Perfekt match til 1% av totalprisen - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 122
    Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En typisk feil som gjøres når man skal "måle kabler" er at en måling av selve kabelen sier ikke så mye om hvordan den vil oppføre seg. Det å måle signalet inn og ut og sammenlikne disse sier enda mindre.

Men det å sette opp en effektforsterker og en høyttaler for så å sende et signal inn på forsterkeren, måle det som kommer ut av høyttaleren med en mikrofon og deretter bytte til en annen kabel og gjøre samme måling på denne viser klart større forskjeller. Disse forskjellene er helt klart koblet mot kabeltverrsnitt.
    Enig i at tverrsnittet er eneste hensyn å ta med HT kabler. Men ikke enig i tankene rundt testmetoden. Om det viser større utslag med rommåling på et fullt system er det et produkt av dingsene som henger i endene av kabelen, ikke kabelen. Godt utstyr er immunt mot effekter fra normalt fungerende kabler, så første skrittet i min bok for feilsøking ville da vært å undersøke alt annet enn kabelen. Men om det insisteres på å bruke slikt utstyr som kan bli påvirket av kabel(f.eks. fordi det låter fett!), vil slike målinger selvfølgelig kunne hjelpe for 1 spesifikt system. For å få en bredere basis for å beskrive hva som skjer på generelt nivå ville jeg satset på å teste 1 og 1 parameter for å finne ut mer nøyaktig hvor ting eventuelt kan endres.

Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Jo, det er mulig, og en på hifisentralen har lagt ned en god del timer arbeid i akkurat dette. Han målte impedansen i ulike kabler til et stykke over de hørbare frekvensene, og la ut grafer som viste hvor mye de dempet. Finner dessverre ikke igjen denne tråden, men den ligger sikkert der enda. Noen som har link? Det var flere sider med grafer og velskreven tekst.
    Var det denne du tenkte på? Eneste som dukket opp med søk på "kabel måling impedanse". Leste ikke så mye i tråden, men så vidt jeg kan se var forsøket lite pålitelig da det like gjerne kan være naturlige variasjoner, i stedet for et faktisk bevis på at ting måler forskjellig. Skulle likt å se kurvene på 2 målinger av samme kabel!

On topic: Har aktive høytalere og vet ikke hva som er inni, sjekket servicemanualen men høytalerkabelen står ikke engang spesifisert på delelisten.. På bildene ser det ut som helt vanlige spaghettiformede kobberbiter kledd i strømisolerende plastikk. Blir direkte skuffet om det er dyre høytalerkabler inni der! Høytalerne ble kjøpt for å gi mye verdi for pengene og dyre kabler ville vært en klar bommert i så måte. Nypris var en gang 50K for 2.2 systemet. Med si 4 meter HT kabel inni der blir det max 60 kroner i kabel: 0,12%. Resten av kablingen i anlegget står i stil: koster 0,31% av resten av monitor-kjeden.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig innlegg Snickers.

Men når det gjelder prisforskjell på internkabler og vanlige høyttalerkabler er det viktig å også ta med kostnaden til plugger/spader, krympestrømper, tøystrømper osv som ofte utgjør en stor del av kostnaden på en kabel.

For å ta et eksempel som har vært nevnt tidligere i tråden, ViaBlues høyttalerkabel som selges både som løpemeter, DIY sett og ferdigvare:

Singlewire (enkelt sett med plugger):
    Pris for 2x2.5 meter kun kabel er 745,-
    Pris for 2x2.5 meter DIY sett med plugger, strømper +++ er 1798,-
    Pris for 2x2.5 meter ferdig kabel er ca 2598,- (Prislisten oppgir kun 2x3 meter, derfor ca pris.)

Biwire (samme kabel, dobbelt sett med plugger):
    Pris for 2x2.5 meter kun kabel er 745,-
    Pris for 2x2.5 meter DIY sett med plugger, strømper +++ er 2198,-
    Pris for 2x2.5 meter ferdig kabel er ca 3198,- (Prislisten oppgir kun 2x3 meter, derfor ca pris.)

Vi ser da tydelig her at kun ca 25% av prisen på en høyttalerkabel går til selve kabelen, resten går med til å gjøre kabelen slitesterk, pen å se på, til solide kontakter og arbeidet med å montere denne.

Når en også vet at en høyttalerprodusent kun betaler en brøkdel av det vi betaler for en kabel så ser en lett at det som i utgangspunktet er en billig internkabel fort kan bli en veldig dyr høyttalerkabel.

Kilde: Xtreme-Cable

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Var det denne du tenkte på? Eneste som dukket opp med søk på "kabel måling impedanse". Leste ikke så mye i tråden, men så vidt jeg kan se var forsøket lite pålitelig da det like gjerne kan være naturlige variasjoner, i stedet for et faktisk bevis på at ting måler forskjellig. Skulle likt å se kurvene på 2 målinger av samme kabel!
    Nei, det var ikke den tråden. Men det var riktig forfatter. Samme fyren har skrevet en som går på høyttalerkabler også.

Tilfeldige variasjoner? Det vil det jo uansett være til en viss grad hvis man ser på smale nok intervaller, ikke at alle grafene ser ut som spikermatter heller. Grafene hans viste veldig greit på hvilke frekvenser kabelen dempet. En liten bunn her og en topp der.

Snickers, du har sikkert rett i at ulikheter vil slå mer ut på et fullt oppsatt system, i en riktig setting. Men jeg ser for meg at det krever enormt med innsats og utstyr for å få et bra resultat. Gir ikke en ren impedansmåling av kabelen ihvertfall en pekepinn på hvordan den oppfører seg i et system?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Tilfeldige variasjoner? Det vil det jo uansett være til en viss grad hvis man ser på smale nok intervaller, ikke at alle grafene ser ut som spikermatter heller. Grafene hans viste veldig greit på hvilke frekvenser kabelen dempet. En liten bunn her og en topp der.
    Men er det hørbart?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man fokusere på rent kvalitative parametre er det for høyttalerkabler stort tverrsnitt og lav kapasistans som gjelder. Imidlertid brukes kabler gjerne til å farge lyden, så med en litt for slank bass kan man fete den opp med tynne kabler. Imidlertid er det av en eller annen grunn lettere å få folk til å velge en slik løsning dersom man tilbyr en tynn kabel som koster mye.
    Så man får mer bass med tynne kabler? Uten at det går utover andre egenskaper? Hvordan/Hvorfor? *Nysgjerrig*
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cHILL
    Lest litt igjennom denne tråden nå, og tenkte over det du skrev.. Folk er så sikker på å få bedere lyd at dem lurer seg selv til å tru at den har blitt bedere? derfor 90dagers returrett?

Som du ser i reklamen jeg quotet så skrev produsenten at de hadde 90 dagers returrett. Jeg er av den mening at en dyr kabel ikke er noen garanti for god lyd, men vet av egen erfaring at hver gang man kjøper inn nytt utstyr, om det så er forsterkere, høyttalere eller kabler så synes man lyden blir mye bedre stort sett uavhengig av den reelle forskjellen - du forventer en forskjell, og hjernen din gir den til deg.

Dette vet produsenten også, de kan derfor trygt gi deg 90 dagers returrett selvom de vet at den praktiske lydforbedringen ved produktet er minimal.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Går det an å skryte av å bruke Monster????
    Nix....
    Synes de er lite dynamiske og tidvis sidrumpa...
    Men, veldig trygge å bruke.
    ..spesielt hvis klangbalansen er rimelig "f***a"

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så man får mer bass med tynne kabler? Uten at det går utover andre egenskaper? Hvordan/Hvorfor? *Nysgjerrig*
    Jeg tror for tynne kabler/høy kapasitans gjør at høye frekvenser lider og gir illusjon av mer bass.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller at høyere motstand gir lavere dempefaktor og dermed mindre kontroll på basselementene som igjen blir oppfattet som mer bass, men i virkeligheten er slappere bass.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg tror for tynne kabler/høy kapasitans gjør at høye frekvenser lider og gir illusjon av mer bass.
    Tror du har helt rett her
    ...men om de høyere frekvensene lider?
    Kommer helt an på hva musikk man spiller...
    På enklere musikk låter de tynne veldig dynamisk og oppløst..
    Men, når det er snakk om mere kompleks musikk blir de litt tynne i toppen og usedvanlig feit og udefinert i bassen. Hadde vel funka bra om man kunne brukt den i ett aktivt oppsett der den tok seg av mellomtone eller oppover?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ganske enkelt egentlig.

- Tynnere kabel => høyere seriemotstand for høyttaleren.

- Seriemotstand på elementet => økt Q-verdi.

- Økt Q-verdi => relativt sett mer fart i resonanskretsen som definerer nedre grensefrekvens til en høyttaler.

Men dette kommer med 2 priser som jeg synes det er dumt å måtte betale:

- Økt seriemotstand øker harmonisk forvrengning. I ekstreme tilfeller kan den øke med 1000 - 10 000 ganger.

- Økt seriemotstand vil gi en endret frekvensgang som "speiler" impedanskurven i absolutt hele høyttalernes frekvensområde.

Så "uten at det går ut over andre egenskaper" er jeg ikke enig i.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Eller at høyere motstand gir lavere dempefaktor og dermed mindre kontroll på basselementene som igjen blir oppfattet som mer bass, men i virkeligheten er slappere bass.
    Det gir faktisk mer bass. Jeg har målt så mye som 4dB mer i ekstreme tilfeller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at tverrsnittet er eneste hensyn å ta med HT kabler. Men ikke enig i tankene rundt testmetoden. Om det viser større utslag med rommåling på et fullt system er det et produkt av dingsene som henger i endene av kabelen, ikke kabelen. Godt utstyr er immunt mot effekter fra normalt fungerende kabler, så første skrittet i min bok for feilsøking ville da vært å undersøke alt annet enn kabelen. Men om det insisteres på å bruke slikt utstyr som kan bli påvirket av kabel(f.eks. fordi det låter fett!), vil slike målinger selvfølgelig kunne hjelpe for 1 spesifikt system. For å få en bredere basis for å beskrive hva som skjer på generelt nivå ville jeg satset på å teste 1 og 1 parameter for å finne ut mer nøyaktig hvor ting eventuelt kan endres.
    Når det er snakk om signalkabler er jeg enig, men når det kommer til høyttalere så kan man ikke uten videre glatte ut impedanskurven og samtidig holde forvrengning nede. Høy dempningsfaktor i et godt matchet oppsett låter alltid bedre enn lav dempningsfaktor i et godt matchet oppsett. Dette stiller krav til kabeltverrsnittet og i et anlegg som er matchet etter dette prinsippet vil høyttalerne være mer sensitive for høyere kabelimpedans. Hvorfor dette skjer ligger forankret i forståelsen av hvordan harmonisk forvrengning oppstår i elementer.

Forsterkerens stabilitetsmargin i sin tur vil være et tema for absolutt alle forsterkere men i litt varierende grad.

Poenget mitt var uansett at man ikke skal måle en kabel i et oppsett og konkludere med dens egenskaper ut fra den målingen. Man skal måle to kabler og bruke målingen til å forstå hvorfor man hører forskjell. Den forskjellen klarer man ikke å dokumentere ved å måle inn/ut av kablene.

Her må jeg lese mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar meg den friheten å linke til Rhesus tråd på hifisentralen.no om: "Målinger av Clas Ohlson 25 meter interconnect"

Denne gir svar på det aller meste!!!

MÃ¥linger av Clas Ohlson 25 meter interconnect

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interesant tråd det ja limvingen. :-D

Det er vel egentlig mer interessant å se hva slags effekter man eventuellt får av kablingen innkobblet i et reellt system, og om disse effektene er store nok til å bli hørbare når de presenteres av en høytaler, eller får "synergi" effekter som begrenser/øker ytelsene til lydutstyret på noen andre måter.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja intressant tråd - synes noen av svarene var enda mer spennende!

Denne nesten fanatiske troen er utrolig - ikke et eneste lite "kanskje" at den eventuelle forskjellen man hører ikke skyldes placebo....

Ikke noe rart disse kabel produsentene ler hele veien til banken... :-?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men er det hørbart?
    Nei det var generelt forandringer på mindre enn en tidels desibel.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gir faktisk mer bass. Jeg har målt så mye som 4dB mer i ekstreme tilfeller.
    Nå begynner det bli å interessant. Første gjetning: rørtrinn på utgangen? Andre gjetning: passiv crossover?

Høy dempningsfaktor i et godt matchet oppsett låter alltid bedre enn lav dempningsfaktor i et godt matchet oppsett. Dette stiller krav til kabeltverrsnittet og i et anlegg som er matchet etter dette prinsippet vil høyttalerne være mer sensitive for høyere kabelimpedans.
    Hva mener du med matchet? Høy dempingsfaktor=lav impedanse på forsterkerutgangen. Lavere impedanse=mindre effekt av kabelmotstand. Hva er det som skal matches?

Hvorfor dette skjer ligger forankret i forståelsen av hvordan harmonisk forvrengning oppstår i elementer.
    Hvordan oppstår harmonisk vreng i elementer?

Poenget mitt var uansett at man ikke skal måle en kabel i et oppsett og konkludere med dens egenskaper ut fra den målingen. Man skal måle to kabler og bruke målingen til å forstå hvorfor man hører forskjell. Den forskjellen klarer man ikke å dokumentere ved å måle inn/ut av kablene.
    Dokumentasjonen blir vel den samme, i bunn og grunn? Om to kabler låter forskjellig fordi ene er alt for tynn lar det seg måle direkte på kabelen. Om de låter forskjellig i ett komplekst system fordi ene er for tynn må det søkes nærmere for å finne årsak til effekten. Som da igjen koker ned til å måle kablene løsrevet fra resten av systemet.

- Tynnere kabel => høyere seriemotstand for høyttaleren.
    - Seriemotstand på elementet => økt Q-verdi.
    - Økt Q-verdi => relativt sett mer fart i resonanskretsen som definerer nedre grensefrekvens til en høyttaler.
    Klarer ikke se for meg noe scenarie der det blir MER lyd av økende seriemotstand i vanlige forsterker-høytaler koblinger. Unntaket er crossoveren - der kan det vel bli en boost i respons på crossover frekvensen med høyere seriemotstand på inngangen? Har fint lite peil på dette. Høres det riktig ut at det er en effekt av Xoveren?

Har du noen linker eller noe å vise til? Ble nysjerrig nå.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Nå vet selvsagt ikke jeg hva B&W betaler pr meter, men disse er det noen meter av inni mine høytalere.

Iom at valpen min tygget ganske bra i seg av mine nordost flatline så så jeg mitt snitt til å kjøpe nye kabler. Siden B&W tydeligvis mener CS12 er bra nok til å ha inni 800-serien så de må vel være bra nok på utsiden også. Jeg gikk derfor til hifiklubben og kjøpte CS-122 som er nøyaktig samme kabel bare med to ledere i stedenfor enkel leder. Uten plugger koster 2x3 meter 750kr (jeg kjøpte 2x2), knappe tredjedelen av mine tidligere Nordost 2x3 til 2500kr.

Jeg er ingen stor kabelfantast og hadde ingen illusjoner om å høre noe særlig forskjell hverken i den ene eller andre retningen, og i mellomtone og diskant gjorde jeg vel egentlig ikke det heller. (Har jo ikke hatt 804s så lenge heller så har ikke noe tungt erfaringsgrunnlag på høyttaleren)

Men har lest endel reviews rundt at mange mener de får en boost i bassen med disse kablene, noe jeg faktisk også gjorde. Det ble mer og kanskje litt mer boomy bass enn før. Ikke fullt så definert, mer utflytende om man kan si det. Kanskje snickers-is har en forklaring på hva det kan komme av? Skulle vel tro disse hadde større tverrsnitt enn flatlinene, og sånn sett burde gi mindre bass, ref tidligere punkt om at tynne kabler kunne gi mer bass?

Men om jeg forstår det rett er det vel en kombinasjon av utstyr og kabler også.. så.. Hm. Jeg må si jeg er litt overrasket over at jeg (med forbehold om placebo her da) så ut til å få en såpass tydelig boost i bassen, og lurer litt på hvorfor.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det bli å interessant. Første gjetning: rørtrinn på utgangen? Andre gjetning: passiv crossover?
    Klasse D effekttrinn med 1600 i dempningsfaktor og ingen XO.

Hva mener du med matchet? Høy dempingsfaktor=lav impedanse på forsterkerutgangen. Lavere impedanse=mindre effekt av kabelmotstand. Hva er det som skal matches?
    Først og fremst må klangbalansen være på plass. Så må hver komponent ha det som skal til av krefter for å drive den neste komponenten i kjeden osv.

Hvordan oppstår harmonisk vreng i elementer?
    Det oppstår på mange måter, men de kanskje viktigste bidragsyterne er asymmetri i magnetsystemet, ulinearitet i magnetsystem og oppheng, og ikke minst samspillet mellom reaktive komponenter og dempning. Det er først og fremst enkle reaktive parametre i samspill med for eksempel kabelen og forsterkerens impedans.

Dokumentasjonen blir vel den samme, i bunn og grunn? Om to kabler låter forskjellig fordi ene er alt for tynn lar det seg måle direkte på kabelen. Om de låter forskjellig i ett komplekst system fordi ene er for tynn må det søkes nærmere for å finne årsak til effekten. Som da igjen koker ned til å måle kablene løsrevet fra resten av systemet.
    Det er sant, men det er en del av effekten man ikke kan måle ved å se transferfunksjonen i kabelen alene.

Klarer ikke se for meg noe scenarie der det blir MER lyd av økende seriemotstand i vanlige forsterker-høytaler koblinger. Unntaket er crossoveren - der kan det vel bli en boost i respons på crossover frekvensen med høyere seriemotstand på inngangen? Har fint lite peil på dette. Høres det riktig ut at det er en effekt av Xoveren?
    Det blir ikke mer lyd, men det blir mindre lyd ved alle andre frekvenser.

Har du noen linker eller noe å vise til? Ble nysjerrig nå.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Hmmm... jeg lagde en tråd om det en gang, men det er veldig lenge siden. Jeg husker ikke hvordan jeg skal finne det. Jeg har vel målingene på en backup ett eller annet sted.

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •