Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 283
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf

Ville ikkje hørt på DC lyd, trur det hadde vore litt kjedeleg.
    Så da er det veksel strøm på bilstereo'n også da ? Greia er vel at det er en DC spenning som varieres i takt med musikken og gir bevegelse i spole i en mangnet og som er koblet til en mebran som gir lyd. Jo mer strøm jo høyere lyd eller effekt. Dette er ikke det vi betegner som vekselspenning med fast frekvens på 50/60 Hz.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Så da er det veksel strøm på bilstereo'n også da ? Greia er vel at det er en DC spenning som varieres i takt med musikken og gir bevegelse i spole i en mangnet og som er koblet til en mebran som gir lyd. Jo mer strøm jo høyere lyd eller effekt. Dette er ikke det vi betegner som vekselspenning med fast frekvens på 50/60 Hz.

Du er litt på jorde nå... Er nokk litt meir komplisert, skal prøve å forklare det enkelt, rett meg vist eg har feil.. Er ikkje ekspert.

Det er vekselstraum ut av bilstereoen din og.

Du gjør om fra dc til ac i eit forsterkertrinn. F.eks du tar inn AC til forsterkeren din heime (les innlegget litt tilbake) så blir den omgjort til DC i ein likeretter bru. Deretter blir lyden som kommer inn som lavsignal (I dei røde og kvite RCA kontaktene) forsterket med hjelp av transistorer som forsterker lyden.

Ein vekselspenning har IKKJE fast frekvens, 50 og 60 Hz er berre den vekselspenningen du finner i inntaket i hus i verden. Vekselspenning er betegnelsen på strøm som skifter retning (veksler mellom pluss og minus, vekselspenning). Den kan variere fra 1 til det uendelige. 1 Hz er ein svingning fra minus til pluss i f.eks ein sinuskurve på 1 sekund, hvor masse den skal svinge opp å ned er avhengig av amplituden i kurven. Altså hvor sterkt signalet er, jo høyere å lavere den svinger jo høyere lyd får du.

Slik som du ser det så skubber berre eit element. :en i virkligheten så skubbes elementet ut når sinuskurven er på pluss siden, å den trekker tilbake når den er på minus siden.

Se f.eks på winampen eller WMP din, så hører du på musikk mens du har på effekte scope (trur den heter det). Så pauser du musikken, da vil du se vekselspenningen som varierer fra minus til pluss (vist du tenker deg 0V er i midten).

mvh

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste du i det hele tatt denne posten? http://avforum.no/forum/953207-post57.html

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    tar jo faktisk ikke så veldig lang tid viss man legger en kobberleder åpent uten noen for for isolasjon, før det begynner å eire altså.
    Nei, men nå hadde jo disse isolasjon...
    Men, den var jo enda mere råtten enn selve lederne.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan vel heller lure på om du er ingeniør?

Det er vekselstrøm som driver høyttalerene, at det står pluss og minus på utgangene er ett referansepunkt, men skal ikke være for bastant for jeg er ikke ingeniør, bare halveis...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    En kan vel heller lure på om du er ingeniør?

Det er vekselstrøm som driver høyttalerene, at det står pluss og minus på utgangene er ett referansepunkt, men skal ikke være for bastant for jeg er ikke ingeniør, bare halveis...
    He, He - vi er vel egentlig enig hvis man definerer vekselstrøm som en DC som variere om 0V. Kan nok hende du tar feil en gang du og :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som ikke greier å høre forskjell på kabler bør få sjekket hørselen umiddelbart! Selv om forskjellene er størst med gode vs "dårlige" kabler på topp utstyr enn på bra og middels bra utstyr, så er de hørbare. Kan ikke lage gull av gråstein osv. osv. Jeg skiftet til norske kabler over hele linja og fikk nesten ett nytt anlegg. Kan på det varmeste anbefale Black Magic The Giant og Whistler Audio Coanda XLR/RCA. Prisene er heller ikke så ille sammenlignet med mye fra det store utland.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Leste du i det hele tatt denne posten? http://avforum.no/forum/953207-post57.html
    Gadd ikke :-D

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg held vertfall på å mekke meg Cat5 kabler og er litt spent på om der er forskjell frå Nordost kablane eg har på frontane. Men finare vert dei vertfall, so feelgood verte det nok

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da var Nordost Super Flatline kjøpet bortkasta?

Selgerene i butikken mente jeg MÅTTE ha disse kablene. Skulle gjerne hatt noe billigere... :S

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok styrt unna de der til fullpris.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    De som ikke greier å høre forskjell på kabler bør få sjekket hørselen umiddelbart!
    I mange mange tilfeller er nok ørene det svakeste ledd.
    Enten som følge av en medfødt hørselsskade eller skade oppstått i livet.
    Eller som følge av øreganger som er fulle av masse spennede avfallsstoffer

Det hjelper sørgelig lite med hi-end kabler hvis dette ligger inni ørene dine:

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, He - vi er vel egentlig enig hvis man definerer vekselstrøm som en DC som variere om 0V. Kan nok hende du tar feil en gang du og :-D .
    Strøm som varierer om 0V, som du sier, er strøm som veksler retning. Derav navnet vekselstrøm eller Alternating Current.
    Når vi har pluss og minus pol på høyttalerene våre er det bare fordi høyttalerelementene skal bevege seg rette veien og spille i fase med hverandre.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Silvrblue
    Så da var Nordost Super Flatline kjøpet bortkasta?

Selgerene i butikken mente jeg MÅTTE ha disse kablene. Skulle gjerne hatt noe billigere... :S
    Tror ikke de er heeelt bortkasta da..
    Nordost låter i gjennomsnitt noe tynnere enn mange andre kabler, med mindre bass og sånn generelt sett mindre smell. Tror ikke dette er fordi at de er så dårlige, men muligens pga. mangel på egenlyd derav mindre forverengning? Hadde vært morro med en sammenlikningstest mellom feks. 4tc, Helix6 og E4 som ligger i samme prisklasse og har sånn ca samme kvadrat for å få bekreftet dette?
    Og lurt inn noen stranded som feks. Biltema + QED XT350 for bare sett forskjellen på bla. SC og multistrand?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I mange mange tilfeller er nok ørene det svakeste ledd.
    Enten som følge av en medfødt hørselsskade eller skade oppstått i livet.
    Eller som følge av øreganger som er fulle av masse spennede avfallsstoffer

Det hjelper sørgelig lite med hi-end kabler hvis dette ligger inni ørene dine:
    Det er mulig jeg har litt bedre hørsel enn normalt. Har en litt artig historie fra noen år tilbake da jeg hadde en Rotel receiver og Rotel CD-spiller. På plata OK Computer med Radiohead kunne jeg tydelig høre en slags forvregning på ett bestemt punkt på en av sangene. Hadde med plata til Eltek og testet sammen med ekspeditøren på akkurat det samme oppsettet. Jeg hørte det klart, ekspeditøren hørte ingenting. Kontaktet Rotel i Japan og sendte en kopi av plata til Japan. Ingeniøren der hørte heller ingenting men han sendte meg ett koblingsskjema på forsterkeren og ett tips om å bytte ut en komponent i forsterkeren (husker ikke nå hva det var). Kontaktet Morten hos Dalens Elektroservice som byttet ut delen og forvregninga var borte vekk!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    So det var ikkje kablane so var problemet altso;P

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ofte feil eg, men ikkje uttrykk deg så bestemt om noe du åpenbart ikkje veit så mye om.

Strømmen i vekselstrøm og likestrøm er nett lik. Strøm er berre transport av elektrisk ladning som bæres av elektroder og ioner. Strøm er strøm.

Men forskjellen er i berre om strømen skifter retning/polaritet eller ikkje.

Dc strøm vil alltid sende strøm i ein retning fra + til - (selv om den eigentlig går fra - til +, men det er ikkje viktig). Dvs at den eine fasen vil alltid være positivt lada iforhold til den andre fasen i kretsen.

AC strøm vil skifte retning og polaritet, dvs at vist den eine fasen varierer mellom + og - 1 gang på 1 sek så har du 1 Hertz.
    DC strøm har ikkje Hz for den varierer ikkje, Hz og Frekvens er det samme.
    Så med DC inn på høytaleren ville berre elementet blitt skubbet ut eller inn. Test med eit 1,5V batteri på høytaleren (tar ikkje ansvar vist du ødelegger noe :P). Søk opp ordet "sinuskurve" på google så kan du se hvordan AC varierer fra + til - og tilbake igjen.

Grunnen til det er + og - inn på høytaleren er at høytalerene skal spille likt. Vist du hadde koblet om på den eine høytaleren så ville den eine høytaleren skubbet ut, mens den andre blei dratt inn. Og da ville dei utfase hverandre, og du ville få dårlig lyd (ingen bass).

mvh

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ofte feil eg, men ikkje uttrykk deg så bestemt om noe du åpenbart ikkje veit så mye om.
    Tar den ops:.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at signalkablene er rettningsbestem, vil eg tru at har med kor jordingen av skjermen på kabelen blir tilkoblet.
    Jepp. Å løfte jorden på ene siden kan noen ganger være gunstig. Hvor det er best å løfte jord avhenger av hvert enkelt bruksområde. I et normalt fungerende lydoppsett skal det ikke være nødvendig.

En kabel/skjerm som bare er tilkoblet på ene siden er en utmerket antenne. (det er en antenne!) Slike kabler har en tendens til å gi like mye problemer som de løser..

Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    De som ikke greier å høre forskjell på kabler bør få sjekket hørselen umiddelbart!
    Vel.. Jeg kan høre forskjell på to av samme kablene, to av samme CD'ene og to av nøyaktig samme låten. Det er bare et spørsmål om hva jeg bestemmer meg for å høre! Derimot feiler "forskjellen" brutalt når jeg fyrer opp A/B/X testeren for å sjekke om det faktisk ER forskjell jeg hører, eller bare noe jeg innbiller meg.. Eneste måten å være sikker på om ting er lik eller forskjellig med lyd er å bruke testinstrumenter eller A/B/X testing.

Ører er ikke måleinstrumenter.

@ ingeniøren: DC strøm griller spolene i høytalerelementene på null komma svisj.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    En kabel/skjerm som bare er tilkoblet på ene siden er en utmerket antenne. (det er en antenne!) Slike kabler har en tendens til å gi like mye problemer som de løser..
    Det er jo det som er heile idèn, i skjermen induseres støyen og blir sendt til jord. Da slipper du at den induseres i signallederene. Du har ikkje lov å gjøre det annerledes i "industrien", men husk å ikkje jorde i begge ender på ein signalleder.

Side 4 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •