"i" eller "p" signaler fra dekoder og dvd spiller ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"i" eller "p" signaler fra dekoder og dvd spiller ?

Altså;'

Jeg får snart en vanlig digital dekoder fra CD. Og ut fra det jeg forstår så kan jeg omtrent bare koble denne til tv'en ved hjelp av scart-kabel. Mitt nye tv er full HD så det blir nok en del oppskalering som må utføres. Men skal jeg sette dekoderen til å sende ut 575i signaler ? Kontra "p" signaler? Dvs å la tv'en min ta seg av oppskaleringen til 1080i?

Det samme gjelder dvd spilleren min. skal jeg la den sende i eller p signaler? Og blir det best med komponent eller scart fra dvd spiller til mitt full-HD tv?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får snart en vanlig digital dekoder fra CD. Og ut fra det jeg forstår så kan jeg omtrent bare koble denne til tv'en ved hjelp av scart-kabel. Mitt nye tv er full HD så det blir nok en del oppskalering som må utføres. Men skal jeg sette dekoderen til å sende ut 575i signaler ? Kontra "p" signaler? Dvs å la tv'en min ta seg av oppskaleringen til 1080i?
    Fra dekoderen kan du helt sikkert ikke sette "p" dersom du benytter scart. Dette er en gammel standard, og du må nok holde deg til interlaced video. Scart støtter heller ikke høyere oppløsning enn 576 (PAL).
    Dersom du har mulighet til å benytte komponentvideo er dette langt å foretrekke, men kun dersom man benytter progressive signaler.
    Har du en HD dekoder må/bør du sette dekoderen til 1080i/p, men dette er liten vits dersom det er en SD dekoder. Sansynligheten er da stor for at TV'n din gjør en like god oppskaleringsjobb.

Det samme gjelder dvd spilleren min. skal jeg la den sende i eller p signaler? Og blir det best med komponent eller scart fra dvd spiller til mitt full-HD tv?
    Mange DVD-spillere gjør god oppskalering, så i derfor bør du rett og slett se selv hva som ser best ut, og velge deretter.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar

Da blir det 576i fra dekoder til TV

Kom akkurat på en ting! Lyd går ikke via komponentkabel. Og siden jeg ikek orker å sette opp det dårlige surround anlegget mitt, som garantert er dårligere enn lyden fra min nye flatskjerm, så blir det scart her også. Men skal sjekke...om komponent er utrolig mye bedre...noe det egentlig ikke kan være men men....så må jeg vurdere nye tiltak

Active cognito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    takk for svar

Da blir det 576i fra dekoder til TV

Kom akkurat på en ting! Lyd går ikke via komponentkabel. Og siden jeg ikek orker å sette opp det dårlige surround anlegget mitt, som garantert er dårligere enn lyden fra min nye flatskjerm, så blir det scart her også. Men skal sjekke...om komponent er utrolig mye bedre...noe det egentlig ikke kan være men men....så må jeg vurdere nye tiltak
    Du har nok mest sansynlig en rød og hvit phono like ved komponenten din på tven som du kan bruke til lyd. Det blir like bra lyd som ved scart. Angående bilde så er komponent mye bedre, det kan faktisk levere HD signaler om du har riktig kilde. Så jeg hadde droppa scart om jeg var deg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda men dvd-spilleren min leverer ikke HD men jeg skal teste og se om jeg ser forskjell på dvd-bilde-kvalitet via scart eller via komponent på min Full HD LCD 42" TV.

Men om jeg forstår det hele korrekt. Så lenge jeg anntar at video-konverteren er best i tv mitt så bør jeg sende interlaced signaler til TV'en? ikke sant? dvs i alle mine tilfeller (både fra dekoder og dvd spiller) 576i signaler.

Men selv om video-konverter er bedre i min dvd-spiller så vil den bare sende 576p signaler på sitt beste, og da blir det uansett behandlet og konvertert opp til 1080 oppløsning på tv mitt. Dvs at et 576p signal fra dvd spilelr blir behandlet 2 ganger i stedet for 1 gang ved bruk av 576i signal. Og 2 ganger behandling vil jo svekke kvaliteten på bilde noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Men selv om video-konverter er bedre i min dvd-spiller så vil den bare sende 576p signaler på sitt beste, og da blir det uansett behandlet og konvertert opp til 1080 oppløsning på tv mitt. Dvs at et 576p signal fra dvd spilelr blir behandlet 2 ganger i stedet for 1 gang ved bruk av 576i signal. Og 2 ganger behandling vil jo svekke kvaliteten på bilde noe?
    Jeg tror at temaet er for komplisert, antall ukjente er for mange, og de reelle forskjellene (ofte) er for små til at slike forenklede magefølelse-baserte regler har noen gyldighet.

Så lenge det er et valg mellom to alternativer, og begge er et knappetrykk unna så tror jeg at det er mye bedre å teste det selv og se hva som skjer i praksis, og hvilken relevans det har for deg. Sliter du med å se forskjell, så er valget antagelig ikke så viktig, og hva teorien eller teoretikerne har å si har begrenset interessen.

Å vise 720x576 pixler interlaced på en skjerm med 1920x1080 eller 1366x768 progressive pixler på "best" mulig måte er et interessant problem, og det kan være mange mulige måter å gjøre det på. Men sett i fugleperspektiv er det uansett snakk om en filtrering eller interpolering som genererer et større antall pixler ut enn det som kom inn. Det er ikke utenkelig at DVD-spilleren har bedre forutsetning enn en ekstern skalerer til å gjøre de-interlacing (576i->576p), siden den har kjennskap til den enkodede videostrømmen, og at tv-en har en generelt bedre skalerer for progressive signaler slik at det lønner seg å gjøre prosessen i to trinn. Det motsatte er heller ikke utenkelig :-)

-k

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for svar Joa...skal teste ut, men jeg liker ofte å ha litt teori i bakhodet før jeg tester hehe...sånn at jeg ikke tester helt i blinde Men ble jo opplyst litt her

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan opplyse om at det er bedre kvalitet ved å bruke 576p signaler ut fra dvd spiller via component til 42" LCD. Kontra 576 via scart.

Så om man kan sende "p" signaler så burde man det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •