Perfekt match til 1% av totalprisen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 122
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Perfekt match til 1% av totalprisen

Det var en ting som slo meg. Jeg ser en del foreslår ca 10% av pengene til anlegget i kabler. Videre ser jeg at enkelte legger over 25% av høyttalernes pris i bare høyttalerkabler.

Jeg har sett over 100 komponentkalkyler til høyttalere, og av disse har jeg til gode å se at internkablingen utgjør mer enn 1% (EN PROSEN) av delekostnaden. Inklusive arbeid så utgjør den gjerne ikke over 0,5% av høyttalerenskostpris. Inni en typisk treiveis gulvstående høyttaler er det sjelden mindre enn 2,5 meter kabel.

I de fleste av disse tilfellene er det lagt ned et stykke arbeid i å finne frem til en best mulig egnet kabel, og det sier seg kanskje selv at et ikke er spesielt bekymringsverdig om kabelprisen skulle bli tredoblet.

Om man kjøper høyttalere til 60 000kr pr par kan man regne med at delekostnaden inn til produsent er ca 5000kr pr høyttaler. Det vil si at inni høyttaleren som man har kjøpt av tillit til konstruktøren er det brukt mindre enn 50 kroner på kabler.

Allikevel mener mange å hevde at det er helt naturlig at denne stakars høyttaleren ikke kommer til sin rett før man har svidd av minst 10-20 000 kroner på høyttalerkablene alene...

Just my 1/50 dollar...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Right on, Brotha!

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om man kjøper høyttalere til 60 000kr pr par kan man regne med at delekostnaden inn til produsent er ca 5000kr pr høyttaler.

Den tror jeg ikke stemmer 100%, du...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    vel... jeg har sett delepriser på B&W Nautilus og B&W 800-serien... og kan bekrefte at høyttalerprodusering _kan_ være lønnsomt å holde på med...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye koster en 1" focal + en 7" Scan Speak?
    Og hvor mye koster en Wilson Watt?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, pen tråd som setter enda en spiker i kabelkista. [offtopic]Senest i går lurte jeg faktisk på hva snickers syns om kabelmytene, som jobber med hifi! Jeg så at han hadde et innlegg i en kabeltråd, og jeg var frista til å spørre etter isen sin mening, men nå fikk jeg merkelig nok svaret allikevel.. spesielt [/offtopic]

Men hør på snickers da..

Jeg har sett over 100 komponentkalkyler til høyttalere, og av disse har jeg til gode å se at internkablingen utgjør mer enn 1% (EN PROSEN) av delekostnaden.
    Altså, over 100 tilfeller med delekostnader knytta til en høyttaler. Når man har såpass mye data å vise til begynner man å få et visst bilde over hvordan ting er.. Kostnadene taler for seg, ord blir overflødig

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vent til Midgard Audio begynner å selge eksotiske kabler for å dra opp bunnlinja......

Fornuftig innlegg Snickers (som vanlig). En liten tankevekker der indeed.

Delekostnader på 5000kr (+/-) er nok ganske reelt på en høyttaler til 60 000kr. Men det er uten alt arbeidet med å sette det sammen (delefilter, kabinett, lakkering etc), og ikke minst tiden produsent har brukt på utvikling. Da er også fortjeneste til butikk, importør og produsent tatt med. Så en kan ikke se på delekostnader isolert sett, og ut i fra det hevde at produsenten skor seg godt. Uansett - 50kr på kabler stemmer sikkert i de aller fleste tilfeller. Sjelden du ser høyttalerprodusenter skryte av kablene de bruker.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ikke få ganger jeg har tenkt på internkablingen i både høyttalere og elektronikk som en enorml flaskehals i forhold til svindyre høyttalerkabler.

Min teori er at internkabling til 50 kroner fungerer aldeles utmerket - akkurat som billige kabler. Jeg føler at bevisbyrden ligger på kabel-fantastene, og dette er nok en spiker i kisten - yes.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    vel... jeg har sett delepriser på B&W Nautilus og B&W 800-serien... og kan bekrefte at høyttalerprodusering _kan_ være lønnsomt å holde på med...
    Ligger nok endel utviklingskostnader bak de der. .

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiker i kista på at det ikke finnes forskjell på ht kabler, eller hva mener dere?

Jeg er ikke i tvil om at det er forskjell på kalber, men at kvaliteten (matchinga) hører tett sammen med pris er en annen sak..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi vrir litt på saken; internkablene utgjør altså under 1% av kostprisen.
    Hva med kablene i seg selv?
    Hvor stor andel av prisen på kablene er materialkost og produksjonskostnader tror dere?

Gidder aldri å delta i kabeldiskusjoner og det interesserer meg ikke.
    Greit nok for de med anlegg til 100k og eget tilpasset lytterom kan ha noe igjen for dyre kabler. Men alle de som "mener" kabler kan rette opp både romakustikk og feilkonstruerte høyttalere blir jeg LITT lei...........:-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Men alle de som "mener" kabler kan rette opp både romakustikk og feilkonstruerte høyttalere blir jeg LITT lei...........:-D
    Har aldri ment at kabler kan gjøre underverker, men at de f.eks. MIT kabler kan fjerne "S"'n, det har jeg hørt. Nå skal det sies at grunnen til det er jo p.g.a de fjerner noe av toppen, som gjør at diskanten kan låte bedre der "S"'n er problem, men hvis ikke skarp\kvass diskanten er et problem - så gir slike kabler bare dårligere lyd, det er min mening. Men snickers har jo et godt poeng, som ikke er noe nytt. Det er rart hvor mye penger en putter på kabler før terminalen, mens inni ofte er meget dårlig. Ok så kan en si at lengen inne i høyttaleren ikke er så lang, dermed mindre tap. Men det får da være grenser for hvor tynne lakriser en skal bruke da.. Da sliter jeg med å forstå hvorfor en skal bruke så dyre kabler mellom elektronik og høyttalere.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ja.. En B&W 803D diskant ligger på over 10.000 kr, da blir det jo fort endel spenn i deler.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om man kjøper høyttalere til 60 000kr pr par kan man regne med at delekostnaden inn til produsent er ca 5000kr pr høyttaler..
    Jeg tror faktisk du er mye nærmere enn folk tror.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært fint med kildehenvisning i denne tråden.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jeg vet om gjorde det å bytte kabler inni kabinettet, han bytta til sølvkabler og ble førnøyd med resultatet.
    Så jeg tror man kan tjene litt på det...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. En B&W 803D diskant ligger på over 10.000 kr, da blir det jo fort endel spenn i deler.
    Det jeg snakker om er hva dette koster inn til produsent. Diskantene jeg brukte i den første Capri-prototypen er svært gode og yter veldig bra. De er ikke i salg til DIY-markedet (de har ingen frontplate) men kostprisen på dem inn til produsent var i 2005 2,2 USD/stk. Det finnes veldig mye å velge i av diskanter til under 100kr/stk, og opp til 250kr/stk har man dekket en temmelig betydelig del av midbassene i 7" størrelse.

Kabinetter er heller ikke så ille. En kinesisk produsent ga meg pris på kabinett til den første BEL. Med stuffing, internkabel, delefilter og 7 lags pianolakk kom de på omkring 100 USD/stk (kursen var da på over 7).

Forøvrig er nok ikke faktoren på 12 så langt unna sannheten. For organisasjoner som bygger på produsent selger til distributør som videre selger til forhandler som i sin tur selger til sluttkunde er det så godt som ingen som klarer å komme under 11. De fleste ligger på 12 eller mer. Det blir heller ikke noe billigere gjennom kjedene. Det er først når man har med billighøyttalere å gjøre at regnestykket ser noe penere ut.

Kilden i dette tilfellet må nok være meg selv. Det er fritt valg om man vil tro på meg, men jeg har ingen interesse av å vri på virkeligheten.

Forøvrig er det jo korrekt at kabler med plugger og "håndspåleggelse" nødvendig vis er dyrere enn kabel på rull.

Ellers er jeg som jeg har nevnt så mange ganger før ikke i tvil om at ulike kabler låter ulikt, men min erfaring tilsier at det er ingen automatikk over hodet i at dyre kabler låter bedre.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøper kabler på utseende :-D
    ikke at det har noe å bety inni en høyttaler..

vil det si at man får mer for pengene med billige høyttalere? kan liksom ikke se for meg at delene i et høyttalersett til 12 000 kun koster 1000 kr

og vil dette si at man sparer ekstremt mye på diy? eller er komponentene veldig overprisa til private?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg jo selv at man får mer for pengene om man kjøper inn 1000stk av noe. Jeg synes ikke det er riktig å si at ting er overpriset bare fordi de inngår i detaljhandelen.

1000kr i deler høres sprøtt ut, men man får faktisk en god slump greie deler til en tusenlapp om innkjøpene er store nok.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette er jo bare nok et argument for å bytte ut internkabelen i høytalerne

...glad jeg ikke har bare "skolisser" i mine S2...

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •