Kabel hokus pokus - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 207
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I natt skal jeg ligge med Synergistic Research - kablene mine!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    I natt skal jeg ligge med Synergistic Research - kablene mine!
    Spaghetti-ala-audiomur

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg synes synd på den stakkaren som kommer hit på forumet i god tro og spør om hjelp til valg av kabler.. At folk mener at dyre kabler har noe for seg, OK, ikke skyt stakkaren som spør om hjelp! Kan knapt huske jeg sist jeg leste en saklig kabel-tråd her inne..

Akkurat dette temaet er meget vel diskutert, men standarden på innleggene under "kabler" seksjonen er lang under hva som er ønskelig mener nå jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Kan knapt huske jeg sist jeg leste en saklig kabel-tråd her inne...
    Det kan jo skyldes at det ikke finnes noe saklig å si om emnet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg synes synd på den stakkaren som kommer inn på hifi-klubben eller soundgarden i god tro og spør om hjelp til valg av kabler..

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er overhodet ikke sikker på om dette med kabler har noe for seg, og egentlig bryr det meg midt i ryggen.

Men er ingen god velkomst for nye brukere her inne som kanskje starter med å stille et kabelspørsmål, han/hun rekker jo knapt stille sitt spørsmål før kritikken står om dørene og det er førstemann til mølla for å få spørsmålstilleren til å føle seg så dum som overhodet mulig.

Det finnes ingen dumme spørsmål, kun meget begredelige svar.

...Melder meg nok ut av dette først som sist..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Men er ingen god velkomst for nye brukere her inne som kanskje starter med å stille et kabelspørsmål, han/hun rekker jo knapt stille sitt spørsmål før kritikken står om dørene og det er førstemann til mølla for å få spørsmålstilleren til å føle seg så dum som overhodet mulig.
    Det finnes nok av fora der man diskuterer lyd i ulike kabler. Det må også være plass til et der kabelskeptikerne kommer til orde.

Kabelhjørnet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det finnes nok av fora der man diskuterer lyd i ulike kabler. Det må også være plass til et der kabelskeptikerne kommer til orde.

Kabelhjørnet
    Snakk om flåsete kommentar!
    Kan til nåværende tidspunkt ikke se at IKKE kabelskeptikere kommer til ordet??
    Din analogi liger nesten i samme gate som den jødene bruker når de blir kritisert på en eller annen måte: Antisemitisme og holocaust.
    som regel er det dere som styrer samtalene og bruker vel kanskje tyngre ordelag enn det vi Nisser gjør? Vet ikke hvor mange ganger det har kommet en ny på forumet med spørsmål om temaet og han får høre at det å kjøpe noe annet enn Biltema-kabler kan regnes som tilnærmet idioti.
    Tror du han da vil kjøpe noe litt dyrere? Og hva vil det da si om oss nisser?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Din analogi liger nesten i samme gate som den jødene bruker når de blir kritisert på en eller annen måte: Antisemitisme og holocaust.
    Den var ufin, brun i kantene og grumsete. Synes den fortjener en beklagelse fra din side.

Tror du han da vil kjøpe noe litt dyrere? Og hva vil det da si om oss nisser?
    Det er jo dette som er hele poenget; det finnes _INGEN_ lydmessig grunn til å velge 'litt dyrere' kabler såfremt kablene gjør det de skal - overføre elektriske signaler uten hørbart tap. Vitenskapen er sånn sett på Biltemas side her, ikke din. Du må gjerne få lov til å fremheve estetikken ol i dine valg av kabler, men ikke påstå det påvirker lydkvaliteten. det er en udokumentert og metafysisk nonsense påstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...som regel er det dere som styrer samtalene og bruker vel kanskje tyngre ordelag enn det vi Nisser gjør?
    Har du egentlig tenkt på at det kan være en logisk grunn til nettopp det?

Vet ikke hvor mange ganger det har kommet en ny på forumet med spørsmål om temaet og han får høre at det å kjøpe noe annet enn Biltema-kabler kan regnes som tilnærmet idioti.
    Det fins ingen dokumentasjon eller tester som sier at biltemakaber o.l. gir dårligere lyd enn dyre kabler. Da syns jeg personlig at det er idioti å kjøpe kabler til flere tusen kroner.

Tror du han da vil kjøpe noe litt dyrere?
    Nei, håper ikke det. Poenget er jo at folk kan spare veldig mange penger på å kjøpe billige kabler som gjør akkurat den samme jobben.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om flåsete kommentar!
    Kan til nåværende tidspunkt ikke se at IKKE kabelskeptikere kommer til ordet?
    På Hifisentralen (som jeg linket til) finner du "kabeldiskusjoner" helt uten forstyrrende innvendinger fra tvilere. Det samme gjør du, på norsk, på diverse mindre diskusjonsfora, og på personlige sider laget av kabeltroende. De aller fleste internasjonale (engelskspråklige) hi-fi-fora er også helt dominert av de troende. I tillegg har du kabelprodusentenes og -selgernes nettsteder, der det aldri kommer frem en eneste motforestilling.

AVforum har åpenbart større takhøyde enn mange andre fora. Her blir det diskusjoner, mens det mange andre steder bare er likesinnede som bekrefter sine fordommer.

En diskusjon består i at to eller flere parter legger frem argumenter for sitt syn. Argumenter kan være teoretiske resonnementer, eller harde facts. "Jeg tror" eller "det er sånn" er ikke argumenter. Å hevde at man har rett uten å kunne argumentere for det, er ikke diskusjon, men demagogi.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Du må gjerne få lov til å fremheve estetikken ol i dine valg av kabler, men ikke påstå det påvirker lydkvaliteten. det er en udokumentert og metafysisk nonsense påstand.
    Så du har med andre ord vitenskapelig bevis for at Bguarden ikke kan skille mellom kabler lydmessig. Jeg er virkelig imponert over hav du får til på dette området
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    En diskusjon består i at to eller flere parter legger frem argumenter for sitt syn. Argumenter kan være teoretiske resonnementer, eller harde facts. "Jeg tror" eller "det er sånn" er ikke argumenter. Å hevde at man har rett uten å kunne argumentere for det, er ikke diskusjon, men demagogi.
    Nja. Her inne er det vel meste en haug med folk som kaller hverandre idioter og det som verre er. Å kalle det diskusjoner synes jeg er å gi det vel mye kreditt.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Har du egentlig tenkt på at det kan være en logisk grunn til nettopp det?
    Hva mener du her. Når flertallet mente at jorden var flat. Var den det av den grunn?

Det fins ingen dokumentasjon eller tester som sier at biltemakaber o.l. gir dårligere lyd enn dyre kabler. Da syns jeg personlig at det er idioti å kjøpe kabler til flere tusen kroner.
    Aha. Dette er jo hele poenget. Dette er det du personlig mener. Det gjør det ikke riktig eller feil av den grunn

Nei, håper ikke det. Poenget er jo at folk kan spare veldig mange penger på å kjøpe billige kabler som gjør akkurat den samme jobben.
    Under forutsetning at de gjør det. Hører man ikke forskjell på høyttalere fra Eltax og høyttalere fra f.eks Sonus Faber er jeg enig i at å kjøpe de dyreste er bortkastet. Men er dette utgangspunktet for diskusjonen er det kansje bedre å ikke diskutere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Så du har med andre ord vitenskapelig bevis for at Bguarden ikke kan skille mellom kabler lydmessig.
    Det er den som hevder å kunne prestere noe overnaturlig, som må legge frem beviset...

Det er ingenting av det kabelnissene påstår, som ikke kan forklares utfra elementær kunnskap om elektronikk, akustikk, hørsel og psykologi. Det er gjort mange praktiske forsøk som avkler kabelnissenes påstander, og det er satt opp en stor pengepremie til den som kan prestere å høre det de sier de hører.

Nja. Her inne er det vel meste en haug med folk som kaller hverandre idioter og det som verre er. Å kalle det diskusjoner synes jeg er å gi det vel mye kreditt.
    Her skal jeg til en viss grad være enig. Men det er en markant forskjell i argumentasjonsnivået hos de ulike partiene:

Hører man ikke forskjell på høyttalere fra Eltax og høyttalere fra f.eks Sonus Faber er jeg enig i at å kjøpe de dyreste er bortkastet. Men er dette utgangspunktet for diskusjonen er det kansje bedre å ikke diskutere

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel likvel påstander fra begge sider her.

1. Jeg hører forskjell på kabler i mitt anlegg

2. Du hører ikke forskjell da jeg aldri har sett en måling som beviser at du gjør det

Begge blir vel isåfall nødt til å bevise sine påstander, skjønt ingen vil egentlig være istand til det uansett.
    Det som overasker meg mest er at det er mulig å engasjere seg sånn i disse diskusjonene at argumentasjonen minner mest om en ungdomskolevalgkamp
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen kabelnisse, langt derifra.
    Har aldri brydd meg noe om å bruke noe særlig med kroner på kabler. Men hvis man tar utgangspunkt i at det overhodet ikke er noen forskjell så lenge signalet kommer igjennom, så bør det være det samme med forsterkere og høyttalere også da etter manges mening.

Slik jeg da ser det, skal det ikke være mulig å høre forskjell på Dantax reciever på 5x140w og en feks. Yamaha RXV3900 gitt at de har samme effekten ut.

Eller som Devil sier, en Eltax ht med samme spec som Sonus Faber er det ikke mulig å høre forskjell på.

Det blir jo bare for dumt. Nå skal ikke jeg si at svindyre kabler er det lureste du kjøper for å oppgradere, men at det er forskjell på ting der også, det er jeg med på.
    Oppbygging av kabelen, evnen til å lede strøm/signaler, skjerming mot støy, kontaktenes evne til å få full kontaktflate, metallet i selve lederen og dets evne til å lede.

Det ville overraske meg om ikke det er forskjeller ute å går, det må det være.

På lik linje med at det som er inne i en reciever/forsterker spiller en vesentlig rolle, så vil jeg tro at det spiller en rolle hva som er inni kablene også.

Det sagt, så kommer jeg aldri til å bruke MYE penger på kabler, men en liten oppgradering i forhold til det enkleste man får syns jeg kan være lurt.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller det egentlig noen rolle om det er forskjell på kabler eller ikke?
    Noen velger med hjernen, andre med øra, men så lenge alle er fornøyd...?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Spiller det egentlig noen rolle om det er forskjell på kabler eller ikke?
    Noen velger med hjernen, andre med øra, men så lenge alle er fornøyd...?
    BINGO!
    Så lenge man er fornøyd med det man har selv, da er det greit da!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens megler!