Kabeltest! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64

Tråd: Kabeltest!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nei, men man unngår ikke det faktum at den i lengre tid var en av de mest benyttede monitorene. ..og når en høyttaler er såpass "feil" vil den lyden man får hjemme være av en annen karakter enn i studio, noe som i mine øyne er helt feil. Forruten at anlegget har en frekvenskurve som til forveksling er lik NS10.

Så det jeg skulle frem til var at selv om hvor bevisst en studioarbeider er mht utstyret så er sjelden sluttproduktet bedre enn sitt svakeste ledd
    Dette er klart. Men studiomonitoren er ikke et ledd i kjeden som lyden til sluttbrukeren faktisk går igjennom. Den er et ledd i en tilbakekobling som går via lydtekniker og til spakene.

Denne forskjellen kan kanskje virke triviell, men det betyr at det er vanskelig å vurdere betydningen av studiomonitor uten samtidig å vurdere lydteknikeren. Dersom lydteknikeren følger en naiv "puristisk" filosofi hvor han ikke bruker equaliser, setter opp mikrofoner og lignende utelukkende ut fra kunnskap og erfaring uten å bry seg om hvordan det høres ut i studiomonitorer, så vil selvsagt valg av studiomonitorer være uten betydning.

Dersom lydteknikeren virkelig vet hva hun gjør, og bruker flere studiomonitorer som et bevisst valg for å gi bedre lyd for flere kunder/kjøpere, så ser jeg ikke noe galt i at en av dem er NS10. Det er resultatet som teller, verktøyene er bare midler for å oppnå resultater. Dersom lydteknikeren ikke vet hva han gjør, og bruker bare NS10 fordi han har sett dem i Sound-on-sound magazine, så kan resultatet bli hva som helst - og ofte dårlig.

-k

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Leste du sitatet? De ble målt, ikke lyttet til.
    Ok,men...
    Det viktigste med slike målinger er ikke absoluttverdiene dette gir, men forskjellen mellom kablene gitt under identiske måleforhold. Som det vises tydelig i oppsummeringen over måler de så og si likt alle sammen - og det bør ikke komme som noen overraskelse - de høres faktisk lik ut og..
    ..hvorfor da denne?

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ironisk nok kan man ikke vite om ting høres lik ut ved å lytte.

Siden sansene våre ikke er laget for å bedømme absoluttverdier er eneste måten å være sikker på om ting er lik eller ulik å sjekke dette ved hjelp av to metoder. Ene er å bruke måleinstrumenter. Andre er en såkalt nulltest, som ofte er det mest praktiske med lyd.
    Gjelder egentlig alt i verden. Hva utenom måling kan man bruke for å bli enig om at noe er likt?

Om det hadde vært mulig å fremprovosere noen endringer i lyden kunne det blitt laget noen snutter med gradvis dårligere lyd og testet dette i ABX program. Da ville det blitt et punkt på en kurve hvor kabel begynte å ha noen effekt. Er best å begynne ABX testen med en åpenbar forskjell og så gå gradvis ned til det blir så lite forskjell at det bare blir gjetning. Problemet var at det ikke var noe utslag av noen av kablene og da er det ingenting å lytte etter for å finne forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Godt poeng! Jeg er ikke så veldig stereo tilhenger nettopp pga av at alt er mikset ved ett miksebord og ikke laget i steroe fra kun ett perspektiv i studio.
    Jepp. Vanlig panpot musikk er dobbel mono, ikke stereo. Trenger både intensitets og tids forskjeller for å få skikkelig stereo. Panning er bare varierende intensitet på to av samme lyden.

Har enda til gode å høre ett reelt og realistisk stereo opptak av musikk.
    Chesky rec..? F.eks. test diskene. Brukt dem mye til det formålet. Tok med noen av sporene på lyttebesøk i ekkofritt rom på sykehus. Var kul lyd med elektrostater, dog dratt kraftig ned av diskman som kilde. Vrengen til tross, 3D opplevelsen var helt unik! Definitivt realistisk. I et godt behandlet rom med korrekt stereooppset låter mange av sporene fabelaktig.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kult men...

er det egentlig øret som er "problemet" - enkelte (veldig få) har f.eks. absolutt gehør ifm. toner 1/1.000.000 sies det, hvis dette stemmer er hele greia subjektivt men disse med absolutt gehør ... vil vite den "virkelige" forskjellen da, det skal da være 4 eller 5 personer i norge som "vet" bedre en andre og har en "monitor" som kan teste - finne disse og de kan si forskjellen men bare de 4-5 vil høre forskjellen da ....:-?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Absolutt gehør er interessant fenomen, sikkert både med sine sterke og svake sider i forhold til å være musiker. (tror egentlig jeg er glad jeg slipper!) Det sier derimot lite om evnen til å høre detaljer utover tone/frekvens. Kabler kan ikke endre frekvensen til lyd. Så for kabeldebatt trengs det andre lytteevner enn tone-gehør.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle med normal hørsel kan høre forskjell på kabler på et meget godt anlegg, da de ulike kablene kan gi svært ulik lyd, hva som er best blir en smak sak.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sier meg at du ikke har lest noen av de tidligere postene i denne tråden.

Alle kan høre forskjell på kabler ja. Problemet er at alle også kan høre forskjell på 2 av samme kabelen.

Tror en av årsakene til at det er blitt et tradisjonelt skille mellom hifi og studio verden hva kabler angår, er at i studio verden er ikke "placebo" et fremmed eller fryktet eller negativt ladet fenomen. Alle som jobber med lyd har erfaring med å få seg selv til å tro at det skjer store endringer, bare for å oppdage at det ikke har skjedd noe som helst. Gjør det der med meg selv stadig vekk. To av samme signalet høres svært forskjellig ut om det er forventet.

Menneskets sanseapparat er ikke laget for å motta eller bevare informasjon om virkeligheten på samme måte som linjal og andre måleinstrumenter fungerer. Vi har en grunnleggende subjektiv opplevelse av virkeligheten og minnet vårt er enda mer subjektivt. Ikke noe galt med det, tvert i mot, det er selve essensen i å like musikk! Om hørselen og minnet vårt hadde vært absolutte konstanter ville det ikke vært noen grunn til å høre samme musikkstykket mer enn 1 gang. Vi er mennesker, ikke måleinstrumenter.

At alt er subjektivt gjør ikke at ting blir kjedelig, bare at det er svært vanskelig å danne seg noen objektive meninger om noe som helst. Jfr. fremveksten av vitenskap generelt med dens strikte testmetoder som er helt nødvendig for å få noe objektivt ut av vår ellers subjektive virkelighet. For å bruke et subjektivt "måleinstrument" som ørene på en objektiv måte trengs statistiske metoder, primært A/B/X(/Y) metoden. Subjektive testverktøy(ører, øyne etc) er ikke egnet til å gi svar på noe som helst uten bruk av statistikk til å bygge opp om påstandene.

Måleinstrumenter derimot, kan umiddelbart si om noe er svært likt noe annet. Helt nøyaktig lik vil aldri to objekter være, men vi kan si at det er identisk ned til et nivå som er lite nok, f.eks. mikrometer skala for størrelsen på bilder eller nanometer for frekvensen for farger. Før hørsel blir spørsmålet om forskjellen ligger under menneskelig høreterskel. Det er ikke vanskelig å finne en mic som er minst like sensitiv som menneskets hørsel. Da ville det være en smal sak å lydfeste forskjellen i høytalerkabler. Om det er snakk om signalkabler, som i denne tråden, trengs ikke mikrofon engang, det er bare å fore opptageren direkte med de ulike signalene.

Problemet er at det ikke uten videre lar seg gjøre å fremstille faktiske forandringer på lyden ved hjelp av kabler. Med forbehold om at kabelen og utstyret som er tilkoblet fungerer på normalt vis. Unntak finnes alltid, f.eks veldig lange kabelstrekk, direkte feilproduserte kabler (uten skjerm, utilstrekkelig tverrsnitt, etc) eller merkeverdig utstyr tilkoblet i endene. Om det er forskjell i lyden pga kabler bør man stille seg spørsmålet hva som er unormalt med kabelen eller utstyret, ikke trekke en konklusjon at det er en almengyldig lov at kabler gir ulik lyd.

Har ABX testet en lang rekke lydrelaterte ting på meg selv. Dette er spesielt interessant når det gjelder lydfenomener som blir svakere og svakere i styrke. Er best å begynne med en åpenbar forskjell og så skru ned styrken til forskjellen blir så liten at det ikke lenger kan oppfattes. Hver eneste gang er det like fascinerende at jeg ikke selv kan merke når det går fra å være 100% riktig til ren gjetning! Selv føler jeg det som jeg har full kontroll på forskjellen hele veien, men det blir fort tydelig i ABX testen når det går fra å være fakta til gjettelek. Den subjektive opplevelsen av at det er forskjeller tilstede blir ikke noe mindre av at forskjellen blir objektivt for liten til å merkes. Så jeg prøver ikke å avkreditere folk som hører forskjell på kabler, det er dønn normalt! Men det er ikke noen indikator på om det faktisk er forskjell.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var du i Horten, Nordenstam?
    Jeg ble lettere skremt av endel av kablene...... minnet mere om boa constrictor - med tverrsnitt 10 gangen (minst) av de strømkablene man har fra sikringsskapet og ut i huset..........

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da blir mitt spm kan man høre forskjell på feks cd spiller som også kan måles ganske like eller kanskje også forsterkere?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Noe sier meg at du ikke har lest noen av de tidligere postene i denne tråden.

Alle kan høre forskjell på kabler ja. Problemet er at alle også kan høre forskjell på 2 av samme kabelen.

Tror en av årsakene til at det er blitt et tradisjonelt skille mellom hifi og studio verden hva kabler angår, er at i studio verden er ikke "placebo" et fremmed eller fryktet eller negativt ladet fenomen. Alle som jobber med lyd har erfaring med å få seg selv til å tro at det skjer store endringer, bare for å oppdage at det ikke har skjedd noe som helst. Gjør det der med meg selv stadig vekk. To av samme signalet høres svært forskjellig ut om det er forventet.

Menneskets sanseapparat er ikke laget for å motta eller bevare informasjon om virkeligheten på samme måte som linjal og andre måleinstrumenter fungerer. Vi har en grunnleggende subjektiv opplevelse av virkeligheten og minnet vårt er enda mer subjektivt. Ikke noe galt med det, tvert i mot, det er selve essensen i å like musikk! Om hørselen og minnet vårt hadde vært absolutte konstanter ville det ikke vært noen grunn til å høre samme musikkstykket mer enn 1 gang. Vi er mennesker, ikke måleinstrumenter.

At alt er subjektivt gjør ikke at ting blir kjedelig, bare at det er svært vanskelig å danne seg noen objektive meninger om noe som helst. Jfr. fremveksten av vitenskap generelt med dens strikte testmetoder som er helt nødvendig for å få noe objektivt ut av vår ellers subjektive virkelighet. For å bruke et subjektivt "måleinstrument" som ørene på en objektiv måte trengs statistiske metoder, primært A/B/X(/Y) metoden. Subjektive testverktøy(ører, øyne etc) er ikke egnet til å gi svar på noe som helst uten bruk av statistikk til å bygge opp om påstandene.

Måleinstrumenter derimot, kan umiddelbart si om noe er svært likt noe annet. Helt nøyaktig lik vil aldri to objekter være, men vi kan si at det er identisk ned til et nivå som er lite nok, f.eks. mikrometer skala for størrelsen på bilder eller nanometer for frekvensen for farger. Før hørsel blir spørsmålet om forskjellen ligger under menneskelig høreterskel. Det er ikke vanskelig å finne en mic som er minst like sensitiv som menneskets hørsel. Da ville det være en smal sak å lydfeste forskjellen i høytalerkabler. Om det er snakk om signalkabler, som i denne tråden, trengs ikke mikrofon engang, det er bare å fore opptageren direkte med de ulike signalene.

Problemet er at det ikke uten videre lar seg gjøre å fremstille faktiske forandringer på lyden ved hjelp av kabler. Med forbehold om at kabelen og utstyret som er tilkoblet fungerer på normalt vis. Unntak finnes alltid, f.eks veldig lange kabelstrekk, direkte feilproduserte kabler (uten skjerm, utilstrekkelig tverrsnitt, etc) eller merkeverdig utstyr tilkoblet i endene. Om det er forskjell i lyden pga kabler bør man stille seg spørsmålet hva som er unormalt med kabelen eller utstyret, ikke trekke en konklusjon at det er en almengyldig lov at kabler gir ulik lyd.

Har ABX testet en lang rekke lydrelaterte ting på meg selv. Dette er spesielt interessant når det gjelder lydfenomener som blir svakere og svakere i styrke. Er best å begynne med en åpenbar forskjell og så skru ned styrken til forskjellen blir så liten at det ikke lenger kan oppfattes. Hver eneste gang er det like fascinerende at jeg ikke selv kan merke når det går fra å være 100% riktig til ren gjetning! Selv føler jeg det som jeg har full kontroll på forskjellen hele veien, men det blir fort tydelig i ABX testen når det går fra å være fakta til gjettelek. Den subjektive opplevelsen av at det er forskjeller tilstede blir ikke noe mindre av at forskjellen blir objektivt for liten til å merkes. Så jeg prøver ikke å avkreditere folk som hører forskjell på kabler, det er dønn normalt! Men det er ikke noen indikator på om det faktisk er forskjell.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Tenke jeg skulle si noe, men når ikke gjennom i denne muren alikevel, så jeg avstår. Vi få ha opplevelsen for oss selv, vi som høre :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Tenke jeg skulle si noe, men når ikke gjennom i denne muren alikevel, så jeg avstår. Vi få ha opplevelsen for oss selv, vi som høre :-D .
    Det er ditt privilegium og jeg vil forsvare din rett til den opplevelsen så lenge jeg kan....

Men kan du, sånn litt off topic, forklare meg hvorfor det er så viktig med tjukkere strømkabler fra stikkontakt til forsterker/monoblokk, enn det ligger i veggen helt fra sikringsskapet?

Eller tjukkere kabler fra forsterker og ut til høyttalere enn det er inn til forsterker (strømkabel)? I min trangsynte lille verden går det opp til x watt inn i forsterkeren fra strømnettet, men ikke mere ut.......... det er jo fysisk umulig....

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tykkelse på kabler har lite å si for lyden, ledeevne er mer interesant, hva leder er lagd av event blanding, kobber, sølv. gull, påvirker samt isolasjon. såkalte nettkabler gir som regel svært lite, også nettfiltre mister ofte mer enn du får, signal og høytallerkabel synes jeg gir mest, men man skal ikke overdrive effekten av det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    tykkelse på kabler har lite å si for lyden, ledeevne er mer interesant, hva leder er lagd av event blanding, kobber, sølv. gull, påvirker samt isolasjon. såkalte nettkabler gir som regel svært lite, også nettfiltre mister ofte mer enn du får, signal og høytallerkabel synes jeg gir mest, men man skal ikke overdrive effekten av det.
    Hehe, man fikk et litt annet inntrykk i enkelte rom på messa, nemlig....

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenden har vell igjen blitt tjukkere kabler og visuelt penere (kule) kabler for å kunne forlange langt høyre priser. mange handler kabler bare på utseende.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Eller tjukkere kabler fra forsterker og ut til høyttalere enn det er inn til forsterker (strømkabel)? I min trangsynte lille verden går det opp til x watt inn i forsterkeren fra strømnettet, men ikke mere ut.......... det er jo fysisk umulig....
    Hypotetisk sett kan en tykkere høyttalerkabel ha noe for seg da det er lavere spenning og ved laster med lav impedanse gå større strømmer enn fra veggkontakten til forsterker. Tviler på at dette er noe problem i den reele verden, men noen vil vel si det. Strømmen fra vegen har høyere potensiale(volt) enn det feks en forsterker sender ut til høyttaler, derfor så trengs det også mindre strøm fra veggen(amp).

Feks hvor stort tversnitt er det på printkorta som effektrinn, strømforsyning med likerettere osv er bygget på? Det er sikker ikke mye, men er jo snakk om helt andre avstander også...

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tykkelse på kabler har lite å si for lyden, ledeevne er mer interesant, hva leder er lagd av event blanding, kobber, sølv. gull, påvirker samt isolasjon.
    Tror ikke du helt har forstått det.
    Jo tykkere kablene er, jo mer ledeevne har de!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Modent.

Ledeevnen har faktisk direkte sammenheng med tykkelsen, så du sier litt i mot deg selv her..

Sølv har litt bedre ledeevne enn kobber, og gull er omtrent på nivå med aluminium når det gjelder det å lede strøm. Men hvordan materialet og designet til kabelen faktisk påvirker lyden, har enda ingen fortalt meg.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypotetisk sett kan en tykkere høyttalerkabel ha noe for seg da det er lavere spenning og ved laster med lav impedanse gå større strømmer enn fra veggkontakten til forsterker. Tviler på at dette er noe problem i den reele verden, men noen vil vel si det. Strømmen fra vegen har høyere potensiale(volt) enn det feks en forsterker sender ut til høyttaler, derfor så trengs det også mindre strøm fra veggen(amp).

Feks hvor stort tversnitt er det på printkorta som effektrinn, strømforsyning med likerettere osv er bygget på? Det er sikker ikke mye, men er jo snakk om helt andre avstander også...
    Det du sikkert prøver å forklare her, er vel det som kan forklares med en enkel formel P (effekt, målt i watt) = U (spenning, målt i volt) x I (strøm, målt i ampere.
    Altså har man en forsterker med virkingsgrad på 0,5 (for å gjøre det enkelt) som trekker 1000 watt fra stikkontakten, vil den levere 500 watt ut til høyttalerne. Da spenningen i stikkontakten er konstant 230 volt, vil det altså se sånn ut for å finne strømmen: (I) 4,35ampere= (P) 1000watt / (U) 230volt, altså er strømmen 4,35 ampere.
    På andre siden av forsterkeren opererer vi med en helt annen spenning og en teoretisk halvert effekt grunnet virkningsgraden. Har vi da en spenning ut på feks 50 volt, vil dette gi en strømstyrke på 500 watt / 50 volt = 10 ampere. Det er altså en teoretisk dobling i strømstyrke selv om effekten er halvert, det kreves tykkere kabler ved økt strømstyrke.

En kommentar til det i uthevet tekst:
    Strømmen er konstant i en lukket krets, altså hvis (som du nevner et printkort) skulle ha for lite tverrsnitt for å kunne overføre den strømmen vil den fungere som en sikring. Grunnen til dette er at den vil bli som en motstand og man vil få et spenningsfall over den, og da gjelder effektformellen igjen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av alle de hundre vis av kabler jeg har testet gjennom årene, har jeg aldri klart å konkludre med att den kabelen med tjukkest leder låter best. så derfor utsagn om at tjukkelse i nødvendigvis er det viktigste.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde hi-fi bestått av kun enkle formler for god lyd, hadde vell de fleste av oss klart seg med reiseradio fra elkjøp. men i hi-fi er mange ukjente variabler.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •