Kabeltest!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64

Tråd: Kabeltest!

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabeltest!

Tok en liten uhøytydelig kabeltest for å se hvor gale det måtte bli før det ble noe utslag..

Avspilling og opptak av signal foregikk via Swissonic DA24 og AD24 MKII convertere. De er ikke akkurat verdens beste, langt i fra noe audio precision testrig, men helt normalt bra på linje med midt-fi utstyr som studio og folk flest har. Bruker bare dette til å ta opp meg selv, har mye bedre DAC til lytting, men har ikke kommet så langt som å skaffe en like god ADC til opptak. Er i alle fall på linje med vanlig utstyr som folk flest har i hifi riggen sinn(litt over 100dB dynamisk område). Tanken er at om det skal være mulig for folk flest å høre forskjell på kabler må det også være mulig å måle forskjell under slike forhold som folk flest har. Analysen foregikk med hjelp av rightmark audio analyzer (bra gratis program!).

Kjørte to tester av hver kabel og plugget inn og ut for hver gang, for å være sikker på at det ikke var dårlig kontakt eller annet som ville herpe med målingene. Hvert par målinger ble sjekket mot hverandre for å se at det var konsistente målinger. Gjorde 1 måling med 10m balansert kobling direkte mellom ut- og inngang, alle andre målinger ble gjort via et koblingspanel(jackfelt/patchbay) for å slippe å lodde masse RCA til XLR kontakter. Kablene mellom koblingspanelet og opptaks/avspillingsutstyret er 1 meter lange Gotham GAC2 balanserte kabler med XLR og jack plugger i respektive ende. For å være sikker på at disse kablene ikke gjorde noe skade tok jeg altså også en referansemåling der kablene gikk utenom koblingspanelet. Selve koblingspanelet ble plassert rett oppå en haug med transformatorer og strømkoblinger, bare for å være sikker på at det var rikelig med mulighet for elektromagnetisk påvirkning.

Første kablene var altså 10 meter balansert med XLR kontakter. Kabelen heter Reference RMC 12 og er en fin mikrofonkabel som også egner seg bra til linjesignal. Denne ble koblet utenom koblingspanelet. Brukte 10 meter kabel fordi jeg vet at kabelen uansett er bedre enn ustyret som testes, så da spiller det ingen rolle om det er 1 eller 10 meter.

Neste kabel var samme fabrikat, med 2 meter lange stykker med balanserte jack kontakter i endene. Denne ble koblet gjennom koblingspanelet - inkludert de ekstra skjøtene. Begge disse balanserte kablene målte så og si likt, en 1dB mer overhøring(crosstalk) gjennom koblingspanelet, så det tar jeg som en bekreftelse på at testriggen med koblingspanel og alt sammen ikke herper noe særlig med resultatet.

Tredje kabelen var en 4 meter RCA-RCA, koblet via overgangsplugger fra RCA<>jack. Billigste dritttypen kabel fra clas ohlson eller lignende. Legg merke til at crosstalk (overhøring mellom kanalene) stiger dramatisk. Dette tolker jeg som et produkt av å bruke ubalansert kabling, noe jeg bekreftet med å få så og si identiske målinger med 30cm lang vanlig ubalansert jack kabel. 4 meter RCA er uansett mer enn det som er anbefalt for ubalansert overføring, så om det var noe krise med kabelen burde det ha slått ut. Det gjorde det ikke.

Så prøvde jeg meg frem med noen enda dårligere kabler, skjøtet sammen noen greier med de spinkleste drittkablene jeg fant, men fikk ikke dårligere resultat! Måtte ty til et skittent triks før det ble noen forskjell.
    Fjerde kabelen er helt feil på alle måter - og det var eneste måten jeg kunne få noe dårligere resultat.. Kappet to forskjellige minijack->RCA kabler og brukte RCA stumpene som basis for å tvinne på et par meter med billigste dritt høytalerkabelen som finnes. Null komma et eller annet diameter, og selvfølgelig, ingen elektromagnetisk skjerming. Som forventet ble det nå et problem med elektromagnetisk interferens, dette synes tydelig med 50Hz (og 150Hz) kulen på frekvensresponsen.

Krisekabelen var så teit at jeg måtte ta et bilde! :-D

Oppsummering:

Som det vises over måler alle kablene så og si identisk på støygulv og dynamisk område - som sier noe om egenstøyen i kabelen. Frekvensresponsen er dønn identisk for alle kablene. Derimot er crosstalk et problem på de ubalanserte. Dette er eneste forskjellen som eventuelt lar seg høre, som da gjør at stereofeltet blir en subtil dose mer diffust. Til sammenligning har vinyloppsett mye større problemer med overhøring og jeg har aldri hørt noen som har klaget på at det ikke er stereo nok på vinyl.

Alle grafene og tabellene kan sees her: Nordenstam Mastering - Kabeltest

Her er noen utdrag som zoomer inn på problemområdene:

Øverste bildet viser tydelig at de ubalanserte kablene suger til seg magnetfeltet fra strømnettet, med en stor kul på 50Hz.

Midterste bildet var eneste grafen som kunne oppvise tydelig forskjell mellom kablene, den viser intermodulasjonsvreng som er generelt dårligere på de ubalanserte. Legg merke til at 10 meters balansert kabelen koblet direkte har ørlittegranne bedre prestanda enn 2 meters balansert kabelen koblet via patchbay'en. Patchbayen og de ekstra kablene det medfører har altså en ørliten effekt. Men den er helt sykt liten..

Nederste bildet viser støygulvet og igjen er det 50Hz strømmen som dominerer på de dårlige kablene. Disse har også et par topper spredd rundtomkring i registeret som jeg også tolker som elektromagnetisk intereferens.

Observer at ikke alle grafene har samme fargen som "øverste farge" i lagene. Dvs at noen ganger er rosa øverst, andre blå. Så lenge det bare vises 1 linje betyr det at alle grafene er identisk. Da vil den "øverste fargen" se ut som om den er dårligst, selv om alle måler likt. Og selvfølgelig er dette bare en uhøytydelig test som helt sikkert kan kritiseres på alle mulige måter. Regner f.eks. med jeg ville klart å få bedre prestanda ut av de ubalanserte kablene om jeg hadde giddet å lodde noen passende spesialtilkoblinger slik at de hadde kommunisert bedre med det balanserte utstyret. (f.eks. jorde pin3 på XLR'en!)

Det viktigste med slike målinger er ikke absoluttverdiene dette gir, men forskjellen mellom kablene gitt under identiske måleforhold. Som det vises tydelig i oppsummeringen over måler de så og si likt alle sammen - og det bør ikke komme som noen overraskelse - de høres faktisk lik ut og..

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bekreftelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe nytt dette. Det er en grunn til at det kun finnes vanlige kobberkabler inne i forsterkere, høyttalere osv. Og som snickers sier at kablene utgjør mindre enn 1% av kostnadene på dyre høyttalere..

Og folk som tror at messias skal komme ved å bytte 1 meter strømkabel til komponentene når det går 1,5 eller 2,5 uskjermede kabler resten av veien. Er jo klar over å forbedre ledd og slikt (svakeste ledd osv.).

Det beste var en ung jypling på hificenteret i Stavanger som skulle prøve å overbevise meg om at ved å bytte ut strømkablene ble det godlyd. Han visste ikke hva han snakket om engang. Mente strømnettet var så dårlig at det ville gjøre underverker. Hehe.

For min egen del har jeg kun byttet kabler for utseende og fordi jeg har fått dem billig av folk som skal "oppgradere". Hehe. Har aldri hørt noen forskjell. Kjørt masse blindtester med kompiser også uten resultat som skal tilsi at dyrere kabler er verdt pengene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :roll:
    Som forventet:
    En masse tall, men ingenting om lyden...
    Har vært noen ganger i lydstudioer og sett, og at de bruker "slikt" er meg ingen overraskelse.
    ..heller ikke etter å ha sett ett bilde fra ett "seriøst" studio for noen få år siden (dessverre husker jeg ikke hvor) som fortsatt bruker NS10 fra Yamaha. En gang en god monitor, men utdatert på alle måter.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ..heller ikke etter å ha sett ett bilde fra ett "seriøst" studio for noen få år siden (dessverre husker jeg ikke hvor) som fortsatt bruker NS10 fra Yamaha. En gang en god monitor, men utdatert på alle måter.
    Et benchmark har jo ingen verdi. Valg av monitor er jo personlig og ingen bruker kun et sett på ett sted til å lytte på opptak. NS10 finner du ofte på samme sted som man benytter noe totalt ulikt i fjernfelt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, klart...
    Men, man bruker jo monitoren for å få frem detaljene i ett opptak, og ved å bruke en som er såpass dårlig som den så misser man mye av detaljene i ett opptak.
    Kan også være ett bevis på at ikke alle i platebransjen tar utstyret så himla seriøst. Og vil tro at i likhet med ett bra stereoanlegg så er det samme regel med opptaket. Dvs: "sjelden bedre enn sitt dårligste ledd".

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, klart...
    Men, man bruker jo monitoren for å få frem detaljene i ett opptak, og ved å bruke en som er såpass dårlig som den så misser man mye av detaljene i ett opptak.
    Kan også være ett bevis på at ikke alle i platebransjen tar utstyret så himla seriøst. Og vil tro at i likhet med ett bra stereoanlegg så er det samme regel med opptaket. Dvs: "sjelden bedre enn sitt dårligste ledd".

En hver som jobber i studio vet nok mer om hvordan instrumenter låter au naturel. Dessuten har de musikerene tilgjengelig bak båsen der monitorene står, musikerene blir rådført i prosessen og man gjør faktisk noe i mastringen. Ditt utgangspunkt for å bedømme monitorer antar jeg er et helt annet enn en som benytter de som arbeidsverktøy. Jeg unders litt på hva som er bra monitorer? Skal de spille godt i min og din stue når vi hører på ferdigmiksede spor?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nok en bekreftelse Er nok mange som blir sure nå for de ikke innrømmer å ha spist av det sure eplet... haha

Litt spøk bør dere tåle

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En masse tall, men ingenting om lyden...
    Skulle så gjerne hjulpet deg, men det er ikke noen lyd å rapportere!

Har lekt med lyd alt for mange ganger til å prøve engang. Vet så alt for godt at selv om jeg hører på to identiske lyder vil det være lett å ha en subjektiv opplevelse av å høre forskjell. Anbefaler deg å brenne en kopi av en CD for å få et eksempel. Om DAC'en din er god vil da både original og kopi av CD'en både være, og høres, lik ut. Men jeg kan love deg at det lett lar seg gjøre å høre forskjell! Ingen menneskelige sanseinntryk er identiske. Hvorfor ellers gidde å høre samme sangen om igjen? "Hver gang jeg hører låten hører jeg noe nytt! - en typisk kommentar som sier mye om hvordan vi hører musikk. Som et eksperiment kan du teste CD'ene på folk som kommer innom. Ene halvparten kan du fortelle at du fant en superduper remaster på internet, som er mer fyldig, strammere bass og ikke minst - varmere. (det magiske ordet) Andre halvparten kan du si det som det er, det er to identiske CD'er og bør derfor høre identisk ut - men den menneskelige hørsel er laget slik at vi hver eneste gang vi hører på noe vil ha en NY sanselig opplevelse. Første halvparten er nesten garantert å høre forskjell, mens andre halvparten vil ha en skeptisk bias og en del vil da si at det høres likt ut.

Testutstyret mitt er ikke godt nok til å måle selve kabelen. Det du ser på grafene er ikke kabelen, men utstyret som brukes til testen. Kunne selvfølgelig laget noen lydklipp, men på det værste blir det bare pittelitt induksjonsstøy som jeg klarte å stappe inn i kabelen med bevisst fravær av skjerm og elendig plassering! Det kan du gjøre selv med å hive en uskjermet kabel oppå noe strøm. Ikke så spennende. Bare en liten bassduring fra strømmen.

Koblingen er digital->analog->digital (DAC->kabel->ADC) med et stykke kabel mellom. DAC'en er samme greien som er på utgangen av en CD-spiller og ADC'en er den motsatte funksjon men mye samme kretsen. Som du nevner blir det ikke bedre enn det svakeste leddet og det er her definitivt utstyret som er svakest - ikke kabelen. Målet mitt var å klare å hoste opp en kabel som var dårlig nok til at det ville la seg høre. Det viste seg å være vanskelig!

Selv med litt ekstra støy på det dårligste er ikke kabelen i seg selv i stand til å endre lyden.

Frekvensresponsen for de fire kablene ser slik ut:

Den er ikke flat(pga utstyret), men den er identisk for alle kablene. Uansett hvor langt inn jeg zoomer er det ikke mulig å se noen forskjell. Kablene er altså frekvensmessig dønn identisk. Dvs. at det ikke KAN være mer eller mindre bass, diskant osv.

Støygulv og vreng for de fire kablene er nesten like uniformt:

Støy er tilfeldig(random) og hver enkelt måling vil i seg selv ha et litt anderledes støygulv, selv på samme kabel. Nivåene som du ser over er 5-10dB lavere enn standard støygulv i CD formatet. Hvor ofte er støy i CD'er plagsomt? (om det da ikke åpenbart er et gammelt opptak overført fra bånd e.l.).

Dette utstyret jeg bruker lager altså et støygulv, men det som lar seg høre er først og fremst at det blir vreng på lyden:

Alle toppene som stikker opp over over 1kHz (den lange streken) er vreng/overtoner/harmonier. Disse er identisk for alle kablene og er et produkt av utstyret, ikke kablene. Altså vil det fint la seg høre forskjell på om en lyd går gjennom utstyret eller ei, men det blir umulig å høre om det er brukt forskjellige kabler. Utstyret er til enhver tid dårligere enn kabelen. Og det er ikke fordi utsyret er for dårlig, men fordi kabler er for god!

En elektrisk leder er en leder. Det er ikke en motstand, en kondensator eller en spole/induktor). For å legge til støy på lyden trengs det motstand. For å endre lyden trengs det kombinasjoner av motstander, kondensatorer og i blant spoler. Strøm er heldigvis så komplekst at man finner en dose motstand, kapasistans og induktans i alle slags komponenter. Det er det som gjør elektronikk til en virkelig kunst. Men i en vanlig signalkabel er alle disse parameterne vanvittig mye lavere enn det som finnes i utstyret som kabelen kobles til. Da oppfører kabelen seg som en ideel leder, uten egenlyd. På samme måte som med banene på et kretskort:

eller kontaktene på en komponent:

Om det ikke er snakk om ekstremt små signaler eller ekstremt høye frekvenser er vanlige kabler, kobberbaner på resistorer og kontaktene/føttene på komponenter som ideele ledere å regne. Egenskapene de har med støy(motstand), kapasistans og induktans blir så små at effekten er som å pisse i havet.

Er mange som har brukt NS10 veldig mange ganger og kjenner lyden inn og ut. Et stort pluss. For folk på farten er det veldig greit å komme til kjente høytalere og NS10 er industristandard. I seg selv er de ikke så gale heller til formålet - en zoom inn i midttonene. Som nevnt er det alltids andre høytalere i studioet som er fulltone, NS10'ene er nærfelts. Designet er i seg selv ganske bra med lukket kasse som ikke gir mye bass, men det som er der er i alle fall noenlunde korrekt(uten ringing/falsk bass fra bassport). Med god forsterker blir de presis nok til å lage ørtifjørten tusen hits og holde koken i tiår etter tiår, som bevist i praksis. Har ikke noe forhold til dem selv, men all ære til NS10! De er kanskje mest berømt for å ha den egenskapen at om noe høres bra ut på NS10 høres det i hvert fall bra ut over alt. Ikke helt sant, men det ligger mye i det. Stikk motsatt av hva man får med et ekstremt flatt og nøytralt anlegg, da blir det som å jobbe med headsett - alt er tydelig uansett. Forskjellige måter å jobbe på og i et studio kan det være greit å kunne veksle mellom disse metodene alt etter hva lydteknikeren er mest komfortabel med.

Monitor påvirker ikke opptak, men det blir selvfølgelig vanskeligere å tune ting riktig om ikke anlegget klarer å gjengi de små detaljene. Med god nok kjennskap til utstyret skal det fint nok la seg gjøre å lage et knall opptak selv om monitorene ikke er særlig god.

Hehe.. Studionerds er som regel utstyrshorer så det holder. Mye værre enn hifi freaks! Mange av studioboksene koster like mye som et vanlig hifi anlegg.

Se f.eks. her eller her for noen fine eksempler på mastering rom.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artige innlegg du kommer med her!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra dette her Nordenstam!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordenstam, takk for flott test.

Jeg har forstått det riktig at dette var signalkabler, også såkalte lakris, du testet.

Jeg brukte en salig lakris spagetti blanding til analog mellom DVD spiller og receiver, 5.1.

Har jeg da fått den store, fæle, skremmende,smittende sykdommen placebo fordi jeg hører forskjell fra lakrisene til de dedikerte RCA 5.1 kablene?

2M*(6FT)*ATLONA*SACD*(6-CHANNEL)*MULTI*CHANNEL*AUDIO*CABLE*::*6-Channel*Audio*Cable*(*SACD/DVD...

Kommer du til å gjøre en test av høyttalerkabler også?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg kvitte meg med synergistic-kablene mine, og bytte til biltemakabler hele veien?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Bør jeg kvitte meg med synergistic-kablene mine, og bytte til biltemakabler hele veien?
    Kan virke som at det er eneste rette medisin mot denne grusomme placebo virusinfeksjonen

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en artikkel et eller annet sted om Yamaha NS10, og har fått en helt annen oppfatning.
    Grunnen til at så mange studioer har brukt den i flere tiår, var vel faktisk at Yamaha "ga dem bort"?
    Og etter hva jeg før har lest har de bidratt til utallige elendige opptak/mikser pga dens frekvensgang langt fra det linjære?

Noe som stemmer bedre med min oppfatning av innspillinger generellt på f.eks 90-tallet. Synes det var rimelig langt mellom de gode miksene...........

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har lest en artikkel et eller annet sted om Yamaha NS10, og har fått en helt annen oppfatning.
    Grunnen til at så mange studioer har brukt den i flere tiår, var vel faktisk at Yamaha "ga dem bort"?
    Og etter hva jeg før har lest har de bidratt til utallige elendige opptak/mikser pga dens frekvensgang langt fra det linjære?

Noe som stemmer bedre med min oppfatning av innspillinger generellt på f.eks 90-tallet. Synes det var rimelig langt mellom de gode miksene...........
    Mener folk seriøst at det er dette som er "fasit" på miksing i de aller fleste studio - eller var på 90 tallet?

At "Pulse" ble mikset etter lyden fra dette?
    At "Zebra" med Yello ble spilt inn og mikset etter lyden fra dette?
    At "Silver lining" med Lofrgen også ble spilt inn og mikset etter lyden fra dette?

I så fall - da holder de i massevis

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det finnes utrolige dyktige folk innen produksjon og mastering som bla. KKV-teamet, Swedien, Bob Ludwig..

At det finnes endel "utstyrsnerder" i ett platestudio er jo aldri en garanti for at sluttproduktet blir bra.

Norcad: Kjenner ikke til den delen av historien, men som du sier: ble laget en masse rart på 90-tallet.. Og vil tro at i mange tilfeller hadde NS10 skylda, siden den var den "dominerende" studiomonitor fra slutten av 80 til slutten av 90.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asvaberg: Har hørt snakk om at det ble brukt tungt rørutstyr og elektrostater i miksen av "pulse"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asvaberg: Har hørt snakk om at det ble brukt tungt rørutstyr og elektrostater i miksen av "pulse"
    Poenget mitt er at så lenge man ikke VET hva som er brukt i studio så er det veldig farlig å legge skylda på én monitorhøyttaler pga noe jalla miks av noe grusom musikk på 90 tallet

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Poenget mitt er at så lenge man ikke VET hva som er brukt i studio så er det veldig farlig å legge skylda på én monitorhøyttaler pga noe jalla miks av noe grusom musikk på 90 tallet
    Har du sett frekvensmålinger av NS10 ?
    Etter å ha sett de, er det ikke farlig å skylde på dem nei

Hvis jeg husker rett, var det Svensk Radio som startet det hele, med å ville bytte ut alle sine monitorer for en god del år siden. I starten testet de seriøst med et eget lyttepanel osv. Men så kom Yamaha på banen og ga dem et tilbud ingen kunne sagt nei til. Og sett ifht at de nærmest ble "gratis" ble lyden grei nok. Problemet kom når veldig mange studioer kom etter, fordi SR hadde satt standarden. Og disse monitorene har blitt brukt av mange, i veldig mange år.

Mulig at studiofolk med peil klarer å kompensere for dette, men så er det dette med å bli vant med lyden etterhvert da. Og hjernen "lurer oss" til å tro at dette er god lyd.

Jeg har ingen erfaring med verken studio eller disse monitorene, bare så det er sagt. Men den gangen jeg leste denne artikkelen og fikk se hvor langt fra frekvenslinjær den var, gikk det opp et lys for min del, hvorfor det finnes så mye dårlige innspillinger.

Det er skummelt mye her i verden som blir styrt av økonomi og smarte markedsføringstriks

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •