Kabler - det finnes alltid noen litt galere.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det er her jeg kunne tenke meg at et hi-fi blad viste at de hadde baller og gjorde litt graving i forhold til priser på produksjon av små kvanta kabler. Hvor produseres kablene, har produsentene avtaler med noen kjente kabelmerker? hvordan er råvarekontrollen og hva er prisen osv.
    De har ikke baller, tydeligvis. Kanskje er de litt nuts selv også

Her er en drøy times lesning rundt mystikken med kabler. Jeg leste gjennom hele, og kjeda meg ikke. Skrevet av Roger Russel, som i tillegg til mye annet, er mannen back McIntosh høyttalere. Tidligere har han også forska på akustikk ved samme firma, McIntosh Labaratory.

Sitat fra skriveriene hans, som går på det med Hifi-blader vs kabler.

A 6-page article by Laurence Greenhill titled "Speaker Cables: Can You Hear the Difference?" was published in Stereo Review magazine on August 1983. It compared Monster cable, 16-gauge wire and 24-gauge wire. The price at that time for a pair of 30-foot lengths of monster cables was $55.00. The cost for 16 gauge heavy lamp cord was $.30/foot or $18.00 and the 24 gauge "speaker wire" was $.03/foot or $1.80

"...So what do our fifty hours of testing, scoring and listening to speaker cables amount to? Only that 16-gauge lamp cord and Monster cable are indistinguishable from each other with music and seem to be superior to the 24 gauge wire commonly sold or given away as 'speaker cable.' Remember, however, that it was a measurable characteristic--higher resistance per foot--that made 24 gauge sound different from the other cables. If the cable runs were only 6 instead of 30 feet, the overall cable resistances would have been lower and our tests would probably have found no audible differences between the three cables. This project was unable to validate the sonic benefits claimed for exotic speaker cables over common 16-gauge zip cord. We can only conclude, therefore, that there is little advantage besides pride of ownership in using these thick, expensive wires"
    ..Redaktøren fikk selvfølgelig brev fra Monster Cable. Fortsetter i artikkelen.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    De har ikke baller, tydeligvis. Kanskje er de litt nuts selv også

Her er en drøy times lesning rundt mystikken med kabler. Jeg leste gjennom hele, og kjeda meg ikke. Skrevet av Roger Russel, som i tillegg til mye annet, er mannen back McIntosh høyttalere. Tidligere har han også forska på akustikk ved samme firma, McIntosh Labaratory.

Sitat fra skriveriene hans, som går på det med Hifi-blader vs kabler.

..Redaktøren fikk selvfølgelig brev fra Monster Cable. Fortsetter i artikkelen.
    Meget god artikkel.
    Det finnes flere tilsvarende artikkler der ute.
    det mest intressante fra mitt synspunkt er å få kvantifisert kostnadene involvert i kabelproduksjon så vi en gang for alle kan demystifisere alkymistene.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Meget god artikkel.
    Det finnes flere tilsvarende artikkler der ute.
    det mest intressante fra mitt synspunkt er å få kvantifisert kostnadene involvert i kabelproduksjon så vi en gang for alle kan demystifisere alkymistene.
    Ja, det hadde vært artig å se hvor ille det egentlig er. Muligens ville det satt kroken på døra for mange aktører, om publikum hadde blitt opplyst så klart. Men så var det det da. Hitler holdt jo på i 11 år. Det er vanskelig å gjøre om på ting bare propagandaen er massiv nok.

propagan'da -en (nlat, fra Congregatio de propaganda fide 'sammenslutning for utbredelse av troen', av propagare 'utbre, forplante') agitasjon, arbeid for å utbre en idé, lære e l drive politisk p- / krigsp-, løgnp-

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A 6-page article by Laurence Greenhill titled "Speaker Cables: Can You Hear the Difference?" was published in Stereo Review magazine on August 1983. It compared Monster cable, 16-gauge wire and 24-gauge wire. The price at that time for a pair of 30-foot lengths of monster cables was $55.00. The cost for 16 gauge heavy lamp cord was $.30/foot or $18.00 and the 24 gauge "speaker wire" was $.03/foot or $1.80
    Joda... Interessant lesning du, men stiller meg tvilende til skriv som er over 15år gamle ...og som omhandler en test med "stranded" kabler. Synes de forvrenger mere enn "solidcore"

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Joda... Interessant lesning du, men stiller meg tvilende til skriv som er over 15år gamle ...og som omhandler en test med "stranded" kabler. Synes de forvrenger mere enn "solidcore"
    Interessant. Hva i all verden har dateringen på artikkelen med saken å gjøre? Hva med historiebøker som er eldre enn 15 år? Er du tvilende til de også? Litt av poenget her er kanskje også at Hifi-magasiner i meget liten grad skriver om nettopp slike ting. Hvorfor kan man jo bare spekulere i.

Forfatteren referer forresten til ting han oppdaget i 2005, dvs. at selve artikkelen på ingen måte er utdatert. Jeg skal love deg at han har gjort leksa si, bare se på hva han har oppnådd i livet.

Hva du "syns" er det vel enda større grunn å stille seg tvilende til. Kabelprodusenter argumenterer for solidcore og multiledere om hverandre, avhengig av hva de vil selge. Men om solidcore er din gud så værsågod, kjøp deg coaxkabler feite som fjell og fleksible som balltre.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kraftkablar!!!

Han her er jo helt på tur... Vet ikke om jeg syntes det var morsomt eller bare skremmende igrunn.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne fyren var jammen ekkel! en ekte psykopat vil jeg si..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Hva i all verden har dateringen på artikkelen med saken å gjøre? Hva med historiebøker som er eldre enn 15 år?
    Feks.. Tenk på den utviklingen som har skjedd innenfor hi-fi bransjen siden da?
    Dessuten har jo vedkommende blitt eldre med årene og muligens en nedsatt hørsel..

Dessuten: om vedkommende har gjort seg opp en mening fra tidligere så er det lite trolig at han kommer til å skifte mening?
    Jeg har hørt om Placebo-effekten.. Men kan ikke den ha en reversert effekt??

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placebo kan selvsagt gå alle veier...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN:

Fra 01.06.08 ble vi forhandlere av Tranparent kabler i Norge.
    For de fleste audiophile er Transparent kjent som kabler i beste High-End klasse.
    Priser for RCA interconects fra Kr 790.- til Kr 100.000.- for 1m.
    Priser for XLR interconects fra Kr 4.080.- til Kr 176.000.- for 1m.
    Priser for HT kabler fra Kr 1.859.- til Kr 306.000.- for 2,4m.

Se prisliste på Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Audiolab, Respons, Dynaudio, Kimber, Parasound under diverse info.
    Mer info Transparent Cable

Hvis vi ser på tommelfinger regelen vi blir prakket ned... Så bør anlegget i dette tilfellet koste 3.060.000 kr.

Hoho

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pianoblack: faktisk enda mere, for du tar jo kun 2,4m høyttalerkabel i betraktning Noen trenger lengre og dessuten så må man jo ha signalkabler også

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kraftplante og kraftbalsam

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo til å bli mørkredd av..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN Vis post
    Blir lite lyd uten kabler. Denne unge svensken har skjønt det, men jeg er litt usikker på om han egentlig er reklame for Nordost & Co eller ikke.

YouTube - Swedish Audiophile - Genesis
    Er det noen som vet om en fungerende link til den videoen?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •