Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 15 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 283
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med en avstemning der vi stemmer på hvem som er dummest?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /OT

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Min forsterker har en damping factor på 140 i 8 ohm. Vil det si at motstanden i forsterker er 8/140=0,057?

Til mine fronter har jeg altså en damping factor på 3 meter kabel som er:
    8/((((0,0175/4)*3)*2)+0,057)=99,32?!?!? I så fall går jeg over til noen LITT tynnere kabler. 1 kvmm gir DF på 49,38!?!?

Til mine bakhøyttalere hvor jeg har kabel på nesten 15 meter blir damping factor 42,55 med 4 kvmm og 29,96 med 2,5 kvmm. 2,5 kvmm bør derfor holde?

Takk for flott forklaring. Skjønte en del mer nå!

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T

Min forsterker har en damping factor på 140 i 8 ohm. Vil det si at motstanden i forsterker er 8/140=0,057?
    På den frekvensen de brukte når de målte, ja. 50Hz er vanlig målefrekvens for DF, men om det ikke er opplyst er det vanskelig å vite. Om det blir dårlig måling på 50 tar de en annen frekvens i stedet! Om det er bra på 50 men tragisk på 40 sier de heller ikke det. Er de færreste fabrikanter som tør å gi fra seg skikkelig dokumenterte og gjennomførte målinger på utstyret sitt. Det gagner bare de som virkelig kan designe kretser.

Egentlig skulle det vært plottet en kurve med verdier for frekvenser over hele registeret. For enkelhets skyld brukes 1 enkelt tall i stedet. De enkle tallene er først og fremst grei til tommelfingerregel beregninger og mer eller mindre kvalifiserte gjetninger. For å beregne ting nøyaktig trengs dertil nøyaktige beskrivelser av det som skal beregnes. Siden kobber fortsatt er relativt billig og alt av motstands-tall for forsterkere osv bare er pekepinner er det greit å plusse på en margin på areale. Går ikke vesentlig utover prisen så lenge man kjøper kobber med realistisk priset plast rundt.

Til mine fronter har jeg altså en damping factor på 3 meter kabel som er:
    8/((((0,0175/4)*3)*2)+0,057)=99,32?!?!? I så fall går jeg over til noen LITT tynnere kabler. 1 kvmm gir DF på 49,38!?!?
    Stemmer det og.

Til mine bakhøyttalere hvor jeg har kabel på nesten 15 meter blir damping factor 42,55 med 4 kvmm og 29,96 med 2,5 kvmm. 2,5 kvmm bør derfor holde?
    Spørs hvor nøye du tar dette og hvor mye utslag det eventuelt gjør på ditt anlegg. Tapet i kabelen er -0,141dB på 30m 4mm^2 og -0,225dB på 30m 2,5mm^2. Ikke akkurat noen særlig forskjell i nivå. Om DF fra 42 til 30 utgjør noen forskjell i lyden du får fra høytaleren stiller jeg meg tvilende til. Men det skader heller ikke å ha DF på 42, svaret på alt, når du først kan.

/T

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Regne kan forøvrig ikke Nordenstam heller men han er jo bare NYBEGYNNER og da hjelper det ikke å ...mastering :-D .
    :-D Hehe.. Matten00b. Var visst omkrets jeg regnet på. Takk for rettelsen. Bra jeg slipper å regne for å skru lyd.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine front og center høyttaler kabler koster vel ca 85 kroner metern. Var nok bortkasta penger.

Så til bak høyttalere forleden gikk jeg til anskaffelse av annen kabel.
    Fikk kjøpt noen kabler til 10 kroner metern 4mm, det var innkjøpspris hos importør. De sa at det var akkurat det samme som ble solgt for 100 kroner menter på hifi sjapper. De sa at de hadde en kjede som kjøpte hos dem. En annen ville ikke kjøpe fordi de syns det var for billig.LOL!

Ta ut elementa å titt inni høyttalere til f eks 20k. Det er ikke brukt svin dyre kabler der heller. Ser nokså vanlig ut inni mine fronter til 17k i alle fall.

Eneste jeg syns er greit er å ha på banan plugger slik at en lett kan dra ut og inn kabel hvis det skulle trengs.

Det nytter ikke å ha en 4 felts vei som ender opp på en 2 felts vei!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    ... Men det skader heller ikke å ha DF på 42, svaret på alt, når du først kan.
    ...
    Hehe.. Men hva var spørsmålet?

Så lenge 4 kvmm koster så lite som det gjør så bruker jeg nok det både bak og foran. Håper bare å finne en annen farge enn den de har på Biltema. Lys grå hadde passet meg bra nå som jeg skal pusse opp hjemmekinoen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Prøvde med to typer. Ein der eg delte ein kabel i to ledara og ein eg brukte to kablar. Men det var ikkje so stor forskjell frå dei to som forskjellen til ein Nordost eller billig Biltema-ish.

Er heime på ferie, så eg fekk ikkje prøve det på mitt eige anlegg. Men sjølv på dette rimelig enkle anlegget var forskjellen markant! Eg kjem vertfall til å skrinlegge dette prosjektet. Fiffar istaden opp Nordost'ane og eksprimenterar litt med billige kablar.

Men er det nokon som vil tippe på tilstrekkeleg tversnitt? Ein må vel gjerne dele opp i grupper avhengig av effektkrav på høgtalar.
    Jeg har laget meg 2 par med cat5-kabler.. Ett sett der jeg brukte 4 cat5-kabler og et sett der jeg brukte 6. Så tror nok at du har for lavt areal på kabelen din.. Er ikke store greia i 1 cat5-kabel
    Jeg TROR jeg hørte noe forskjell mellom 4 og 6-kabels-kabelen.. Kan ha vært en anelse bedre dypbass på 6'er-kabelen. Men det kan være pga utseende.. Den første kabel-settet med 4 ble laget av div rester jeg hadde liggende, mens 6'er varianten ble laget med lik kabel og terminert med bananplugger/spader.. Skal få testet dette hos en litt mer hifi-geek så fort jeg har mulighet..

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skulle en gjort uten kabler?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, gått tur i skog og mark..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tja, gått tur i skog og mark..
    Du ville heller gått tur istedenfor å velge trådløst?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega

Er det faktisk noen som har tatt en SKIKKELIG blind test og faktisk hørt FORSJELL?
    I løpet av våren 2009 er det mange som har erfart lydmessige forskjeller på kabler, og flere vil oppleve dette i tiden som kommer.

Klødde litt i fingrene etter å modifisere en av mine trofaste følgesvenner gjennom flere år....før høstens seanser - hva med lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gul-tusj
    Jeg har laget meg 2 par med cat5-kabler.. Ett sett der jeg brukte 4 cat5-kabler og et sett der jeg brukte 6. Så tror nok at du har for lavt areal på kabelen din.. Er ikke store greia i 1 cat5-kabel
    Jeg TROR jeg hørte noe forskjell mellom 4 og 6-kabels-kabelen.. Kan ha vært en anelse bedre dypbass på 6'er-kabelen. Men det kan være pga utseende.. Den første kabel-settet med 4 ble laget av div rester jeg hadde liggende, mens 6'er varianten ble laget med lik kabel og terminert med bananplugger/spader.. Skal få testet dette hos en litt mer hifi-geek så fort jeg har mulighet..
    Dere må selvfølgelig kjøre en blindtest.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt lenger inn i materien

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du modifisere her da, Bård? Tvinne de mot klokkeretningen i stedet?
    Nye spader?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si at det kobberet så helt bra ut. Når det får den missfargen så blir nok ikke kontakten spesielt bra.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon : Bytt kabler i samme intervall som oljen på bilen

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Konklusjon : Bytt kabler i samme intervall som oljen på bilen
    Det trengs egentlig ikke.

Lå lenge selve koplingspunktet er inntakt, og overføringen mellom forsterker er gullbelagt så skal kabelene holde lenge.

Men de som tvinner kabler burte virkelig ta en titt på koplingen en gang annenhvert eller noe slikt. Spesielt til frontkanalene+senter, hvor det normalt går mye effekt. Er det skrudd til for hånd, så blir de lett litt slakke, og dermed har litt dårlig kontakt, og korrisjon skjer litt kjappere.

Det er jo egentlig bare å ta en titt på kobber som legges på hus. Det brukes for å få en antikk effekt på utseende. Men når det legges på så er det blankt og fint, akuratt slik en kobber kabel skal være. Men etter meget kort tid så blir det mørkt, og etter noen år gjerne grønt. Dette skjer også med kobber kabelene. Men det skjer utrolig mye kjappere utendørs.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er jo egentlig bare å ta en titt på kobber som legges på hus. Det brukes for å få en antikk effekt på utseende. Men når det legges på så er det blankt og fint, akuratt slik en kobber kabel skal være. Men etter meget kort tid så blir det mørkt, og etter noen år gjerne grønt. Dette skjer også med kobber kabelene. Men det skjer utrolig mye kjappere utendørs.
    Nå har jeg hørt at man faktisk bruker urin fra kuer (kupiss) på nytt kobber for å få det til å se gammelt ut, f.eks på gamle kirketak som skal skiftes ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hva skal du modifisere her da, Bård?
    Tvinne de mot klokkeretningen i stedet?
    Nye spader?
    Kablene blir koblet så mye frem og tilbake, at spader blir "slitsomt"
    Tvinningen av kabler på den nordlige halvkule må være MED klokkeretningen...
    Bananer har dessuten MYE større kontaktflate.
    Kabelen fra BetterCables hadde bananer fra før på den ene siden, derfor blir det en kombinasjon - eller kanskje jeg må skifte de også - bare sånn for symmetrien i metallets kontaktflater.
    Kanskje jeg bytter på KUN den ene - og tar en kabeltest :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende - "symmetrien i metallets kontaktflater" - hmmmmm - javel - ser frem til å høre om testingen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    "symmetrien i metallets kontaktflater"
    Sagt på en annen måte....
    Kan jeg leve med "gullkontakter" i den ene enden og "sølvkontakter" i den andre enden? På SAMME kabel....
    Hva kan da ikke skje med elektronene like før de skal hoppe over til høyttaleren

Side 14 av 15 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •