Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 283
    Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjører litt Sperrling stil idag..
    Pass på øra. :-D

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bryr meg lite om kabler... kjøper det som er rimelig

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringen min tilsier at ser det bra ut - så låter det bra.

Ja, jeg hører like mye med øynene mine som jeg gjør med hørselen min.

Ser det bra ut - Så låter det jaggu meg bra også.

All Heil the Placebo-Effekt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sure... sølv, gull og allverdens. Hehe hvilke kabler er internt i dine høyttalere da? Sikkert samme greia som hos alle andre, med heller dårlige terminalklemmer.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Sure... sølv, gull og allverdens. Hehe hvilke kabler er internt i dine høyttalere da? Sikkert samme greia som hos alle andre, med heller dårlige terminalklemmer.
    "Tenk" på det jalla kablingen som finnes fra terminalen på elementet og fram til talespolen?. det må jo buttes ut!

Eller hva med å lage talespoler i sølv eller gull?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes jo spoler i sølv, helst på diskantelementer da, effekttåligheten går jo ned med varmelederevnen til sølv. Seas har jo et par stykk, B&W brukte det på den gamle hvadetnåvar for en serie. Jeg sier bare at populariteten til kabler har sammenheng med at hvermannsen ikke vil manipulere sitt dyre skryteutstyr eller kan/vil gjøre en innsats på egen hånd.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To faktorer som holder lenge for meg:

- Har aldri hørt forskjell selv, hverken på mitt nåværende eller tidligere utstyr

- Ingen har enda klart å påvise forskjell på fornuftig konsturerte kabler i en ABX blindtest

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøper det som er billig og ser bra ut.

hadde de "high end" kablene til proson, brukte også biltema kabler på samme tid. hørte ikke forskjell, trodde jeg hørte forskjell i starten. men en blindtest viste at det var bare placebo effekten.

har når qed silver anniversary på senter og front, hører null forskjell, men de ser greie ut og var meget rimelige ettersom jeg kjøpte brukt.

kjører argon hdmi og optiske kabler, godt fornøyd.

mvh
    stian

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at matching er tingen, ikke hvor dyr kabelen er. Kabler kan jo brukes som en form for eq. Så lenge det låter fint og eieren er fornøyd er alt lov spør du meg.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig der...

Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jeg tror at matching er tingen, ikke hvor dyr kabelen er. Kabler kan jo brukes som en form for eq. Så lenge det låter fint og eieren er fornøyd er alt lov spør du meg.
    Pris er ikke det viktigste. Jeg har lyttet på Chord, QED, Audio Note etc med pris mellom 200 - 100.000 per 2.5 meter. Att en billig QED spiller bra vet jeg veldig godt siden jeg bruker det på min Senter høyttaler. Perfekt match. På mine Lyngdorf brukte jeg noen forholdsvis billige fra Naim. Husker ikke helt hva de kostet men pluggene kostet med enn kabelen. De var helt feil på mitt oppsett. Endte da opp med noen som passet meget bra. som jo koster litt er for meg OK, jeg har akkseptert at dette er en kostbar hobby. Hadde jeg funnet noe som var billigere så hadde jeg kjøpt de, men så ble det ikke.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening:
    1 - Du kan ikke høre prisen på en kabel.
    2 - Den må være lang nok til å rekke frem.
    3 - Den må ha tilstrekkelig tverrsnitt og skjerming til formålet.
    4 - Den må ha gode termineringer for tilkobling.
    5 - Kobber er mere enn bra nok.
    6 - Det er artigere å høre på musikk enn på kabler.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Min mening:
    1 - Du kan ikke høre prisen på en kabel.
    2 - Den må være lang nok til å rekke frem.
    3 - Den må ha tilstrekkelig tverrsnitt og skjerming til formålet.
    4 - Den må ha gode termineringer for tilkobling.
    5 - Kobber er mere enn bra nok.
    6 - Det er artigere å høre på musikk enn på kabler.
    spot on!

Eneste lyd man kan få av en kabel:
    a) dra den etter deg langs gulvet (også kalt: å gå tur med en kabel)
    b) er kabelen lang nok, bruk den som hoppetau (svisj, svisj, svisj)
    c) sett fyr på kabelen (sprak, sprak, sprak)

Ut over dette er kabler rimelig lydløse greier

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine meninger

Har aldri selv hørt forskjell på phono kabler. Den store forskjellen mellom clas kabler og dyrere kabler her er hvor godt se sitter fast på pluggen. Mange av de billig kabelene kan man nesten blåse av kontakten. Mens dyrere må man presse inn hard. Da blir det bedre kontakt mellom leder og kontakt, og man får mindre motstad og tap i overgangen.

Å ha skjermet kabler kan være greit, men det er nok viktigere å ikke la phono kabelene ligger sammen med sterkstrøms kabelene. Sterkstrøms kabelene er nok de viktigste å ha skjermet.

På høytaller siden, så har jeg opplevd forskjeller. På min konfirmasjons anlegg så gikk jeg fra de vanlige lissene til Cat 5 kabel. Merket da lett at bassen ble bedre.

Senere byttet jeg dem til ferdigterminerte Monster, når jeg hadde kommet meg over på bedre utstyr, Sony VA555ES. Forskjellen var ikke så utrolig stor.

Når jeg byttet Monster sine, til Qed sine XT400 så ble forskjellen igjen stor. Lydbildet ble mye mye større. Trodde faktisk ikke at jeg skulle høre forskjell (grunnen til byttet var at jeg hadde kappet monster sine i 2 for å biampe, og ville ha ferdig terminerte igjen).

Men selv om jeg vet jeg hørte stor forskjell ved siste kabel bytte, så kommer jeg ikke til å betale for nye bare får å håpe igjen. Ett sted slutter det også. Kabler til 140.000,- meteren osv er tull.

At kabler er rettningsbestemte og må spilles inn syntes jeg også er tull.

Overhørte en på Akers Mic for mange år siden, han skulle teste en Phono kabel, da fikk han beskjed om å la de stå på over natten med middelsvolum og noe Sting lignende musikk før han kunne begynne å lytte til dem. Måtte nesten le høyt da.

Med slikt så er det ikke rart at enkelte blir kalt for Kabel-nisser.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god phono-kabel koster omtrent ingenting. Forskjell på kvalitetskabel og dritkabel har med materialvalg og produksjon å gjøre. Ikke pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du sier det er lurt med skjerming, og samtidig at retningen er irrelevant, litt morsomt at på de fleste kabler så vil skjermen miste sin funksjon viss du setter kabelen feil vei

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Her er mine meninger

Har aldri selv hørt forskjell på phono kabler. Den store forskjellen mellom clas kabler og dyrere kabler her er hvor godt se sitter fast på pluggen. Mange av de billig kabelene kan man nesten blåse av kontakten. Mens dyrere må man presse inn hard. Da blir det bedre kontakt mellom leder og kontakt, og man får mindre motstad og tap i overgangen.

Å ha skjermet kabler kan være greit, men det er nok viktigere å ikke la phono kabelene ligger sammen med sterkstrøms kabelene. Sterkstrøms kabelene er nok de viktigste å ha skjermet.

På høytaller siden, så har jeg opplevd forskjeller. På min konfirmasjons anlegg så gikk jeg fra de vanlige lissene til Cat 5 kabel. Merket da lett at bassen ble bedre.

Senere byttet jeg dem til ferdigterminerte Monster, når jeg hadde kommet meg over på bedre utstyr, Sony VA555ES. Forskjellen var ikke så utrolig stor.

Når jeg byttet Monster sine, til Qed sine XT400 så ble forskjellen igjen stor. Lydbildet ble mye mye større. Trodde faktisk ikke at jeg skulle høre forskjell (grunnen til byttet var at jeg hadde kappet monster sine i 2 for å biampe, og ville ha ferdig terminerte igjen).

Men selv om jeg vet jeg hørte stor forskjell ved siste kabel bytte, så kommer jeg ikke til å betale for nye bare får å håpe igjen. Ett sted slutter det også. Kabler til 140.000,- meteren osv er tull.

At kabler er rettningsbestemte og må spilles inn syntes jeg også er tull.

Overhørte en på Akers Mic for mange år siden, han skulle teste en Phono kabel, da fikk han beskjed om å la de stå på over natten med middelsvolum og noe Sting lignende musikk før han kunne begynne å lytte til dem. Måtte nesten le høyt da.

Med slikt så er det ikke rart at enkelte blir kalt for Kabel-nisser.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    du sier det er lurt med skjerming, og samtidig at retningen er irrelevant, litt morsomt at på de fleste kabler så vil skjermen miste sin funksjon viss du setter kabelen feil vei
    Dette må du forklare nærmere om du kan

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finvåg har rett i at enkelte signalkabler har en skjerming koblet til jord ved kilden, men på langt nær de fleste.

Skjerming kan gjøres på flere måter.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker disse:

Bra tverrsnitt og meget praktisk at man kan bytte mellom spader og bananplugger uten å reterminere.
    Jeg innbiller meg at jeg kanskje fikk litt mer bass i anlegget, men jeg driter egentlig i om det er noen lydforskjell eller ei. Kablene ser bra ut og terminert skikkelig så jeg slipper å uroe meg over at jeg muligens går glipp av noe.
    Kabler er litt som smykker, det er den siste finishen som hever totalinntrykket og øker eiergleden.
    Mitt sett kostet sånn ca. en månedslønn, dyrt? tja. så lenge jeg har råd til det uten at det går utover budsjettet i merkbar grad eller jeg må bruke kredittkort så er det greit.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg fyllte bensin for 10 øre pr liter på sin motorsykkel i Venzuela uten at det gikk nevneverdig utover eiergleden av den grunn!

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker hjemmeflettede høyttalerkabler av type: DIY Cat5 Speaker Cables og er strålende fornøyd. Jeg vet ikke hvorfor disse er så stor forbedring fra mine gamle 2,5mm2 biltema kabler, men de har om ikke annet en del større tverrsnitt (ca. 6mm2) og jeg har latt meg fortelle at flettingen gir meget lav induktans i kabelen, noe som utelukkende er positivt

Harald

Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •