Bytte ut "skinner" på høyttalerterminaler til kabel!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Bytte ut "skinner" på høyttalerterminaler til kabel!

Etter å ha surfet litt rundt på forumet her og kikket på diverse hifi-anlegg så la jeg merke til en ting, en del av dere har byttet ut "metall? skinnene" som følger med på en vanlig bi-wiringsterminal til et sett med høyttalerkabler, da helst terminerte.

Nysgjerrig som jeg er så måtte jo selvfølgelig dette testes, etter å ha laget meg et par med EKKJ kabler fra forsterker til høyttaler så kappet jeg av et par lengder til å ha mellom bi-wiringsterminalene. Jeg hørte forskjell! Jeg er ikke av den mest "finthørende" sorten, men det virker som om bassen har strammet seg opp og blitt mer "korrekt"? Mellomtone/diskantområde hørte jeg lite forskjell i, men det har kanskje noe med at jeg kobler høyttaler kablene inn i terminalene til mellomtone/diskant.

Nå skal det sies at jeg er rimelig ny i kabelverden og tidligere ikke har tenkt så mye på hva som går fra forsterker til høyttaler (ihvertfall ikke mellom kontaktene på terminalen), men når det er så lett som å kjøpe seg en installasjonskabel så skader det ikke å eksperimentere litt

Etter litt tenking så skjønner jeg jo at det ikke er uten grunn at det blir produsert ferdigterminerte kabler til nettopp dette, men sitter nå å lurer på om det ikke er min hittil "overbegeistrede" hjerne for nye tweaks som spiller meg et puss, derfor kunne det gjort seg med en forklaring på dette!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har byttet ut kobberplatene på mine Revel til jumperkabler fra viablue.
    det ser jo litt fetere ut, men jeg klarte desverre ikke å høre noen lydmessige forskjeller. Høy feelgoodfaktor da

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFidelity
    Etter å ha surfet litt rundt på forumet her og kikket på diverse hifi-anlegg så la jeg merke til en ting, en del av dere har byttet ut "metall? skinnene" som følger med på en vanlig bi-wiringsterminal til et sett med høyttalerkabler, da helst terminerte.

Nysgjerrig som jeg er så måtte jo selvfølgelig dette testes, etter å ha laget meg et par med EKKJ kabler fra forsterker til høyttaler så kappet jeg av et par lengder til å ha mellom bi-wiringsterminalene. Jeg hørte forskjell! Jeg er ikke av den mest "finthørende" sorten, men det virker som om bassen har strammet seg opp og blitt mer "korrekt"? Mellomtone/diskantområde hørte jeg lite forskjell i, men det har kanskje noe med at jeg kobler høyttaler kablene inn i terminalene til mellomtone/diskant.

Nå skal det sies at jeg er rimelig ny i kabelverden og tidligere ikke har tenkt så mye på hva som går fra forsterker til høyttaler (ihvertfall ikke mellom kontaktene på terminalen), men når det er så lett som å kjøpe seg en installasjonskabel så skader det ikke å eksperimentere litt

Etter litt tenking så skjønner jeg jo at det ikke er uten grunn at det blir produsert ferdigterminerte kabler til nettopp dette, men sitter nå å lurer på om det ikke er min hittil "overbegeistrede" hjerne for nye tweaks som spiller meg et puss, derfor kunne det gjort seg med en forklaring på dette!
    Hmm - dette har jeg ingen tro på men etter å ha gått fra å være kabel-skeptiker til kabel-frelst etter også ha laget mine høytalerkabler basert på EKK kabel blir jeg vel nødt til å prøve dette og. Har forsatt noe kabel og strøperester igjen. Skal jeg være ærlig blir det nok gjort allerede til helga :-D .

Synes det er helt SUPERT at du er fornøyd og samtidig har laget dette for en relativt rimelig penge !! Men pass deg - nå kommer skeptikerne løpende snart. Samtidig er det de som bruker 2-3 tusen på disse jumperene på 15 cm med banan i hver ende og er veldig fornøyd...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hmm - dette har jeg ingen tro på men etter å ha gått fra å være kabel-skeptiker til kabel-frelst etter også ha laget mine høytalerkabler basert på EKK kabel blir jeg vel nødt til å prøve dette og. Har forsatt noe kabel og strøperester igjen. Skal jeg være ærlig blir det nok gjort allerede til helga :-D .

Synes det er helt SUPERT at du er fornøyd og samtidig har laget dette for en relativt rimelig penge !! Men pass deg - nå kommer skeptikerne løpende snart. Samtidig er det de som bruker 2-3 tusen på disse jumperene på 15 cm med banan i hver ende og er veldig fornøyd...
    Løpe løpe, pust, pes.... Ja ja da fikk jeg litt trim i dag også.....

Ser ikke noe i veien for å modde med å bytte ut skinnene til fordel for noen greie kabler som samtidig er fint terminert. Det er de faktiske lydmessige effektene av dette jeg er skeprisk til, og ikke det at man som eier av anlegget, med slike modifikkasjoner kan sette et personlig preg på utstyret som i sin tur kan gi en god følelse for denne hobbyen.

Stå på HFidelity, bruk ørene og resten av sanseapparatet og viktigst av alt, nyt musikken. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he.. ja litt rart hvis en lager dyre høyttalere - så viser det seg at lyden blir dårligere p.g.a skinnene\bro\jumper.. De som gjør det gjør det av estetiske grunner tror jeg. En kan jo bruke kabelstump av det en bruker til høyttaler (hvis du har litt ekstra) Da ser det pent ut, men som sagt over så tviler jeg også sterkt på at en får wow eller "der satt'n" opplevelse av det.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde selv dette en gang, og jeg hørte ikke en døyt forskjell. Endte opp med at jeg satte på skinnene igjen.

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, ser det har blitt liv i tråden min:-D

Har testet litt i det siste, og byttet litt om på ting. Endte med at jeg tilslutt festet høyttalerkablene på den terminalen som går til bassene, jeg kan ikke si jeg hørte noe stor forskjell ved bytte men nå kan jeg ihvertfall være sikker på at bassene mine får så mye strøm som forsterkeren klarer å levere!

Men, det ser fortsatt fetere ut og jeg lurer på om ikke dette byttet gav meg en "smoothere" og avrundet mellomtone/diskant, samt gav en litt mørkere klang

Når sant skal sies så har jeg faktisk hatt en del folk innom bare for å høre på forskjellen, kan desverre ikke si at noen av de som var innom gjorde det, MEN alle var enig at det så fetere ut 8-)

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Samtidig er det de som bruker 2-3 tusen på disse jumperene på 15 cm med banan i hver ende og er veldig fornøyd...
    Det kommer nok ikke til å skje med det første Men måtte teste med kabel, har det liksom for meg at en god kabel leder bedre enn en metall plate selv om det er snakk om korte strekninger.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jeg lurer på om ikke dette byttet gav meg en "smoothere" og avrundet mellomtone/diskant, samt gav en litt mørkere klang....
    Jeg kan ikke fatte å begripe at det kan gå ann.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All Heil Placebo!
    Ser det pent og pyntelig ut, låter det som regel pent og pyntelig.

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg kan ikke fatte å begripe at det kan gå ann.
    Det var faktisk en småskjult spøk, irriterte det deg litt?

Edit: Har etterhvert innsett at det å bytte jumpers har litt mindre å si enn å bytte selve høyttalerkabelene, og kanskje signalkabler. Tror også litt på det PiXeL sier, spesielt om man har gjort det selv

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk en småskjult spøk, irriterte det deg litt?

Edit: Har etterhvert innsett at det å bytte jumpers har litt mindre å si enn å bytte selve høyttalerkabelene, og kanskje signalkabler. Tror også litt på det PiXeL sier, spesielt om man har gjort det selv

Jeg lar meg ikke irritere av slikt - jeg har hatt en helt lik tråd som deg på førsten når jeg ble bitt av avf-sykdommen..

Jeg tror at hvis en har betalt mye for slike stumper - ja da MÅ det høres godt.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback