Forskjell i kvalitet på HDMI-kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell i kvalitet på HDMI-kabler

Hva mener folket:

Er det stor forskjell på kvaliteten på HDMI-kabler og -switcher? Er det bare å gå på Clas Ohlson, eller får man noe tilbake for å bruke spesialkabler eller en switch som koster 4-5 ganger Clas Ohlson-prisen? :?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er diskutert side opp og side ned i andre tråder - det er bare å søke.

Utfallet pleier å bli at så lenge du får bilde så har det lite å si.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frem med chips og cola - kjør debatt

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er forskjell på HDMI kabler, sees skjelden på en meters strekk, men når man kommer opp i kabellengder på 10 - 15 meter så har jeg opplevd kabler som ikke synker på 1080i/p eller kabler som gir kornete og støyete bilde - det til tross for argumentet at det bare er 0 og 1 tall og at derfor enten virker eller ikke.
    Men når det kommer til billedkvalitet på to kabler som begge har blitt 1.3b godkjent så har jeg ikke sett noen forskjell.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalstyrke og skjerming er stikkordene. Du vil se det om kabelen ikke er bra nok. Som wotg sier er det på de lengre strekkene forskjellene eventuellt oppstår. Jeg er selv tilhenger av Clas Ohlson og Biltema, men har 12 meter Supra HDMI mellom receiver og projektor. Mellom DVD-spiller og receiver har jeg en 1 meter Clas Ohlson.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mellom DVD-spiller og receiver har jeg en 1 meter Clas Ohlson.
    Det er dette stikkordet som ofte har gått tapt i opphetede debatter tidligere.

Dersom du har lange kabelstrekk og samtidig overfører mye båndbredde, så stilles større krav til kabelen enn dersom du har 1 meter kabel og overfører maksimalt 1080@50i@24bpp/1080@24p@24bpp (som nok mange av oss gjør). Ideelt sett så skal merkingen "Category 1" og "Category 2" være tilstrekkelig til å avgjøre hvilken kabelkvalitet du trenger til ditt bruk, uten at du trenger å tenke på fysikken bak.

Selv i digitale systemer som kjøres innenfor "spec" så vil man for praktiske systemer ha en gitt bitfeilrate. F.eks at en pixel får feil verdi hver 24. time, hver 24. uke eller hvert 24. år. Spørsmålet er hvor kritisk akkurat det er.

High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    HDMI 1.3 has defined two categories of cables: Category 1 certified cables which have been tested at 74.5 Mhz (1080i/720p) and Category 2 certified cables which has been tested at 340 MHz (1600p) to reduce the confusion about which cables support which video formats.[39] Category 1 and 2 cables can either meet the required paramater specifications for inter-pair skew, fair-end crosstalk, attenuation, and differential impedance or they can meet the required non-equalized/equalized eye diagram requirements.[39] A cheaply made cable of about 5 meters (~16 ft) can be manufactured to Category 1 specifications using 28 AWG conductors.[38] With better quality construction and materials (24 AWG conductors) an HDMI cable can reach lengths of 12 to 15 meters (~39 to 49 ft).[38] The HDMI website has stated that many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as a Category 2 cable but cautions that only Category 2 tested cables are guaranteed to work.[40] Long cable lengths can cause instability of HDCP and blinking on the screen due to the weakened DDC signal which HDCP requires
    -k

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg har forstått det viser mottageren bilde så lenge TMDS/EDID linken (der HDCP and such overføres) er stabil. Det kreves litt mindre båndbredde på denne linken, så i de tilfeller der man opplever pixel-fallouts så er den kodede/krypterte linken mellom sender og mottaker fortsatt iorden, mens båndbredden på RGB-kanalene kanskje er akkurat på grensen av hva kabelen tåler og dermed av og til har så mye feil at "error-correction" ikke klarer å bygge signalet opp igjen.

Dermed får man bildeartifakter som ikke stemmer med det kilden sender.

Jeg holder også en knapp på Clas Ohlson til 1-2m strekket, men litt bedre kabel på lengre strekk, og veldig god kabel når man nærmer seg maxgrensen av hva HDMI tåler. Legg forøvrig merke til at jeg sa "GOD kabel", og ikke dyr kabel, for det er ikke alltid en sammenheng.

Selv har jeg tv-tuner og htpc rett under plasmaskjermen, så det kunne ikke falle meg inn å bruke noe annet enn Clas Ohlson (eller tilsvarende). High-end kabler på 1m får jeg en bestemt følelse av ran av når jeg ser prisen.

DrE

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lar de andre ta seg av HDMI kabel, og svarer på ditt andre spørsmål.

HDMI switcher er det forskjeller på, men de blir ferre og ferre.

Mange har hatt problemer med å kjøre 1080p/24Hz igjennom, andre har hatt mangel på lyd osv.

De nyeste utgavene støtter alt. Samt at det er en forskjell på hvordan man switcher mellom inngang, om den gjør det automatisk selv, eller om man må trykke knapp eller ha fjernkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt! Ang. kabel, så sier folk det jeg trodde, at på korte avstander er clas ohlson ok, men for lengre avstander trenger man ok kabel.

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg lar de andre ta seg av HDMI kabel, og svarer på ditt andre spørsmål.

HDMI switcher er det forskjeller på, men de blir ferre og ferre. [...]
    For å gjøre det enkelt, er denne saken fra Clas Ohlson et godt valg?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Clas Ohlson Switch

Kjøpte denne. Fungerte fint med DVD-spilleren og Mac-minien min, men med PS3-en var signalet svært dårlig. Vi snakker her om snø og hopping i bildet. Dette gjalt på alle inngangene. Rett i TV fungerer bildet uten problemer. Leverte den inn dagen etter den var kjøpt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nettopp HDMI kabel hos Clas Ohlson.

1 mtr. fra Spiller til receiver og 10 mtr. fra Receiver til Projektor.

Har ingen feil og melde om selv. Fungerte smertefritt :-)

Må legge til att 10 mtr'n fra Clas var VELDIG mye tykkere enn den på 1 mtr.

Mvh
    Tommy

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •