Den "store" høyttalerkabel tråden - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 15 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 283
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har svært lite til overs for deler av kabelbransjen, men folk betaler jo så skjønner godt at kabelprodusentene tar seg betalt da. Men syns det da hadde vært bedre å gi pengene til veldedighet, enn griske luringer.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er visstnok ikke alle som kjenner til hvorfor de i grunnen produserte dem flate?
    For at dem skulle passe under tepper ol...
    Men, ting har utvikla seg og må innrømme at jeg liker dem
    Har ikke signalkablene deres skjerm da?
    Mener at Heimdall har det og jeg sjekka: Overall Shield: 97% Braid
    I likhet med de fleste høyttalerkabler har ikke Nordost noen form for skjerm

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Av ren interesse: hva er godt tversnitt i ditt anlegg?
    Det er helt avhengig av kabelens lengde (og konstruksjon). Siden jeg har anlegget i front, så vil jeg anta rundt 2,5 kvadrat til frontene, og minimum 4 kvadrat til bakhøyttalerne. De kablene jeg har testet som har vesentlig lavere tverrsnitt en dette, har medført tap av kontroll i bassområdet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Det forteller meg bare at du har dårlig hørsel, og ikke aksepterer at noen faktisk har god hørsel.
    Jeg aksepterer at du har "god hørsel" når du faktisk hører forskjell. At du kan skille mellom to kabler når du ser dem sier meg ikke mer enn at du har godt syn.
    Og er det så begrenset som du sier, burde vi da heller ikke hørt noe særlig forskjell på forsterkere heller. Eller høytalere for den saks skyld. Men det gjør vi, hvorfor kan vi da ikke høre forskjell på en kabel? Det er en like viktig komponent som alt annet.
    Og er det så begrenset som du sier, burde vi da heller ikke hørt noe særlig forskjell på forsterkere heller. Eller høytalere for den saks skyld. Men det gjør vi, hvorfor kan vi da ikke høre forskjell på en volum-knott i tre og en i stål? Det er en like viktig komponent som alt annet.

En volum-knott er ikke like viktig for lyden som høyttaleren. Faktisk er den revnende likegyldig.

De som diskuterer med deg hevder at mye av det samme gjelder for kabler. Da kan du ikke basere din argumentasjonsrekke for at kabler er like viktig som alt annet på premisset om at kabler er like viktig som alt annet. Ser du at det biter seg selv i halen?

Blindtester avslører ikke nødvendigvis hvorfor vi hører forskjell mellom høyttalere, og (evt) ikke kabler.

Nå finnes det 100 år med vitenskap som har prøvd å tolke hørselen, og utrolig nok så er det ganske god overensstemmelse mellom denne vitenskapen, og resultatene man får når man blindtester høyttalere og kabler.

Dette er visstnok vitenskap som skremmer hifi-miljøet, og derfor prøves den fortiet. Det finnes forskningspublikasjoner som utgis månedlig som beskriver tester med menneskets oppfattelse. Hvor mange her inne leser slikt før de skråsikkert uttaler seg om "vitenskapens og måleinstrumenters svakheter"? Er ikke det litt som å uttale seg om fotball uten å ha sett en fotballkamp?

-k

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg aksepterer at du har "god hørsel" når du faktisk hører forskjell. At du kan skille mellom to kabler når du ser dem sier meg ikke mer enn at du har godt syn.

Og er det så begrenset som du sier, burde vi da heller ikke hørt noe særlig forskjell på forsterkere heller. Eller høytalere for den saks skyld. Men det gjør vi, hvorfor kan vi da ikke høre forskjell på en volum-knott i tre og en i stål? Det er en like viktig komponent som alt annet.

En volum-knott er ikke like viktig for lyden som høyttaleren. Faktisk er den revnende likegyldig.

De som diskuterer med deg hevder at mye av det samme gjelder for kabler. Da kan du ikke basere din argumentasjonsrekke for at kabler er like viktig som alt annet på premisset om at kabler er like viktig som alt annet. Ser du at det biter seg selv i halen?

-k
    Denne kommentaren var ikke rettet til deg. Og hæ?

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menneskets hørsel er uendelig fascinerende, mye fordi det er ikke er mulig å ha samme sanseinntrykket flere ganger. Hver gang er noe nytt. Måleinstrumenter (og til dels ABX tester) kan gjøre det unike trikset å fortelle om noe er likt. Det kan ikke øret.

Hver type måling dekker bare visse områder og de må tolkes godt for være nøyaktig og relevant. Med rikelig dokumentasjon på selve målingen og god evne til tolkning kan det gi en god pekepinn om ting vil høres bra ut eller ei. Til syvende og sist er det helt klart øret som må avgjøre om det låter bra. Men instrumentene har også her et annet triks som ikke øret kan, å bedømme om noe er bedre enn noe annet. Ikke i egenskap av å bedømme om noe låter subjektivt bedre, men ved å kunne vurdere forskjeller i mengde. Om målet er absolutt troskap til kilden, dvs så ren reproduksjon som mulig, er målet enkelt å greit å få alle slags former for vreng og støy så lavt som mulig.

Paradoksalt nok er det svært vanskelig å bedømme hva som faktik er best med hjelp av ørene. Hørselen har en tendens til å like vreng og støy, det er jo tross alt mer signal enn det er uten vreng/støy. Mer er alltid bedre så lenge vreng/støyen kler musikken. På utstyret vises det direkte hvor mye det er. Det er svært mye lettere å få ren reproduksjon (high fidelity) med hjelp av målinger enn ved å bare bruke ørene. Sistnevnte gir gjerne herlige resultater som kan gagne en god del musikk på samme måte som effektbokser i studio gjør. Men ingen effekt kan passe på all musikk.. Vil heller ha så ren lyd som mulig i anlegget og lete etter/lage plater som har god nok lyd i seg selv uten bruk av noe ekstrakrydder for å fete opp lyden.

Bildet under viser responsen til to innganger(analog->digital convertere) på en 19500Hz sinus mikset med en frekvensssveipet sinus som går opp til 40KHz. Tortustest for utstyr. Sampleren stopper på 22.05KHz (punktet hvor den feite sveip linjen speiler seg i taket på høyre siden) og alt som er over viser "aliasing". De originale tonene er de store fete linjene, alle de små er biprodukter som egentlig ikke skal være der. Lydene ser ikke lik ut og låter ikke likt. Den øverste viser klart bedre respons. Om den nederste hadde hatt vrengtoner som låt fett - som en god gitarpedal - ville mange ører foretrukket den fordi vrengen da ville fetet opp lyden. Resultatet kan bli et anlegg som låter tøfft som toget på en del plater. Men det er ikke hifi. Er det målet er det veldig nyttig å bruke instrumenter for å verifisere hva ørene hører. Gjelder spesielt mikrodetaljer på grensen til det hørbare.

Om det ikke hadde vært noen som helst biprodukter å se, bare de samme to tonene some ble sendt inn i converteren, ville det vært nærliggende å tro at lyden er temmelig ren. Andre slags målinger kan fort bekrefte dette. Om det ikke måler noe er det heller ikke mulig å høre noe som helst av utstyret - det er rett og slett gjennomsiktig. Kabler oppfører seg slik under normale forhold.

(bildet ble laget med izotope RX, demoen funker også fint til å se på lyd med. mye pent å se på)

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nordenstam: Sikkert en masse "måleblader" og tekniske folk som er veldig uenige i at det er forskjell på kabler.. Men, er det ikke sånn at professorer og vitenskapsfolk har blitt nødt til å skrive om på ting etter å ha benektet at noe slikt er mulig? For å finne ut at de tol feil? Kan det ikke være ting som "ikke" vises på måledataene? En slags "x-faktor"?
    Både ja og nei. Vitenskap har fått et litt frynsete rykte fordi det ikke settes klart skille mellom hva som er (hittils) ubestridde lover og hva som er løsere hypoteser. Alt presenteres med samme fanfare. Det meste av vitenskap handler om statistikk og sannsynligheter. Det omfatter alt for mange kaotiske variabler til å kunne være annet enn pekepinner. Eller kvalifiserte gjetninger. Vel og merke med en prosentvis anvisning av gjetningsgraden - svært mye mer nyttig enn bare synsing. Likevel er det noe vagt over det meste av det som er vitenskap. Bare realfagene har den krystallklare renheten som kommer av å kunne bruke relativt ukomplisert matte direkte på praktiske oppgaver. Så langt har det ikke vært en eneste liten glipp i de store praktiske teoriene. Gravitasjon, termodynamikk, strøm og magnetisme, relativitet, kvantemekanikk.. Alle bygger videre på og utvider hva de forrige la frem uten at de gamle teoriene har blitt noe mindre gyldige eller grei å bruke som konseptuelle ideer. F.eks. holder newtons mekanikk lenge og vel under vanlige jordslige forhold. For å sette en robot ned i verdensrommet med hjelp av svingkraft fra andre planeter på veien og nedbremsing i destinasjonsplanetens gravitasjonsfelt er det nødvendig med einsteins formler. Som Knutinh nevner ble alt av strøm som er relevant for lyd utforsket for en teknologisk evighet siden. Etter det har det ikke kommet frem noe som kan så tvil om at grunnforskningen er sann. I dag er fokus på superledere og svært høyfrekvent signalering. 20Hz-20KHz er old school. Mye av den finere kunsten å lage gode lydkretser er desverre i ferd med å dø ut i takt med ingeniører forsvinner uten at noen har interesse av å ta over lærdommen. Enda en digresjon.

Lyd blir lagret todimensjonalt. Spenning, trykk, magnetfelt, tallrekker i digital, etc varierer i tid. For at høytaleren skal være i stand til å lage et visst trykk(lyd) må det være en kraft som tvinger den. Denne kraften lar seg måle. Om det skulle være et spøkelse der som lager en annen kraft enn forsterkeren vil selv det kunne måles! Elementet blir da en generator som lager strøm i høytalerkablene. Det er rett og slett ikke rom for noe spøkelse der. Derimot er det uendelig med rom for variasjoner på andre siden, innenfor ørene. Der overlapper fysikken med psykologien. Tilbake til statistikken og generelle trender fremfor harde tall.

Er forresten Nordosts flatline kabler som ikke har skjerm.

HKviking; For at effekter som motstand, induktans og kapasistans skal være i stand til å gjøre noen forskjell på lyden må det være nok av effekten til å endre spenningen mer enn minste brukbare spenning i boksen (noe sånt som 10^-5 volt på seriøst bra utstyr). Alt dette er svært godt kartlagt og lett å beregne. Alle tenkelige effekter effekter av kabler havner ekstremt langt utenfor det hørbare område så lenge lengde og tjukkelse er noenlunde fornuftig til oppgaven. For å bruke en helt vanlig drittbillig kabel til å lage et RC ledd som demper 0,5dB på 20KHz trengs det gjerne en kilometer med kabel. At kabler måler forskjellig (merk at målene oppgis pr kilometer kabel) betyr lite når forskjellen blir at cutoff er på 500GHz i stedet for 1000GHz på 1 meter.

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    S..v..a..d..a..= SVADA. Du har tydeligvis vært for lenge i studio.

Hører du ikke forskjell på kabler vil jeg gjerne vite hvilke album du har mastret. De skal jeg holde meg laangt unna....
    Det var da voldsomt? Du må gjerne spesifisere nærmere hva du mener er feil med utsagnet du refererte til. Det jeg prøvde å påstå var at samme debatten finnes over alt der subjektive opplevelser brukes til å avgjøre ting, spesielt når det lett lar seg måle hva som faktisk skjer.

Korte strekk er stikkordene. Har mer tro på å kutte ned på kablingen enn å oppgradere den. Skjerming og balansering hjelper bare litt, det kan ikke svelge unna alt som kommer. Om det er noen tvil er det bare å holde det kort.

Er litt paranoid for kabling som alle andre, signalet forlater jo tross alt det trygge miljøet i den skjermede metallboksen. Høytalerkablene mine er korte stumper fra elementene til de innebygde triamp monoblokkene i 2.2. kassene, signalkablene er 2,5m dobbelskjermet tvistet par, drevet balansert av en Lavry DAC med innebygget presisjonsmatchet nivåkontroll. Omtrent så minimalt som det er mulig å få det. Pluss over 200 kilo rockwool spredd på 1/4 av rommet, stort åpent lydfelt uten hindringer foran lyden, lav bakgrunnsstøy, etc. Tror du kunne likt 24 bit 96KHz masterne her..

Atter en gang: hadde ikke tid til å skrive mindre. ops: :-D

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er en tålmodig mann!

Veldig morsomt å lese for de av oss som har tid til å lese alt du har tid til å skrive!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du er en tålmodig mann!

Veldig morsomt å lese for de av oss som har tid til å lese alt du har tid til å skrive!
    Han har jo så korte kabler å etterse - derfor så mye tid til overs

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt oftopic:

Dagens Kabel Vits: Nordost! :P

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere enn meg som blir litt små kvalm av navnet Nordost? Tenker fort på litt annen ost.... usjamei

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Som Knutinh nevner ble alt av strøm som er relevant for lyd utforsket for en teknologisk evighet siden. Etter det har det ikke kommet frem noe som kan så tvil om at grunnforskningen er sann. I dag er fokus på superledere og svært høyfrekvent signalering. 20Hz-20KHz er old school. Mye av den finere kunsten å lage gode lydkretser er desverre i ferd med å dø ut i takt med ingeniører forsvinner uten at noen har interesse av å ta over lærdommen. Enda en digresjon.
    Det blir gjort mye spennende nybrottsarbeids innen lyd. Men evnen hifi-bransjen har til å ta dette til seg er deprimerende liten. I stedet ser det ut til at produsenter og kjøpere foretrekker hellige steiner og sjamanisme - som rett nok krever mer PR-muskler enn beregninger - helt i takt med retningen resten av samfunnet tar.

-k

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vart litt skuffa i dag.
    Skulle teste dei nylaga Cat5 kablane mine, fletta dei etter anbefalt måte og det heile. Kobla dei opp med nye bananplugger og skulle prøve dei opp mot kablane som allereide var tilkobla Proson høgtalarane.

Men eg vart ganske so skuffa ja, lyden vart masse spinklare og bassen var nesten fråværande. Prøvde so med kun Cat5, same problemet. Prøvde å kjøre Cat5 på sone 2, same problemet. Når eg kjørte sone 1 og 2 samtidig kom bassen tilbake, men det var nok gjennom dei gamle kablane

For min del verte det å bruke dei gamle Nordost'ane i ny drakt. Bra eg ikkje monterte strømpe og krympeslange på Cat5.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Vart litt skuffa i dag.
    Skulle teste dei nylaga Cat5 kablane mine, fletta dei etter anbefalt måte og det heile. Kobla dei opp med nye bananplugger og skulle prøve dei opp mot kablane som allereide var tilkobla Proson høgtalarane.

Men eg vart ganske so skuffa ja, lyden vart masse spinklare og bassen var nesten fråværande. Prøvde so med kun Cat5, same problemet. Prøvde å kjøre Cat5 på sone 2, same problemet. Når eg kjørte sone 1 og 2 samtidig kom bassen tilbake, men det var nok gjennom dei gamle kablane

For min del verte det å bruke dei gamle Nordost'ane i ny drakt. Bra eg ikkje monterte strømpe og krympeslange på Cat5.
    Det var da rart. I følge enkelte her er det ikke forskjell i lyden fra kabler, bare utseende og pris :razz: :-o :idea:.

Spøk til side. Det var jo shit for jeg vet det er litt av en jobb å flette slike - har ikke prøvd men lest om flere som har gjort det. Du er sikker på at du har fått tilstrekkelig tverrsnitt da ? Ellers er det vel så enkelt at det som fungere supert hos en ikke fungere hos en annen med mindre alt er likt - utstyr og rom.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det var da rart. I følge enkelte her er det ikke forskjell i lyden fra kabler, bare utseende og pris :razz: :-o :idea:.

Spøk til side. Det var jo shit for jeg vet det er litt av en jobb å flette slike - har ikke prøvd men lest om flere som har gjort det. Du er sikker på at du har fått tilstrekkelig tverrsnitt da ? Ellers er det vel så enkelt at det som fungere supert hos en ikke fungere hos en annen med mindre alt er likt - utstyr og rom.
    Jeg blir overasket om dette ikke kan forklares med tverrsnitt og/eller termineringer.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    )

Både ja og nei.
    Holder i massevis for meg

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde med to typer. Ein der eg delte ein kabel i to ledara og ein eg brukte to kablar. Men det var ikkje so stor forskjell frå dei to som forskjellen til ein Nordost eller billig Biltema-ish.

Er heime på ferie, så eg fekk ikkje prøve det på mitt eige anlegg. Men sjølv på dette rimelig enkle anlegget var forskjellen markant! Eg kjem vertfall til å skrinlegge dette prosjektet. Fiffar istaden opp Nordost'ane og eksprimenterar litt med billige kablar.

Men er det nokon som vil tippe på tilstrekkeleg tversnitt? Ein må vel gjerne dele opp i grupper avhengig av effektkrav på høgtalar.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har så langt vært skeptisk til alt kabelstyr. (og jeg kommer ALDRi til bruke 10000 på en kabel)
    Men fikk meg en liten oppvekker etter et lite ekspriment idag. Har frem til nå hatt billig biltemakabel med litt dyrere bananplugger. Ikke noe å skryte av, men har da for all del gjort jobben sin.
    Kjøpte litt mer høytalerkabel igår, fortsatt relativt billig sak, men hvertfall sølvbelagt ofc kobber. (de gamle var kun ofc kobber.) Selvfølgelig har jeg hele tiden hatt godt tverrsnitt på kablene og brukt 6 kvadrat.

Isteden for å bytte ut de gamle kablene valgte jeg å bruke "Bi wire" prinsippet. Da forsterkeren har to utganger ble de nye kablene koblet opp mot de andre utgangene. (dette gir ikke mer effekt til høytalerne, kun mer ledningstversnitt å overføre effekten på.)
    Høytalerkablene er nå 2 stk 6mm2 kabler. Begge koblet opp med samme stype gullbelagt bananplugg.

Uansett var utfallet av dette eksprimentet noe overraskende for min del, da jeg aldri har hatt tiltro til dyre kabler.
    Koblet opp den nye sølvbelagte kablen til diskant\mellomtone og lot kobberkablen være tilkoblet bassen, da jeg vet at det er mindre motstand i sølv enn kobber, og også har lest at sølv skulle gi bedre detaljer.
    Merkelig nok stemte dette. Ble selv meget overrasket over at mellomtone og diskant ble tydeligere og mer detaljert. Det var tydelig hørbar forskjell.
    Men om dette skyldes at jeg økte ledingstversnitt fra 6mm2 til nå 12mm2 eller om det også skyldes at jeg bruker sølvbelagte kabler nå, det aner jeg ikke.

Blir vel litt mer eksperimentering utover dagen, vil prøve å bytte på sølvbelagt og kobberkabel, for å se om det blir forskjell i bass og mellomtone\diskant hvis jeg kjører kobberkabel på diskant\mellomtone og sølv på bass.

Må legge til at jeg ikke har merket forskjell når jeg har byttet ut en signalkabel til 200kr med en til 1000kr.
    Så oppgraderingen av høytalerkabel er nok ikke innblit eller placebo effekt. Lyden ble faktisk bedre.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabeldebatten tar nok aldri slutt. Men til skeptikere, ta en Nordost kabel, og test opp mot f.eks Infinite resolution Basic Copper, hører dere ikke forskjell mellom de, da kan dere glemme at dere hører forskjeller på kabler. Begge merkene er veldig bra, men de har sine sterkesider på vidt forskjellige steder, Basic Copper er mer "pub kabel" mens Nordosten hører til i de fine selskapene (tee-parties).

Men til skeptikere dere må jo tro hva dere vil, og hører dere ikke forskjell, så skal jeg unne dere det, fordi visse kabler kan man nesten miste nattesøvnen av(det er liksom ikke videre smart å bruke en halv måneds lønning på en kabel.. men...).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart jeg hører forskjell på en feil og en rett dimensjonert kabel. Har aldri påstått noe annet. Ønsker imidlertid både rett dimensjonert og rimelig kabel i mitt oppsett da jeg ikke tror en rett dimensjonert og dyrere kabel vil gjøre meg noe mer fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å bytte om sølv og kobber kabel på bass og mellomtone\diskant. Det gjorde ikke mye forskjell.
    Forskjellen var så vidt hørbart bedre (mer åpen, klar og tydelig lyd) når sølvbelagt leder var tilkoblet diskant\mellomtone, i forhold til når kobber kabelen var koblet til samme. Den forskjellen kan til og med ha vært innbilt.

Som tidligere nevnt idag var det dog stor forskjell mellom 1 stk 2x6mm kabel og 2 stk av denne størrelsen. Så at det faktisk var stor forskjell mellom 6 kvadrat og 12 kvadrat på 3m lengde er det ikke tvil om.
    Det var derimot ikke mye forskjell mellom sølvbelagt kabel og vanlig ofc kobber kabel.

Med andre ord er det sikert fult mulig å lage en super høytalerkabel som danker ut det meste, bare man har tykk nok ledning i den.

Utfra dette ville jeg heller kjøpt en feit hageslange kabel fremfor en syltynn Nordost sak.
    Men skulle jeg først brukt 10k på noe sånt, tror jeg at det hadde lønt seg MYE mer å kjøpe ny cd-spiller eller platespiller til den prisen!!!

Side 12 av 15 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •