Perfekt match til 1% av totalprisen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 122
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som ser sammenhengen mellom bildet over og dyre høyttalerkabler?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler med høyttalerkabler til 50-lappen har mest sannsynlig en meget god kobberkvalitet, godt tverrsnitt og teflonisolasjon.

Hva ville du byttet til Hackpacker?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8

Noen som ser sammenhengen mellom bildet over og dyre høyttalerkabler?
    Begge er angivelig produsert i amerika?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølv i olje ??
    Det er jo av og til å finne på enkelte kabeloppskrifter..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd snickers, har en grunn alltid lurt på din mening i kabeldebatter, mest pga av at du har det mest proffesjonelle forholdet til dette her inne siden du utvikler og produserer hi-fi.

Til de som kanskje føler seg snytt og lurt eller ikke tror på de lave innkjøpskostnadene så gjelder nok dette ved store innkjøp også kommer det mange skjulte kostnader i tillegg hos produsent også videre til importør og forhandler osv. Utvikling, leie, strøm, fakt osv så baller det seg på med utgifter, samtidig skal jo alle ledd tjene penger. Som snickers sier så endrer dette forholdet seg litt til billigere høyttaler, sannsynligvis mest pga av kvanta.

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det var en ting som slo meg. Jeg ser en del foreslår ca 10% av pengene til anlegget i kabler. Videre ser jeg at enkelte legger over 25% av høyttalernes pris i bare høyttalerkabler.

Jeg har sett over 100 komponentkalkyler til høyttalere, og av disse har jeg til gode å se at internkablingen utgjør mer enn 1% (EN PROSEN) av delekostnaden. Inklusive arbeid så utgjør den gjerne ikke over 0,5% av høyttalerenskostpris. Inni en typisk treiveis gulvstående høyttaler er det sjelden mindre enn 2,5 meter kabel.

I de fleste av disse tilfellene er det lagt ned et stykke arbeid i å finne frem til en best mulig egnet kabel, og det sier seg kanskje selv at et ikke er spesielt bekymringsverdig om kabelprisen skulle bli tredoblet.

Om man kjøper høyttalere til 60 000kr pr par kan man regne med at delekostnaden inn til produsent er ca 5000kr pr høyttaler. Det vil si at inni høyttaleren som man har kjøpt av tillit til konstruktøren er det brukt mindre enn 50 kroner på kabler.

Allikevel mener mange å hevde at det er helt naturlig at denne stakars høyttaleren ikke kommer til sin rett før man har svidd av minst 10-20 000 kroner på høyttalerkablene alene...

Just my 1/50 dollar...
    Meget godt og informativt innlegg Snicers, som altid, det er godt og se at noen som har kunskap når det gjelder kabling kan skrive noen ord, jeg syns der er alt for mangen som utaler seg uten og i grunnen har noe grunnlag for og gi råd til dem som ikke har kunskap på dette. Ellers så kjøper jeg ikke de helt billigste lakris snørene selv heller, men det er i grunnen mest for utseende og skjærming av kablene siden der som regel er et virvar av signal kabler, strømmkabler og høytaler kabler bak stereo benken.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker høyttalerprodusenter som også produserer mere eller mindre dyre høyttalerkabler sine egne kabler til internkabling, eller kjøper de inn billig fra andre grossister?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh....

Kan dere ikke like godt danne : AV Forums hørselhemmede forening - Avdeling for de som ikke hører forskjell på kabler.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Puh....

Kan dere ikke like godt danne : AV Forums hørselhemmede forening - Avdeling for de som ikke hører forskjell på kabler.

Hæ, har det ikke på denne tråden blitt presisert at det er forskjell i lyd på kabler, eller roter jeg.

Jo, lyden kan endre seg ved kabelbytte, spørsmålet er vel om hvorfor, og er det verdt pengene. Jeg tok f.eks. for meg mine MIT kabler som kan fjerne "s" lyd, men hvis spiss diskant ikke er et problem, da synes jeg at MIT'n fjernet også mye av detaljene i toppen.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide !! Så kan dere andre danne: Placeboforeningen - For oss som hører forskjell på alle høyttalerkabler, og ikke tror på ABX tester.

Jeg er glad jeg er i den første gruppen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Bruker høyttalerprodusenter som også produserer mere eller mindre dyre høyttalerkabler sine egne kabler til internkabling, eller kjøper de inn billig fra andre grossister?
    Noen kabelprodusenter har spesielle varianter bergegnet for internkabling.

Forøvrig er det vel få høyttalerprodusenter som også produserer kabler. Mest sannsynlig er det nok mer et spørsmål om de bruker samme leverandør av kabler og internkabler enn om de bruker sine "egne kabler". Jeg tror neppe de spretter en fløyelskledd eske med vindu og gullskrift, klipper av pluggene, splitter nylonstrømpa og dytter kablene inn i høyttaleren for å si det sånn

Forøvrig starter jeg nå foreningen for dem som vet at de er så ufeilbarlige at når de ikke hører forskjell i en ABX-test så er det fordi ABX-testen er for dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Spennende tråd snickers, har en grunn alltid lurt på din mening i kabeldebatter, mest pga av at du har det mest proffesjonelle forholdet til dette her inne siden du utvikler og produserer hi-fi.
    Hvorfor skulle produsenter være "bedre" lyttere enn vanlige entusiaster?

Dette med at internkabling er rimelig er da en meget kjent sak. Og hvorvidt dyrere ytre kabling er verd prisen er da opp til hver enkelt. Enkelt og greit!

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvorfor skulle produsenter være "bedre" lyttere enn vanlige entusiaster?
    Nå var jo dette nevnt om snickers-is og det pga av at han mest sannsnyligvis har mest teknisk faglig innsikt her inne på forumet og jeg vil tror til i stor grad bruker vitenskapen som værktøy i utvikling og produksjon. Jeg holder en knapp på vitenskapen fremfor fenomener som ikke alle opplever og det ei heller går ann å bevise vitenskaplig. Men dette er jo ett stort område, så klart det er forskjell på kabler, men i hvilken grad?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sikkert vet Snicers så ønsker jo alle firmaer å tjene penger. Hva er råvarekostnadene i dine forsterkere?
    Hvis en høyttaller produsent valgte å bruke 2x2.5 meter med toppmodellen til nordost eller tilsvarende hva ville da prisen blitt til oss sluttbrukere?
    Hif-fi tilbehør slik som rack, cablelifts, eksotiske kabler osv. er tilbehør som øker feelgoodfaktoren mer en lydkvaliteten.
    Folk må få lov til å selv bestemme hva de bruker pengene på og hi-fi er så absolutt ikke en unik brnsje når det kommer til ekstrautstyr, bare se på alle de som setter all mulig dritt på og i bilene sine.
    Jeg er sikker på at skinnsetene i en ferrari er alt for dyre i forhold til ytelsesforbedringen, men jeg ser ingen som skriver kritiske innlegg om slikt...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg er sikker på at skinnsetene i en ferrari er alt for dyre i forhold til ytelsesforbedringen, men jeg ser ingen som skriver kritiske innlegg om slikt...
    Kan det være fordi ingen heller hevder at det er okseskinn-setene som gjør at en Ferrari går fort?

Ellers enig med deg. Folk bruker mye penger på "bling bling" og unødvendige ting kun for å føle seg bedre, sånn sett er ikke hifi særlig spesielt. Men jeg tror nok ikke det er så mange som bryr seg dersom noen handler kabler fordi de liker designet - diskusjonene starter heller når folk hevder at Nordost-kabler til 15 000kr er et must for at anlegget skal låte bra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk må få bruke pengene akkurat som de vil. Den kabeltypen som brukes internt i en høyttaler koster selvsagt ikke 50kr ferdig terminert i butikkhylla, men med litt håndarbeid og pynt på, kanskje 1000kr. Om noen har lyst til å bruke 30 000kr på høyttalerkabler så greit for meg, men ikke forlang at jeg skal være med på å tro at 30 000kr på høyttalerkabler måtte til for at høyttalerne skulle yte sitt beste.

Jeg tenker det hadde blitt månelyst på bilforumene dersom alle ferrarieiere med håndsydde kalveskinnsseter forlangte at alle andre uten diskusjon skulle bekrefte at det var meget prestasjonsfremmende for bilen, selvsagt uten at det var målbart.

Imidlertid blir ikke de setene markedsført som prestasjonsfremmende. I motsetning til...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Som du sikkert vet Snicers så ønsker jo alle firmaer å tjene penger. Hva er råvarekostnadene i dine forsterkere?
    Hvis en høyttaller produsent valgte å bruke 2x2.5 meter med toppmodellen til nordost eller tilsvarende hva ville da prisen blitt til oss sluttbrukere?
    Hif-fi tilbehør slik som rack, cablelifts, eksotiske kabler osv. er tilbehør som øker feelgoodfaktoren mer en lydkvaliteten.
    Folk må få lov til å selv bestemme hva de bruker pengene på og hi-fi er så absolutt ikke en unik brnsje når det kommer til ekstrautstyr, bare se på alle de som setter all mulig dritt på og i bilene sine.

Folk betaler 10.000 € for seter til nye Ferrarien sin fordi det er "sportsseter" selv om de er mer ukomfortable! De kjøper skryteretten!

On topic så er det vel å komme til enighet om at dette gjelder matching... En Mercedes sofasete passer ikke inn i Ferrari som er laget for rundetider...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så en annonse i siste Stereophile, på side 50-et-eller-annet, av Shunyata Research.

Det var en kabel-annonse, der de forklarte hva og hvorfor de hadde gjort som de gjorde med kablene. De forklarte teknologien de brukte, hva de prøvde å oppnå, både med tekst og forklarende bilder.

Jeg vet ikke hva som lyder best av en nordost kabel og en shunyata. Jeg vet heller ikke kostnaden, men jeg likte annonsen for shunyata bedre enn noen annen annonse for kabler jeg har sett.

De kaller kabelen "filter". Noe den jo selvsagt er. En kabel kan ikke tilføre noe, det er vi vel enige om (såfremt det ikke er skikkelig dårlig skjerming, slik at den plukker opp rubbel og bit av støy da).
    Jeg likte teksten i annonsen, som forklarte hvordan de prøvde å minimalisere filtereffekten.

Ble en liten avsporing...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte disse kun fordi de var fine og ikke kosta skjorta. Jeg blir fornøyd selv om de ikke gjør en døyt med lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboer: Hva var prisen og hva er merket? De så nice ut!

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •