B&W 803s og høytalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 803s og høytalerkabel

Har planer om å kjøpe et par høytalere av typen B&W 803s. Noen som har erfaring med Nordost Red Dawn kablene opp mot disse høytalerne? Noen andre kabler som passer bra til disse? Har også hørt at Van Den Hul kablene er bra (som de faktisk har begynt å selge på hifiklubben) og at det er faktisk av denne produsenten kablene som brukes internt i B&W kommer fra.
    Nei jeg skal ikke ha noe biltema kabler!!!

Har tenkt å etterhvert utvide med å kjøpe komplett 5.1 anlegg i 800-serien. Har blant annet tenkt på 805 som bakhøytalere. Burde man ha samme type kabel til bakhøytalerne som front/senter? Ser for meg å kanskje bruke noen billigere kabler bak.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt spiller sammen for god lyd

Det er kombinasjonen av høytalere, kabler, forsterker og rommet de står i som betyr noe. Kanskje Biltema er like bra som Nordost hos deg for alt jeg vet. Selv har jeg prøvd en del og endte opp med noe jeg laget selv av stiv installasjonskabel. Kjøpe noe du kan returnere/bytte og lytt selv !

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på med Van Den hul, på BW`ene dine!
    Dette er GODE kabler, som klubben har solgt her i Bergen tidligere.
    Jeg har selv hatt dem (D-352 Hybrid) på et par 603s3 hvor de fungerte suverent.
    Høyttalerene er blitt byttet ut, men kablene er blitt værende...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær så snill, ikke la dette bli en ht-kabel tråd!

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forstå at det er god lyd i en høyttaler kabel.
    Den lager jo ikke akkuratt noe lyd, kansje en mer "lærd" kan forklarere dette?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kverulant? Den frakter jo lyden, hvis vi kan si det på den måten. En HT kabel kan være verdens beste, men det hjelper lite hvis du ikke har bra elektronikk og HT.
    Har du bra elektronikk og HT, så hører du forskjell.

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StigRoar
    Vær så snill, ikke la dette bli en ht-kabel tråd!
    Hvorfor ikke?
    Jeg storkoser meg med å lese en og annen kabeldebatt en gang imellom, med utsagn som:

-Min kabel er verdens beste.
    -Nei, min er bedre for den er brukt i høyspentnettet.
    -Jeg har en brun ledning som ser fin ut.
    -Jeg er døv, og holder meg derfor til biltemakabler.
    -Siden min er så dyr så må den være bedre enn alt annet.
    -Min kabel er den eneste som passer i denne kombinasjonen.
    -Jeg har aldri SETT en bedre kabel.
    -Her snakket med en som har hørt at noen fortalte at denne kabelen..

Bedre enn de aller beste vitsehefter i mange tilfeller.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe 803s, bør du først og fremst jobbe med akustikken for å få de til å spille skikkelig bra. Ville virkelig vurdert andre høyttalere også, som f.eks Kef og Pioneer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Skal du kjøpe 803s, bør du først og fremst jobbe med akustikken for å få de til å spille skikkelig bra. Ville virkelig vurdert andre høyttalere også, som f.eks Kef og Pioneer.
    Hva er galt med 803S? Har også sett på 803D, men de er jo en god del dyrere. Synes B&W sine høytalere er jævlig fine + at jeg har lest mye fint om dem.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Selv Nordost Solar Wind kabler på mine 803 å syns dette er en bra kombo.
    Har også 805 bak som jeg bruker billigere kabler til.
    Kun frontene å centern min som har fått nordost kabling(enda)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frezzaldo
    Hva er galt med 803S? Har også sett på 803D, men de er jo en god del dyrere. Synes B&W sine høytalere er jævlig fine + at jeg har lest mye fint om dem.
    Har eid B&W høyttalere selv, så jeg kjenner litt til svakhetene. På flere områder er de veldig gode, men de har en tendens til å spille mye med rommet. Noe av de skyldes spredningsmønsteret. De er laget først og fremst med tanke på amerikanske og russiske hjem hvor det brukes vegg til vegg teppe på gulvet og ikke harde overflater som vi har i Norge. Mange i Norge bruker derfor mye tid på å finne optimal elektronikk for å unngå at det låter hardt.

Ikke gjør deg blind på at B&Wene er flott utseendemessig! Jeg gjorde den tabben da jeg kjøpte 703. Joda, det er mulig å få de til å spille bra. Men det er heller ikke sikkert du kommer i mål. Det kommer mye ann på rommet ditt og hvilke tiltak du gjør. Akustiske tiltak og/eller seriøs lydkorreksjon vil kunne gjøre mye, men ønsker du å gå den veien? Jeg vil si at du absolutt ikke bør kjøpe disse høyttalerne før du har hatt de på hjemlån. Det samme gjelder for 803D som er enda vanskeligere å få til. Har også hørt at 803s ikke måler spesielt linært. De krever også mye krefter. Det finnes høyttalere som er mye enklere å plassere og som også sansynligvis er bedre totalt sett. Sjekk ut f.eks Kef, Pioneer, Von schweikert og Tannoy. Det vil du ikke angre på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Har eid B&W høyttalere selv, så jeg kjenner litt til svakhetene. På flere områder er de veldig gode, men de har en tendens til å spille mye med rommet. Noe av de skyldes spredningsmønsteret. De er laget først og fremst med tanke på amerikanske og russiske hjem hvor det brukes vegg til vegg teppe på gulvet og ikke harde overflater som vi har i Norge. Mange i Norge bruker derfor mye tid på å finne optimal elektronikk for å unngå at det låter hardt.

Ikke gjør deg blind på at B&Wene er flott utseendemessig! Jeg gjorde den tabben da jeg kjøpte 703. Joda, det er mulig å få de til å spille bra. Men det er heller ikke sikkert du kommer i mål. Det kommer mye ann på rommet ditt og hvilke tiltak du gjør. Akustiske tiltak og/eller seriøs lydkorreksjon vil kunne gjøre mye, men ønsker du å gå den veien? Jeg vil si at du absolutt ikke bør kjøpe disse høyttalerne før du har hatt de på hjemlån. Det samme gjelder for 803D som er enda vanskeligere å få til. Har også hørt at 803s ikke måler spesielt linært. De krever også mye krefter. Det finnes høyttalere som er mye enklere å plassere og som også sansynligvis er bedre totalt sett. Sjekk ut f.eks Kef, Pioneer, Von schweikert og Tannoy. Det vil du ikke angre på.

Hva slags slags kabler brukte du på B&Wene?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller vel ingen rolle hvilke kabler jeg brukte. Har man topper og dipper i frekvensresponsen som er det jeg snakker om, så har kablene null og si. Absolutt nada. Kabler kan i beste fall endre ørlite på klangbalansen. Det er uansett ingenting å snakke om i forhold til andre tiltak. Men til opplysning så har jeg brukt QED (husker ikke modellen) og Supra Classic 6kvmm.

Ta deg en lytterunde og sjekk ut ulike høyttalere. Ha de på hjemlån før et kjøp, så du vet de vil spille bra hjemme hos deg. Disse ville jeg i hvert fall ha sjekket ut:
    S-3EX-QL Pioneer Høyttalere - Hjemmeunderholdning
    S-1EX-W Pioneer Høyttalere - Hjemmeunderholdning
    Kef Reference Series

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du gjør et godt kjøp med B&W jeg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen "kabelmotstander", og BW har jeg absolutt ikke noe i mot, snarere tvert om. Men bomholt kommer ved veldig gode tips her, som kan være lønnsomt å lytte til.
    Kabler kan gjøre en forskjell, men det er en fintuning av klangbalansen, og kan aldri bli annet en "the final touch".

Det aller viktigste er høyttalerens samspill med rommet, og der kan feilene bli ENORME ifht hva en kabel kan bidra med.
    Kjøper man nye høyttalere litt opp i prisklasse, er det et must å prøve dem i sitt eget lytterom. Får man ikke hjemlån eller full returrett, kjøper man et annet sted.
    Om man i hovedsak fornøyd med lyden, men at de kanskje spiller en anelse lyst eller mørkt, da kan man eksperimentere med kabler. Og spørre om andres råd og erfaringer.
    Om noen setter disse ht i et godt dempet rom, og matcher dem med elektronikk som heller mot det mørke, og utfra deres erfaring tipser deg om knallgode kabler, hjelper det fint lite hvis rommet ditt er heller udempet og du i tillegg har elektronikk med "skarpere" klang.

Har man muligheten til å dempe førsterefleksjoner (WAF), gir dette et langt større bidrag til godlyd enn uansett kabel, IMO. Og det er langt billigere

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra sagt av Norcad. Kan bekrefte at akustiske tiltak betyr så uendelig mye mer enn kabler. Det kan gi et enormt løft. Ja, faktisk større løft enn hva utskiftning til dyrere høyttalere kan gi i mange tilfeller. Et rimelig anlegg med god akustikk, kan spiller ringer rundt et langt dyrere anlegg. Mange kunne fått seg en aha opplevelse der.

Når det gjelder frekvensresponsen av 803s, så mener jeg og ha lest at den blant annet har en god pukkel i bassen. Husker ikke sikkert om det var 803s eller 804s, men gjelder det den ene så er sjansen stor for at det gjelder begge. Dette er noe ikke kabler vil kunne gjøre noe med. En Lyngdorf forsterker med roomperfect vil derimot kunne gjøre nytten. 703ene måler visstnok mer linært, men de ligger altfor høyt i diskant område og de sprer også veldig mye.
    Det kommer forresten en ny 700 serie fra B&W i løpet av året. Har du helt låst til B&W (men ikke gjør det!), ville jeg ha ventet på den.
    Forøvrig flere som mener at Pioneer S-1 er helt på høyde eller kanskje bedre enn B&W802D.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke på at akustikken har mye å si for lyden, men høytalerne skal i første omgang stå i en helt vanlig stue, så det blir nok ikke gjort noen akustiske tiltak uansett hvilke merke jeg kjøper. Er derfor bare ute etter å vite hva slags kabler andre har brukt på disse høytalerne for å få best lyd.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tviler ikke på at akustikken har mye å si for lyden, men høytalerne skal i første omgang stå i en helt vanlig stue, så det blir nok ikke gjort noen akustiske tiltak uansett hvilke merke jeg kjøper. Er derfor bare ute etter å vite hva slags kabler andre har brukt på disse høytalerne for å få best lyd.
    Har Supra PLY på mine 804 og HTM3S. Funker meget bra.
    Disse får du kjøpt hos www.dynabel.no

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha flyttet noen ganger er det ikke tvil om at det er rommet har mye - om ikke mest - å si! Nå har jeg nylig flyttet igjen, og aldri har anlegget funket bedre! Her skal jeg bli boende en stund! Kabler er nok ganske langt ned på listen over ting som påvirker lyden gitt.

Rom er jo dessverre ikke så lett å gjøre noe med alltid, men å jobbe med rommet og / eller kanskje investere i romkorreksjon er nok ikke så dumt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du enten velge en løsning med meget god romkorreksjon (DEQX, Audiolense), eller du bør velge høyttalere som er enklere å plassere enn B&Wene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •