Kabel hokus pokus - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11
Viser resultater 201 til 207 av 207
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må få slenge inn en liten kommentar i denne tråden. Har nevnt det i en anne tråd på et tidligere tidspunkt....

Jeg hadde i mange år, tipper rundt 15 år, noen rimelige kabler fra HFK. Disse har jeg brukt i alle mine oppsett.
    For ca 6 mnd siden kom jeg tilfeldigvis over Van Den Hul CS-122 kabler på brukten. Disse hadde jeg hørt MYE positivt om etter å ha lest brukererfaringer her inne. Slo til da prisen var overkommelig.

Første gang jeg brukte disse var min far på besøk. Han har overhodet ikke noe forhold til HI-FI..... Mens jeg pakket ut kablene spilte jeg Leonard Cohen etter ønske fra min far.
    Når kablene var pakka ut og klargjort, slo jeg av anlegget, byttet kabler og starta opp igjen.

Til min store overraskelse hørte jeg en MARKANT forskjell med en gang. Det var en mye finere klang i lyden. Testet da med akkurat samme låta på noelunde samme volum. "Dette er sikkert innbillning" tenkte jeg.
    Det var da min far mumlet i bakgrunnen: "Dæven det var forskjell"....
    Slo meg umiddelbart at det var en sarkastisk kommentar fra hans side, da han i utgangspunktet ikke skjønte vitsen med å kaste vekk en 1000 lapp på slikt tull, men han sa selv at han var dønn alvorlig og mente det han sa.
    Dette kom altså fra en mann i sin beste alder, uten noen som helst forhold til lyd

Ja, jeg TROR, og har erfaring med at det er forskjell på en HT-kabel til 25,-/m og 500,-/m.
    Om spranget fra 500,-/m opp til 5 000,-/m kan gi forskjell for "mannen på gata" vet jeg ikke....

Så var det sagt 8)

EDIT: Forkjellen jeg opplevde kan dessverre ikke dokumenteres

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Så du har med andre ord vitenskapelig bevis for at Bguarden ikke kan skille mellom kabler lydmessig. Jeg er virkelig imponert over hav du får til på dette området
    Siden du tydeligvis godtar at det er metafysisk, så ja. Det er umulig å vitenskapelig avvise noe som ikke eksisterer.

Metafysikk - Wikipedia

så fint at jeg kan imponere deg!

EDIT: knutihn har lagt ned et herlig stykke arbeid som jeg mener dekker kabeltemaet - http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Men likevel finnes det en hel masse mennesker som mener at denne ike eksistensen du viser til eksisterer hos dem.
    Klarsynte gjør også imponerende ting med beviselig umålbare visjoner. Det at vi ikke alltid forstår ting vil ikke nødvendigvis si at det ikke er sånn. Man skal ikke se bort ifra at hjernen kan være en bedre prosessor for slike ting enn hva måleinstrumentene våre er
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg hører forskjell på kabler i mitt anlegg

2. Du hører ikke forskjell da jeg aldri har sett en måling som beviser at du gjør det

Begge blir vel isåfall nødt til å bevise sine påstander, skjønt ingen vil egentlig være istand til det uansett.
    Det er en påstand at man hører forskjell på kabler. Denne påstanden motsies både av tekniske fakta om kabler, og av kontrollerte lyttetester.

At jeg ikke hører forskjell, er forsåvidt også en påstand. Men denne påstanden strider hverken mot tekniske fakta eller mot resultatene av kontrollerte lyttetester.

Sitat Opprinnelig postet av spiff79
    Til min store overraskelse hørte jeg en MARKANT forskjell med en gang.
    Problemet med slikt, som man gjerne kaller "anekdotiske bevis", er at det er mange andre mulige forklaringer, enn skifte av kabel. Både fysiske, som at høyttalerne er blitt flyttet i forbindelse med kabelbyttet, og psykiske.

Selv vil jeg påstå at jeg hører "markant forskjell" på mitt eget anlegg, f.eks. fra en dag jeg kommer sliten hjem og setter på noe musikk, til en dag jeg setter på den samme musikken fordi jeg er i godt humør. Men beviser det noe som helst om anlegget? Beviser det noe mer om min kone i det første tilfellet ber meg om å slå av, men i det andre tilfellet nyter musikken sammen med meg?

Sitat Opprinnelig postet av millmaker
    På lik linje med at det som er inne i en reciever/forsterker spiller en vesentlig rolle, så vil jeg tro at det spiller en rolle hva som er inni kablene også.
    Nei, det er hele poenget: Det er allverdens forskjell komponentene i en forsterker, og en kabel.

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Spiller det egentlig noen rolle om det er forskjell på kabler eller ikke?
    Noen velger med hjernen, andre med øra, men så lenge alle er fornøyd...?
    Så lenge det er store penger involvert, har det både et etisk og et forbrukerjuridisk aspekt -- i tillegg til det "vitenskapsfilsofiske".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarsynte gjør også imponerende ting med beviselig umålbare visjoner.
    Nettopp. Og som med de kabeltroende, har det aldri lyktes en "klarsynt" å bevise evnene sine under kontrollerte forhold.

Alle som er interessert i dette, burde lese litt om den omfattende forskningen på parapsykologi som ble utført på 1900-tallet. Parallellene til kabeldebatten, helt ned til de troendes forklaringer, er påfallende.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Det at vi ikke alltid forstår ting vil ikke nødvendigvis si at det ikke er sånn. ...
    Jeg er enig i at ikke alt kan forklares, men for min del behøver jeg ikke vite hvorfor 2 høyttalerkabler skal høres forskjellige ut når fenomenet ikke lar seg påvise.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo derfor dette ligger på et personlig plan og egentlig ikke er så mye å kranle om
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •