Kabel hokus pokus - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 207
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hvordan kan man ta tester fra slike fagpresser seriøst. Lukter jo korrupt hele greia. Så det er noe jeg lurer på :
    Har det noen gang blitt avslørt at et fagblad eller en testperson f.eks har tatt imot "belønninger" av forhandlere eller produsenter for å omtale et produkt på en positiv/salgsfremmende måte ?
    Placebo fungerer på journalister og stereoblekkeanmeldere også.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Skulle frem til det at alle har forskjellig smak og at en synes et kabel merke er bra skal bli slaktet av andre blir vel litt feil.samme er det jo med elektronik.greit og komme med råd men og påstå at en ikke høree forskjell er jo bullshit
    Ser ikke helt sammenheng med at du sliter med å selge et merke som er ukjent i norge og diskusjonen i denne tråden. Det er klart det er vanskelig å selge et produkt i et ikke-eksisterende marked. Vanskelig for meg å få korrekt pris for B&W i Sudan hvis de aldri har hørt om merket men tvert i mot har 5 andre merker som ruler gata der nede.

Forøvrig har jeg ikke det med å være pirkete med rettskrivning, men tenkte jeg skulle nevne at du fikk med en "ikke" for mye i den siste setningen din, var sikkert bare en glipp.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Basert på ditt forrige innlegg er det jo tydelig at du ikke helt har forstått hva den kan føre til hvertfall, iom at du tror blindt på alt du "hører".
    Og på hvilket grunnlag kan du uttale deg om det?
    ...tror du har lest deg blind på tester og muligens også "hørt deg døv" på CV
    Synser du så gjør jeg akkurat det samme

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Og på hvilket grunnlag kan du uttale deg om det?
    ...tror du har lest deg blind på tester og muligens også "hørt deg døv" på CV
    Synser du så gjør jeg akkurat det samme
    Vel, bare for å støtte Hybris litt her nå, så har jo jeg også lest veldig mange av dine innlegg i en del kabeldebatter, og jeg kan ikke si jeg har fått inntrykk av at du har noe tro på at det er placebo som er skyld i at du hører forskjell på kabler. Tvert imot. Men kan selvfølgelig hende jeg ikke har fått det med meg...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...
    Hvis jeg går med "åpent sinn" til det som har med testing av kabler, og har ofte blitt overrasket over hvor bra "billigkabelene" er... på sett og vis.
    Men, vært sånn at svakhetene (i mine ører), blir mere "innlysende" etterhvert, og ser mine erfaring ofte sammenfaller med andre.

Kan godt være at dette er systemavhengig?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...
    Hvis jeg går med "åpent sinn" til det som har med testing av kabler, og har ofte blitt overrasket over hvor bra "billigkabelene" er... på sett og vis.
    Men, vært sånn at svakhetene (i mine ører), blir mere "innlysende" etterhvert, og ser mine erfaring ofte sammenfaller med andre.

Kan godt være at dette er systemavhengig?
    Det som er litt masete er jo at ekte blindtester er litt omfattende å sette opp, dermed er det i praksis få eller ingen av de som diskuterer kabler her på forumet som har "testet kabler". De har i beste fall byttet mellom to kabler under kontrollerte forhold og har ingen anelse om årsaken til at de "hører forskjell" er kablene eller placebo. De fleste har bare kjøpt nye kabler, koblet de opp og kastet de gamle uten å sammenligne, og er hellig overbevist om at de nye er hundre ganger bedre. Jeg gjør akkurat det samme selv når jeg kjøper kabler, og det høres alltid mye bedre ut med de nye kablene.

Jeg er svakt åpen for at forskjellige kabler kan låte forskjellig, men å høre forskjell i en kontrollert blindtest er nesten helt umulig, og forskjellen er IKKE så stor at man hører "klar forskjell" når man bare bytter fra en kabel til en annen. Det er ren innbilning/placebo.

Tankens kraft er stor, folk opereres omtrent uten smerter når de får piller som ikke er annet enn sukker og vann bare de tror de har fått smertestillende, og medisiner lagt i en boks fra et kjent merke fungerer mye bedre enn de som ligger i en nonameboks selvom innholdet er det samme. Så også med kabler.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde seriøse planer om å ta en test, men siden jeg ville lytte til kablene en stund før jeg utførte blindtesten, så var det enkelte som ikke ville det siden de mente at det ikke hadde noe med en blindtest å gjøre.
    Hvorfor gjøre en test som muigens ikke vil bli "godkjent"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde seriøse planer om å ta en test, men siden jeg ville lytte til kablene en stund før jeg utførte blindtesten, så var det enkelte som ikke ville det siden de mente at det ikke hadde noe med en blindtest å gjøre.
    Men hvorfor lytte til kabelen først? Jeg tenker sånn at hvis dere (du) klarer å fortelle så spesifikt om hvordan forskjellige kabler som er testet i heimen låter så kan det ikke være noe problem. Det være seg uttalelser om at en ny verden åpnet seg, at det var en åpenbaring, at diskanten blei luftigere, alt blei varmere, og bassen strammere osv.
    Det er såpass store endringer at en skulle tro at alle mennesker med normal hørsel ville høre det, eller ihvertfall høre at det var ett eller annet som blei endret, for alle har kanskje ikke evnen til å sette fingern på hva det er.

Så hvorfor er det da så vanskelig for denne nissen å klare å bestå en skikkelig test hvor målet kun er å høre om det er noe forskjell, når han hjemme i sin egen stue hører forskjellene så veldig tydelig?

Jeg vet svaret

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helloooooooo..................

Dette handler ikke om å feile, men å se om det er sannsynlig at dere hører forskjell på f.eks 5 kabler av forskjellig kvalitet/pris, kanskje vil en anti-nisse se lyset også!

Hvis 20stk skulle teste kablene i en mnd ++ som du ville inntil 1mnd før den store "blindtesten" så hadde det krevd mange og umulige ressurser, i tilegg så tror jeg ikke noen ville lånt ut kabler for at vi skulle bevise/motbevise hvorvidt kabler farger/tilfører lyden noe positivt.

Jeg tror du og andre kabel-nisser har funnet en måte på å unngå en slik test enten av frykt/usikkerhet for å ikke klare å høre en forskjell, dette gjør dere ved å stille krav til sengekos med kablene vel vitende om at det er umulig.

Dette minner meg om kristen-fundamentalister i USA som bortforklarer evolusjons-teorien med masse mumbo-jumbo, har sett at en på forumet har det på signaturen "If you can't convince them confuse them"

Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Men hvorfor lytte til kabelen først? Jeg tenker sånn at hvis dere (du) klarer å fortelle så spesifikt om hvordan forskjellige kabler som er testet i heimen låter så kan det ikke være noe problem. Det være seg uttalelser om at en ny verden åpnet seg, at det var en åpenbaring, at diskanten blei luftigere, alt blei varmere, og bassen strammere osv.
    Det er såpass store endringer at en skulle tro at alle mennesker med normal hørsel ville høre det, eller ihvertfall høre at det var ett eller annet som blei endret, for alle har kanskje ikke evnen til å sette fingern på hva det er.

Så hvorfor er det da så vanskelig for denne nissen å klare å bestå en skikkelig test hvor målet kun er å høre om det er noe forskjell, når han hjemme i sin egen stue hører forskjellene så veldig tydelig?

Jeg vet svaret
    Som du påpeker, dette vil vi gjerne oppleve eller avkrefte som en "myte"

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt problemstillingen. Antar du allerede har et sett eller to med kabler du mener er bra. I tillegg kan du kjøpe lampettledning på clas ohlson til 100kr. For meg må du gjerne høre på alle disse så mye du vil før du arrangerer en formell blindtest.

ABX test - Wikipedia, the free encyclopedia - her finner du litt informasjon om hvordan du utfører testen. Foreslår at du tar med et par kabelfanatikere samt et par fra den andre siden til å utføre/bivåne testen samt en hjelper eller to som bistår med å utføre selve testingen. Lykke til!
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det jo relativt fantastisk at ingen i hele verden har utført en slik test og publisert dette på internett når det relativt sett er såpass enkelt å gjennomføre. Lurer på hvorfor?

Så her har dere sjansen til å bli berømte gutter.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemstillingen er at.........

Forøvrig er det jo relativt fantastisk at ingen i hele verden har utført en slik test og publisert dette på internett når det relativt sett er såpass enkelt å gjennomføre. Lurer på hvorfor?

Så her har dere sjansen til å bli berømte gutter.
    Kabelnissene får ikke gjennomført testen på sine premisser og da vil de ikke være med.

De vil sikkert parere med at kabelskeptikerne vil legge sine premisser til grunne, men oppskriften til en blind-test er rimelig enkel.

Spill musikk og bytt kabler med jevne mellomrom med en tilfeldig rekkefølge av kabler, endre rekkefølgen og kjør testen på nytt, evt repeter flere ganger å se om folk/kandidater gjennkjenner kablene evt om de uttaler om en kabel er bedre én en annen og se om det er en relasjon mellom kost og kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men man trenger vel ikke engang å gjenkjenne kablene? Er det ikke nok å bare si at "dette er en annen kabel enn den forrige jeg hørte på" ?

Det bør jo være enkleste sak i verden skulle man tro å gå seirende ut av en sånn test for en kabelnisse, når de ofte lirer av seg på forumet her at de hører forskjeller av enorme dimensjoner, og som regel gir detaljert beskrivelse av lydkarakteristikken til kablene som ligger hjemme i stua.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sier meg at denne diskusjonen og andre tilsvarende, nok aldri vil ta slutt.
    Men én ting kan vi i alle fall enes om, og det er at vi er rykende uenige!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Noe sier meg at denne diskusjonen og andre tilsvarende, nok aldri vil ta slutt.
    Den tar slutt så fort noen gidder (tør) å ta med seg et par Nordost kabler som koster 2000,- og et par Biltema kabler til 200,- og teste disse i lag med med et knippe seriøse folk fra begge leirene.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmmm

Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Den tar slutt så fort noen gidder (tør) å ta med seg et par Nordost kabler som koster 2000,- og et par Biltema kabler til 200,- og teste disse i lag med med et knippe seriøse folk fra begge leirene.
    Hva vil egentlig en sånn test bevise eller få frem???

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Jeg mener at folk blir lurt av kabelprodusentene til å bruke masse penger på noe de ikke trenger. De utnytter den kjente placebo effekten til det fulle.
    Det er ren svindel spør du meg.
    En slik test vil kanskje avsløre at det ikke er noen forskjell, og da er vi på rett vei...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt problemstillingen. Antar du allerede har et sett eller to med kabler du mener er bra. I tillegg kan du kjøpe lampettledning på clas ohlson til 100kr. For meg må du gjerne høre på alle disse så mye du vil før du arrangerer en formell blindtest.
    Joda, har lest den, men om det stemmer som "skeptikere" sier, at det ikke er noen forskjell, burde det vel ikke være noe problem at man prøver kabelen i en liten periode før testen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Den vil bevise at forskjellen er liten, og de som mener de hører stor forskjell er et offer for placebo. Den vil ikke kategorisk avvise at en kabel til 50000 er bedre enn lampettledning, men vi vil få konkludert at forskjellene er så marginale at man ikke klarer å høre umiddelbar forskjell.

Det i seg selv hadde jo vært ganske interessant, og stoppet kjeften på mange skråsikre typer her i verden
    --
    Thorbjørn

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trur jeg vet det jeg

Det motsatte av placeboeffekt er kalt noceboeffekt, som altså innebærer en forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger. Det klareste eksemplet på nocebo er et menneske som dør etter å ha blitt bitt av en slange som ikke er giftig. link fra: Placeboeffekt - Wikipedia

Så med andre ord hva vil en slik test føre til???
    Jo flere tester og mer meninger for at mennesker som innehar et overbevist syn på noe, vil jo selvfølgelig fortsette å forsvare dette frem til "ormen dør"(billedlig forklaring)

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •