Kabeltest! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 64 av 64

Tråd: Kabeltest!

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    hadde hi-fi bestått av kun enkle formler for god lyd, hadde vell de fleste av oss klart seg med reiseradio fra elkjøp. men i hi-fi er mange ukjente variabler.
    Og det gjør jo de fleste også ;-) Det er et klart mindretall som prioriterer å bruke x antall tusen for å få go'lyd og i tillegg vil ha slikt i hus i det hele tatt pga det estetiske (eller fraværet av dette, helt subjektivt selvsagt).

Når det gjelder formler er det jo en del av det universelle, det meste kan settes inn i en matematisk formell og utfallet kan lett bli kontroversielt for de "overbeviste". Videre vil jeg si at de fleste variabler er faktisk kjente.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde hi-fi bestått av kun enkle formler for god lyd, hadde vell de fleste av oss klart seg med reiseradio fra elkjøp. men i hi-fi er mange ukjente variabler.
    Ukjente parametere er jo ganske interessant. Er det ikke en gang litt betenkelig at man bare har det i hifi?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo ihvertfall hvis du kan garantere att det kun finnes der.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Var du i Horten, Nordenstam?
    Fin langslange! Nei, var ikke der.

da blir mitt spm kan man høre forskjell på feks cd spiller som også kan måles ganske like eller kanskje også forsterkere?
    Det kan kanskje virke som alt moderne utstyr måler omtrent likt, men det er bare fordi tallene som presenteres er grovt forenklet og til tider svært misledende. I praksis måler ting alltid forskjellig om man bare ser nøye nok på saken. Normalt måler det aller meste av lydutstyr (inkl sinnsvakt dyre ting) relativt dårlig. Ofte flere titalls deciBel mindre dynamikk enn state of the art. Det gjennspeiles i at det aller meste av utstyr har en relativ markant egenlyd. (stikk motsatt av hifi - mer om dette nedenfor)

Målinger som legges frem av fabrikanter er så og si aldri grundige nok til å være noe særlig brukandes. De vanlige tallene for dynamisk område, støy, vreng etc kan manipuleres i øst og vest ved å bruke ulike måleteknikker. En forsterker som måler bra på 1KHz men elendig på 100Hz og 10KHz vil låte rævva, selv om tallene som ble målt på 1KHz sier noe annet. Egentlig trengs det en haug grafer og fullstendig beskrivelse av måleforholdene for å kunne dra noen konklusjoner av det. Å relatere måleresultat til brukbar informasjon er en kunst som fordrer en del kunnskap og god magefølelse. De færreste utfører i det hele tatt grundige nok tester til å begynne med, og når det ikke smigrer utstyret blir det i hvert fall ikke publisert!

Hva som er viktig på målinger er opp til debatt og det er heller ikke lett å bli enig om hvor grensen for det hørbare i det hele tatt går. Jeg setter målet mitt på rundt 120dB dB dynamikk - som skolebøkene sier om vanlig menneskelige hørsel. For å ha noe å gå på kan jeg godt ta 125 eller 130 om det er tilgjengelig.. Det er egentlig helt spinnvilt, så det bryr meg ikke så fryktelig mye. Er et godt stykke unna enda.. 110 dB holder egentlig i massevis, tror jeg. De fleste vil ikke kunne hente ut mer enn 110dB lytting under vanlige lytteforhold.

Noen sier 100dB holder, men det tror jeg ikke på av den årsak at "nesten alt" utstyr måler nettopp rundt hundre, og det har ganske tydelig egenlyd. Til sammenligning med vanlige THD tall i katalogene er -60dB 0,1%, -80dB er 0,01%, -100dB 0,001% og -120dB 0,0001% THD. Slike tall er grove forenklinger, så det blir veldig løst det her. Det gir i alle fall en indikasjon. Det koker uansett ned til at alle som driver med testutstyr er hjertens enig i at ting som ikke slår ut i det hele tatt heller ikke har en hørbar lydsignatur. CD-spillere, forsterkere, aktive preamper, høytalere etc gir alle kraftige utslag på målinger. Kabler gjør det ikke, om det da ikke er noe feil noe sted.

Det glade faktum at det som hekter sammen enheten som testes og måleutstyret er, nettopp, helt vanlige kabler, sier en del om saken.

tykkelse på kabler har lite å si for lyden, ledeevne er mer interesant, hva leder er lagd av event blanding, kobber, sølv. gull, påvirker samt isolasjon.
    Lederevne er et produkt av iboende motstand og størrelse på lederen. En sølvtråd har samme motstand som en kobbertråd med 1/16 større diameter. Gull brukes i kontakter fordi det ikke oksiderer og ikke minst fordi det er mykt, så det former seg bedre til kontaktflaten. Lederevnen er ikke like bra som kobber eller sølv. På linjesignaler er konvensjonen 47000 Ohm på innganger. En hundredels ohm motstand i kabelen eller hva det nå blir drukner uansett i resten. Isolasjon er isolasjon. Signalet passerer ikke gjennom det.

av alle de hundre vis av kabler jeg har testet gjennom årene, har jeg aldri klart å konkludre med att den kabelen med tjukkest leder låter best.
    Kan det stemme at du tenker på signalkabler nå, ikke høytalerkabler? Signalkabler overfører ikke effekt. Kabelen skal kun hjelpe til med å sette opp en spenning over lasten på andre siden. I teorien foregår dette med null motstand på utgangen og uendelig motstanden på inngangen, som vil si at utgangen ser samme lasten som om den ikke er tilkoblet noe, og da vil det heller ikke flyte noe strøm. I praksis går det pittelitt strøm, men det skal svært liten størrelse til for å få nok kabel til linjesignaler.

Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    På andre siden av forsterkeren opererer vi med en helt annen spenning og en teoretisk halvert effekt grunnet virkningsgraden.
    Jepp. Ikke minst kan de digre kondensatorne levere skumle mengder strøm om det trengs!

High fidelity betyr betyr høy trofasthet (i forhold til utgangspunktet/kilden). Formelen er egentlig utrolig enkel - det som kommer inn i utstyret skal komme ut igjen med minst mulig endring.

Tar dette som en åpning til å skrive en liten tirade. Selvfølgelig ikke personlig myntet på noen i denne tråden. Er bare blitt fascinert av dette. For.. Av en eller annen grunn har begrepet hifi så og si mistet betydningen i deler av hifi-verdenen.

Ved å la ørene være det avgjørende ledd er det fritt frem for lav trofasthet til kilden. Om utstyret har en funky egenlyd/vreng som kler 99% av alle plater i verden vil det fortsatt være for mye vreng på den ene prosenten som er perfekt laget og slettens ikke trenger noe mer vreng. Det er god nok grunn for meg til å ikke ønske å ha noe som helst egenlyd i utstyret! Hifi takk, ikke funkfi. Forstår godt dem som vil ha varm og fet og fyldig lyd og søker hjelp i anlegget for å få dette ut av vanlige utgivelser. Det meste av musikk låter jo tross alt mindre enn perfekt, mye av moderne musikk låter direkte dårlig. Trenden med lite bass og mye diskant er til tider så plagsom at det er direkte vanskelig å høre på et par av de moderne CD'ene uten å skru ned diskanten ganske kraftig. Om jeg hadde hatt et anlegg kun for å kose meg med musikken ville jeg sikkert hatt varmere lyd i utgangspunktet. Nå har jeg anlegg for å høre mest mulig nøyaktig hva som skjer. Hifi. Jo bedre anlegg, jo vanskeligere å finne ordentlig god lyd på platene. Når det først sitter er det til gjengjeld vanvittig fett! Har også diverse studiodingser som kan farge lyden eller endre frekvensspekteret som det passer meg, så jeg føler jeg har fått det beste av begge verdener. Rent og pent når det trengs, litt farge når det trengs.

Cluet med denne snutten er at målinger er et ypperlig verktøy for å få renere lyd. Det trenger ikke bli sterilt eller kjedelig av den grunn, målingene støtter bare opp om det ørene driver med. Øret har siste ord. Gitt noenlunde lik prestanda på målinger, så velger jeg alltids den som låter best for meg. Om noe måler dårligere men låter bedre kan det tyde på at det er feil på målingene eller at ørene mine har latt seg sjarmere av "gitarpedaleffekten" til vrengen. Om ørene skal være eneste dommer er det fort gjort å velge det som måler dårligere uten å være klar over det. Når det vrenger blir det tross alt mer lyd og øret velger alltid det kraftigste signalet. Sier ikke at det er noe galt i å bruke ørene som eneste verktøy, men da bør det til gjengjeld også være klart at det finnes alternativer som kan lede til bedre objektivt resultat, mer hifi.

Det finnes ikke fnugg av mystisisme i å søke renest mulig lyd.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •