HDMI dårligere enn komponent...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HDMI dårligere enn komponent...?

Jeg har en Denon DVD-1940 som jeg ervervet meg nå nylig. Jeg lånte en komponentkabel av en kompis, med alle intensjoner om å levere den tilbake etter jeg hadde kjøpt en HDMI-kabel. Jeg ble forbløffet over hvor mye bedre bildekvaliteten ble i forhold til vanlig sånn gul kabel(har aldri fått med meg hva den heter...:P); jeg tenkte jeg kanskje kom til å skimte det, men at det skulle være så tydelig overrasket meg. Så jeg frydet meg over tanken på hva en HDMI-kabel kunne få gjort!

Så her idag fikk jeg kjøpt en HDMI, og koblet den opp mot min 32" Samsung(LE32S86BD, og jeg sørget for å ha samme innstillinger på tv'en på HDMI-"kanalen" som på komponenten) og forventet det uforventede. Og uforventet var det visst; bildet var jo mye verre! Det var like dårlig og "utsmørt" som den gule vanlige!

Så da spør jeg dere; hva skal dette bety? Kabelen kosta 129 kr for 1 meter på Clas Ohlson, så den var ikke av det dyreste slaget, men jeg burde da kunne forvente bedre resultater enn dette? Eller er rett og slett komponent bedre enn HDMI når det gjelder dvd? Eller må jeg kanskje stille inn noe på dvd-spillern? osv... Kan noen hjelpe meg?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay! Her er det noe som ikke stemmer.

1. Forsøk å gå over bildeinnstillingene på TV'en. På Samsungene, hvis du har kalibrert bildet på komponentinngangen, kjør på med kalibrering via HDMI-inngangen også. Du stiller inn bildet for hver inngang.

2. Sett spilleren på 720P-innstilling.

Da skal bildet være bedre enn på komponent.

Komponent er MYE bedre enn videokabel (kompositt, eller hva du vil kalle det, den vanlige gule). Scart (fullkoblet) er en mellomting og komponent er best. Men; HDMI er overlegent.

Ps; jeg lukter dårlige innstillinger på TV'en, Samsung må ALDRI under NOEN omstendigheter brukes med fabrikkinnstillinger al av "dynamisk", og alt av "bildeforbedringer" i menyen må slåes av etter min mening.
    Forøvrig, om TV'en er rett innstilt på alle inngangene, beklager at jeg var litt hard =)
    Ser du sier du kjører alle innstillingene likt, men forsøk å gå over igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Takk for svar. Fant ut at problemet var på spillern. Hadde ikke slått på HDMI-ut eller no:P Ble straks klart som englesang

Hoi, synes synd på de som kjøper blue-ray kun basert på sine opplevelser med kompositt. Det er jo et helt annet bilde med HDMI(jojo, vet det ikke er noe i forhold til BR, men likevel...).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •