Perfekt match til 1% av totalprisen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 122
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjøpte de her (1.5m versjonen siden jeg har monoblokker):
    Xtreme-Cable - SC-4 Single-Wire Høyttalerkabel

Merk at de jeg kjøpte er den nyeste utgaven med nye plugger, som koster noen kroner mer. Sidene er ikke oppdaterte med den nyeste utgaven enda. De kan sees her:
    ViaBlue™ SC-4 Single-Wire speaker cable

For dere som ikke gidder å klikke seg inn så gjelder det Viablue SC-4, toppmodellen i Viablue's sortiment. Jeg gadd ikke å kjøpe bi-wire fordi jeg har mer trua på dobbelt kvadrat til høyttaler elementene i stedet for å splitte endelederne i to for å få fire plugger, og dermed bare halve kvadratet tilgjengelig for hvert av elementene koblet til terminalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Dette var et tanketomt eksperiment fordi det finnes ingen regel som tilsier at man ikke skal bruke mer penger på andre steder enn det man bruker på det billigste stedet. Man bruker akkurat så mye penger på forskjellige steder som man mener er nødvendig m.h.t prioriteringer og ønsket ytelse. At noen meter kabel ikke koster allverdens er ikke så vanskelig å skjønne. Men det betyr ikke at eksterne kabler, ellers for den saks skyld forsterkere, cdspillere (tenk på de små printbanene som lyden går i, disse koster sikkert enda mindre enn internkablingen i høyttaleren!!) ikke skal ha noe å si.

Snickers sammenligner også nærmest råvarer (greit, internkabel er en ferdigvare det også, men dere skjønner poenget, derav "nærmest") med ferdigvarer. Man kan videre kvantifisere dette ned så mye man vil.

F.eks kan man si at råvareprisen (kobber) for 1kg internkabel er det samme som råvareprisen for 1kg Nordost Odin. Noe som selvsagt _er_ tilfelle. Så spørs det bare hvor mye man vil betale for pynt og innpakning. Men selve råvareprisen er den samme, så da kan man ihvertfall ikke bli tatt for det.

Eller så kan man si: hvorfor bruke mer penger på en forsterker enn en billig NAD? Høyttaleren forvrenger allikevel mye mer.
    Eller: Hvorfor bruke mer penger på en forsterker enn en billig NAD? Kablene, diskantene,bassen koster ingenting likevel.
    Eller: Hvorfor tilkoble gode høyttalere som f.eks B&W 802D, når Oberon 6.1 er ampen i anlegget? Råvareprisen til B&O er kun et par hundrelapper for hver modul allikevel. På den annen side koster jo tydeligvis et par 802D pennies å produsere, så da er det kanskje en god match sånn sett..

etc etc etc..

Er du ikke enig i at ICE vil spille bedre når den får tilført et godt signal?
    Vil ikke en høyttaler, ja selv med billig interkabling, spille bedre med en ASP1000 kontra en NAD 20w?
    Kan det tenkes (i en utopisk drømmeverden hvor det faktisk er forskjell på kabler) at høyttaleren vil spille enda litt bedre med en bedre/annerledes/dyrere/billigere/større/mindre høyttalerkabel, ja selv med billig internkabel?

Hadde ikke hifi hatt noen svake ledd, hadde vi praktisk talt hørt på virkeligheten, men selv om det alltid finnes "svake" ledd, er det ingen unnskyldning for å ikke gjøre det beste utav det. Det er hva det handler om, komme litt nærmere virkeligheten, ikke å sutre (enten åpenbart, eller mellom linjene) over hva andre måtte bruke penger på. (jeg sier ikke at noen her inne gjør det, døm for dere selv)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sunt for hobbyen vår å få ryddet vekk alt dette overprisete kabeltullet. Spikre igjen kista!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det er sunt for hobbyen vår å få ryddet vekk alt dette overprisete kabeltullet. Spikre igjen kista!
    Det holder vel strengt tatt at du spikerer igjen din kiste, så kan andre få lov til å gjøre som de selv vil.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det holder vel strengt tatt at du spikerer igjen din kiste, så kan andre få lov til å gjøre som de selv vil.
    Folk må gjerne kaste pengene sine ut av vinduet for min del. Generelt mener jeg at det er det beste for hobbyen å fokusere på det som virkelig gir forandringer av lyden, så kan du selvsagt mene hva du vil.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Capitaine:

Jeg synes du trekker en overilt konklusjon her.

For det første var det en tankevekker bygget på rene fakta, og ikke noe eksperiment. De faktorene du nevner er stort sett nevnt tidligere i tråden og ingen er uenig i dem.

For det andre hevder jeg på ingen måte at det ikke er forskjell på kabler. Spørsmålet er jo som alltid om et bytte fra kabelmerke X til en dyrere kabel av samme merke gir samme forskjell som en tilsvarende dyr kabel av merke Y eller om man kunne byttet til en enda billigere kabel av merket Z og fått enda bedre lyd.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Spørsmålet er jo som alltid om et bytte fra kabelmerke X til en dyrere kabel av samme merke gir samme forskjell som en tilsvarende dyr kabel av merke Y eller om man kunne byttet til en enda billigere kabel av merket Z og fått enda bedre lyd.
    Siden "kabler er filtre" så er det jo garantert at en billig kabel med "rett/ingen filterkarakter" vil være bedre enn en dyr kabel med "feil/for mye demping".

Blir dette en grei måte å se på problemet på?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Siden "kabler er filtre" så er det jo garantert at en billig kabel med "rett/ingen filterkarakter" vil være bedre enn en dyr kabel med "feil/for mye demping".

Helt klart

Det er vel mer eller mindre slik jeg ser på kabler.. :wink:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling

Eller omvendt?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Eller omvendt?
    Flisespikker!

Såklart

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Capitaine:

Jeg synes du trekker en overilt konklusjon her.

For det første var det en tankevekker bygget på rene fakta, og ikke noe eksperiment. De faktorene du nevner er stort sett nevnt tidligere i tråden og ingen er uenig i dem.

For det andre hevder jeg på ingen måte at det ikke er forskjell på kabler. Spørsmålet er jo som alltid om et bytte fra kabelmerke X til en dyrere kabel av samme merke gir samme forskjell som en tilsvarende dyr kabel av merke Y eller om man kunne byttet til en enda billigere kabel av merket Z og fått enda bedre lyd.
    Hvorvidt du syns det er rene fakta eller ikke er ikke så farlig. Fakta kan man alltid få ved å kvantifisere eller trikse som man syns gagner en selv best.
    Jeg har ikke uttalt meg om hva du hevder m.h.t kabler, og synes også det er uvesentlig i denne sammenhengen hva du måtte hevde om kabler.

Men så lenge du hevder at pris er uvesentlig, da bør du jammen meg stå for det også, og akseptere at det kan tilfeldigvis gå "gale" veien. M.a.o hvis en dyr høyttalerkabel viser seg å fungere bedre denne gangen, so be it. Neste gang kan det hende at en billigere kabel gjør en bedre jobb. Dette klarer du ikke helt å forstå uten at du henger deg opp i prisforholdet mellom intern/ekstern kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke dyre kabler. Det finnes overprisede kabler.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Hvorvidt du syns det er rene fakta eller ikke er ikke så farlig. Fakta kan man alltid få ved å kvantifisere eller trikse som man syns gagner en selv best.
    Jeg har ikke uttalt meg om hva du hevder m.h.t kabler, og synes også det er uvesentlig i denne sammenhengen hva du måtte hevde om kabler.

Men så lenge du hevder at pris er uvesentlig, da bør du jammen meg stå for det også, og akseptere at det kan tilfeldigvis gå "gale" veien. M.a.o hvis en dyr høyttalerkabel viser seg å fungere bedre denne gangen, so be it. Neste gang kan det hende at en billigere kabel gjør en bedre jobb. Dette klarer du ikke helt å forstå uten at du henger deg opp i prisforholdet mellom intern/ekstern kabel.
    Det er jo nettopp dette Snickers sier; At det godt kan være forskjell på kabler, men at ikke nødvendigvis dyrere = bedre. I noen tilfeller vil en dyr kabel sikkert fungere bra (eller like gjerne en annen rimeligere kabel med samme egenskaper) og omvendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har registrert at det er noe lignende han skriver, men han skriver det i et slags forsvar, og med det motsier han egentlig seg selv m.h.t hans første post.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Jeg har registrert at det er noe lignende han skriver, men han skriver det i et slags forsvar, og med det motsier han egentlig seg selv m.h.t hans første post.
    Nå er jo dette et diskusjonsforum, men det er vel forskjell på diskusjon og kverulering?
    Før du skal diskutere bør du kanskje først forstå hva folk skriver og mener? Sånn jeg leser dine innlegg har du ikke forstått hva Snickers-is skriver, og hva denne tråden faktisk dreier seg om.
    Ikke klarer jeg å se at han motsier seg selv heller, mens du derimot prøver å få vridd andres utsagn til noe du selv er uenig, for å skape noe å diskutere? Hva er vitsen?

Kabler låter forskjellig, spørsmålet er om lydkvalitet = pris.
    Det er snakk om matching, og internt i selv dyre høyttalere klarer de altså å få til denne matchen selv med billige kabler. Noe som, om det ikke er et "bevis", ihvertfall gir en indikasjon på at man antagelig også kan finne en billig match utenfor høyttaleren. Det er poenget her. Og DET kan du gjerne diskutere. :-D

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler alt dette har vært tatt opp flere ganger før?

Uansett, en har vel ikke vondt av litt repetisjon...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    semiofftopicmenlikevel
    sjekk denne.

YouTube - Swedish Audiophile - Genesis

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Føler alt dette har vært tatt opp flere ganger før?

Uansett, en har vel ikke vondt av litt repetisjon...
    Det er jeg enig i, men det er vel første gang det refereres til konkrete kostnadstall for høyttalere.

Forøvrig ser jeg stadig folk som har et sterkt behov for å idiotforklare dem som ikke er helt enig i at styggdyre kabler må til for at et anlegg skal låte bra. Det beviser vel at det behøves noen nyanser inn i debatten igjen.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng snickers, veldig fint med kostnadstall også da det heller er få som har god innsikt på markedet. Skal jeg si det rett ut så syns jeg en del av kabelbransjen er forkastelig og sleip. For meg er overprising nesten det samme som svindel, bortsett fra at her velger kunden frivillig å bli lurt.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    For meg er overprising nesten det samme som svindel, bortsett fra at her velger kunden frivillig å bli lurt.
    Ignorance is Bliss heter det seg, og hvis noen kommer nærmere lydnirvana ved å bruke hva hvermansen måtte anse som mye penger på kabler, så ser ikke jeg noen grunn til å hindre dem i det. Det er tross alt etterspørselen som skaper markedet for dyre kabler.

Det som irriterer meg er selgere som prøver å prakke på uvitende folk, kabler som utgjør en urimlig stor del av det totale budsjettet. Med det argumentet at det er dette som må til for å få max ut av anleggett.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •