Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 283
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Ører er ikke måleinstrumenter.
    nei, uff - la oss for all del holde ørene utenfor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    nei, uff - la oss for all del holde ørene utenfor.
    Nuvel.

Måleinstrumenter og ører gir to forskjellige former for informasjon. Å ekskludere den ene fordi den er skremmende eller på religiøs basis er neppe heldig for totalforståelsen.

Å vite hvilket måleinstrument som passer til den enkelte oppgaven er et håndverk. Å vite når man skal bruke ørene og når man skal måle likeså.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ...definerer vekselstrøm som en DC som variere om 0V.
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Gadd ikke :-D
    Tenk om folk hadde brukt 10% av tida som de bruker på meningsløse krangler, til faktisk å lære seg noe nytt?

Er du klar over hvilke kilder til kunnskap som finnes her inne og på nettet?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    De som ikke greier å høre forskjell på kabler bør få sjekket hørselen umiddelbart!
    Les gjerne teksten under, siden det ikke er første gang argumentet ditt framføres.
    6.6 Du hører ingen forskjell, altså har du dårlig utstyr eller dårlig hørsel"
    Ved å opphøye egen opplevelse til objektiv sannhet ("jeg hører bedre holografi når jeg smører stolen inn med haifinneolje"), så prøver man å rasjonalisere andres motstridende erfaring med at noe er galt hos dem, med utstyret eller gjerne med ørene. Men så lenge man selv benytter en test-metodikk som (i mine øyne) ikke egner seg til å skille skitt fra kanel, så kan man umulig si om ens egen opplvelse er forbundet med lyd.

Det er umulig for leseren å avgjøre hvorvidt person A har gullører og faktisk rapporterer om et reelt fenomen, eller om han bare er pretensiøs eller ønsker veldig sterk at investeringen på 100.000 skal være forsvarlig.

Når naboen får en ny unge, er han objektiv når han sier at det er "verdens søteste unge"? Når han får ny bil, er han objektiv når han sier at "den er uslåelig"?

Det finnes mange spennende eksempler på folk med virkelig dyrt utstyr og (mest sannsynlig) sterk interesse for lyd og hifi som enten mener at dyre kabler er noe tull, eller som mener at det har noe for seg men som ikke greier å påvise forskjell i blindtester.
    Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum
    En fyr ved navn Mike Lavigne på AVS Forum (med lytterommet over, jeg har sett påstander om totalkostnad rundt to millioner) gjennomførte nylig en blindtest mellom kabler til $43.000 og $100. Det er interessant at han var overbevist om at denne testen var lett, og at han hele tiden var overbevist om at han hørte forskjeller. Ikke ulikt mange kabel-interesserte her hjemme skue jeg tro?
    "And to cut to the chase, Mike could not identify the Monster from the Opus MM with any accuracy (nor the reverse, which also would have been a positive result if he had been consistently wrong) using our testing methodology. We stopped the test a little less than halfway through, I think we got through 8 A/Bs before we gave up.
    "

"The most interesting part of this turns out not the be the stats, which are telling but meager, but the self-report from Mike that he was sure he'd got 7/7 correct. This is really classic, and very common, overconfidence in the accuracy of subjective perception"

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Setter meg nøytral...

Har lest litt sånn fort igjennom her, og fikk litt skrivedilla… Beklager, men ett laangt innelegg er på vei…

Okay, da starter vi.
    Jeg må si meg enig i at man ikke kan høre noe forskjell eller forbedring med bruk av dyre kabler sammen med rimelige høytalere og rimelig elektronikk, tenker da i 10 000,- til 15 000,- klassen, komplett (forsterker og Høyttalere).
    Dette pga. at elektronikk i så lave prisklasser gjerne kommer med støy fra egen strømforsyning, fordi både strøm- og signal -kabler ligger samlet i en enkel kabelsamler eller at de er krysset over hverandre.
    Delene og komponentene som blir brukt er av den mer simple arten. Samt at utgangene gjerne ikke er av materiale som gir den beste formidlingen av signalet.

Høytalerne i den mindre kostbare prisklassen har også diverse "problemer". Delefilter av ikke så altfor gode deler og komponenter. Gjerne simple og alt for lange kabler blir brukt.
    I et 3-veis system er det f. eks 3 delfrekvenser, Bass/Mellomtone/Diskant. I de billigste høytalerene deles gjerne alle disse opp på samme kretskort. Dette utgjør at faren for støy allerede starter her og at det kun blir mulighet for en enkelt-terminal.
    Litt dyrere høytalere bruker til tider 2stk, en til bass og 1 til mellomtone/diskant som gir mulighet for en dobbelt-terminal (mest brukt).
    I de billigste konstruksjonene blir delefiltrene nesten alltid montert nederst i kassebunnen uten isolering mot vibrasjon som skapes av høytaleren selv. Noe som påvirker lyden og kvaliteten til selve høytaleren.
    Når det brukes en dobbelt-terminal er det kun 2 tilsluttningspunkt for alle kablene som kommer fra elementene (delefiltrene). Dette skaper bokstavlig talt en liten flaskehals for alle elementene i høytaleren, og høytaleren generelt med tanke på at alle kablene (3stk) fra hvert element eller delefilter skal nå gå fra å være de 3 separate kablene til 2stk inn til terminalen.
    Med en enkelt-terminal blir det bare værre.

Dette sier seg jo selv at om du bruker rådyre kabler mellom elektronikken og høytaleren vil det ikke være merkbart pga. at den dyre kabelen ikke kan yte mer enn hva komponentene den er tilsluttet klarer å sende og motta. Alt redusres til "det svakeste ledd" nivået.

Men hva om vi snur på flisa, at elektronikken er av ypperste klasse, altså bestående av høykvalitets deler, kompontenter og gjennomtenkte konstruksjoner og kablinger. Gjerne ett såkalt komponentsystem som består av en pre-amp og 2stk. mono-effekttrinn (høyre/venstre) som til slutt blir en tilsvarende standard stereo forsterker. Bare att denne gangen får hver enkelt komponent hver sin strømforsyning, som gir bedre balanse i systemet.
    Eksempler på dette kan være; Mark Levinson, McIntosh, CAV, Musical Fidellity etc.
    Dette i kombinasjon med høytalere som er bygget etter de høyeste krav.
    At hvert element har hvert sitt delefilter, er det flere elementer som skal deles likt brukes gjerne flere like filter for å opprettholde kvaliteten. Kablene som blir brukt her er gjerne spesiallaget for hvert element. Delefilterene blir montert nederst i hvert sitt ett eget kammer, fylt med sand for å redusere vibrasjon som kan oppstå under høyt volum. Fra delefilterene blir det trukket hver sin separate kabel, tilsvarende som er mellom element og delefilter, opp til terminalen, som gjerne består av flere tillsluttningspunkter. Dette gjør at man slipper å ”smelte” sammen flere kabel-ender til å bli til kun en for å få tilsluttet terminalen. Og selvfølgelig at kassekonstruksjonen er av god konstruksjon som gir god akustikk og at elementene er av vesentlig bedre kvalitet enn gjennomsnittet.
    Eksempler på høytalere her kan være Martin Logan, Usher, Høring m.fl.

Med ett slikt system derimot, sier det seg selv at du vil, eller bør, kunne høre forskjell på kabler til ett par tusen kr. meteren kontra Biltemakabler til 20kr meteren. For her er det kablene som vil bli den store flaskehalsen, signalet ut fra elektronikken og signalet inn til høytaleren er ”state of the art”, mens kabelen som forbinder dem klarer ikke å holde følge. Da blir hele systemet også i dette tilfellet justert til ”det svakeste ledd” nivået.

Konklusjonen min blir da at JA, dyre kabler er IKKE oppskrytt, men med forbehold om at behovet er der. Ikke det personlige behovet, men systemets behov.
    En dyr kabel verken demper eller hever bass, mellomtone eller diskant. En dyr kabel filtrerer bort støy som elektronikken i både høytaleren og forsterkeren skaper. Med mindre støy blir det mer rom for det som egentlig er lyd til å komme frem, som da gir et klarer lydbilde, som igjen gir lytteren en mer behaglig lytteopplevelse.
    En dyrere høytalerkabel er gjerne også godkjent til å takle høyere dB enn billigkabler.
    En dyrere høytalerkabel kan også jobbe med et videre spekter av hz enn billige kabler.

Igjen må jeg nesten bare beklage for et så langt innlegg, men måtte bare få skrevet det litt utfyllende.... For min egendel igrunnen:P

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digitalt, just bits and bytes......

HDMI kabler har vel samme argementasjon etter hva jeg har lest.

Check out denne testen

I decided to write this article the first time I saw another writer say "HDMI is digital - it either works or it doesn't ...... Long HDMI Cable Bench Tests - Monster Cable Shootout — Reviews and News from Audioholics

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yawa
    Konklusjonen min blir da at JA, dyre kabler er IKKE oppskrytt, men med forbehold om at behovet er der. Ikke det personlige behovet, men systemets behov.
    En dyr kabel verken demper eller hever bass, mellomtone eller diskant. En dyr kabel filtrerer bort støy som elektronikken i både høytaleren og forsterkeren skaper. Med mindre støy blir det mer rom for det som egentlig er lyd til å komme frem, som da gir et klarer lydbilde, som igjen gir lytteren en mer behaglig lytteopplevelse.
    Stemmer presis med det jeg opplevde når jeg byttet fra "Biltema" til selvlaget, krysskoblet innstallasjonskablel. Kabelen løftet bort et "teppe" - støy ? som lå over musikken. Ikke rådyr kabel men trolig riktig kabel i mitt oppsett.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nuvel.

Måleinstrumenter og ører gir to forskjellige former for informasjon. Å ekskludere den ene fordi den er skremmende eller på religiøs basis er neppe heldig for totalforståelsen.

Å vite hvilket måleinstrument som passer til den enkelte oppgaven er et håndverk. Å vite når man skal bruke ørene og når man skal måle likeså.

-k
    humre humre - sist jeg sjekket så var det ørene som ble benyttet for min del - for å kunne ta imot og vurdere det som leveres fra en musiker, være seg via en live opptreden, CD plate, FLAC fil eller analog radio.

Tenke seg til å kunne dokumentere via måleutstyr og grafer og utskrifter og all verdens duppedingser at lyden er optimal, og så låter det helt for j***ig når ørene skal behandle "informasjonen".........

"Øh, jeg har kjøpt nytt utstyr og DE fete kablene.
    Javel?! Hvordan låter det da?
    Øh, på målingene mine er dette helt optimalt.
    Javel?! Men hvordan LÅTER det?
    Øh.............. "

u get the point, Knut.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tenk om folk hadde brukt 10% av tida som de bruker på meningsløse krangler, til faktisk å lære seg noe nytt?

Er du klar over hvilke kilder til kunnskap som finnes her inne og på nettet?

-k
    Jada - får vel skylde på min dysleksi - liker ikke store tekster uten avsnitt. Fant forøvrig denne som kan være til nytte for flere: HowStuffWorks "How Speakers Work"
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ett slikt system derimot, sier det seg selv at du vil, eller bør, kunne høre forskjell på kabler til ett par tusen kr. meteren kontra Biltemakabler til 20kr meteren.
    Uthevet/understreket: det er nettopp problemet - det er alltid en "hvis" eller "bør" eller "kanskje".
    Mener du at det er nok til å forsvare kabler til "tausener på tausener av gryn og grunker" pr meter?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har lest litt sånn fort igjennom her, og fikk litt skrivedilla… Beklager, men ett laangt innelegg er på vei…

Okay, da starter vi.
    Jeg må si meg enig i at man ikke kan høre noe forskjell eller forbedring med bruk av dyre kabler sammen med rimelige høytalere og rimelig elektronikk, tenker da i 10 000,- til 15 000,- klassen, komplett (forsterker og Høyttalere).
    Dette pga. at elektronikk i så lave prisklasser gjerne kommer med støy fra egen strømforsyning, fordi både strøm- og signal -kabler ligger samlet i en enkel kabelsamler eller at de er krysset over hverandre.
    Delene og komponentene som blir brukt er av den mer simple arten. Samt at utgangene gjerne ikke er av materiale som gir den beste formidlingen av signalet.

Høytalerne i den mindre kostbare prisklassen har også diverse "problemer". Delefilter av ikke så altfor gode deler og komponenter. Gjerne simple og alt for lange kabler blir brukt.
    I et 3-veis system er det f. eks 3 delfrekvenser, Bass/Mellomtone/Diskant. I de billigste høytalerene deles gjerne alle disse opp på samme kretskort. Dette utgjør at faren for støy allerede starter her og at det kun blir mulighet for en enkelt-terminal.
    Litt dyrere høytalere bruker til tider 2stk, en til bass og 1 til mellomtone/diskant som gir mulighet for en dobbelt-terminal (mest brukt).
    I de billigste konstruksjonene blir delefiltrene nesten alltid montert nederst i kassebunnen uten isolering mot vibrasjon som skapes av høytaleren selv. Noe som påvirker lyden og kvaliteten til selve høytaleren.
    Når det brukes en dobbelt-terminal er det kun 2 tilsluttningspunkt for alle kablene som kommer fra elementene (delefiltrene). Dette skaper bokstavlig talt en liten flaskehals for alle elementene i høytaleren, og høytaleren generelt med tanke på at alle kablene (3stk) fra hvert element eller delefilter skal nå gå fra å være de 3 separate kablene til 2stk inn til terminalen.

Dette sier seg jo selv at om du bruker rådyre kabler mellom elektronikken og høytaleren vil det ikke være merkbart pga. at den dyre kabelen ikke kan yte mer enn hva komponentene den er tilsluttet klarer å sende og motta. Alt redusres til "det svakeste ledd" nivået.

Men hva om vi snur på flisa, at elektronikken er av ypperste klasse, altså bestående av høykvalitets deler, kompontenter og gjennomtenkte konstruksjoner og kablinger. Gjerne ett såkalt komponentsystem som består av en pre-amp og 2stk. mono-effekttrinn (høyre/venstre) som til slutt blir en tilsvarende standard stereo forsterker. Bare att denne gangen får hver enkelt komponent hver sin strømforsyning, som gir bedre balanse i systemet.
    Eksempler på dette kan være; Mark Levinson, McIntosh, CAV, Musical Fidellity etc.
    At hvert element har hvert sitt delefilter, er det flere elementer som skal deles likt brukes gjerne flere like filter for å opprettholde kvaliteten. Kablene som blir brukt her er gjerne spesiallaget for hvert element. Delefilterene blir montert nederst i hvert sitt ett eget kammer, fylt med sand for å redusere vibrasjon som kan oppstå under høyt volum. Fra delefilterene blir det trukket hver sin separate kabel, tilsvarende som er mellom element og delefilter, opp til terminalen, som gjerne består av flere tillsluttningspunkter. Dette gjør at man slipper å ”smelte” sammen flere kabel-ender til å bli til kun en for å få tilsluttet terminalen. Og selvfølgelig at kassekonstruksjonen er av god konstruksjon som gir god akustikk og at elementene er av vesentlig bedre kvalitet enn gjennomsnittet.

Med ett slikt system derimot, sier det seg selv at du vil, eller bør, kunne høre forskjell på kabler til ett par tusen kr. meteren kontra Biltemakabler til 20kr meteren. For her er det kablene som vil bli den store flaskehalsen, signalet ut fra elektronikken og signalet inn til høytaleren er ”state of the art”, mens kabelen som forbinder dem klarer ikke å holde følge. Da blir hele systemet også i dette tilfellet justert til ”det svakeste ledd” nivået.

En dyrere høytalerkabel er gjerne også godkjent til å takle høyere dB enn billigkabler.
    En dyrere høytalerkabel kan også jobbe med et videre spekter av hz enn billige kabler.

Igjen må jeg nesten bare beklage for et så langt innlegg, men måtte bare få skrevet det litt utfyllende.... For min egendel igrunnen:P
    Helt enig. Endelig en som har litt fornuftig å si!
    Ser at kabelpolitiet var raskt ut med å irettesette deg også.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uthevet/understreket: det er nettopp problemet - det er alltid en "hvis" eller "bør" eller "kanskje".
    Mener du at det er nok til å forsvare kabler til "tausener på tausener av gryn og grunker" pr meter?
    Om kabelen til flere tusen kroner meteren løfter totalopplevelsen for deg, så SELVFØLGELIG. Gjør den ikke det er det klart bortkastede penger. Målingene blir da helt uinteressante ettersom det alltid er lytter som avgjør lydkvaliteten.
    Altså. Hva er en billig eller dyr kabel verd for nettopp deg som hører på anlegget........
    Om man ikke kan høre forskjell i en blindtest spiller liten rolle hvis man misstrives med å ha biltemakabler i anlegget sitt.
    Jeg kjøpte nylig nye stoler til lytterommet mitt. De ga ingen målbar forbedring på totalopplevelsen, men trivselen i sweetspot steg betraktelig. Er det ikke dette det hele handler om.........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Okay, da starter vi.

Mye fornuftig i dette inlegget
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at kabelpolitiet var raskt ut med å irettesette deg også.
    Da har jeg hørt det også.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Om kabelen til flere tusen kroner meteren løfter totalopplevelsen for deg, så SELVFØLGELIG. Gjør den ikke det er det klart bortkastede penger. Målingene blir da helt uinteressante ettersom det alltid er lytter som avgjør lydkvaliteten.
    Altså. Hva er en billig eller dyr kabel verd for nettopp deg som hører på anlegget........
    Om man ikke kan høre forskjell i en blindtest spiller liten rolle hvis man misstrives med å ha biltemakabler i anlegget sitt.
    Jeg kjøpte nylig nye stoler til lytterommet mitt. De ga ingen målbar forbedring på totalopplevelsen, men trivselen i sweetspot steg betraktelig. Er det ikke dette det hele handler om.........
    Flott - da er vi enige om at det er den subjektive opplevde følelsen som er argumentet for overdrevent dyre kabler

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hørt det også.
    Du følte deg truffet.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du følte deg truffet.
    Ja, selvfølgelig og det gjorde verken vondt....................

Kabelpoliti
    Kabelnisse
    Kabelskeptiker
    Kabelholiker
    Kabellist (fritt omskrevet fra ordet kabbalist, slå det opp....)

Det er mange navn og dette har vært snakket om før, og før det, og før før det igjen, og før før før det igjen...........

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvfølgelig og det gjorde verken vondt....................

Kabelpoliti
    Kabelnisse
    Kabelskeptiker
    Kabelholiker
    Kabellist (fritt omskrevet fra ordet kabbalist, slå det opp....)

Det er mange navn og dette har vært snakket om før, og før det, og før før det igjen, og før før før det igjen...........
    Ordtaket "kjært barn har mange navn" passer nok inn her:-P

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at jeg trenger å sitere innlegget til YAWA..
    Usedvanlig mye fornuftig som står der.
    Spesielt det som har med at en kabel må gjenspeile kvaliteten i signalkjeden til anlegget. Klart.. Drit inn drit ut... Og bruker man 100000 i ett godt sammensatt anlegg (synergieffekte) og smekker inn en Biltemakabel, så vil man få god lyd, men utnytte systemets potensiale? Nei det tror jeg ikke Synes at billigkabler låter bra, men har sjelden følelsen av at de gjør ting riktig. Og at de slører mye til i øvre frekvensområde og glatter til. Vil muligens anbefale noe slikt i ett sub 20K anlegg siden en slik kabel ofte maskerer de feil som finnes i ett billigere anlegg. Mener fortsatt at BM kabelen er en av de beste kobberkablene på markedet, men må matces med omhu. Prøvde en i mitt oppsett, men ble kræsj siden den ble for "mørk" i mitt røroppsett (da hadde jeg Croft Carisma rørpre som er usedvanlig lys (og dynamisk) for å være en rørdesign. Sammenliknet med mine Munaq-diy og LCA-Diy som er henholdsvis sølv og kobber/sølv.

Hadde engang en samtale med en av de som jobber på Soundgarden-Bodø og vi begge er veldig begeistret for Dynaudio's 3.4. Mange er misfornøyd med den siden den rocker for lite. Klart.. Men, den gjør det forsi den solid bygget slik at ikke kabinettet skal spille med når volumet skrus opp. Og har elementer som stiller i øverste klasse når det gjelder kvalitet. (Jaggu ikke mange ht-produsenter som kan skryte av at de selger like mye elementer som det de bruker selv, muligens Focal/JMlab?). I mine ører en av de høyttalerne på markedet som spiller mest "rett"...

Vil aldri påstå at anlegget mitt er så sinnsykt bra, men kombien Klipsch, Dynaco og Audio Note fungerer veldig bra i mine ører. Og det er vel det nærmeste jeg kommer "high-end himmelen til en overkommelig pris

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi ikkje heller diskutere litt om hva intrykk vi har om forskjellige kabler?
    Istede for at dette blir ein laaang tråd om kabel har noe å si eller ikkje. Dei fleste har gjort opp sin meining om dette, å det skal eindel til for at vi skal overbevise hverandre med å skrive innlegg på eit forum.

Kan vi ikkje heller skrive litt om hva inntrykk vi får av kabler, hvordan den låter og ser ut. Gode tilbud osv.. Eg skal snart gå til innkjøpa av nye signalkabler, og er på jakt etter noen RCA kabler som kan dempe diskanten litt, slik at den ikkje låter så skarpt (har anlegg i stue uten noen god rom akustikk).

Er drit lei av å lese det samme om og om igjen, ta heller den kabel diskusjonen på hifisentralen eller noe :P.

mvh

Side 5 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •