Kabel hokus pokus - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 207
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Det motsatte av placeboeffekt er kalt noceboeffekt, som altså innebærer en forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger. Det klareste eksemplet på nocebo er et menneske som dør etter å ha blitt bitt av en slange som ikke er giftig. link fra: Placeboeffekt - Wikipedia

Så med andre ord hva vil en slik test føre til???
    Jo flere tester og mer meninger for at mennesker som innehar et overbevist syn på noe, vil jo selvfølgelig fortsette å forsvare dette frem til "ormen dør"(billedlig forklaring)
    Ser ikke poenget ditt. Hvis noen som er overbevist om at det er forskjell på kabler gjennomfører en korrekt utført blindtest og ikke hører forskjell, så er det en god indikasjon på at forskjellen er liten. Ser ikke hvor Nocebo kommer inn i denne testen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Poenget???

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ser ikke poenget ditt. Hvis noen som er overbevist om at det er forskjell på kabler gjennomfører en korrekt utført blindtest og ikke hører forskjell, så er det en god indikasjon på at forskjellen er liten. Ser ikke hvor Nocebo kommer inn i denne testen.
    Prøver vel bare å komme frem til at alt dette handler om overbevisning.
    Og kan trekke en sammenligning til fotball. Der det også går i resultater, men ingen blir allikevel enig om hva som er det beste laget...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver vel bare å komme frem til at alt dette handler om overbevisning.
    Og kan trekke en sammenligning til fotball. Der det også går i resultater, men ingen blir allikevel enig om hva som er det beste laget...
    Ja, hifi er religion, men det nærmer seg jo fanatisme når man nekter å innse faktiske realiteter.

Det går å bevise at det er nesten umulig å høre forskjell.
    Det går ikke å bevise at det er lett å høre forskjell.

Det er forskjell på å ha et favorittlag, og å mene at det er det beste laget. Folk som heier på et bunnlag skjønner innerst inne at laget neppe er like bra som det som vant serien - selvom det fortsatt er favoritten.

At kabelnissene ikke ønsker å vite sannheten er jo forsåvidt en ærlig sak. Ignorance is bliss heter det jo..

Secrets Feature Article - her er forøvrig en link til en ABX-test av strømkabler, for de som er interessert i hvordan man gjennomfører noe slikt.

"I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith, I am nothing."

- The Hitchhikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

The above could just as easily be re-phrased - for example ...

"I refuse to prove that my cables will make your system sound better", says the snake oil vendor, "for proof denies faith, and without faith, you will hear nothing."

-Rod Elliot

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja, hifi er religion, men det nærmer seg jo fanatisme når man nekter å innse faktiske realiteter.

Det går å bevise at det er nesten umulig å høre forskjell.
    Det går ikke å bevise at det er lett å høre forskjell.

Det er forskjell på å ha et favorittlag, og å mene at det er det beste laget. Folk som heier på et bunnlag skjønner innerst inne at laget neppe er like bra som det som vant serien - selvom det fortsatt er favoritten.
    Det artige er at mennesker med sterke meninger ikke klarer å sette seg inn i motpartens situasjon, ut ifra utsagnet ditt her så kan ingen av partene bevise noe som helst. Så hvorfor gidde å diskutere dette?? For selv om det blir tatt en test så blir jo ikke det slutten på diskusjonen...

Litt info, jeg bryr meg ikke døyt om kabler, men ser heller ikke bortifra at det kan ha en innvirkning...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Kabelnissene får ikke gjennomført testen på sine premisser og da vil de ikke være med.

De vil sikkert parere med at kabelskeptikerne vil legge sine premisser til grunne, men oppskriften til en blind-test er rimelig enkel.

Spill musikk og bytt kabler med jevne mellomrom med en tilfeldig rekkefølge av kabler, endre rekkefølgen og kjør testen på nytt, evt repeter flere ganger å se om folk/kandidater gjennkjenner kablene evt om de uttaler om en kabel er bedre én en annen og se om det er en relasjon mellom kost og kvalitet.
    Hvorfor ikke gjøre det på kabelnissenes premissser? Poenget er om dem hører forskjell, så eneste premissene skeptikerene trenger å ha er jo at nissene har bind foran øynene. Kost og resultat vil da eventuelt være et resultat av testen, men det er ikke det som er poenget med testen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det artige er at mennesker med sterke meninger ikke klarer å sette seg inn i motpartens situasjon, ut ifra utsagnet ditt her så kan ingen av partene bevise noe som helst. Så hvorfor gidde å diskutere dette?? For selv om det blir tatt en test så blir jo ikke det slutten på diskusjonen...

Litt info, jeg bryr meg ikke døyt om kabler, men ser heller ikke bortifra at det kan ha en innvirkning...
    Nei, mulig du har rett. Kabelnissene er nok i slekt med strutsen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil egentlig en sånn test bevise eller få frem???
    Først virker det som du ikke skjønner poenget med å gjøre en slik test, at det ikke er noe vits i å få avklart dette problemet sånn at vi slipper å diskutere det mer. Tenk om ingen gadd å gå inn for å bevise noe som helst her i verden, alle gikk rundt og kranglet om hva som er rett og galt. Det er jo ikke sånn. Man streber alltid etter å finne riktig svar.

Så hvorfor gidde å diskutere dette??
    Etterpå skjønner du ikke hvorfor man engang gidder å diskuterer dette problemet. Hvis man ikke gjør en test for å finne ut hvem som har rett, så vil ihvertfall diskusjonen fortsette, det er det ingen tvil om.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe

Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Først virker det som du ikke skjønner poenget med å gjøre en slik test, at det ikke er noe vits i å få avklart dette problemet sånn at vi slipper å diskutere det mer. Tenk om ingen gadd å gå inn for å bevise noe som helst her i verden, alle gikk rundt og kranglet om hva som er rett og galt. Det er jo ikke sånn. Man streber alltid etter å finne riktig svar.

Etterpå skjønner du ikke hvorfor man engang gidder å diskuterer dette problemet. Hvis man ikke gjør en test for å finne ut hvem som har rett, så vil ihvertfall diskusjonen fortsette, det er det ingen tvil om.
    Hele poenget mitt er at det blir nok ikke en slutt på diskusjonen selv om det blir gjennomført en test eller 10...

Jeg syntes jo helt fra starten av at det er meningsløst å diskutere kabler, ut ifra det lille jeg har lest her på forumet, så har jeg ikke fått sett noen tester på det... Derfor mitt engasjement i tråden...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget mitt er at det blir nok ikke en slutt på diskusjonen selv om det blir gjennomført en test eller 10...
    Kanskje du har rett, men tror det kommer an på hvor, hvordan, og hvem som utfører testen...

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvorfor ikke gjøre det på kabelnissenes premissser? Poenget er om dem hører forskjell, så eneste premissene skeptikerene trenger å ha er jo at nissene har bind foran øynene. Kost og resultat vil da eventuelt være et resultat av testen, men det er ikke det som er poenget med testen.
    Du får høre med de som selger nordost eller andre ht-kabler til 1000-5000-15000kr/meteren om de vil låne ut kabler gratis til ca 20mann i 2-3mnd rundt omkring vår langstrakte land!!

Jeg tror ikke noen er villige til dette og det vet nok nissene og da slipper de testen, johooooo..........

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får høre med de som selger nordost eller andre ht-kabler til 1000-5000-15000kr/meteren om de vil låne ut kabler gratis til ca 20mann i 2-3mnd rundt omkring vår langstrakte land!!

Jeg tror ikke noen er villige til dette og det vet nok nissene og da slipper de testen, johooooo..........
    Hvorfor gjøre det så tungvint? Kan man ikke heller be personalet i xxx butikk om å bevise forskjellene ved billig vs. dyr kabel ved å la de ta en blindtest der og da.
    Hører alle de ansatte riktig 100% av tiden så kjøper du kablene - tror ikke de vil få mange salg, men men...

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik test må det jo være mulig å arrangere ved neste avforum samling.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hvorfor gjøre det så tungvint? Kan man ikke heller be personalet i xxx butikk om å bevise forskjellene ved billig vs. dyr kabel ved å la de ta en blindtest der og da.
    Hører alle de ansatte riktig 100% av tiden så kjøper du kablene - tror ikke de vil få mange salg, men men...
    Det vil ikke nissene gå med på, de vil kose med kablene en stund først!!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    En slik test må det jo være mulig å arrangere ved neste avforum samling.
    Får vi svaret på det så forsvinner 10% av alle innlegg og annonse-intektene går ned med 20%

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg tror man skal slite litt med å få en butikk med på dette, men det er jo et genialt konsept :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, jeg er enig med deg hvis det er riktig det du skriver at premissene til nissene er kose med kablene i 2mnd og at dem må ligge i prisklasse 0-15000.

Uansett ser jeg det slik at det trenger ikke å være 20 mann med i testen, teoretisk holder det med 1 mann. Klarer en mann å høre forskjell så klarer flere det. Det trenger heller ikke å være ikke være så veldig dyre kabler med i testen, 10 - 100 - 3000kr, så lenge kabelene er av forskjellig type, merke og pris så skulle det være forskjell. Hvis nissene har behov for å kose med kablene i god tid før testen så kan jeg ikke se noen grunn til at dem trenger å kose med mer enn ett par. Klarer dem å kjenne igjen sin egen kabel, eller en annen kabel gjenntatte ganger så er jeg overbevist.

Ser poenget ditt hvis dem skal gjøre testen så vanskelig slik at den ikke kan gjennomføres, men testen trenger da absolutt ikke være så vanskelig.

Som flere har nevt i tidligere tråder så er jeg også villig til å donere 50kr til noen som vil organsisere en test (i regi av avforum). Den bør selvfølglig gå mer eller mindre på nissenes premisser.

Jeg kan se for meg det forslaget om å få hele butikk-staben til stå med bind foran øynene i en blind test for kunden, hehe... mens butikken ryddes ut av lovløse personer :lol: :lol:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg kan se for meg det forslaget om å få hele butikk-staben til stå med bind foran øynene i en blind test for kunden, hehe... mens butikken ryddes ut av lovløse personer :lol: :lol:

Den muligheten hadde jeg ikke tenkt på!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Den muligheten hadde jeg ikke tenkt på!!!
    Snakk for deg selv, jeg hadde ikke benyttet meg av den muligheten

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Få tråden på sporet igjen

Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam

I denne sammenheng passer det godt å sitere hificenter.no's informasjon om kabler: "La oss slå en ting fast med èn gang. En kabel er et filter.
    Andreas Nordenstam
    .. mastering
    Denne tråden sporer jo helt av til tider - egentlig for det meste.

Det viktigste mht. høyttalerkabler ble sitert innledningsvis. En kabel er kun et FILTER. Dvs. en kabel kan IKKE tilføre noe som helst. Unntaket er enkelte kabler med "hemmelige" bokser på, som kan nyttiggjøre seg strømmen som går igjennom kablen.

En "ordinær" kabel kan dermed KUN konstrueres for å dempe det man ønsker, for med dette også å "heve" det man ønsker. Eller også - forsøke å dempe/filtrere vekk minst mulig.

Resten er ren fysikk - ikke noe mer hokuspokus.
    Hva er det som påvirker? Jo...
    Ledermateriale og kvaliteten på dette.
    Omkretsen av det totale antall ledere.
    Om hver enkelt leder (tråd) er isolert fra hverandre eller ikke.
    Isolasjonsmateriale og tykkelse på dette.
    Om lederne er flettet, tvunnet eller ikke.
    Om de er tvunnet, så innvirker det hvor hardt de er tvunnet - dvs. om de er tvunnet så stramt at lederne går "i" hverandre.

Ved ulike valg og kombinasjoner av ovennevnte, kan en kabel dermed konstrueres for å ha ulike egenskaper.

Egne erfaringer fra flere tester - også blindtester - der det er benyttet 2 par like høyttalere for raskt å kunne switche, er at det er forskjeller.
    Men man kommer raskt opp i "kvalitet" der forskjellene begynner å bli rimelig marginale.

Et konkret tilfelle som vanskelig lar seg motbevise:
    Den aller "dårligste" kabelen jeg har testet - og fortsatt har liggende er 4kv "monsterkabel". Dvs. multitrådkabel med den velkjente orange transparente isolasjonen. Når jeg kobler til denne blir bassen veldig "ullen". Nå er det mye annet også som denne kablen gjør dårlig, men det jeg skal frem til er:
    CD´r med låter som har forholdsvis "punchy" midbass er som nevnt "ullent" med denne kablen.
    Bytter jeg til den kablen jeg bruker til vanlig, en DIY LC-Audio kabel, så begynner glass og div. i vitrineskapet å "skrangle"
    Mao. strammes bassen opp "mye" og blir mer kontant. Det er dermed lett for meg å konstatere at det er forskjell på kabler.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Denne tråden sporer jo helt av til tider - egentlig for det meste.

Det viktigste mht. høyttalerkabler ble sitert innledningsvis. En kabel er kun et FILTER. Dvs. en kabel kan IKKE tilføre noe som helst. Unntaket er enkelte kabler med "hemmelige" bokser på, som kan nyttiggjøre seg strømmen som går igjennom kablen.

En "ordinær" kabel kan dermed KUN konstrueres for å dempe det man ønsker, for med dette også å "heve" det man ønsker. Eller også - forsøke å dempe/filtrere vekk minst mulig.

Resten er ren fysikk - ikke noe mer hokuspokus.
    [..]

Egne erfaringer fra flere tester - også blindtester - der det er benyttet 2 par like høyttalere for raskt å kunne switche, er at det er forskjeller.
    Men man kommer raskt opp i "kvalitet" der forskjellene begynner å bli rimelig marginale.
    Det er jo snodig fysikk når det ikke lar seg måle.

Fint om du legger ut litt informasjon om hvordan blindtestene dine har foregått, eller evt bare linke til standardiserte måter å foreta f.eks ABX-testing på hvis det er noe slikt du har gjort - så blir det lettere å forholde seg til eventuelle resultat.

At samme materiale på samme referansevolum gir så stor forskjell i bassen at med en kabel rister det i vitrineskapet ditt og med den andre gjør det ikke det finner jeg vanskelig for å tro. Da er det nok noe alvorlig galt med ledeevnen til den ene kabelen.
    --
    Thorbjørn

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •