Kabel hokus pokus - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 207
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Du får høre med de som selger nordost eller andre ht-kabler til 1000-5000-15000kr/meteren om de vil låne ut kabler gratis til ca 20mann i 2-3mnd rundt omkring vår langstrakte land!!

Jeg tror ikke noen er villige til dette og det vet nok nissene og da slipper de testen, johooooo..........
    Kan ikke dere anti-nisser samles da og kjøre deres egen test ? Dermed får dere vel det bevise dere trenger slik at dere kan holde dere unna kabeldiskusjoner for fremtiden. Gleder meg faktisk til resultatet slik at nissene kan slippe denne gnålinga :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Det vil ikke nissene gå med på, de vil kose med kablene en stund først!!!
    In your dreams!
    ...Grisegutten:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kan ikke dere anti-nisser samles da og kjøre deres egen test ? Dermed får dere vel det bevise dere trenger slik at dere kan holde dere unna kabeldiskusjoner for fremtiden. Gleder meg faktisk til resultatet slik at nissene kan slippe denne gnålinga :-D .
    Kan ikke dere nisser samles da og kjøre deres egen test ? Dermed får dere vel det bevise dere trenger slik at dere kan holde dere unna kabeldiskusjoner for fremtiden. Gleder meg faktisk til resultatet slik at anti-nissene kan slippe denne gnålinga

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

kan jo leie mine.....
    + depositum...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Kan ikke dere nisser samles da og kjøre deres egen test ? Dermed får dere vel det bevise dere trenger slik at dere kan holde dere unna kabeldiskusjoner for fremtiden. Gleder meg faktisk til resultatet slik at anti-nissene kan slippe denne gnålinga
    Hvis vi ikke har med noen av de som mener de hører forskjell har jo testen liten verdi, da man kan skylde på nocebo eller at vi bevisst latet som om vi ikke hørte forskjell
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er jo snodig fysikk når det ikke lar seg måle.

Fint om du legger ut litt informasjon om hvordan blindtestene dine har foregått, eller evt bare linke til standardiserte måter å foreta f.eks ABX-testing på hvis det er noe slikt du har gjort - så blir det lettere å forholde seg til eventuelle resultat.

At samme materiale på samme referansevolum gir så stor forskjell i bassen at med en kabel rister det i vitrineskapet ditt og med den andre gjør det ikke det finner jeg vanskelig for å tro. Da er det nok noe alvorlig galt med ledeevnen til den ene kabelen.
    Ingenting lar seg faktisk måle helt eksakt! Bare legg til flere desimaler. Ta f.eks. en gjenstand med en gitt lengde. Den har et eksakt midtpunkt, men du vil ALDRI kunne finne det. Du vil alltid være enten til høyre, eller til venstre for midten.

Testing som angitt. Flere gjentakende repetisjoner med kun et par utvalgte CD-spor på forsterker m/2 høyttalerutganger. Tilkoblet 2 like høyttalere. Kryssbyttet høyttalere og utganger for å eliminere evt. ulikheter. Samme entydige resultater. Behov for mer utfyllende info?

Det er forskjell i "skrangling" i noen lette vinglass på glasshylle og risting i vitrineskapet. Beklager om jeg uttrykte med så upresist. Men denne lett hørbare forskjellen banker spikern i kista for min, og de øvrige som har hørt det sin del, en gang for alle. Forskjeller er det.

Må også tilføye at det på ulike anlegg er vesentlig mindre forskjeller enn på andre. Jo mer i retning High-End, jo "lettere" å høre/legge merke til forskjeller.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ingenting lar seg faktisk måle helt eksakt! Bare legg til flere desimaler. Ta f.eks. en gjenstand med en gitt lengde. Den har et eksakt midtpunkt, men du vil ALDRI kunne finne det. Du vil alltid være enten til høyre, eller til venstre for midten.

Testing som angitt. Flere gjentakende repetisjoner med kun et par utvalgte CD-spor på forsterker m/2 høyttalerutganger. Tilkoblet 2 like høyttalere. Kryssbyttet høyttalere og utganger for å eliminere evt. ulikheter. Samme entydige resultater. Behov for mer utfyllende info?

Det er forskjell i "skrangling" i noen lette vinglass på glasshylle og risting i vitrineskapet. Beklager om jeg uttrykte med så upresist. Men denne lett hørbare forskjellen banker spikern i kista for min, og de øvrige som har hørt det sin del, en gang for alle. Forskjeller er det.

Må også tilføye at det på ulike anlegg er vesentlig mindre forskjeller enn på andre. Jo mer i retning High-End, jo "lettere" å høre/legge merke til forskjeller.
    Ja, hvis to forskjellige, fullt fungerende høyttalerkabler gir så store forskjeller i volum (ut fra dette må vi vel trekke slutningen at den ene har vesentlig dårligere ledeevne, så da burde det jo være lett målbart med elektronisk utstyr også) i bassen at du hører forskjell i nivået vibrasjoner i vitrineskapet ditt så kan jeg vel ikke si annet enn at jeg er imponert.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis to forskjellige, fullt fungerende høyttalerkabler gir så store forskjeller i volum (ut fra dette må vi vel trekke slutningen at den ene har vesentlig dårligere ledeevne, så da burde det jo være lett målbart med elektronisk utstyr også) i bassen at du hører forskjell i nivået vibrasjoner i vitrineskapet ditt så kan jeg vel ikke si annet enn at jeg er imponert.
    Ikke forskjell i volum, men strammere og thigtere i hele bassområdet.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Kan du vise dette med en måling med RadioShack eller lignende og lime inn resultatet som 2 stk diagramer/grafer????

For tightere bass burde jo vises på de eller???

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Kan du vise dette med en måling med RadioShack eller lignende og lime inn resultatet som 2 stk diagrammer/grafer????

For tightere bass burde jo vises på de eller???
    Det hadde jo i så måte vært megabra!
    Mer skal det egentlig ikke til, for å overbevise meg. Venter spent på resultatet! :grin:
    Så kom igjen, erys!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke forskjell i volum, men strammere og thigtere i hele bassområdet.
    Det eneste som kan påvirke vitrineskapet ditt er lydbølger - og hvis dette vibrerer på forskjellig måte med to forskjellige høyttalerkabler - så må jo resonansfrekvensen til skapet ditt helt tydelig ha lavere volum med en av kablene.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det hadde jo i så måte vært megabra!
    Mer skal det egentlig ikke til, for å overbevise meg. Venter spent på resultatet! :grin:
    Så kom igjen, erys!
    Har dessverre ikke noe å måle med, men det hadde vært særdeles interessant å fått til det på et vis.

Ellers, når jeg har lest og fulgt med i ulike kabeldebatter gjennom tidene, så har jeg inntrykk av 2 ting:

a) Mange ser ut til å tro at den opplevede lydforskjellen mellom 2 kabler omtrent er som å vri på tonekontroller, eller justere på en EQ. De "konkluderer" kjapt med at - Nei, er ikke noe forskjell.
    Folkens! Vi snakker smååå forskjeller, og nyanser når vi kommer på hakket over den tidligere omtalte "monsterkablen" eller gml type "std. kabel".

b) Mange tror, i komb. med a), at utslagene er "store" på alle type anlegg. Min/vår erfaring er at jo mer High-End og jo "skarpere" mer "analytisk" lydkarakter, jo større forskjell. Eller "lettere" å høre forskjell.

Må i tillegg understreke at jeg har stor skepsis til "kabelhysteriet", og det var derfor vi testet mye en periode. Litt for å "avsløre" og kle av en del påstander. Hvilket jeg føler vi også til en hvis grad klarte.

Vårt mål var å kunne finne frem til en kabel - som på billigst mulig måte ville tilfredsstille våre krav, og baserte dette mye på de rent "fysiske" forutsetningene.

Jeg var på denne tiden hyppig i kontakt med en som tidligere var aktiv innenfor Hi-Fi (av "gamlegutta").
    Han jobbet den gang inenfor kabelindustrien, og var også bidragsyter i noen artikler rundt "hysteriet" i Audio for 10-12 år siden.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

her se

Har dessverre ikke noe å måle med, men det hadde vært særdeles interessant å fått til det på et vis.
    L-Sound - Radio Shack Analog
    Sånn i tilfelle du trang link for å få tak i fint kalibreringsutstyr (hvis du harr noen sinustoner) og lydtrykksmåler.

For den bassen du nevner må jo kunne måles ved hjelp av noen toner og litt måling.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers, når jeg har lest og fulgt med i ulike kabeldebatter gjennom tidene, så har jeg inntrykk av 2 ting:

a) Mange ser ut til å tro at den opplevede lydforskjellen mellom 2 kabler omtrent er som å vri på tonekontroller, eller justere på en EQ. De "konkluderer" kjapt med at - Nei, er ikke noe forskjell.
    Folkens! Vi snakker smååå forskjeller, og nyanser når vi kommer på hakket over den tidligere omtalte "monsterkablen" eller gml type "std. kabel".

b) Mange tror, i komb. med a), at utslagene er "store" på alle type anlegg. Min/vår erfaring er at jo mer High-End og jo "skarpere" mer "analytisk" lydkarakter, jo større forskjell. Eller "lettere" å høre forskjell.
    Hvis folk tror det er stor forskjell er det vel fordi de har opplevd dette selv, det er jo det det gjerne reageres på i slike tråder, at folk omtrent ikke klarer å høre på dårlige kabler fordi det er så sinnsykt dårlig lyd. Men det er vel hevet over enhver rimelig tvil at forskjellene er ekstremt små ja.

Jeg regner mitt oppsett for å ha noenlunde detaljert gjengivning av lyden, og jeg kan ikke akkurat si at det var et hav av forskjell når jeg byttet fra Nordost Flatline Gold til Van den hul CS-122, men om noe så låt det bedre med den sistnevnte, billigere og mer tradisjonelle (større tversnitt og ikke flat) kabelen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan ikke akkurat si at det var et hav av forskjell når jeg byttet fra Nordost Flatline Gold til Van den hul CS-122, men om noe så låt det bedre med den sistnevnte, billigere og mer tradisjonelle (større tversnitt og ikke flat) kabelen.
    Jøss, jeg trodde ikke at du var nisse Hybris

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, jeg trodde ikke at du var nisse Hybris
    Spørs hva du legger i kabelnisse - med de komponentene jeg har så kan jeg nesten ikke kjøre lakrissnører og lampettledning, det passer seg liksom ikke - så jeg har greit nivå på både høyttalerkabler og signalkabler.

Men at det er store forskjeller ute og går det tror jeg ikke.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva du legger i kabelnisse - med de komponentene jeg har så kan jeg nesten ikke kjøre lakrissnører og lampettledning, det passer seg liksom ikke - så jeg har greit nivå på både høyttalerkabler og signalkabler.

Men at det er store forskjeller ute og går det tror jeg ikke.
    Det er jo selvfølgelig en del skeptikere som kjøper dyre kabler kun fordi de ser bra ut. Det er for mange veldig viktig at de står i stil til resten av anlegget, det har jeg forståelse for.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo selvfølgelig en del skeptikere som kjøper dyre kabler kun fordi de ser bra ut. Det er for mange veldig viktig at de står i stil til resten av anlegget, det har jeg forståelse for.
    Jepp, pluss at hvis jeg hadde hatt biltemakabler eller lampettledning til 804s så hadde det garantert blitt kabeldiskusjon hver gang jeg hadde besøk - slitsomt i lengden

Forøvrig bruker B&W Van Den Hul internt i 800-serien, så da kan jo ikke jeg være dårligere resten av signalveien.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må i tillegg understreke at jeg har stor skepsis til "kabelhysteriet", og det var derfor vi testet mye en periode. Litt for å "avsløre" og kle av en del påstander. Hvilket jeg føler vi også til en hvis grad klarte.

Vårt mål var å kunne finne frem til en kabel - som på billigst mulig måte ville tilfredsstille våre krav, og baserte dette mye på de rent "fysiske" forutsetningene.

Jeg var på denne tiden hyppig i kontakt med en som tidligere var aktiv innenfor Hi-Fi (av "gamlegutta").
    Han jobbet den gang inenfor kabelindustrien, og var også bidragsyter i noen artikler rundt "hysteriet" i Audio for 10-12 år siden.
    Godt det er noen fornuftige ord å lese her og - nesten som jeg skulle sagt de selv men er ikke så flink til å ordlegge meg :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg digger denne jeg:
    Audiophile Deathmatch: Monster Cables vs. a Coat Hanger
    Merk! Bildet er misvisende, det er snakk om høyttalerkabler, ikke signalkabler.

Bare for å gjøre det klart, jeg er ikke-troende. Siden vi har et uttrykk for troende (nisser), vil jeg gjerne høre om Ingeniør'n og/eller erys har et tilnavn til oss?

Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •