Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 283
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har 4kvmm Biltema-kabler selv, og de er utrolig stygge. Mulig jeg bytter dem snart.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Jeg bruker hjemmeflettede høyttalerkabler av type: DIY Cat5 Speaker Cables og er strålende fornøyd. Jeg vet ikke hvorfor disse er så stor forbedring fra mine gamle 2,5mm2 biltema kabler, men de har om ikke annet en del større tverrsnitt (ca. 6mm2) og jeg har latt meg fortelle at flettingen gir meget lav induktans i kabelen, noe som utelukkende er positivt

Harald
    Jeg gjør det samme! eiergleden ble løftet et par hakk når jeg fikk inn noe skikkelig DIY

De kostet meg ingenting da jeg hadde liggende en rull med nettverkskabler..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Dette må du forklare nærmere om du kan

se pnerbye sin post.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Med slikt så er det ikke rart at enkelte blir kalt for Kabel-nisser.
    Ikke kødd med Kabelnisse! Kabelnisse er en heders tittel på folk som hører forskjell og gleder seg over det. Ikke alle som deler den gleden leser jeg....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden noen mener at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler og etter å ha lest mange gode argumenter fra kabelskeptikerne, så byttet jeg fra Synergi Researtch til Biltemakabler. Jepsi pepsi!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    du sier det er lurt med skjerming, og samtidig at retningen er irrelevant, litt morsomt at på de fleste kabler så vil skjermen miste sin funksjon viss du setter kabelen feil vei
    Det er vel hvis skjermen kun er koplet den ene siden. Men det skal funke da også.

Selvfølgelig så setter også jeg pilene riktig vei hvis det står på kabelen, men man behøver ikke tro på det for det

Hvis man har en kabel som ikke er retningsbestemt, og man brenner inn denne, slik som Nordost sin Vidar innretning gjør. Slikt tror jeg ikke på. Tror ikke man vil få noe dårligere lyd om man da vender kabelen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har en kabel som ikke er retningsbestemt, og man brenner inn denne, slik som Nordost sin Vidar innretning gjør. Slikt tror jeg ikke på. Tror ikke man vil få noe dårligere lyd om man da vender kabelen.
    Det sier seg selv! :lol:

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at signalkablene er rettningsbestem, vil eg tru at har med kor jordingen av skjermen på kabelen blir tilkoblet.
    Vist alt er jordet er det jo same shit korleis du kobler den.
    Skjermen på kablene skjermer berre for støy, vist den er jordet skikkeleg. Vist ikkje vil ikkje støyen bli tatt opp i skjermen for den har ingen vei å gå.
    Det blir som i kjelleren på eit hus der det er grunnmur med armering rundt det. Der vil du ha problemer med å få inn tv kanaler med ein "inne antenne" for det meste av signale blir jordet til bakken og forsvinner (gjennom armeringen).

Er utdannet skipselektriker og skjerming av kabel er veldig viktig ombord, det er faktisk krav om det i forskriftene.
    F.eks på signalkabler så jorder vi eine enden for å holde unna støy.
    Men på effektkabler så jorder vi på begge sider for å få ein utjamningsforbindelse, dette er for å ikkje få forskjellige jord potensial i anlegget.
    Du skal heller aldri legge ein effektkabel sammen med ein signalkabel på f.eks ein kabelgate. Da vil støyen og magnetfeltet rundt effektkablene tulle med signalkabelen

På mitt hifi anlegg (når eg har fått alle delene mine), så skal eg legge utjamningsforbindelse mellom alle komponentene for å slippe å få krypestraumer.
    Å signalkablene vil kunne jordes kor som helst, siden alt er jordet sammen.
    Husk å koble anlegget i ein jordet stikkontakt, vist ikkje er det lite vitsi .
    Dette vil virke som veldig overkill, men vil ihvertfall forsikre meg mot støy. Har selv aldri hørt forskjell på kabler, men er veldig fresh i hifi så vi får se. Har berre eid 1 par kabler til nå.

Men vist du er flink å separere effektkabler med straumkabler så vil eg tru at du slepper veldig skjerming. Men å jorde komponentene koster deg ingenting, men vanligvis er jo hifi komponentene jordet skikkeleg.

Har og lyst å teste å lage høyttaler kabel av nettverkskabel, det er jo noe i den tvinninga. Tvinninga gjør at signalet blir meir skjermet for støy, og uten tvinninga ville ikkje signalet nå langt. Testet eingan med å koble ein nettverkskabel slik at signala ikkje blei tvinnet, da fekk eg ikkje kabelen til å fungere. Leste da at uten flettinga så holder berre signalet 5-10 meter.

Dette eg seier kan være heilt feil på hifi fronten, men er ihvertfall slik det blir gjort ombord på båter, og er slik eg har blitt lært opp. Rett meg vist eg har feil, er ivrig å skjønne meg på hifi.

mvh

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig så setter også jeg pilene riktig vei hvis det står på kabelen, men man behøver ikke tro på det for det
    Betyr dette at mine Tara Labs Helix 8 høyttalerkabler jeg kjøpte fra USA og som har fått påstemplet pilene feil veg, at de låter dårligere enn noen med påtrykte piler rett veg?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    På mitt hifi anlegg (når eg har fått alle delene mine), så skal eg legge utjamningsforbindelse mellom alle komponentene for å slippe å få krypestraumer.
    Å signalkablene vil kunne jordes kor som helst, siden alt er jordet sammen.
    Husk å koble anlegget i ein jordet stikkontakt, vist ikkje er det lite vitsi .
    Dette vil virke som veldig overkill, men vil ihvertfall forsikre meg mot støy. Har selv aldri hørt forskjell på kabler, men er veldig fresh i hifi så vi får se. Har berre eid 1 par kabler til nå.
    Det er ikke det er så lurt. På enkelte komponenter så er det vel en grunn til at produsenten ikke har med jord. F.eks. i receivere, hvor de dropper jordpinnen inn. Dette er vel for å holde støy unna.

Mye støy kan komme via jordkabelen. Men vet ikke hvordan dette blir hvis en komponent er tilkoplet jord, så vil vel den føre med seg jording via phono kabler osv som kopler sammen komponentene?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Betyr dette at mine Tara Labs Helix 8 høyttalerkabler jeg kjøpte fra USA og som har fått påstemplet pilene feil veg, at de låter dårligere enn noen med påtrykte piler rett veg?
    Hva mener du med at de er påtrykt feil vei?

Jeg mener at de ikke vil låte noe annerledes samme hvilken vei de står. Men står det en pil på, så er det jo ikke noe større jobb å sette de ritig vei, slik produsenten ønsker, selv om man tror eller ikke.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med at de er påtrykt feil vei?

Jeg mener at de ikke vil låte noe annerledes samme hvilken vei de står. Men står det en pil på, så er det jo ikke noe større jobb å sette de ritig vei, slik produsenten ønsker, selv om man tror eller ikke.
    Det var vel derfor de var litt rimeligere - pilene er trykket "feil vei"

"cosmetic Blem: Arrows were printed backward"

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel derfor de var litt rimeligere - pilene er trykket "feil vei"

"cosmetic Blem: Arrows were printed backward"

Er litt merkeligt at det er piler på HT kabler, det er jo vekselstrøm som kommer ut av forsterkeren. Og vekselstrøm skifter rettning heile tiden, ved 20 000 Hz vil den endre rettning 40 000 ganger i sekundet.. :?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt merkeligt at det er piler på HT kabler, det er jo vekselstrøm som kommer ut av forsterkeren. Og vekselstrøm skifter rettning heile tiden, ved 20 000 Hz vil den endre rettning 40 000 ganger.. :?
    Si det til Tara Labs og til HiFi Klubbens ansatte

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si det til Tara Labs og til HiFi Klubbens ansatte
    Hehe, men må si at av erfaring så er ikkje elektrisitet og lyd logisk:P Selv om fysikken tilsier det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt merkeligt at det er piler på HT kabler, det er jo vekselstrøm som kommer ut av forsterkeren. Og vekselstrøm skifter rettning heile tiden, ved 20 000 Hz vil den endre rettning 40 000 ganger i sekundet.. :?
    Nei nå må dere gi dere. Det er da likestrøm / DC på høytalerutgangen (?) Hvis dere kjører vekselstrøm her så er det ikke så rart dere ikke hører forskjell :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel?

In the case of amplification devices, normally the circuit is using direct current. In general the first thing that happens in an amplifier is the AC current from the wall outlet is converted to DC current. So the direction of current flow is generally critical in most electrical equipment. However, in order to drive a speaker, this DC current has to be converted back to AC current, not 60 cycle AC but a lower voltage AC where the wave of the AC varies with frequency and mimics the sound that was amplified. You can think of a speaker as simply an AC motor designed to pump air. If the current feeding a speaker weren’t alternating, the cone would not vibrate and the speaker would simply go to the limits of its excursion and stop. That’s what happens when you hook a flashlight battery to a speaker. The cone travels to its excursion limit (in or out depending on which way the battery is connected), a click or pop is heard and the cone stops moving. Connecting DC current to a speaker voice coils is not a great idea, because you can easily burn the thin wires, but 1.5 volts of a flashlight battery is usually not sufficient to do any harm. When old amps and receivers go bad, often something goes bad wrong in the final stages of the circuitry—an electrolytic cap in a big can fails, an output transistor goes bad or a similar catastrophe. When this happens it’s not uncommon to blow a speaker, as high level DC current rather than AC gets shipped right out the speaker terminals. An amplifier when it clips sends out a current flow that looks much more like DC than AC current to the speaker coil, and that’s why even low wattage amps driven to clipping have been known to fry speakers.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Hva tror du forskjellen er?
    Visste forøvrig ikke at det var noen Best før dato på kobber.
    Jeg har vært med på å rive vegger med ledninger som var en sånn ca. 25-40år.
    Merket meg 2 ting: solidcore holdt best, men var en anelse sprøere enn stranded-varianten som hadde begynt å eire og slet seg mye lettere enn sc..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jeg har vært med på å rive vegger med ledninger som var en sånn ca. 25-40år.
    Merket meg 2 ting: solidcore holdt best, men var en anelse sprøere enn stranded-varianten som hadde begynt å eire og slet seg mye lettere enn sc..
    tar jo faktisk ikke så veldig lang tid viss man legger en kobberleder åpent uten noen for for isolasjon, før det begynner å eire altså.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Nei nå må dere gi dere. Det er da likestrøm / DC på høytalerutgangen (?) Hvis dere kjører vekselstrøm her så er det ikke så rart dere ikke hører forskjell :-D .

Ville ikkje hørt på DC lyd, trur det hadde vore litt kjedeleg.

Fleirleder kabel vil ha større kapasitet i overføring av strøm i forhold til tversnittet, ihvertfall etter forskriftene..

Side 3 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •