Mer å bruke penger på for kabel-nissene;) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AKN:
    Jeg heter Robert, og er en kabelnisse .

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomste er at det alltid er kabel skeptikerene som aldri gir seg. Skal absolutt alltid slakte all form for mening om forbedring i lyd ved forskjellige kabler.

At noen ikke hører/ser forskjeller er helt ok for meg.

Men kabelnisse er uakseptabelt

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen

Men kabelnisse er uakseptabelt
    Er det noe poeng i å være så hårsår da?

Folk har nok blitt kallt verre ting enn kabelnisse her inne..:roll:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Ja, jeg vet det. Og motsatt også, blant aent døve duster. Jeg syns bare det er dumt å starte en tråd for å henge oss ut. Ikke at jeg sier at den kabelen er et godt kjøp men.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det mest morsomme med den annonsen på hifiklubben er at han som har skrevet den. HERREGUD han må ha hatt en SKIKKELIG stor ordbok foran seg for å skrive SÅ mye tull!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler ikke om å være hårsår. Å starte en tråd på et av-forum med å skrive at de som ikke handler de billigste kablene som er å få tak i er noen tullinger er litt drøyt, og trådstarter må regne med en reaksjon. Ganske nedlatende å skrive at han ikke ønsker å mobbe alle de nissene som ikke forstår hans universielle sannhet.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere kabelnisser kan jo starte en tråd der dere henger ut oss "tonedøve"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeeeeezzz. Det er så utrolig mange hårsåre og blodseriøse folk her at jeg må flire noen ganger. Har dere ikke et snev av selvironi folkens? Og er dere ute av stand til å se at trådstarter'n har en munter undertone på innlegget sitt og egentlig bare vil dele en artig artikkel med de som ikke har lest det. Tror ikke han prøvde å henge ut noen her folkens. Greit å ta hobby'n seriøst men...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Ja, slike tråder er jo riktig bra for stemningen på et forum.

Frode

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger vel hverken være tonedøv eller kabel nisse for å av og til oppdage at digitale kabler ikke er gode nok til at de fungerer slik de skulle.

Av og til holder det at man kan bruke øynene og se......

Synes ellers at denne er litt interessant når det gjelder HDMI kabling.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misser poenget her. Det handler vel ikke om hverken å være tonedøv eller kabelnisse, men å godta at alle har forskjellige meninger. Ingen behøver å henges ut, og saklige diskusjoner rundt dette er bare gøy.
    Selv er jeg absolutt kabelskeptiker, og vet at det i stor grad er placebo som har fått meg til å oppgradere disse innimellom. Likevel stiger eiergleden i anlegget som helhet, så dette er den riktige veien for meg. At andre velger andre løsninger er jo det som gir oss et mangfold i hifiverdenen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Du misser poenget her. Det handler vel ikke om hverken å være tonedøv eller kabelnisse, men å godta at alle har forskjellige meninger. Ingen behøver å henges ut, og saklige diskusjoner rundt dette er bare gøy
    Jeg så absolutt enig. Når noen starter med å kalle noen kabelnisse, har man lagt lista. Når noen snakker om tonedøve, har man lagt lista. Hvorfor kan man ikke diskutere slike ting saklig - i stede for å slenge ut slike kallenavn man vet er provoserende? Er ganske sikker på at vi alle mann alle har det mer hyggelig her inne uten å starte tråder/hisse opp i allerede startede tråder med gi andre "navn/merkelapper" bare for å hete opp diskusjonen.

Jeg har sett alt for mange som sier " det var bare for å få i gang en sikkelig diskusjon. he he". Personlig synes jeg det ikke er noe å le av - oftest foregår det i respektløs tone.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en veldig intresant artikkel. Han skriver bl. annet følgende:

" We're often asked why that's so bad. After all, CAT 5 cable can run high-speed data from point to point very reliably--why can't one count on twisted-pair cable to do a good job with digital video signals as well? And what makes coax so great for that type of application?
    First, it's important to understand that a lot of other protocols which run over twisted-pair wire are two-way communications with error correction. A packet that doesn't arrive on a computer network connection can be re-sent; an HDMI or DVI signal is a real-time, one-way stream of pixels that doesn't stop, doesn't error-check, and doesn't repair its mistakes--it just runs and runs, regardless of what's happening at the other end of the signal chain.
    Second, HDMI runs fast--at 1080p, the rate is around 150 Megapixels/second. CAT5, by contrast, is rated at 100 megabits per second--and that's bits, not pixels."

En av grunnene til at datakabling fungerer greit er bl. annet at man på en Kat5 kabel stort sett har kjørt 10 elller 100Mbps Ethernet. Det er ikke som han skriver riktig at en kat5 kabel er rated til 100Mbps, en forbindele basert på en Kat5 kabel kan gi en såkalt klasse-D link med 100Mhz frekvens overføring. 100Mbps Ethernet benytter MLT-3 kompresjon og overføringsfrekvensen er ca 33Mhz. Altså bare en tredjedel av hva en Klasse D link kan klare. Man har altså ganske romslige toleranser på en 100Mbps dataforbindelse på kat5. Som det fremgår av artikklen benytter også HDMI betydelig kompresjon.

Ellers så er det selvfølgelig som han sier en av de største forskjellene at man på en Ehernet forbindelse kan sende pakkene på nytt hvis man mister en. Slike retransmisjoner er det ikke lett å oppdage hvis man ikke benytter riktig verktøy.

Når man nå etterhvert starter å benytte mer og mer Gigabit Ethernet kan det nok hende at noen og hver vil oppdage at det ikke går så greit på et kat5e spredenett som man hadde håpet. Kat5e har noe strengere krav til en del parameter enn kat5 for å sikre at Gigabit Ethernet støttes.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Noen tror fremdeles at man ser forskjell på en dyr og en billig HDMI kabel.....
    Noen tror det ja.... De får rekke opp hånda alle nisser som ser forskjell :

Noen nisser tror faktisk også at de kan måle forskjell på HDMI-kabler....:

Monoprice 35ft HDMI cable @ 1080P - FAIL

Monster 10m HDMI cable @ 1080P - PASS

Det er en myte at det ikke er forskjell på HDMI-kabler. På korte lengder, og med dagens oppløsninger er det nok lite forskjeller å spore, men det er lite trøst for de som trekker lengre HDMI-kabler skjult til sin nye HD-prosjektor.

Det til side - den Denon kabelen var morsom.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen ble fornermet ved at jeg nevnte ordet "tonedøve" så beklager jeg det på det sterkeste, dette var ment som en flåsete fremstilling av meg selv.

Jeg er enig i det dere sier om at vi bør holde en hyggelig tone her på forumet, men samtidig så må det også være lov å utrykke sine meninger uten å bli hudflettet.

Jeg klarte ikke å lese noe direkte negativt av inlegget til trådstarter, men så følte jeg meg heller ikke truffet da jeg er skeptiker selv.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du med denne kommentaren kan bevise at en hdmi kabel til 49,- fra biltema gjør en likeverdig jobb som en hvilken som helst annen kabel på markedet uavhengig av pris

Hva tenker alle "nisser" med som ikke handler all sin hifi på biltema
    Det synes jeg var et usedvanlig billig poeng. Vi vet at det er forskjell på HDMI-kabler, og vi vet hvorfor. Vi vet også at en kabel for overføring av TCP/IP som holder seg innenfor rammene ikke vil gi kvalitative forskjeller på hva som kommer ut i andre enden.

At en person gjør en feil og sammenlikner den med en HDMI-kabel kan ikke taes til inntekt for at alle som påpeker at man ikke kan kvalitetsforringe TCP/IP så lenge man klarer minstekravene tar feil.

Det store spørsmålet er jo om denne I-link følger IP-protokoll eller tilsvarende overføringsprinsipp.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om resten av verdens befolkning skulle mene noe annet spiller jo ingen rolle, for du har jo allerede stadfestet at de er noen tullinger. Eller "Kabelnisser" som du skriver...........
    Synes det er helt greit å være "Kabelnisse" jeg, da jeg bestemt mener at kabler betyr noe for lyden, selv om de ikke behover å koste skjorta da man kan like godt kan lage de selv (bort sett fra HDMI da...). Nissen har jeg alltid forbunnet med noe hyggelig. Finnes nok av betegnelser som jeg ikke synes så mye om, som tulling :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    AKN:
    Jeg heter Robert, og er en kabelnisse .
    Hei Robert!

Jeg heter Andreas og er også kabelnisse

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hei Robert!

Jeg heter Andreas og er også kabelnisse
    Hei Robert og Andreas, jeg heter Kim og jeg er nok en kabelnisse jeg også...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får slenge meg på jeg også Kabelnisse det er jeg