Perfekt match til 1% av totalprisen - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 122
    Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor er det så mye debatt rundt et tema hvor man faktisk har noe man kan bevise / motbevise med klare tall? Er det ikke mulig å måle et signal før og etter det har passért igjennom en kabel?

Er argumentet at fordi signalet alltid forandrer seg (noe som godt kan være mulig) at det er her "lydsignaturer" og "god overførsel" kan lures inn?

Jeg har ikke problemer med å tro at forskjellige kabler kan ha knøttlite innvirkning på lyden - akkurat som alle andre nyanser innen elektronikk og høyttalere. Men fokuset synes jeg blir litt religiøst ettersom min personlige erfaring med hifi gir kabler 0% innvirkning på lydopplevelsen, hvor elektronikk, høyttalere og rom/plassering spiser resten av kaken.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt enig mattman, bedre enn jeg skulle sagt det selv...

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Det er tross alt etterspørselen som skaper markedet for dyre kabler.
    Jeg kunne ikke vært mer uenig, slik jeg ser det er det stikk motsatt.

Veldig ofte er det slik at produsenter selv skaper et marked, ta f.eks. Coca Cola Company, eller de tullingene som har lagd de urovekkende stygge Crocs-sandalene.

Kabelprodusenter sleipe som fy bruker alle de skitne triksa de kan for å skape en illusjon av at kablene er verdt prisen, og at disse er bedre enn andre kabler. De skitne triksene vil jeg kalle for propaganda. Hvis du har sett på tråden til Nordenstam her på avforum/kabler så vet du hva jeg mener. Ofte er salgsargumentene helt på viddene, og ofte har de liten eller ingen tilknytning til den virkelige verden.

Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Hvorfor er det så mye debatt rundt et tema hvor man faktisk har noe man kan bevise / motbevise med klare tall? Er det ikke mulig å måle et signal før og etter det har passért igjennom en kabel?
    Jo, det er mulig, og en på hifisentralen har lagt ned en god del timer arbeid i akkurat dette. Han målte impedansen i ulike kabler til et stykke over de hørbare frekvensene, og la ut grafer som viste hvor mye de dempet. Finner dessverre ikke igjen denne tråden, men den ligger sikkert der enda. Noen som har link? Det var flere sider med grafer og velskreven tekst.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman

Er argumentet at fordi signalet alltid forandrer seg (noe som godt kan være mulig) at det er her "lydsignaturer" og "god overførsel" kan lures inn?

Jeg har ikke problemer med å tro at forskjellige kabler kan ha knøttlite innvirkning på lyden - akkurat som alle andre nyanser innen elektronikk og høyttalere. Men fokuset synes jeg blir litt religiøst ettersom min personlige erfaring med hifi gir kabler 0% innvirkning på lydopplevelsen, hvor elektronikk, høyttalere og rom/plassering spiser resten av kaken.
    Ganske merkelig dette at kabeldebatter nesten alltid ender opp i krangel. Man har den ene leiren som hører forskjell og gledere seg over å kunne eksperementere med å bytte kabler eller å lage de selv, og så har man den andre leiren som ikke hører forskejell og som altid maser om blindtester og all verdens bevis.

Det samme har man blandt HIFI bladene der f.eks. Hjemmekino stor sett ikke omtale kabler da de trolig ikke mener det betyr noe mens Fidelity er kabelfrelste.

Selv har jeg gått fra fra å være kabelskeptikker til å være kabelfrelst i den forstan at jeg har hørt hvor stor forskjell kabel kan gjøre. Selv trengte jeg lange kabler til stereo oppsettet - 8 og 12 m. Slikt er ikke så lett å få kjøpt hvis man ikke kjøper det som er å få i meter vare. Først testet jeg 2.5 mm2 Biltema og synes det låt greit. Som et eksperiment kjøpte jeg noen meter installasjonskablen 4x1.5 mm2 og krysskoblet disse og testet. Dette låt så mye bedre at jeg kjøpe mer kabel og kabelstrøper for flere tusen og det var vært hver krone. Koblet frem og tilbake og forskjellen var markant, større enn jeg har hørt på relativt like forsterkere, uten at jeg kan tallfeste det i % eller presentere måleresultater.

Dette var stereo'n der det er virkelig klasse over lyden. I kino'n hvor lyden er helt grei til film, har ikke ikke brydd meg om å benytte annet en "Biltema" kabel. Kanskje er det derfor det er så stor forskjell på synet på kabel i Hjemmekino og Fidelity ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det samme har man blandt HIFI bladene der f.eks. Hjemmekino stor sett ikke omtale kabler da de trolig ikke mener det betyr noe mens Fidelity er kabelfrelste.

Selv har jeg gått fra fra å være kabelskeptikker til å være kabelfrelst i den forstan at jeg har hørt hvor stor forskjell kabel kan gjøre. Selv trengte jeg lange kabler til stereo oppsettet - 8 og 12 m. Slikt er ikke så lett å få kjøpt hvis man ikke kjøper det som er å få i meter vare. Først testet jeg 2.5 mm2 Biltema og synes det låt greit. Som et eksperiment kjøpte jeg noen meter installasjonskablen 4x1.5 mm2 og krysskoblet disse og testet. Dette låt så mye bedre at jeg kjøpe mer kabel og kabelstrøper for flere tusen og det var vært hver krone. Koblet frem og tilbake og forskjellen var markant, større enn jeg har hørt på relativt like forsterkere, uten at jeg kan tallfeste det i % eller presentere måleresultater.

Dette var stereo'n der det er virkelig klasse over lyden. I kino'n hvor lyden er helt grei til film, har ikke ikke brydd meg om å benytte annet en "Biltema" kabel. Kanskje er det derfor det er så stor forskjell på synet på kabel i Hjemmekino og Fidelity ?
    Hjemmekino tester kabler. Det var ikke lenge siden jeg skumleste en test om noen kabler med det treffende navnet Mambo til 18-19 000nkr for en liten stump. Det er en eller annen test i nesten hver utgave.....

Lyd&Bilde tester også kabler.....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske merkelig dette at kabeldebatter nesten alltid ender opp i krangel. Man har den ene leiren som hører forskjell og gledere seg over å kunne eksperementere med å bytte kabler eller å lage de selv, og så har man den andre leiren som ikke hører forskejell og som altid maser om blindtester og all verdens bevis.
    Blindtester er jo det eneste som på noen måte dokumenterer forskjeller (ved siden fysiske målinger), og da er det vel ikke så rart at dette blir etterlyst i en debatt som denne?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akk og ve for en idiotisk tråd. Pappan min er sterkere enn din så.!

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig for meg å innbille meg at kabler har noen stor forskjell når:

1) Jeg ikke har hørt forskjeller
    2) Blindtestene jeg ser rundt om på nettet absolutt ikke stemmer overens med de klare forskjellene de visstnok skal utrette
    3) Folk med peiling på elektrisitet sier tur etter tur at de ikke har noen tro på forskjellene presentert av de få overbeviste
    4) Andre faktorer spiller inn på en måte som vil gjøre dyre kabler overflødige da andre enorme flaskehalser (som internkabling i både høyttalere og elektronikk - noe som kabel-frelste må innse mer enn noen andre) spiller inn.

Disse tingene gjør det vanskelig å gi kabler "the benefit of the doubt".

Pappaen min hører ting som ikke er der mye bedre enn pappaen din.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Har aldri ment at kabler kan gjøre underverker, men at de f.eks. MIT kabler kan fjerne "S"'n, det har jeg hørt.
    Jeg angrer kikkelig på at jeg byttet kabel til tataturet mitt. Nå har plutelig amtlige 'er forvunnet og det jeg kriver har blitt neten umulig å lee. innykt frutrerende!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at det er forskjell på kabler. Det gjelder både innen audio og i andre sammenhenger. Jeg har selv presentert seriøse målinger som viser dette i klartekst. Imidlertid har jeg tilgode å se målinger, tester, seriøse teorier eller liknende som i noen som helst grad taler for at kablene trenger å koste en formue.

En typisk feil som gjøres når man skal "måle kabler" er at en måling av selve kabelen sier ikke så mye om hvordan den vil oppføre seg. Det å måle signalet inn og ut og sammenlikne disse sier enda mindre.

Men det å sette opp en effektforsterker og en høyttaler for så å sende et signal inn på forsterkeren, måle det som kommer ut av høyttaleren med en mikrofon og deretter bytte til en annen kabel og gjøre samme måling på denne viser klart større forskjeller. Disse forskjellene er helt klart koblet mot kabeltverrsnitt.

Årsaken til at det slår så mye tydeligere ut med denne type måling er at kabelen er en del av forsterkerens last og en del av høyttalerens kilde. Den påvirker dempningsfaktoren og den påvirker hvilken last forsterkeren "ser" ved høye frekvenser. Dette medfører at både forsterker og høyttaler oppfører seg annerledes selv om forskjellen mellom signal inn og ut av kabelen knapt er målbart forskjellig.

Skal man fokusere på rent kvalitative parametre er det for høyttalerkabler stort tverrsnitt og lav kapasistans som gjelder. Imidlertid brukes kabler gjerne til å farge lyden, så med en litt for slank bass kan man fete den opp med tynne kabler. Imidlertid er det av en eller annen grunn lettere å få folk til å velge en slik løsning dersom man tilbyr en tynn kabel som koster mye.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Selv jeg som er kabelskeptikker ville vært skeptisk til å lage et hifi oppsett der man skal kritisk lytte til musikk, og trenger 8 og 12meter med høytaler kabler, eller sammlet lengde på ledere på 16 og 24m strekk....
    Det handler om å gi forsterkeren gode arbeidsbetingelser i forhold til å kontrollere elementene i høytaleren og ikke bruke krefter unødvendig mye i selve overføringen.

Synes kanskje at hvis du er kabel "frelst" og har en teknisk bakgrunn at du burde prioritere å kjøre med så kort kabling som mulig, hvis det ikke nettop er et ekstra "kabelfilter" du er ute etter da....

Når det gjelder invendig kabling i en høytaler, er jo prisen på disse en ganske så interesant sak når man tenker på hifi og det magiske "kabelhysteriet" man vel stort sett bare finner der, men nå er vel det kanskje litt feil å se på kablene inne i høytaleren som kunn ledere, da man vel ofte kan se på disse som del av delefilteret osv også, ettersom de jo kabler opp elementene etter delefilteret og dermed danner egene lukkede kretser med serielle elektriske egenskaper.

Den eneste kablingen inne i en høytaler som gjør samme jobb som de eksterne høytalerkablene er den som er mellom den invendige delen av høytalerterminalen og delefilteret, og disse burde vel i grunnen være så kort som mulig de også....

En annen ting jeg har stusset på med invendig kabling i høytalere er det ofte tilfeldige og litt kaotiske plasseringen av disse, gjerne enkelt ledere løst hengende sammen med dempemateriale og annen kabling i magnetfelt osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Skal man fokusere på rent kvalitative parametre er det for høyttalerkabler stort tverrsnitt og lav kapasistans som gjelder.
    Because speakers are driven at low impedance (typically 4 or 8 ohms) and high current, speaker cables are, for all practical purposes, immune from interference from EMI or RFI, so shielding isn't required. The low impedance of the circuit also tips the balance of concern from capacitance, which is important in interconnect use, to inductance, which, while a concern, can be controlled only to a limited degree. The biggest issue in speaker cables, from the point of view of sound quality, is simply conductivity; the lower the resistance of the cable, the lower the contribution of the speaker cable's resistance to the damping factor, and the flatter the frequency response will be. While one can spend thousands of dollars on exotic speaker cable, in the end analysis, it's the sheer conductivity of the cable, and (barring a really odd design, which may introduce various undesirable effects) little else that matters. The answer to keeping conductivity high is simple: the larger the wire, the lower the resistance, and the higher the conductivity.

Det finnes faktisk kabelprodusenter som fokuserer på disse enkle prinsippene. :-D

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet selvsagt ikke jeg hva B&W betaler pr meter, men disse er det noen meter av inni mine høytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er ingen tvil om at det er forskjell på kabler. Det gjelder både innen audio og i andre sammenhenger. Jeg har selv presentert seriøse målinger som viser dette i klartekst. Imidlertid har jeg tilgode å se målinger, tester, seriøse teorier eller liknende som i noen som helst grad taler for at kablene trenger å koste en formue.
    Etter min mening har ikke målbare forskjeller så høy vekt siden det fremdeles ikke er fremlagt en ABX blindtest som klarer å skille de målbare forskjellene med hørselen.

Flott du trekker fram at selv en kabel som måler bra ikke trenger å koste en formue.

Hørbare forskjeller mellom fornuftig konstruerte kabler er etter min mening en myte så lenge dette ikke lar seg påvise i en ABX blindtest.

Vil påpeke at hifientusiaster må bruke så mye penger de vil på kabler for min del, så lenge dette gjøres uten at de er blitt "lurt" av overivrige selgere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det veldig lett å få et anlegg til å bli mer eller mindre sensitivt for kabler også.

Forøvrig, i forhold til det engelske sitatet om kabler, kapasitansen er faktisk ganske viktig. Ikke for selve transmisjonslinjen, men forsterkeren vil få mindre margin mot selvsving jo mer kapasitiv kabelen er.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Nå vet selvsagt ikke jeg hva B&W betaler pr meter, men disse er det noen meter av inni mine høytalere.

Jeg fant ikke noen kabel som het CS 12, men jeg fant en som heter Cs 122. denne koster 128,-/m hos hifiklubben.
    Hva tror du B&W betaler pr. meter? en tiende del?
    Selv med fullpris så vil det da være kabler i dine Ht for ca. 640,-
    Høyttalerene dine kostet vel opprinnelig i overkant av 100K
    Det er altså interkabling for under en prosent av prisen. I praksis så vil jeg da si at siden B&W som er en autoritet ikke er villig til å betale mer, så burde du heller ikke betale mer for de 2.5 meterene mellom forsterker og høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg fant ikke noen kabel som het CS 12, men jeg fant en som heter Cs 122. denne koster 128,-/m hos hifiklubben.
    Hva tror du B&W betaler pr. meter? en tiende del?
    Selv med fullpris så vil det da være kabler i dine Ht for ca. 640,-
    Høyttalerene dine kostet vel opprinnelig i overkant av 100K
    Det er altså interkabling for under en prosent av prisen. I praksis så vil jeg da si at siden B&W som er en autoritet ikke er villig til å betale mer, så burde du heller ikke betale mer for de 2.5 meterene mellom forsterker og høyttaler.
    Hehe, innertier!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    The CS - 12 HF (High Flexibility) is a 12 gauge 147 strand cable especially designed for industrial purposes. Its extreme flexibility compared to the regular available 12 gauge constructions is a great advantage in many applications. The CS - 12 HF has been specially designed for use in high current applications in difficult situations like narrow spaced loudspeaker enclosures and power lines in mixing consoles and amplifiers. Sonically a very superior conductor: very smooth and detailed. The soldering properties are very convenient compared to equivalent products.

The CS - 12 HF consists of 147 very pure OFC strands with a dense and very pure silver coating.

Its resistance is: 0.58 Ohm/100 meter.
    The total conductor cross-section area is: 2.96 mm².
    The external diameter is: 3.5 mm.
    The jacket is made of HULLIFLEX ® 4 and is available in 8 colours: black, brown, red, yellow, green, blue, grey and white.

Shipping conditions: 250 or 100 meter reels with the cable ends closed with caps.

Tviler på at B&W betaler mye for store ruller av en slik kabel. Det ser ut som 122 er parkabelen av denne. Mao er konsumer-versjonen sikkert enda dyrere. Jeg aner ikke hva jeg snakker om her, men et regnestykke for morroskyld;

Uten MVA koster denne kabelen fra HFK 102kr/m. La oss si at HFK har en dekningsgrad på rundt 60% på kabler som selges på meter ut fra ruller, mao den kjøpes inn for rundt 40kr/m +mva (sannsynligvis er tallet enda lavere da HFK også er importør). En enklere industriversjon av denne kabelen er nok enda billigere inn til en produsent som B&W - kanskje rundt 15-25kr/m? Snakker da 100-150kr i kabelutgifter på et par gulvstående høyttalere.

Et helt villt regnestykke naturligvis, men sikkert ikke helt usannsynlig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Akk og ve for en idiotisk tråd. Pappan min er sterkere enn din så.!
    Tråden er da overhodet ikke idiotisk. Men enkelte innlegg kan vel gjerne aspirere...

Med HåkonN sitt siste innlegg og wotg sitt siste innlegg, så blir virkelig kabelprisene satt i perspektiv!

Under 1% av høyttalerprisen...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant

Her er innvendig kabling i Infinity Kappa 600:

Ser ut til å være av samme kvalitet som Biltema høytalerledningen - 4mm2 - jeg bruker på de. Den innvendige ser ut til å være rundt 3mm2.

Så kan man spørre seg hvorfor det går 3 stk ledninger opp til diskanten og mellomtonen? Eller var det et dumt spørsmål? ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •