Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 15 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 283
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Med andre ord er det sikert fult mulig å lage en super høytalerkabel som danker ut det meste, bare man har tykk nok ledning i den.
    Hva er tykk nok? Ved normal og behagelig lytting så er det ikke mange amp som går igjennom en kabel, er vel ikke en ampere en gang. Kommer ann på høyttalere og forsterker, men det er når en skal spille veldig høyt de store effektene kommer inn i bildet...

Tror folk overdriver en del når det kommer til effekt, i allefall slik jeg ser det etter at jeg har fått flere "t-amps" med lav effekt....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykk nok blir vel et relativt begrep...
    Alt ettersom hvor mye effekt forsterker sender til høytaler. Uansett er det vel en god regel med minst mulig motstand i kabel.

Ærlig talt trodde jeg selv at 6mm2 skulle være mer enn tykt nok for en høytalerkabel på 3meter.
    Men når tykkelsen ble doblet ble lyden mye bedre, som det fremgår av de forrige trådene idag. Ble selv overrasket av dette, da det var noe helt annet enn forventingene jeg selv hadde.

Og for å supplere litt er forsterkeren en parasound nc2250. (2x250w 8ohm)
    Høytaleren er en psb synchrony one (4 ohm, 3stk 6,5" element 1stk 4" element+ diskant og 90db følsomhet.)

Og for moro skyld. I bruksanvisning til høytalerene anbefaler de kabeltykkelse på 1,3 mm2 så lenge kablen er under 7 meter....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at det har noe med tverrsnittet å gjøre da ? Det kan jo være at det at du har koblet til begge utgangene på forsterkeren gjør at den spiller bedre. Du får en mer optimal belastning av utgangstrinnet.

Er ikke elektro ekspert men heller til at det er samspillet mellom utgangstrinnet og høytaleren (e) som gjør at man får bedre lyd ved enkelte kombinasjoner. For noen kan de lønne seg å øke arealet, for andre må det reduseres og mange variasjoner av dette. Med andre ord en kabel til 10000,- trenger ikke spille bedre enn et lakrissnøre - det er samspillet som er viktig.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Er du sikker på at det har noe med tverrsnittet å gjøre da ? Det kan jo være at det at du har koblet til begge utgangene på forsterkeren gjør at den spiller bedre. Du får en mer optimal belastning av utgangstrinnet.

Er ikke elektro ekspert men heller til at det er samspillet mellom utgangstrinnet og høytaleren (e) som gjør at man får bedre lyd ved enkelte kombinasjoner. For noen kan de lønne seg å øke arealet, for andre må det reduseres og mange variasjoner av dette. Med andre ord en kabel til 10000,- trenger ikke spille bedre enn et lakrissnøre - det er samspillet som er viktig.

Er ikke sikker på noe annet enn at det spilte en del bedre
    Om det har å gjøre med at jeg brukte både A og B utgang på forsterker, eller om det har å gjøre med å høytalerene blir foret bedre med dobbelt sett med kabler isteden for å bruke et sett og de innebygde "jumperene" aner jeg ikke.
    Bryr meg egentlig ikke så mye om hvorfor det ble bedre, det er for mye jobb å finne ut av

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare 2 utganger på forsterker. Kun en mulighet til å koble på 2 høyttalere på hver.

Mulig at det ble større/bedre overflate på samlet terminering? Mer enn 4 kvmm blir overkill. Jeg vet ikke hvor stor kvadrat som må til før en får problemer med kapasitans, men det er vel også noe en bør tenke på?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mulig at det ble større/bedre overflate på samlet terminering? Mer enn 4 kvmm blir overkill. Jeg vet ikke hvor stor kvadrat som må til før en får problemer med kapasitans, men det er vel også noe en bør tenke på?
    Hva med 1,3kvmm over 7m som produsenten har sagt?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Sannsynligvis har produsenten rett.

Jeg fikk en kamerat av meg til å regne litt på effekt osv for å dimensjonere kabler til mitt rom, og der kom vi til at 2,5 kvmm var mer enn nok til mine bakhøyttalere med et ledningsstrekk på inntil 15 meter. Til frontene var det mer enn bra nok der kabellengdene ikke var på mer enn 3 meter.

Jeg har 4 kvmm til alle høyttalere, og dermed bør jeg være på trygg grunn. Erfaringer jeg har plukket opp på forumet sier at jeg heller ikke har totalt overdimensjonerte kabler ifht kapasitans.

En kan jo blindteste 3 meters kobberkabler på 1,5 kvmm og 4 kvmm fra Biltema og finne ut av det selv. Tror til og med 0,75 kvmm holder på så kort kabel, men har ikke grunnkurs elektronikk så det er vanskelig å si. Poenget er at dette fint kan regnes ut.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Men om dette skyldes at jeg økte ledingstversnitt fra 6mm2 til nå 12mm2 eller om det også skyldes at jeg bruker sølvbelagte kabler nå, det aner jeg ikke.
    Motstanden i utgangen på forsterkeren, og den i kabelen, avgjør hvor stramt høytaleren blir kontrollert av forsterkeren. Det sier også hvor mye effekt som blir spist i kabelen. Det interessante med en høytalerkabel er derfor motstanden. Sølv har mindre motstand enn kobber, men sølvlaget utgjør en ytterst liten del av det totale areale. I audiofrekvent går signalet dypt inn i kabelen, "skin effekt" er neglisjerbart. Effekten av sølvet på den totale motstanden blir derfor som å kappe en halv centimeter av kabelen eller noe annet tilsvarende veldig lite. Går derfor bort fra det i de følgende beregningene.

Med 6mm^2 kobber er motstanden 0,0029166 ohm per meter. Med tre meter hver vei (totalt 6) blir motstanden 0,0175 ohm med enkel kabel og 0,00875 ohm med dobbel kabel(12mm^2 total areale). Dempingsfaktor - hvor bra forsterkeren kontrollerer høytaleren - er lastmotstand delt på kildemotstand. Lasten er nominelt 4 ohm, delt på 0,0266 ohm i forsterkeren pluss motstanden i kabelen. (På websiden til forsterkeren din sier de at dempingsfaktor er over 150 på 20 Hz. Underspesifisert tall, som vanlig, men om vi antar det er inn i 4 ohm kan vi si at motstanden i forsterkeren er 4/150=0,0266 ohm.)

Dempingsfaktor(DF) blir da

Kode:
    last/kilde   = DF  > dB SPL tap i kabelen
    Uten kabel:   4/0,0266  = 150 > 0dB
    12mm^2 kabel: 4/0,0353  = 113 > -0,018dB
    6mm^2 kabel:  4/0,0441  = 91  > -0,037dB
    4mm^2 kabel:  4/0,0528  = 76  > -0,056dB
    1mm^2 kabel:  4/0,1316  = 30  > -0,225dB
    ,5mm^2 kabel: 4/0,2366  = 17  > -0,444dB
    (motstanden i kabelen spiser også effekt, tok derfor også med lydtapet spesifisert i deciBel: 20*(log(høytalermotstand / høytalermotstand + kabelmotstand)) )

Vanligvis er en DF på 20 godt nok. Noen setter 40 som grense. En veldig forsiktig grense er 50 for absolutt high end. Videre "oppgradering" medfører ikke noen reel endring av prestanda. Det meste i verden har et slikt punkt hvor forbedrings-kurven flater ut. (trikset med fornuftige innkjøp er å gjøre research nok til å finne det punktet. noen ganger lettere sagt enn gjort - men det er der man får mest prestanda uten å sløse).

1,3mm^2 kabel over syv meter fra forsterkeren din har DF på 4/0,12 = 33. Om forsterkeren er ideel blir det 42. Dønn normalt. Regner med det er derfor bruksanvisningen nevner den størrelsen.

Observer at 0,0266 ohm i forsterkeren er lagt inn i kildelastene som nevnt over. Den spesifike verdien varierer fra forsterker til forsterker og tabellen representerer følgelig ikke absolutte verdier for alle forsterkere. En viktigere faktor er at lasten/høytaleren har motstand som varierer med frekvens. Egentlig er det en kurve dette er snakk om, som varierer over hele frekvensregisteret, ikke et enkelt spesifikt tall. Om den f.eks. går ned til 2 ohm på det minste på gitt en frekvens blir DF verdiene halvparten så bra der. (og det er ikke der fabrikantene måler når de lager tallene i salgsbrosjyrene..) Dette kan være en mulig årsak til at noen opplever at "unødvendig tjukk" kabling gir bedre lyd.

Dempingsfaktor vs avstand har en kurve som ser slik ut - hentet fra denne artikkelen.

En annen måte å finne ut nødvendig kabeltjukkelse er å spørre nærmeste elektriker hva loven sier om saken. En kabel må være stor nok til å tåle strømmen som blir dradd gjennom den uten å få varmgang. For å finne strøm(ampere) av effekt og motstand tar man kvadratroten av effekt delt på motstand, kvadratrot av (400 watt / 4 ohm) = 8,66 ampere. 400 watt er allerede overkill, la oss også si ti ampere for å ha enda mer å gå på. Hvor mye kabel som da trengs avhenger av en rekke faktorer, men det finnes en del tommelfingerregler å bruke, slik som elektrikerne gjør. Med den ekstremt konservative strømregelen som brukes på installasjon av veggstrøm i USA - listet på denne siden: American Wire Gauge table and AWG Electrical Current Load Limits - skal du da ha 2,59mm diameter. Om du derimot velger å gå for den løsere standarden som er beregnet for luftinstallasjon trenger du bare 0,81mm diameter. Høytalerfabrikanten anbefaler 1,3mm diameter, et sted i mellom disse estimatene(EDIT: siste setningen er feil, se de to neste postene. EDIT NUMMER 2: jeg har regnet omkrets til sirkel, ikke areale.. se post lenger ned. beklager kløningen!). (disse tallene kan fint brukes for høytalerkabler opp til ca 8 meter. gang diameteren med pi for å få kvadrat).

Iom. at en del andre ting ble skiftet samtidig kan vel forklaringen da regnes å ligge i noe annet sted enn kabelen? Et notorisk punkt med høy motstand er i kontaktflaten. Å ta ut og inn kabler hjelper ofte om det er dårlig kontakt (bør uansett gjøres en gang i blant for å rense kontaktflatene mekanisk(flatene sliper hverandre ned når de skrubbes mot hverandre), gjerne også sammen med alkohol for kjemisk rens). Er ofte det som er forbedringen ved skifte av kabler! Mulig det er tilfellet her? Tvinning eller skruterminal gir forresten som oftest bedre kontaktflate enn plugger.

Til slutt må det sies at lengde og tjukkelse kan byttes etter behov så lenge produktet er konstant. En dobbelt så lang kabel må være dobbelt så tjukk og tilsvarende kan en kort kabel godt være tynn.

Mer enn 4 kvmm blir overkill. Jeg vet ikke hvor stor kvadrat som må til før en får problemer med kapasitans, men det er vel også noe en bør tenke på?
    Kapasistans er ladning som oppstår når det står spenning over to kontaktflater som ligger svært nærmt hverandre uten å ha elektrisk kontakt. Jo nærmere, jo mer kapasistans. Avstanden mellom lederne i kabelen er dominant faktor, diameter er av underordnet betydning.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Sett i lys av innlegget over så oppgir produsenten diameter og ikke kvadrat. 1,3 x 3,14 = 4,082 kvmm.

Var mye lurt i innlegget over. Det bør jeg nok lese flere ganger.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auda! Beklager den der.

Sitat Opprinnelig postet av meg
    .. skal du da ha 2,59mm diameter. Om du derimot velger å gå for den løsere standarden som er beregnet for luftinstallasjon trenger du bare 0,81mm diameter. Høytalerfabrikanten anbefaler 1,3mm diameter, et sted i mellom disse estimatene. (disse tallene kan fint brukes for høytalerkabler opp til ca 8 meter. gang diameteren med pi for å få kvadrat).
    Full kortslutning. Skulle være:
    1,3mm^2 kabel over syv meter fra forsterkeren din har DF på 4/0,12 = 33. Om forsterkeren er ideel blir det 42. Dønn normalt. Regner med det er derfor bruksanvisningen nevner den størrelsen.

1,3 kvadratmillimeter gir 0,41mm i diameter som anbefaling fra fabrikanten. Selv om det er halvparten så mye stemmer det fortsatt sånn ca godt nok overens med 0,8mm tallet fra strømreglene, med tanke på at både effekt og ampere ble rundt drøyt av oppover i tallene mine og strømfolkene alltid vil ha store marginer på alt.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det holder altså med "lakrissnøre". Det finner jeg litt merkelig sett i lys av de mange erfaringene jeg har lest på forumet, men jeg håper det finnes en forklaring på det. Vil ikke bassen kunne trekke veldig mange watt ned mot nærmere 1-2 Ohm? Vil ikke det kreve noe mere av kablingen?

Mange erfaringer her på forumet skal ha det til at bassen blir skadelidende om en har for sparsommelig dimensjonering av høyttalerkabel, og dette virker det som om det er bred enighet om selv blant skeptikere.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det holder altså med "lakrissnøre". Det finner jeg litt merkelig sett i lys av de mange erfaringene jeg har lest på forumet, men jeg håper det finnes en forklaring på det. Vil ikke bassen kunne trekke veldig mange watt ned mot nærmere 1-2 Ohm? Vil ikke det kreve noe mere av kablingen?
    Det finnes alltid en forklaring.

Om det faktisk er forskjell (ABX testet), er det på tide å spørre hvorfor. En del forsterkere har vesentlig høyere motstand enn det som er nevnt over og dette kan være medvirkende årsak til at noen opplever kabler som viktig. Typisk er rør-trinn transformatorkoblet og den interne motstanden i trafoen er ganske stor (f.eks. 0,2 ohm). Noen transistor-trinn skyr feedback og får dermed mye høyere motstand enn solid state vanligvis byr på. Under slike forhold kan nesten ikke kabelen bli stor nok! Lav motstand på noen frekvenser i høytaler, som du nevner, kan være en annen årsak. Med slikt unormalt utstyr, og/eller lange kabelstrekk, kan det være potensiale for å høre større forskjell på kabler enn vanlig. Med normalt moderne utstyr holder det med tynne kabler.

Dempingsfaktor er last delt på kilde. 1meter 1mm^2 kobber har 0,0175 ohm motstand. Del på antal kvadratmm og gang antallet meter(husk at kabelen går tur/retur) for å finne total motstand i kabelen. Pluss på motstand i forsterker (0,1 som konservativt estimat om det er ukjent). Del antallet ohm i høytaler på motstand i forsterker+kabel for å få dempingsfaktor. Puh.

F.eks. 4mm^2 på 10 meter inn i 4 ohm med 0,1 ohm intern motstand i forsterker =
    4ohmhøytaler/((((0,0175ohmperkvadratkobber/4kvadrat)*10meter)*2meterpgaretur)+0,1ohmforsterke r)=DF på 21. Greit nok.

Om forsterkeren før 10 meter kabelen derimot er trafokoblet med 0,2 ohm intern motstand blir dempingsfaktor 4/((((0,0175/4)*10)*2)+0,2)=14 - mindre enn ønsket minimum på 20. Om samme trafokoblede 0,2 ohm forsterkeren ble koblet opp med 2 av de der 6mm^2 kablene: 4/((((0,0175/12)*10)*2)+0,2)=17,5. Det er bedre, men derfra og opp skjer det ikke så mye. Effekten av større kabel på en slik forsterker flater desverre fort ut. Om størrelsen dobles opp til 25mm^2 blir DF ikke bedre enn 18,7. 100mm^2 (kobberstang!) er DF 19,65 og tusen mm^2(en 31cm tjukk stang!) 19,96. Grensen (med null kabel) er DF på 20. I et slikt tilfelle er det marginalt å hente på å fete opp kabelen seriøst mye, selv om det altså kan være potensiale for å høre forskjell på 4mm^2 og 12mm^2.

En viktig ting å huske i disse debattene er lengden. Tallene over var med 10 meter kabel som er mer enn vanlige anbefalinger. Med monoblokker og 1 meter 6mm^2 kabel vil samme 0,2ohm forsterkeren gi DF på 19,43. Bare 0,09dB mindre enn 100mm^2 på 10 meter!

Men det er fortsatt snakk om å bruke relativt fete kabler. For de fleste holder det med tynnere. Med litt mer normalt utstyr, som 4 ohm høytaler og forsterker med 0,02 ohm motstand gir en 2mm^2 kabel på tre meter DF på 55. Mer enn bra nok. Samme resultat oppnås med 4mm^2 på seks meter og 8mm^2 på tolv meter. Når folk snakker om kabler snakkes det alt for lite om lengde..

Med andre ord er en tynn kabel godt nok for de fleste, mens noen har utstyr eller bruksområder som krever mer. Lengde burde noteres i forbindelse med alle utsagn om kabler. Om det skulle være noe problem med motstand i kabel avgjør lengden så og si alt. Et par meter mindre kabel fjerner som oftest problematikken som eventuelt kan oppstå. En del folk har betydelig lengre strekk enn tre meter, som brukt i eksempelet over, andre har mer eller mindre snålt utstyr og noen har alt på en gang. Hva folk opplever med unntaks-lengder og unntaks-utstyr er ikke sammenlignbart med normalt korte kabler på normalt moderne utstyr.

Obs: har ikke sagt noe om det høres bra eller dårlig ut. Noe utstyr høres sikkert bedre ut, for noen, med lavere dempingsfaktor. En del forsterkere har det som en del av lyden. Men som en grunnregel kan det være greit å holde den oppe.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forsterker har en damping factor på 140 i 8 ohm. Vil det si at motstanden i forsterker er 8/140=0,057?

Til mine fronter har jeg altså en damping factor på 3 meter kabel som er:
    8/((((0,0175/4)*3)*2)+0,057)=99,32?!?!? I så fall går jeg over til noen LITT tynnere kabler. 1 kvmm gir DF på 49,38!?!?

Til mine bakhøyttalere hvor jeg har kabel på nesten 15 meter blir damping factor 42,55 med 4 kvmm og 29,96 med 2,5 kvmm. 2,5 kvmm bør derfor holde?

Takk for flott forklaring. Skjønte en del mer nå!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i lys av innlegget over så oppgir produsenten diameter og ikke kvadrat. 1,3 x 3,14 = 4,082 kvmm.

Var mye lurt i innlegget over. Det bør jeg nok lese flere ganger.
    Mulig systemet kaller deg GURU men regne kan du F.. meg ikke !

Arealet av en tråd med dia D på 1.3 er : A=(D^2x3.14)/4 = 1.32

Regne kan forøvrig ikke Nordenstam heller men han er jo bare NYBEGYNNER og da hjelper det ikke å ...mastering :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regne kan forøvrig ikke Nordenstam heller men han er jo bare NYBEGYNNER og da hjelper det ikke å ...mastering :-D .
    Hehe.. gammel skolelærdom. pi * r^2. ops: Men nå var jo faktisk 1,3 arealet da.

Når det kommer til guru-biten så betyr det like mye som at du kaller deg Ingeniør'n.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klarer tydeligvis ikke å regne du heller, da du ikke har rundet opp til 1,33. hehe

Nå har vi det gøy gutter!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    også er parantesen helt unødvendig også :-D

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JipJap
    også er parantesen helt unødvendig også :-D
    Den er nødvendig

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...mastering;D haha

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke poenget med å rakke ned på hverandres regnekunnskaper. En objektiv kommentar med påvisning av regnefeil er tilstrekkelig for meg (og de fleste andre som ikke gidder å involvere seg i debatten om hvem som er dummest, skulle jeg tro).

-k

Side 13 av 15 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •