ikke har sett spøkelser eller opplevd mirakler så er det eneste jeg har å forholde meg til virkeligheten og vitenskapelige standpunkter, så kom gjerne med seriøse og holdbare fakta om hvorfor dyrere kabler er bedre enn billig og hva det er som gir de disse fantastiske egenskapene?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant det er gjort riktig og måleutstyr er godt nok. Våre egne sanser er alt annet en objektive. Hvordan ser rødt ut for deg? Lurer på om det er helt likt som hos meg? hmm

Du ser poenget? og det kabelskeptikerene argumeneterer mye med er jo nettopp placebo og det psykoakutiske? Det at enhvert sinn med sine egne sanser opplever forskjellig ikke bare pga av sanseinntrykkene, men også forventniger og tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dyrere høytalerkabel er gjerne også godkjent til å takle høyere dB enn billigkabler.

En dyrere høytalerkabel kan også jobbe med et videre spekter av hz enn billige kabler.
    Jeg finner påstandene dine litt vanskelig å ta på alvor. Det virker kanskje som om du har kombinert "sunt bondevett" med det du har plukket opp på hifiklubben?

Du kjenner kanskje til at det finnes fagfelt og utdanninger som omhandler signaltransmisjon, som bruker en rekke av termene som du trekker inn på en litt annen måte, og hvor det å faktisk kunne beregne en kabels virkemåte er viktigere enn ønsketenkning?

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Du ser poenget? og det kabelskeptikerene argumeneterer mye med er jo nettopp placebo og det psykoakutiske? Det at enhvert sinn med sine egne sanser opplever forskjellig ikke bare pga av sanseinntrykkene, men også forventniger og tro.
    Herminator, du & jeg er jo lavbudsjettfantastene med Proson Sat 55, Oppo og t-amp så vi er vel så langt unna high-end som det er mulig å komme.

Hva om du og jeg spleiset på noen Valhalla greier til anleggene våre

Apropos: jeg har de Tara Labs Helix 8 bi-wire kablene - skal jammen meg ta de med bort i feriehuset og koble dem opp mellom t-amp og Proson - i så fall vil kablene har noe mere pris enn kilde&høyttalere tilsammen!

t-amp/Proson, kr 1975 (endatil mini-mod av t-amp så den er dyrere enn nødvendig)
    Tara Labs helix 8, kr 2998 (HiFiklubben pris i dag)

OVERKILL OVERKILL -minner meg om denne Motörhead teksten:

Don't get too depressed, I've found a way to help your case
    A little hypodermic sends you into outer space
    You'll feel much better when you take these little pills
    I'm gonna give you 60 bottles, I believe in overkill
    Heart attack, you know you're never coming back
    Cos I'm the Doctor

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott

Budsjette mitt er vel 1000-2000kr, kommer an på hva eg får for pengene. Kan alltid strekkes litt høyere..

Håper du finner noe Bguarden,du som er ekspert på å finne gode tilbud på bruktmarkede.

mvh
    Hehehe.. vel, jeg skal ikke ruinere deg forruten du vil det selv

...Vil ikke kategorisere meg som ekspert, men har vært interessert i hi-fi en stund og er nå ett og annet som ligger på "harddisken". Men, måtte slite litt i dag for å finne noe.. Som regel lå det godt over ditt budsjett.

Det billigste blir å lage en selv Har Litt god erfaring med RCA-pluggene til Eichmann. Riktignok ikke så gode mht det mekaniske, men de sitter godt og er meget godt fornøyd med de. Her kan du tvinne to solidcore kobber-ledere på 0,5-0,6mm2 sammen, og tre en kabelstrømpe over. Blir som regel gode kabler av dette og sjelden no dyrere enn 400kr
    Forruten det? Tja.. I den mørkere delen har jeg sansen for Audioquest's kabler. Deres noe mørkere klang burde være en grei match
    Black Magic er også noe jeg kan tenke meg til ville funke i ditt oppsett. Den har en noe mørkere klang, men med dynamikken i behold. Nye blir disse over ditt budsjett, men de første A1/2 eller intro bør være mulig å kjøpe for rundt
    1K brukt.

Ellers? Audiofoni AS
    1500 er en fin pris for "the second"

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe.. vel, jeg skal ikke ruinere deg forruten du vil det selv

...Vil ikke kategorisere meg som ekspert, men har vært interessert i hi-fi en stund og er nå ett og annet som ligger på "harddisken". Men, måtte slite litt i dag for å finne noe.. Som regel lå det godt over ditt budsjett.

Det billigste blir å lage en selv Har Litt god erfaring med RCA-pluggene til Eichmann. Riktignok ikke så gode mht det mekaniske, men de sitter godt og er meget godt fornøyd med de. Her kan du tvinne to solidcore kobber-ledere på 0,5-0,6mm2 sammen, og tre en kabelstrømpe over. Blir som regel gode kabler av dette og sjelden no dyrere enn 400kr
    Forruten det? Tja.. I den mørkere delen har jeg sansen for Audioquest's kabler. Deres noe mørkere klang burde være en grei match
    Black Magic er også noe jeg kan tenke meg til ville funke i ditt oppsett. Den har en noe mørkere klang, men med dynamikken i behold. Nye blir disse over ditt budsjett, men de første A1/2 eller intro bør være mulig å kjøpe for rundt
    1K brukt.

Ellers? Audiofoni AS
    1500 er en fin pris for "the second"

Den Audiofoni er jo eit bra tilbud.. Men å lage kabel er og meget interessangt, er jo venn med loddebolten. :P Hvilke kobber kabler har du i tanken da?

Dei Audiofoni kablene, hvordan klang har dem?

mvh

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. ser for meg 2 solidcore ledere av god kvalitet..
    Helst av kobber siden de har en mørkere klang enn sølv (i mine ører seff). Fant denne fra belden da jeg leta gjennom elfa etter cat5: https://www1.elfa.se/elfa~no_no/cata...ario=products#
    edit: VDH "the second" er kjent for å være varm i klangen...
    har sjekka litt tester rundtom og de som har hatt noe negativt å si om den mente st den var for "sidrumpa". Sånn jeg så det hadde de dratt ett allerede varmtklingende anlegg mot det enda varmere.. Og da blir det fort bli for baktungt og kjedelig.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Vel.. ser for meg 2 solidcore ledere av god kvalitet..
    Helst av kobber siden de har en mørkere klang enn sølv (i mine ører seff). Fant denne fra belden da jeg leta gjennom elfa etter cat5: https://www1.elfa.se/elfa~no_no/cata...ario=products#
    edit: VDH "the second" er kjent for å være varm i klangen...
    har sjekka litt tester rundtom og de som har hatt noe negativt å si om den mente st den var for "sidrumpa". Sånn jeg så det hadde de dratt ett allerede varmtklingende anlegg mot det enda varmere.. Og da blir det fort bli for baktungt og kjedelig.
    Kommer ikkje inn på den siden, får feilmelding. kan du skrive namnet på kabelen så kan eg søke den opp?
    VDH ser veldig interessang ut, får sende ein mail til dem.
    Men har meget lyst til å lage noen selv, veit du ein plass dem selger dem RCA pluggene du snakket om? Veit du og kor du får kjøpt slik kabelkappe i tøy? Har og tenkt å lage eigene strømkabler til anlegget, har tenkt å bestille noe øl flex som kabel ihvertfall. Er det noen plass dem selger støpsel og slik kontakt bak i forsterkeren?
    Blir eindelspørsmål dette

mvh

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var som eg sa tideligere, kan være annerledes i hifi en slik som blir gjort i "industrien". Sa og at det ikkje er nødvendig og lage jord, for komponentene dine er jordet uansett.
    En rose er en rose er en rose, men jord er ikke bare jord annet enn på tegninger. For lyd er jord minst 3 ting:
    skjerm mot strømfelt og uønsket potensielt farlig strøm(som chassi/-sikkerhetsjord i strømnettet)
    retur for strømmen for å lage en sluttet krets(som nøytral kabel i strømnettet)
    nullpunktreferanse (som AC strømmen svinger rundt, også nøytral i strømnettet)

Disse tre funksjonene bør helst holdes adskilt fra hverandre og kun møtes på ett punkt. Koblingene i hver del av jordplanet bør være som på et tre, der små ledere(grener) hele tiden møter større ledere hele veien ned til stammen. Da unngås overhøring/sammenkobling mellom de ulike delene av jordsystemet.

Om eneste retur for signalet er via nøytral kabelen på strømledningen (typisk hifi med ujordet stikk) er det felles koblingspunktet til jord mellom apparatene langt borti det fjerne, muligens i sikringsskapet. Det er da en mulighet for en betydelig forskjell i potensiale mellom jordpunktene, for ikke å snakke om alt grumset som blander seg med jord på veien. Skal litt kunnskap til å lage et godt støyfritt jordplan, men når alt er på stell er det ingen grunn til å løfte jord noe sted.

For sensitiv lydoverføring (f.eks. mikrofon) er det vanlig å koble skjermen på kabelen til chassi jord og ha en egen nullreferanse innenfor skjermen, slik at eventuell grums på skjermen ikke modulerer nullreferansen. Dette fungerer kun om utstyret i endene har dertil egnede koblinger internt, men det er ikke vanlig på hifi utstyr. Der er chassi jord og nullreferanse som oftest koblet sammen i inngangen på kontakten. Det finnes masse triks som fungerer bra i visse sammenhenger, men ikke brukes til vanlige linjesignaler. Det er relativt robust signalering uten store krav til konstruksjon. Se http://www.rane.com/note110.html for utførlig info om audiokabling. Om du vil gjøre det eksotisk og har lyst å åpne boksene og sjekke om du kan finne en egnet chassi jord å bruke, i tillegg til nullreferanse-jorden på RCA kontakten, kan du prøve variant nummer 23 og 24 i figur fire. Dette kan potensielt gi litt bedre prestanda enn vanlig ubalansert kobling som vist i variant 20 i tabellen. Men mest sannsynlig er det allerede bra nok med helt vanlig kobling.

Når det gjelder kabler til anlegg kan du også kike på 55-811-86 og 42-275-00 på ELFA. Funker og høres likt ut som alt annet i verden. (jaja mase mase! )

Om du er interesert i å få reelt/målbart mindre diskant i anlegget må du nok få hjelp til det et annet sted enn i kablene! En kondensator og motstand på tvers av ledningene (helst koblet på mottagerenden) vil dumpe høyfrekvent til jord. Med variabel motstand kan du skru filtreringen slik det passer. Ikke minst vil det gi en faktisk hørbar og målbar forskjell som slår ut både på testutstyr og ABX tester. I motsetning til å bruke kabler som ikke vil gi noen effekt så lenge de fungerer normalt. Om du da ikke tyr til ekstremt dårlig konstruerte kabler eller strekk på flere kilometer, eller kjøper noen kabler som har nettopp et slikt RC dempeledd som beskrevet her bygget inn i en klump på kabelen. Prikken over I'en kan være noen forseglede releer så du kan sette dingsen i "bypass" og unngå å ha diskantdempeleddet innkoblet på de platene som høres bra ut i seg selv.

Om det meste av CD'er og en del vinylplater høres for skarpt ut vil jeg tørre å påstå at anlegget og ørene dine sannsynligvis er normalt. Det er desverre mote med skarp lyd! På 70- og 80-tallet var det mange vinylplater med alt for langt innhold per side og for lite eksperimentering på kuttestadiet for å unngå problemene dette skaper, slik at platene endte opp med alt for lite bass. På CD ble problemet enda større da "loudness war" gjør det fristende å kutte ned i bassmengden for å få høyere signal inn på CD'en. Skarp lyd har også en wow! faktor som gjør det lett å like de første sekundene, men som blir slitsomt etterhvert. I dagens null-oppmerksomhets-spenn samfunn fungerer det desverre alt for bra som salgstriks både i musikk og anlegg (jfr innebygd smily EQ kurve i utstyr).. Et flertall av moderne CDer' vil på et flatt anlegg låte spinkelt i bassen og svært ofte også skarpt i diskanten. Er selv ganske var på skarp diskant og med det dønn flate anlegget mitt er det direkte plagsomt til tider, så mye at noen plater er ulidelig uten å skru ned diskanten.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ikkje inn på den siden, får feilmelding. kan du skrive namnet på kabelen så kan eg søke den opp?
    VDH ser veldig interessang ut, får sende ein mail til dem.
    Men har meget lyst til å lage noen selv, veit du ein plass dem selger dem RCA pluggene du snakket om? Veit du og kor du får kjøpt slik kabelkappe i tøy? Har og tenkt å lage eigene strømkabler til anlegget, har tenkt å bestille noe øl flex som kabel ihvertfall. Er det noen plass dem selger støpsel og slik kontakt bak i forsterkeren?
    Blir eindelspørsmål dette

mvh
    De har henholdsvis best.nr. 55-787-11 og 55-787-29
    Ved å øke diameteren på kabelen kan du også forandre klangbalansen...
    Men, vil tro at 0,56mm2 bør være ett bra valg?

Pluggen jeg anbefaler er som sagt: Audiofoni AS En solid plugg jeg bruker til mine DIY. Synes at Biltema's plugg forvrenger for mye....

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig diskusjoner her

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Skarp lyd har også en wow! faktor som gjør det lett å like de første sekundene, men som blir slitsomt etterhvert. I dagens null-oppmerksomhets-spenn samfunn fungerer det desverre alt for bra som salgstriks både i musikk og anlegg (jfr innebygd smily EQ kurve i utstyr).. Et flertall av moderne CDer' vil på et flatt anlegg låte spinkelt i bassen og svært ofte også skarpt i diskanten. Er selv ganske var på skarp diskant og med det dønn flate anlegget mitt er det direkte plagsomt til tider, så mye at noen plater er ulidelig uten å skru ned diskanten.
    Er det subjektivt av meg siden jeg har Yamaha utstyr, eller er Yamaha som produsent "flinkere" til å presentere en mere behagelig lyd uten så spiss diskant?
    Nå har jeg satt treble til max og allikevel er det ikke slitsomt eller "spisst".
    Spesielt "myk" lyd ved bruk av både Yamaha CD spiller og receiver - det oppleves sånn hos meg.

Husker da jeg skulle kjøpe anlegg - da var jeg bl.a. innom HFK og hørte på Denon og NAD receiver (på samme høyttaler og med samme plate). Begge to var veldig "ivirig" på diskant, og overraskelsen var stor da jeg dro igang Yamaha anlegget hjemme for første gang - føltes faktisk litt ullent til å begynne med.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he.. gøyalt ja..:-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 6 av 15 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •